Doktoraty (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WNS) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 155
Results Per Page
Sort Options
Item Społeczne znaczenie krajobrazu w przestrzeni wielkiego miasta(2010) Milewicz, Maciej; Podemski, Krzysztof. PromotorGłównym celem pracy była próba odpowiedzi na pytanie, jakie znaczenie przywiązują mieszkańcy wielkiego miasta do przestrzeni zielonych. W pracy skupiono się na analizie społeczeństwa ujętej w ramy policy i politics. Konflikty związane z grą o „zieloną” przestrzeń miasta służyły opisaniu funkcjonowania lokalnej polityki oraz ujawnieniu się stosunku określonych grup do problematyki ekologicznej. Okazało się, że stosunek ten daleki jest od jednoznaczności. Przykładem były opisywane „egzotyczne” koalicje lewicowo-prawicowe występujące w obronie poznańskich parków. W ich ramach, relacje pomiędzy graczami przyporządkowano do dwóch typów reżimów: instrumentalno-technokratycznego (administracja, politycy, deweloperzy) i postinstrumentalnego (społeczeństwo, politycy, media).Poza sferą polityczną, tematy tereny zieleni nie budziły już takich emocji. W świadomości potocznej zajmowały one odległe miejsce w hierarchii problemów miasta.Pytano też mieszkańców, które miejsca w przestrzeni miasta są ważne i popularne. Należy stwierdzić, że znaczenie parków i skwerów wyrażało się wielością ofert-wyborów, jakie „adresowane” były do użytkowników. Kluczowe znaczenie miała również centralność miejsca na mapie miasta.W podsumowaniu badań zidentyfikowano dwie wizje przyrody: urządzoną i spontaniczną. Przyroda spontaniczna, dzika, stanowiła przeciwwagę do przyrody urządzonej, towarzyszącej powstającym inwestycjom mieszkaniowym i drogowym. Każda z nich posiadała swoich zwolenników i odpowiadający im dyskurs „ogrodnika” oraz dyskurs „zielony”, które były ze sobą w konflikcie.Item Uwarunkowania braku partnera życiowego w okresie wczesnej dorosłości(2010-02-03T13:46:28Z) Palus, Katarzyna; Harwas – Napierała, Barbara. PromotorCelem przeprowadzonych badań było poszukiwanie konstelacji czynników, które odróżniają osoby posiadające i nie posiadające partnera życiowego. Analiza dyskryminacyjna ujawniła, że cztery czynniki są znacząco powiązane z brakiem partnera. Są to: (1) wysoki lęk przed odrzuceniem, (2) niski poziom kompetencji relacyjnych w obszarze zachowań bliskości psychicznej i fizycznej, (3) nieposiadanie partnera w okresie adolescencji, (4) relacje z jednopłciową grupą rówieśniczą w okresie adolescencji. Badania przeprowadzono w dwóch etapach: pierwszy przeprowadzono dwóch zastosowaniem kwestionariuszy z udziałem 430 osób w wieku 20-35 lat. Badania z zastosowaniem wywiadów pokazują, że ludzie poszukują przyczyn braku partnera wśród czynników zewnętrznych i wewnętrznych, ale najczęściej przyznają, że trudno im wskazać jedną tylko przyczynę, gdyż najczęściej życie w pojedynkę jest rezultatem splotu różnych uwarunkowań.Item Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników(2010-02-08T13:56:33Z) Macko, Maciej; Strykowska, Maria. PromotorPraca ma trzy główne cele. Pierwszy z nich, to próba operacyjnego zdefiniowania poczucia sprawiedliwości organizacyjnej, jako wskaźnika aktualnego stanu realizacji kontraktu psychologicznego, jaki zawiązuje się pomiędzy pracownikiem i organizacją pracodawcy z chwilą zatrudnienia. Drugi cel pracy, to zweryfikowanie hipotezy o wpływie poczucia sprawiedliwości organizacyjnej na zachowania pracowników polskich organizacji. Trzeci cel, to zapewnienie danych pozwalających na zbadanie różnic i podobieństw w sposobach formułowania ocen sprawiedliwości organizacyjnej przez pracowników funkcjonujących w odmiennym otoczeniu kulturowo-instytucjonalnym. W tym celu porównywano wyniki pracowników organizacji polskich i norweskich. Dzięki danym