Instytut Kultury Europejskiej
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Instytut Kultury Europejskiej by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 84
Results Per Page
Sort Options
Item W hołdzie naszym Antenatom 85 lat Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicz, 2004) Łukomski, Grzegorz; Laskowski, JerzyThe monograph presents the academic traditions of Poznań, which go back to the beginning of the 16th century. The Poznań Alma Mater originated from the Lubrański Academy ("Lubranscianum"), established in 1519, as well as from the Jesuit College ("Collegium Societatis Jesu"), founded in 1573. The University officially inaugurated its academic programme on 7 May 1919. Professor Święcicki was elected its first vice-chancellor. The monograph also contains extensive biographical notes on the University founders: Heliodor Święcicki (1854-1923), Michał Sobeski (1877-1939), Rev. Stanisław Kozierowski (1874-1949) and Józef Kostrzewski (1885-1969).Item PROFESOR TADEUSZ ZAWADZKI (7 IV 1919 – 4 I 2008)(2006) Mrozewicz, LeszekNota biograficzna wybitnego epigrafika profesora Tadeusza Zawadzkiego.Item Municipalisation des provinces danubiennes à l'époque des Sévères(2008) Mrozewicz, LeszekLe règne de la dynastie des Sévères constitue la dernière étape de la municipalisation des terrains danubiens, après Claudius, les Flaviens et les Antonins. Nous pouvons également considérer cette étape comme la plus significante, car elle s’effectuait au moment du plus grand avancement des processus de romanisation de ce territoire, et aussi, comme jamais avant, la concession ou l’élargissement des droits municipaux était conforme à l’intéret du pouvoir central.Item Kalendarium pierwszych wizyt zagranicznych ukraińskich prezydentów i premierów 1991-2008(Instytut Wschodni UAM, 2009) Ksenicz, IgorArtykuł stanowi krytyczną analizę pierwszych wizyt zagranicznych ukraińskich prezydentów i premierów w latach 1991-2008.Item I Flavi e il bacino danubiano(2010) Mrozewicz, LeszekItem Strój kapłana w starożytnym Rzymie za czasów Oktawiana Augusta(2010) Kaczmarek, ZofiaTe article discusses issues surrounding vestments worn by priests in ancient Rome,during the reign of Octavian Augustus. Te author attempts to prove that the attirewas intimately associated with the of ce held, it highlighted the eminence, signifcance, function as well as distinguished the wearer. Te matter is explored all the more easily thanks to the time span—the Augustan era—as the period offers numerous writtenand iconographic sources, as well as due to the fact that Augustus strove to reinstatetraditional religion, its cults and priests.Item 20 lat stosunków białorusko-ukraińskich. Próba analizy(Instytut Wschodni UAM, 2011) Ksenicz, IgorNa gruzach ZSRR pojawiły się niepodległe państwa, m.in. Białoruś i Ukraina. Miały one liczne predyspozycje do stworzenia strategicznej osi Mińsk-Kijów. Łączyła je wspólna historia, problemy i wyzwania nowo powstałych państw, a nade wszystko położenie geopolityczne. Współpraca białorusko-ukraińska nie wyszła jednak poza ramy haseł o odwiecznej przyjaźni narodów słowiańskich. Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, dlaczego wspomniana oś nie powstała.Item Cerkiew w życiu społeczno-politycznym Ukrainy w latach 1991-2010(PTPN, 2011) Jędraszczyk, KatarzynaReligijne podziały w Cerkwi na Ukrainie w dużej mierze odzwierciedlają podziały w społeczeństwie ukraińskim i mogą powodować ich pogłębianie. Zjawisko to skwapliwie wykorzystują politycy, zwłaszcza w okresach kampanii wyborczych, odwołując się do konkretnych wyborców i ich odczuć religijnych. Wielowiekowa tradycja podporządkowania rosyjskiej Cerkwi władzy świeckiej powoduje, że Ukraińska Cerkiew Prawosławna Patriarchatu Moskiewskiego szczególnie łatwo ulega politycznemu zaangażowaniu, przez co traci swój autorytet. Cerkiew prawosławna wciąż ma trudności z przystosowaniem się do potrzeb współczesnego społeczeństwa, procesów związanych z demokratyzacją życia religijnego i politycznego.Item Item O warsztatach tkackich w starożytnym Rzymie słów kilka(2012) Kaczmarek, ZofiaIn the article, the authoress analyses archaeological, historical and iconographic sources which concern the craft of weaving. On their basis, the authoress discusses which types of loom were known to ancient Romans. Every type of loom is discussed, their drawbacks and advantages enumerated, and their popularity across the Empire presentedItem Item Pochodzenie tkanin archeologicznych - analiza izotopowa strontu(2012) Kaczmarek, ZofiaItem Flavian Urbanisation of Africa(Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2013) Mrozewicz, LeszekThe article is concerned with urbanisation processes in Roman Africa, initiated by the Flavian dynasty (69–96). Emperor Vespasian and his successors focused their attention primarily on Africa Proconsularis. The new cities they created — colonies and municipia — were to perform an important strategic role, i.e. protect the territories of Africa Proconsularis against the southern tribes. With the great private latifundia and imperial domains, the province played a significant role