Browsing by Author "Zydorowicz, Jacek"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Kultura wizualna w dobie terroryzmu(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2018) Zydorowicz, JacekTerroryzm jako zjawisko społeczno-polityczne doczekał się bogatej biblioteczki przeróżnych opracowań, lecz badania nad wizualnymi przedstawieniami terroryzmu nie są już tak popularne, co zważywszy na wpisaną w samą jego istotę spektakularność, może budzić zdziwienie. Kultura wizualna jest najlepszą pożywką zarówno dla wojen prowadzonych przez terrorystów, jak i wojen z terrorem. Walka narracji wizualnych o społeczne uznanie bądź potępienie samych terrorystów (i ich celów) to jeden z najważniejszych obecnie wymiarów polityki. Praca Jacka Zydorowicza stara się wypełnić tę lukę i zaproponować analizę estetyki terroryzmu i wszelkich artefaktów kultury wizualnej, które mają z nim związek. Monografia ta przynależy do nurtu visual culture studies (z niezbyt głębokim ukłonem w kierunku medioznawstwa) i jej głównym tematem jest przedstawienie i krytyczna analiza kulturowych reżimów nadawania znaczenia towarzyszących produkcji, dystrybucji i konsumpcji obrazów medialnych (film, fotografia, działania artystyczne), których źródłem, tematem czy pretekstem jest terroryzm. Rozmaitość form i kontekstów terroryzmu nie ułatwia wyboru konkretnych przykładów i utrudnia analizę, ale autor bardzo trafnie zawęża egzemplifikację do pięciu przypadków (niemiecki RAF, konflikt w Irlandii Północnej, Palestyńczycy, Al-Kaida i ISIS) i ma pomysł na przekonujące ich zuniwersalizowanie. Pytając o obrazy, których punktem odniesienia jest terroryzm, autor zadaje szereg pytań szczegółowych: o zmieniające się strategie i taktyki komunikacji wizualnej terrorystów, o kulturowe konsekwencje tej komunikacji, o polityki obrazowania terroryzmu w mediach i w kulturze artystycznej czy o rolę sztuki we współtworzeniu archiwum terroryzmu.Item Między ikonoklazmem i ikonofilią. Symbole religijne jako arsenał sztuki współczesnej(Polskie Towarzystwo Religioznawcze, 2010) Zydorowicz, JacekJacek Zydorowicz – BETWEEN ICONOCLASM AND ICONOPHILIA. RELIGIOUS SYMBOLS AS AN ARSENAL OF CONTEMPORARY ART The iconographic spectrum of symbols that has emerged for the last two thousand years of Christianity cannot be labeled as copyright. Their intersubjective character and their potential of mean-ing make the symbols detached from their original contexts and enter the repertoire of art and pop culture. Does that lead to the tabloidization and slow erosion of religious symbols? Very similar me-chanisms based on provocation, citation and pastiche function both in banal pop culture and in engaged social campaigns and art. However, what is different are the contexts of these provocations and, by the same token, more or less allergic reactions to them. Artists’ actions on the tissue of the sacrum are not meant to attack religion, but to provoke a discussion on its condition. Thus art refers to cultural discourse generated by religious practices.Item Religia, sztuka i przemoc. Wokół ikonografii konfliktu ulsterskiego(Polskie Towarzystwo Religioznawcze, 2011) Zydorowicz, JacekJacek Zydorowicz – RELIGION, ART AND VIOLENCE. AN ICONOGRAPHY OF ULSTER CONFLICT There is a kind of consensus among the observers of the contemporary terrorism about the propaganda impact of strong, suggestive images delivered by the media. The more perfectly docu-mented a terrorist act is, the more global media resonance it causes. In the 80s of the 20th century Margaret Thatcher suggested cutting off „the oxygen of publicity” for the IRA spokespeople. This gesture brought about an explosion of the images on the local level. Protestant and Catholic artists accelerated their fight on Belfast and Derry walls. Its worth pondering on the religious background of murals by looking at their iconography.Item Współczesne praktyki artystyczne wobec sfery sacrum. Od ateistycznych krucjat antyreligijnych po agnostyczne herezje dialogu(Polskie Towarzystwo Religioznawcze, 2012) Zydorowicz, JacekJacek Zydorowicz – CONTEMPORARY ART PRACTICES AND THE SACRED SPHERE. FROM ATHEISTIC ANTIRELIGIOUS CRUSADES TO AGNOSTIC HERESIES OF DIALOGUE The world of secular art and the world of religious art are today the two divided fields, as well in their circulation and esthetic reflection. "Secular" artists did not resign from relating to the sacred sphere, often being close to blasphemy and insulting religious feelings. Many of such incidents did contribute to the perception of the world of secular and religious arts in terms of mutual aversion or even hostility. Not so far past shows however, that both types of cultural practices with a specific "prosperity of discourses" are able to create interesting symbioses. Such situations occur, when both art and religion become a censored phenomena, like for example during the communist era in Poland in the 1980's. Artists and Catholic priests became efficient catalysts of social resistance. However, the time of transformation after 1989 had brought some significant changes; artists either had lost their interest in religious topics, or targeted a new discourse around the bounding of the sacred with poli-tics. The 1990's in the Polish arts related to religious topics had past in an atmosphere of scandals, accusations of blasphemy, closing of exhibitions, preventive censorship etc. Does it bring the issue to an emptiness of the sacred in arts? On one hand we have today frightened curators avoiding the sensitive religious topics, and on the other blasphemic and transgressive strategies are no longer interesting to the artists themselves. It doesn't mean, that the sacred has been pushed out from the art totally and the tactics of provoking through religious iconography abandoned.