pochodzącym od 659 osób badanych stwierdzono, iż zmienna poczucia sprawiedliwości organizacyjnej może stanowić dokładny i wielowymiarowy wskaźnik stanu realizacji kontraktu psychologicznego, szczególnie w badaniach prowadzonych w schemacie quasi-eksperymentalnym. Znaleziono potwierdzenie hipotezy o negatywnych efektach organizacyjnych naruszeń kontraktu psychologicznego. Poczuciu organizacyjnej niesprawiedliwości towarzyszy wzrost liczby zachowań kontrproduktywnych, zwiększona gotowość do odejścia z firmy i zmniejszenie liczby zachowań uczestnictwa organizacyjnego.Item Ewolucja państwa opiekuńczego – na przykładzie sporu o zakres zobowiązań państwa i uprawnień obywateli w sferze opieki zdrowotnej(2010-04-16T12:20:43Z) Borkowska, Iwona; Drozdowski, Rafał. PromotorGłównym celem dysertacji było zdiagnozowanie możliwych kierunków ewolucji państwa opiekuńczego w Polsce. Dysertacja składa się z trzech zasadniczych części. Część pierwsza zawiera przegląd definicji, omówienie historii (od XIX do XXI wieku) oraz modeli państw opiekuńczych. Ta część pracy kończy się charakterystyką zmian społeczno-ekonomicznych w Polsce po 1989 roku i refleksją nad rozwojem postkomunistycznego państwa opiekuńczego. Część druga przedstawia metodologię autorskich badań, przeprowadzonych na początku 2009 roku, na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków. Kwestionariusz wywiadu zawierał pytania odnoszące się do zobowiązań państwa i praw obywateli w opiece zdrowotnej. Wyniki badań – prezentowane w trzeciej części dysertacji – dowodzą, że Polacy oczekują przede wszystkim rozwiązań indywidualistyczno-kolektywistycznych: w sferze publicznej powinny istnieć obowiązkowe i dobrowolne systemy ubezpieczeń, a państwo powinno działać według zasad rynkowych, zachowując przy tym protekcjonistyczne oblicze. Z drugiej strony, obserwowane po 1989 roku dążenia kolejnych rządów do wzrostu efektywności funkcjonowania publicznej służby zdrowia oraz podnoszenie się statusu materialnego Polaków (w świetle wyników badań związanego z przychylnością dla rozwiązań indywidualistycznych, liberalnych) mogą prowadzić do rozwoju systemu opiekuńczego typu „zrób to sam” (DIY welfare).Item Modele percepcji ucieleśnionej w fenomenologii i kognitywistyce(2010-04-28T12:29:20Z) Przybylski, Łukasz; Klawiter, Andrzej. PromotorCelem pracy doktorskiej jest opracowanie rozszerzonego modelu percepcji. Rozszerzenie polegać ma na skorygowaniu i rozwinięciu modelu opracowanego w fenomenologii percepcji tak, aby jego nowa wersja była zgodna z osiągnięciami współczesnej kognitywistyki, psychologii i neurobiologii. W projekcie wykazuje się, że dający się z zrekonstruować z prac Husserla podstawowy model percepcji oparty jest na założeniu abstrahującym od wyposażenia cielesnego podmiotu percypującego. Jest to de facto model percepcji odcieleśnionej. Argumentuje się też, że Husserl podejmował kwestie, pozwalające na rozszerzenie tego modelu, np. w wykładach o rzeczy z 1907 roku (Ding und Raum) rozważał problematykę kinestez, jako specjalnego rodzaju wrażeń cielesnych towarzyszących przeżyciu percepcyjnemu. Nigdzie jednak nie zdecydował się on na włączenie charakterystyki ciała w strukturę modelu przeżycia percepcyjnego. Dobitnie widać to choćby w Ingardenowskich rekonstrukcjach Husserlowskiego ujęcia percepcji. W dalszej części pracy dokonana zostanie krytyczna analiza najważniejszych koncepcji percepcji sformułowanych w naukach kognitywnych. Rezultatem pracy będzie model percepcji ucieleśnionej. Pokazuje on, że kontekst ciała w istotny sposób modyfikuje strukturę przeżycia percepcyjnego i że uwikłane w proces percepcji ciało stanowi nieusuwalny składnik także transcendentalnych analiz fenomenologicznych. Proponuje się, aby strukturę przeżycia percepcyjnego ująć jako składającą