in supplying the city of Rome with grain. Also, from the point of view of the state, the undertakings meant internal consolidation of the province.Item Wymiana versus wpływ: przypadek idealizacji(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Balzer, WolfgangZwiązki pomiędzy ekonomiczną teorią równowagi a socjologiczną teorią instytucji badane są w ograniczonej formie, tzn. porównuje się główne składowe tych teorii zamiast pełnych formalnych modeli. W artykule pokazane jest, iż równowaga może być ujmowana jako graniczny przypadek teorii instytucji o symetrycznej relacji władzy. Ekonomiczna równowaga może więc zostać potraktowana jako idealizacja teorii instytucji. Prowizoryczna topologia ukazująca istotę granicy definiowana jest „wewnętrznie”, tj. poprzez odniesienie się jedynie do elementów występujących w modelu. Opisany jest także pokrótce metanaukowy status idealizacji.Item The Coloniality of Perception: The Other as a Cannibal(Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2013) Kubiaczyk, FilipThe article addresses the problem of the coloniality of perception, or visual-semantic manipulation of racial context which accompanied the development of the modern/ colonial capitalism. In this regard, I demonstrate that the gure of cannibal as a cultural trope played a key role in the symbolic appropriation of the New World by the Europeans, which paved the way for its military, political and economic conquest. By drawing on the source accounts, I show how the cannibal trope changed its geographical and semantic range, arranging the colonial discourse on the Other.Item Jak dochodzi do wybuchu rewolucji?(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Paprzycka, Katarzyna; Paprzycki, MarcinArtykuł ten ukazuje mechanizm chroniący społeczeństwo przed popadnięciem w stan totalizacji. Zdaniem autorów nie-Ewangeliczny model człowieka nie jest odpowiedni w wyjaśnianiu nie-Marksowskiego materializmu historycznego, gdyż nie tłumaczy on, w jaki sposób możliwe są tzw. rewolucje drugiego rodzaju. W proponowanej korekcji nie-Ewangelicznego modelu człowieka wykorzystana została psychologiczna teoria atrybucji. Korekcja ta pozwala na eksplikację niektórych uwag Nowaka jak również zrozumienie, dlaczego to klasy pracujące a nie klasy intelektualistów są bardziej skłonne do angażowania się w rewolucje.Item Człowiek Gombrowiczowski i człowiek Ewangeliczny w teorii socjalizmu Leszka Nowaka(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Falkiewicz, AndrzejAutor odnosi się do zagadnienia przedmiotu poznania w naukach społecznych z perspektywy opozycji indywidualizm-holizm. W ramach nie-Marksowskiego materializmu historycznego Leszek Nowak stoi na stanowisku indywidualizmu egzystencjalnego, w myśl którego rzeczywiste istnienie przyznawane jest wyłącznie bytom jednostkowym. W przeciwieństwie do tego Falkiewicz argumentuje na rzecz tezy o rzeczywistym istnieniu bytów ogólnych takich jak klasa, naród czy cywilizacja. W swoich rozważaniach autor szkicuje koncepcję człowieka, jaką można odnaleźć w tekstach Witolda Gombrowicza, gdzie społeczna całość wyłania się jako prawdziwie istniejąca siła mająca wpływ na działania jednostki.Item Struktura społeczna Imperium Osmańskiego. Próba analizy teoretycznej(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Karczyńska, ElizaW ramach nie-Marksowskiego materializmu historycznego możliwe jest wyszczególnienie pewnej formy społeczeństwa przedkapitalistycznego - społeczeństwa feudalizmu państwowego. Według Leszka Nowaka ta społeczno-ekonomiczna formacja charakterystyczna była dla Rosji pomiędzy XV a XVII wiekiem. Tymczasem, podobne struktury społeczne zauważyć można w Imperium Osmańskim w jego klasycznym okresie (tj. 1300-1600), Ameryce Łacińskiej pod panowaniem hiszpańskim oraz w państwie Zakonu Krzyżackiego w Prusach Wschodnich. W feudalizmie państwowym klasa panująca łączy dyspozycję środkami przymusu i środkami produkcji. Państwo będąc jednocześnie największym właścicielem, używa metod politycznych w sferze ekonomii. Jednocześnie stara się ono obniżyć status klasy właścicieli. Feudalizm państwowy miał możliwość rozwinięcia się w tych społeczeństwach, gdzie klasa rządząca, po udanej agresji, była na tyle silna, aby przejąć kontrolę nad gospodarką. Dodatkowo, społeczeństwa te usytuowane były na obrzeżach cywilizacji europejskiej, co umożliwiało im ekspansję.Item Człowiek Gombrowicza a model jednostki racjonalnej(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2013) Ciesielski, MieszkoAutor konfrontuje koncepcję jednostki racjonalnej z wizją człowieka, jaką można wyinterpretować z twórczości Witolda Gombrowicza. W opozycji do ujęcia racjonalistycznego, człowiek w utworach Gombrowicza jawi się jako niesamoistny i autosterowny, lecz uwikłany w relacje międzyludzkie – formę społeczną, która określa i determinuje działania jednostki. Autor przekonuje, że ujęcie Gombrowicza zawiera trzy typy człowieka: formalny, między-formalny i meta-formalny, które nie są prostym odrzuceniem założeń o racjonalności i autonomii człowieka, lecz stanowią swoiste przezwyciężenie jednostronności koncepcji racjonalistycznej.