się z dwóch procesów. Pierwszy z nich – odnosi się do percepcji rzeczy, natomiast drugi- do percepcji własnego ciała podmiotu.Item Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych(2010-05-20T13:21:42Z) Jadach, Katarzyna; Stępniak, Piotr. PromotorJedną z kluczowych instytucji, działającą w środowisku otwartym, jest kuratela sądowa. Funkcjonująca od momentu swojego powstania w ramach rodzimego systemu wymiaru sprawiedliwości, początkowo społecznikowska, pozbawiona kompetencji i prestiżu, ewentualnie zmarginalizowana w strukturach sądowych do pełnienia zadań administracyjnych i sprawozdawczo-kontrolnych, z czasem zaczęła się przekształcać w profesjonalną służbę pedagogiczną, o znacznym stopniu autonomii, realizującą szereg zadań na każdym etapie sądowego postępowania. W związku z zainicjowanymi Ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych zmianami o charakterze organizacyjno - ustrojowym oraz ustawicznie rosnącą liczbą spraw prowadzonych przez kuratorów sądowych rodzi się pytanie o sposób ich pracy przy obecnych uwarunkowaniach społecznych i prawnych. Czy instytucja kurateli sądowej stanowi sprawny instrument pedagogicznego oddziaływania na podopiecznych sądów rodzinnych i karnych w ich dotychczasowym miejscu zamieszkania? To pytanie z punktu widzenia diagnozy kondycji krajowego systemu profilaktyki i resocjalizacji bardzo istotne. Autorka podejmuje w swojej pracy próbę ustalenia sposobu realizowania przez kuratorów sądowych powierzonych im zadań w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych, koncentrując się na wykonywaniu orzeczonych przez sądy nadzorów i dozorów kuratorskich. Analiza obejmuje szereg zmiennych osobowych, środowiskowych i instytucjonalnych, a głównymi celami badawczymi są, obok diagnozy wpływu poszczególnych czynników, rekonstrukcja realnego modelu pracy kuratorów sądowych i jego konfrontacja z modelem normatywnym oraz sformułowanie propozycji zmian w organizacji i sposobie pracy kuratorów sądowych, prowadzących do podniesienia efektywności ich oddziaływań na podopiecznych sądów.Item Kształtowanie wizerunku polskich uczelni wyższych w Europejskiej Przestrzeni Edukacyjnej(2010-05-28T12:41:35Z) Woch-Juchacz, Agnieszka; Grzegorczyk, Anna. PromotorPunktem wyjścia w dysertacji jest zwrócenie uwagi na zależności, które wskazują na istotną rolę kształtowania wizerunku szkolnictwa wyższego w społeczeństwie oraz zaprezentowanie nowego spojrzenia na rolę i funkcję uniwersytetu we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Wydaje się, to konieczne zwłaszcza w kontekście Deklaracji Bolońskiej podpisanej w 1999 roku, która zapoczątkowała proces istotnych zmian w systemach edukacji wielu krajów. Proces ten nazywany Procesem Bolońskim, zmierza do utworzenia do 2020 roku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.W rozprawie istotne jest zwrócenie uwagi na funkcje wizerunku szkolnictwa wyższego w kulturowym projekcie ponowoczesności, a także podkreślenie aksjologicznej roli nauki. Zagadnieniem kluczowym pracy stała się ocena bieżącej sytuacji w szkolnictwie wyższym w odniesieniu do Procesu Bolońskiego, przy uwzględnieniu wysuwającego się na plan pierwszy postulatu jakości kształcenia oraz stosowanych standardów nauczania. W tym celu założono przeprowadzenie badania, które ma być pomocne w znalezieniu odpowiedzi, między innymi, na następujące pytania wynikające z głównego problemu badawczego; jaki jest stopień ważności wizerunku i jego funkcji w odniesieniu do uczelni wyższych, wskazanie na istotę jego tradycji, symboli i marki. Jak wygląda współczesne komunikowanie w kulturze multimedialnej i jakie działania w tym kontekście powinna prowadzić uczelnia wyższa? Jaki jest wizerunek uczelni wyższych w Polsce? Jak wygląda zależność pomiędzy ideą uniwersytetu a szkolnictwem zawodowym?Item Status dobra i powinności we współczesnych etykach naturalistycznych(2010-06-07T07:15:46Z) Makowski, Piotr; Buksiński, Tadeusz. PromotorRozprawa stanowi próbę przestawienia konkurencyjnej względem współcześnie dominujących stanowisk charakterystyki etyki naturalistycznej w oparciu o pojęcia dobra i powinności. Praca składa się z II części: meta-teoretycznej, w której Autor najpierw wprowadza problematykę podstawowych dla etycznej refleksji pojęć dobra i powinności, analizując i objaśniając elementarne, związane z nimi zależności pojęciowo-semantyczne. Następnie zarysowuje szeroką, wewnętrznie heterogeniczną, lecz spójną perspektywę rozważań nad naturalizmem etycznym (dotyczącą kwestii semantycznych, epistemologicznych, metafizycznych i normatywnych), która ukazuje zalety tego stanowiska metaetycznego względem innych opcji. W drugiej części pracy Autor dokonuje interpretacji poglądów Philippy Foot, Rüdigera Bittnera i Hansa Krämera, stanowiących reprezentatywną próbę współczesnych normatywnych teorii, wykorzystując w tym celu aparat pojęciowy oraz podstawowe wyniki, uzyskane w części pierwszej rozprawy. Interpretacja tych teorii pozwala ukazać kierunki myślenia naturalistycznego, wykazać jego błędy oraz zespół akceptowalnych i atrakcyjnych poznawczo wyników dla współczesnej metaetyki i etyki normatywnej. W perspektywie naturalistycznej moralność relacji międzyludzkich i związana z nią powinność okazują się tylko częścią etyki, którą uzupełnia pełnoprawna etycznie teoria dóbr i norm indywidualnych.Item Filozofia antropologiczna Wilhelma von Humboldta(2010-06-07T08:26:34Z) Małecki, Wiesław; Przyłębski, Andrzej. PromotorPraca składa się z dwóch części, poświęconych kolejno estetyce filozoficznej oraz filozoficznej antropologii, które obejmuję ogólniejszą nazwą „filozofii antropologicznej”. Wskazuje ona na to, że określanie Wilhelma von Humboldta „filozofem” także poza filozofią języka jest w pełni uzasadnione. Część pierwsza zawiera przede wszystkim analizy największego dzieła Humboldta poświęconego estetyce pt. Ästhetische Versuche, Erster Theil: Ueber Göthes Hermann und Dorothea, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia wyobraźni poetyckiej, które stanowi centralny problem estetyki filozoficznej „mędrca z Tegel”. Stanowi ona również próbę dekonstrukcji wizerunku Humboldta jako epigona wielbionych przez niego mistrzów Klasyki Weimarskiej, tj. przede wszystkim Johana Wolfganga Goethego oraz Fryderyka Schillera. Kategoria „wyobraźni”, a także „płci” oraz „charakteru”, tworzą wspólną podstawę estetyki i antropologii. Na szczególną uwagę zasługują tutaj prace Humboldta poświęcone problematyce płci: Über den Geschlechtsunterschied und dessen Einfluss auf die organische Natur oraz Über männliche und weibliche Form. Analizy tych dzieł stanowią pomost do drugiej części pracy. Myśl antropologiczna Humboldta skoncentrowana była głównie wokół projektu antropologii porównawczej, którego największą zrealizowaną w jego pracach częścią jest antropologia baskijska. Jej rekonstrukcji poświęcone są analizy jego spuścizny baskijskiej, w tym przede wszystkim wyników terenowych prac badawczych, dokonanych podczas dwóch podróży do Baskonii pod koniec XVIII wieku.Item Sztuki plastyczne starożytnej Grecji w świetle myśli wybranych przedstawicieli niemieckiej filozofii życia oraz refleksji kulturoznawczej(2010-06-09T11:36:21Z) Bednarczuk, Arkadiusz; Kowalski, Andrzej. PromotorPoglądy przedstawicieli niemieckiej filozofii życia zmieniły sposób myślenia o sztuce starożytnej Grecji i w konsekwencji o całej sztuce. Rozpoznając historyczny wymiar metafizyki, filozofia życia zniosła wszelkie sztuczne podziały i opozycje typu: świat zmysłowy i ponadzmysłowy, dusza i ciało, myślenie i działanie. Widziane z perspektywy filozofii życia, dzieło sztuki nie rozpadała się zatem na treść i formę, myśl i działanie, zmysłowe i ponadzmysłowe.Z uwagi na problem tytułowy pracy, analizie poddane zostały poglądy F. Nietzschego, M. Heideggera i O. Spenglera.Wyróżnione przez Nietzschego pierwiastki dionizyjski i apolliński, traktowane są w pracy jako postawy współdziałające. Autonomicznie funkcjonujący pierwiastek apolliński ukonstytuuje się bowiem w kulturze, w której istnieje możliwość przyjęcia platońskiej postawy teoretyczno-filozoficznej względem dionizyjskiej. W interpretacji poglądów filozoficznych Heideggera omówione zostało znaczenie poręczności, otwartości i wystawiania świata przez dzieło sztuki. W przypadku O. Spenglera podkreślono znaczenie podziału sztuki na styl apolliński i faustowski oraz rola sztuki jako hermeneutyki kultury. W drugiej części pracy omówione zostały poglądy na sztukę E. Cassirera, J. Kmity, A. Pałubickiej i A. Kowalskiego. Charakterystyka przedplatońskiego okresu kultury starożytnej, zawarta w twórczości omawianych uprzednio niemieckich filozofów życia, okazała się w wielu punktach zbieżna z kulturoznawczym opisem myślenia magiczno-mitycznego.Item Przywiązanie do organizacji i zaangażowanie w pracę w warunkach zmiany kontraktu psychologicznego.(2010-06-11T09:14:40Z) Wołowska, Agata; Bańka, Augustyn. PromotorPodstawowym celem rozprawy było sprawdzenie wpływu zmian dokonujących się obecnie na rynku pracy oraz w relacjach zachodzących między pracownikiem a organizacją (tj. wzrost liczby firm/organizacji prywatnych na polskim rynku pracy, wzrost zatrudnienia czasowego w stosunku do umów stałych o pracę, wzrost częstotliwości naruszenia kontraktu psychologicznego) na postawy wobec pracy i organizacji. Przyjęto trójwymiarowy model przywiązania do organizacji Meyera i Allen (1997) oraz rozumienie pojęcia zaangażowania w pracę według Kanungo (1982). Badaniem objęto 330 pracowników posiadających różne formy zatrudnienia: zatrudnienie stałe (N=198), zatrudnienie czasowe (N=132). Badani rekrutowali się z dwóch typów organizacji: administracji publicznej (N=205) oraz firm prywatnych (N=125). Badanie ujawniło, że poczucie umiejscowienia kontroli pracy, naruszenie kontraktu psychologicznego i klimat psychologiczny są istotnymi predyktorami postaw związanych z pracą; rodzaj zatrudnienia (umowa stała/czasowa) nie ujawnił swojego wpływu na przywiązanie do organizacji i zaangażowanie w pracę. Ostatecznie badanie pokazało, że klimat psychologiczny mediuje zależność między naruszeniem kontraktu psychologicznego i postawami związanymi z pracą, jednakże moderatorem tych zależności jest typ organizacji: państwowa/prywatna.Item Regionalne szlaki tematyczne jako oferta turystyki kulturowej(2010-06-14T09:57:12Z) Mikos, Armin; Sójka, Jacek. PromotorPrzedmiotem pracy jest grupa szlaków turystyczno-kulturowych o zasięgu regionalnym. Celem pracy jest zdefiniowanie i klasyfikacja szlaków turystyczno-kulturowych jako osobnej grupy linearnych systemów penetracji turystycznej i jednocześnie zorganizowanych ofert zwiedzania z wiodącym aspektem kulturowym, prezentacja metody analizy potencjału turystycznego polskich szlaków tematycznych o zasięgu regionalnym, ustalenie i porównaniem potencjału kulturowego, atrakcyjności turystycznej, stanu zaawansowania organizacyjnego oraz poziomu bazy infrastrukturalno-usługowej wybranych szlaków o zasięgu regionalnym, funkcjonujących w Polsce, określenie silnych i słabych stron oferty turystycznej polskich szlaków tematycznych oraz sformułowanie postulatów modyfikacji tej oferty, w celu zwiększenia jej atrakcyjności dla turystów kulturowych. Trzy pierwsze rozdziały pracy zawierają analizy teoretyczne z zakresu nauki o turystyce, dotyczące koncepcji turystyki, turystyki kulturowej i szlaków turystycznych (rozdział 1 Wprowadzenie w problematykę pracy, rozdział 2 Kwestie definicyjne i podstawy teoretyczne badań, rozdział 3 Szlaki turystyczne i kulturowo-turystyczne). Treścią trzech kolejnych rozdziałów są rozważania o charakterze marketingowo-praktycznym, odnoszące się do planowania, organizowania, funkcjonowania i zarządzania polskimi regionalnymi szlakami turystyki kulturowej (rozdział 4 Metoda oceny potencjału regionalnych tematycznych szlaków kulturowych, rozdział 5 Waloryzacja potencjału turystycznego i analiza wyników dla poszczególnych systemów, rozdział 6 Zbiorcza interpretacja wyników analizy potencjału regionalnych szlaków tematycznych). Pracę kończą szczegółowe wnioski dotyczące modyfikacji oferty polskich regionalnych szlaków kulturowych.Item Filozofia hermeneutyczna Gadamer jako próba pojednania ontologii fundamentalnej Heideggera i transcendentalnej teorii kultury Cassirera(2010-09-20T06:44:40Z) Mergler, Agata; Przyłębski, Andrzej. PromotorCelem pracy jest pokazanie, jak różnica w interpretacji Kantowskiego pojęcia wyobraźni z „Krytyki czystego rozumu” przez Cassirera i Heideggera w Davos 1929 roku obrazuje różnicę między transcendentalną a hermeneutyczną filozofią; oraz pokazanie, jak Gadamer nie będąc nigdy częścią tej debaty, zajmuje pozycję pomiędzy dyskutantami – radykałem i modernistą. Debatę interpretuję, zgodnie z terminologią Rorty’ego z “Filozofii i zwierciadła natury”, jako przykład zderzenia dwóch dyskursów: normalnego (Cassirer) czyli filozofii epistemologicznej zdominowanej przez problem reprezentacji („zwierciadła”) i anormalnego (Heidegger) czyli rewolucyjnej filozofii hermeneutycznej, niezainteresowanej poznaniem i ahistoryczną prawdą, lecz skoncentrowanej na ich dekonstrukcji oraz na podtrzymywaniu konwersacji konstytuującej naszą kulturę. Choć Gadamer ma być przykładem budującego (czyli anormalnego) dyskursu filozoficznego według Rorty’ego, nie odrzuca on jednak dziedzictwa zachodniej metafizyki. Czy to oznacza, że Gadamer porzuca ‘prawdziwy’ dyskurs hermeneutyczny zbudowany na Heideggerowskim odkryciu radykalnej historyczności i rozumienia jako podstawowego określenia ludzkiej egzystencji, różnicy ontologicznej i konieczności destrukcji metafizyki? Część tych pojęć pozostaje w słowniku Gadamera, lecz nie podejmuje się granicznego myślenia skończoności człowieka, a podejmuje się ponownego przemyślenia tradycji metafizycznej jako demonstracji bycia w wielu językowych światach sensu. Ta filozofia nie jest żadną z dwóch linii myślowych, ponieważ może być nowym dyskursem normalnym.Item Subiektywna jakość życia jako miara skuteczności psychoterapii(2010-09-23T09:46:06Z) Jaworska-Surma, Aleksandra; Brzeziński, Jerzy. PromotorKluczowym problemem w pomiarze skuteczności psychoterapii jest określenie miar zmiany. Najczęściej stosowana miara – natężenie symptomów chorobowych – nie daje pełnego obrazu zmian. Subiektywna jakość życia (SJŻ) – pojęcie pokrewne pojęciu subiektywnego dobrostanu, stanowi element współczesnych definicji zdrowia psychicznego. Uwzględnienie subiektywnego spojrzenia jednostki na swoje życie po psychoterapii podkreśla także podmiotową, aktywną rolę jednostki w procesie psychoterapii oraz respektuje uznaną coraz powszechniej akceptowaną zasadę wielopodmiotowej i wielowymiarowej oceny efektów leczenia, pozwalającą na bardziej wszechstronny i pełny ogląd jego skutków. SJŻ nie jest tożsama z natężeniem objawów chorobowych. Ujęta w formie profilu zadowolenia z życia, afektu pozytywnego i negatywnego lepiej różnicuje osoby chore i zdrowe niż natężenie objawów chorobowych. SJŻ jest miarą względnie stabilną w czasie, może ulegać zmianie pod wpływem psychoterapii, przy czym afekt pozytywny i negatywny wydają się być bardziej podatne na zmianę w perspektywie krótkoterminowej niż zadowolenie z życia oraz silniej niż objawy chorobowe związana jest z subiektywnymi kryteriami istotności klinicznej, opisującymi realną zmianę z punktu widzenia pacjenta. Przyjęcie SJŻ jako miary zmiany oznacza uwzględnienie SJŻ jako celu psychoterapii, co może wymagać stosowania innych metod i technik terapeutycznych.Item Religijno-filozoficzne konteksty narracji apokryficznych w kulturze współczesnej(2010-10-07T11:55:21Z) Jankowska, Małgorzata; Grzegorczyk, Anna. PromotorDysertacja stanowi analizę literackich i filozoficznych narracji apokryficznych. Bazę materiałową stanowią dwie powieści – Ostatnie kuszenie Chrystusa Nikosa Kazantzakisa i Ewangelia według Jezusa Chrystusa José Saramago oraz „apokryfy” Leszka Kołakowskiego i Andrzeja Grzegorczyka. Punktem wyjścia dla rozważań jest próba zdefiniowania pojęcia „narracji apokryficznych”, oparta na relacji zależności między tradycyjnym apokryfem a narracją rozumianą literaturoznawczo i filozoficznie. Badanie roli, jaką wspomniane narracje apokryficzne odgrywają w kulturze współczesnej bazuje na rozpoznaniu religijnych i filozoficznych kontekstów ich powstawania (sekularyzacja, konflikt rozumu i wiary, kryzys metafizyki, upadek wielkich narracji).Item Wizualna kompetencja społeczna jako przedmiot badań współczesnej socjologii(2010-10-14T12:39:49Z) Rogowski, Łukasz; Drozdowski, Rafał. PromotorRozprawa „Wizualna kompetencja społeczna jako przedmiot badań współczesnej socjologii” składa się z czterech części. Praca nawiązuje do tradycji socjologii wizualnej, a jej podstawowym celem jest operacjonalizacja pojęcia „kompetencja wizualna”. Część pierwsza jest propozycją dotyczącą opisywania i badania społecznych aspektów wizualności, a w szczególności praktyk patrzenia, rozumianych jako relacja pomiędzy obrazami mentalnymi a materialnymi. Część druga rozprawy opisuje różne sposoby badania kompetencji: ujęcie tradycyjne (na przykładzie kompetencji kulturowej, językowej i artystycznej) oraz koncepcje wypracowana w ramach literacy studies. Część trzecia odnosi się do przeprowadzonych na potrzeby pracy badań ilościowych i analizuje sprzęty wizualnych (przede wszystkim aparatów fotograficznych) oraz umiejętności wizualne (przede wszystkim fotografowania) Część czwarta opisuje jakościową część badań, która uzupełnia dotychczasowe rozumienie kompetencji wizualnej o kolejne aspekty. Ostatecznie sformułowana zostaje propozycja badania analizowanego pojęcia w ramach sześciu aspektów: technologicznego, interpretacyjno-obywatelskiego, wzrokocentrycznego, interakcyjnego, kreacyjnego oraz selekcyjnego.Item Prawda - istina w horyzoncie anthropos w myśli rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego(2010-11-03T12:27:54Z) Kurkiewicz, Anna; Jeliński, Edward. PromotorPrezentowana praca stanowi próbę uchwycenia dwóch kategorii występujących w języku rosyjskim, a szczególniej obecnych w rosyjskiej myśli filozoficznej, którym odpowiada w języku polskim jedno słowo „prawda”. Z jednej strony jest to termin istina (истина). Istina ujmowana jest jako prawda wyższa, obiektywna, absolutna, niepodważalna, wieczna. Z drugiej strony jest to rosyjski termin prawda (правда), rozumiany jako prawda niższa, subiektywna, względna, podważalna, ludzka. Wynika stąd swoista dialektyka przecinania się pól znaczeniowych obu pojęć (prawda jako prawda ludzka, prawda o człowieku, stanowi zarazem warunek osiągania prawdy-istiny), której kierunek osadzony zostaje w prezentowanej myśli w triadycznym planie: od pierwotnej jedności na gruncie prawdy, poprzez dramat rozdziału, ku ponownemu jej wracaniu w idei bogoczłowieczeństwa. Praca dzieli się na części i na rozdziały. Części zatytułowane: „PIERWOTNA ONTYCZNA JEDNOŚĆ”, „ROZPĘKNIĘCIE W BYCIE” oraz „JEDNOŚĆ WRÓCONA” odzwierciedlają wyróżniony dialektyczny ruch. Rozdziały natomiast traktują kolejno o kategorii istina: źródłach etymologicznych oraz ontologizmie jako podłożu jej konceptualizacji, sposobie ujmowania i rozumienia pojęcia oraz relacji kategorii prawda-istina do kategorii prawda-sprawiedliwość. Kolejne rozdziały wskazują na właściwy rozumieniu i przenikaniu się warstw znaczeniowych obu pojęć „horyzont anthropos”, a także odniesienie do idei wszechjedności i poznania integralnego. W dalszej kolejności przywołane zostają przestrzenie ludzkiej egzystencji jak tragizm, wolność, miłość jako możliwe miejsca ujmowania i docierania do prawdy-istiny. Pracę zamyka omówienie koncepcji Sofii i bogoczłowieczeństwa.Item Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki(2010-11-03T12:36:51Z) Bednarek, Joanna; Kwiek, Marek. PromotorCelem pracy jest prezentacja ontologicznych podstaw teorii filozoficznych zaliczanych do poststrukturalizmu oraz wpływu tych podstaw na rozwijane w ich obrębie koncepcje polityczności i polityki. W obrębie filozofii poststrukturalistycznej można wyróżnić dwa typy ontologii. Ontologie transcendencji, reprezentowane przez teorie Alaina Badiou, Slavoja Žižka, Ernesto Laclau i Chantal Mouffe oraz Giorgio Agambena, zakładają istnienie transcendentnej instancji organizującej rzeczywistość (znaczącego, liczenia-jako-jedno) oraz przyznają podmiotowi rolę czynnika ontologicznie konstytutywnego. Ontologie immanencji, reprezentowane przez teorie Michela Foucaulta, Gilles’a Deleuze’a i Antonio Negriego, pojmują byt jako produktywne i dynamiczne źródło nieustannej innowacji; jest on utożsamiany z siłą wewnętrznego różnicowania się (stawania-się-innym). Przyjmowany typ ontologii owocuje odmiennym podejściem do problemów filozofii polityki. Podczas gdy ontologie transcendencji skupiają się na wyznaczaniu specyfiki tego, co polityczne oraz konstruowaniu uniwersalnego podmiotu działania politycznego, ontologie immanencji koncentrują się na przedstawianiu politycznego eksperymentu czy też innowacji jako złożonego, heterogenicznego procesu, obejmującego różne sfery rzeczywistości i odmiennych aktorów.Item Cyceron i jego adaptacja filozofii greckiej. Spory wokół koncepcji TELOS-FINIS(2010-11-19T08:30:51Z) Bleja, Paweł; Wesoły, Marian. PromotorNiniejsza praca doktorska ma dwóch bohaterów: Grecką filozofię i M.T. Cycerona. W rozdziale pierwszym prezentuję szkic filozofii greckiej w graficznej wizualizacji. Jest to prezentacja przedstawicieli antycznej filozofii w „pigułce". Porównawcze przedstawienie ukazuje tło dla życia i działalności Cycerona. Rozdział drugi poświęcony jest Cyceronowi, rzymskiemu oratorowi, politykowi oraz pisarzowi (również listów). Cyceron jest ważny ze względu na wysiłki w przekazywaniu greckiej myśli filozoficznej po łacicie. Cycero był eklektykiem, który wykazywał sympatię do stoicyzmy, myśli Arystotelesa i Akademii. W swojej twórczości jawi się jako przeciwnik filozofii Epikura. Czy jednak tak jest dokładnie? Jego opozycja względem Epikura jest właściwie myślą przewodnią tej rozprawy. Stawiam tezę, że Cyceron jest krypto-epikurejczykiem. Chociaż zainteresowania filozoficzne towarzyszyły mu przez całe życie jego twórczość filozoficzna przypada na okres lat 46-44 i do niej się odwołuję. Do najbardziej cennych i kluczowych dla tej pracy jest dzieło De finibus (O najwyższym dobru) - prezentacja etycznych teorii. Elementy filozofii epikurejskiej są ważne zwłaszcza dla okresów kiedy był odsuwany od władzy. Prezentowane podejście jest nową interpretacją wybranych pism, życia i stanu mentalnego Cycerona. Staram się przedstawić autorski sposób podejścia do myśli przekazanej przez Cycerona.Item Krytyka i etyka komunikacji na podstawie hermeneutyki Martina Heideggera (1919-1929)(2011-02-08T08:42:27Z) Duraj, Jakub; Przyłębski, Andrzej. Promotor