Doktoraty (WN)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WN) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 253
Results Per Page
Sort Options
Item Komunikacja interkulturowa z partnerami japońskimi w życiu gospodarczym w świetle filozofii dialogu(2010-02-22T12:47:08Z) Woźniak, Agnieszka; Sakaguchi, Alicja. PromotorKluczową kwestią niniejszej rozprawy doktorskiej jest pytanie: Jakie wymogi muszą być przestrzegane w komunikacji interkulturowej w gospodarce? Komunikacja interkulturowa jest definiowana jako „komunikacja w utrudnionych warunkach", charakteryzująca się różnorodnością zwyczajów, usposobień, modeli zachowania i stylów komunikacji oraz szkół gospodarowania, zalet i przywar. Pojęcie „gospodarka" natomiast kojarzy się z interesem mającym przynieść zysk. Mogłoby się zatem wydawać, że w dziedzinie opartej na konkurencji rynkowej najlepsze szanse na sukces miałyby osoby sprytne, zdolne wykorzystywać innych. Natomiast przełamanie odrębności kulturowej partnerów mogłoby polegać na narzuceniu im własnych zwyczajów. Analiza Fromma służy w niniejszej pracy jako metoda badawcza pomocna przy opisie aspektu duchowego człowieka w tym również jego zdolności do nawiązywania dialogu. Rozważania na temat komunikacji interkulturowej zostały również przedstawione w kontekście spotkania z twarzą drugiego - kluczowego zagadnienia filozofii dialogu Emmanuela Lévinasa. Różnice w mentalności między poszczególnymi krajami, m.in. znaczenie jednostki, rola pracy w życiu człowieka, style zarządzania czy taktyki negocjacyjne, zostały przedstawione na podstawie kryteriów Geerta Hofstede oraz Gerharda Maletzke. Komunikacja międzyludzka przedstawiona została jako relacja oparta na wolności, respekcie i tolerancji między dwiema lub więcej osobami. Wartość spotkania natomiast wynika nie z chęci zawładnięcia całym światem i Drugim człowiekiem lecz rozwija się w przestrzeni dialogicznej, która jest między ludźmi.Item ,,Niemiecka i polska miłość” – Motyw miłości i jego treściowe powiązania w niemieckiej literaturze XIX wieku (1815-1918)(2010-03-19T09:15:10Z) Bzdręga-Felcyn, Marta; Połczyńska, Edyta. Promotor[pol.]Badania nad niemiecką literaturą dziewiętnastowieczną chociaż prowadzone są pod wieloma aspektami przez literaturoznawców i nie tylko, nie zajmowały się dotąd w szerokim słowa tego znaczeniu motywem miłości polskiej i niemieckiej w literaturze. Temat pojawiał się w rozdziałach prac, artykułach, szkicach naukowych, ale nie poświęcono im większej uwagi. Zasadniczym punktem wyjścia było skonfrontowanie się z pojęciem, którego źródło biło z książki Fritza Döringa (1872-1918) Niemiecka i polska miłość. (Deutsche und polnische Liebe [1903]). Najpiękniejszą i zarazem najtragiczniejszą historią miłosną XIX w. jest historia uczucia, które wiązało Polkę Elizę Radziwiłłównę (1803-1834), w tekstach zwaną Elisa Radziwill, oraz następcę tronu pruskiego księcia Wilhelma (1797-1888). Jej pochodzenie zdaniem rodziny królewskiej nie było równe urodzeniu, by zostać żoną Wilhelma. W pracy analizowano ciekawe pozycje, w których stereotypowy obraz Polki (,,pięknej Polki”, ,,amazonki”, ,,kokoty”) Polaków (,,szlachetnego Polaka”, ,,bohatera”, ,,hulaki”) Niemek i Niemców (ułożonych, porządnych) ich miłosnych historii ulegał na przełomie lat dziewiętnastego wieku przeogromnym przemianom. Przeciwstawienie sobie dwóch obrazów postaci, pozytywnego i negatywnego; gdzie obydwa nie pozbawione stereotypowych zabarwień zyskiwały sobie zwolenników albo przeciwników, uatrakcyjniało treści. Analizowane teksty są świadectwem dojrzałego podejścia autorów do problematyki, a zarazem sprostaniem wymaganiom czytelników.Item Obraz chrześcijaństwa w Korei w świetle piśmiennictwa religijnego, naukowego i literackiego(2010-04-06T11:25:06Z) Wróblewska, Agnieszka; Świdziński, Jerzy. PromotorPraca ukazuje początki i rozwój chrześcijaństwa w Korei opierając się na piśmiennictwie naukowym, religijnym i literackim. We Wstępie autorka analizuje przyczyny mentalne, ekonomiczne i socjologiczne, które zadecydowały o tym, że chrześcijaństwo zostało entuzjastycznie przyjęte przez naród koreański, w odróżnieniu od Chin i Japonii w analogicznym okresie czasu W Rozdziale pierwszym opisuje same początki katolicyzmu i protestantyzmu w Korei. W Rozdziale drugim przedstawia źródła, które stanowiły podstawę jej badań naukowych oraz opisuje ich specyfikę, aby później przejść do szczegółowego opisu najpierw katolicyzmu i protestantyzmu w Korei przedstawiając go w ujęciu różnych źródeł i dodając swój komentarz do opisywanych wydarzeń. Rozdział trzeci pokazuje, że chrześcijaństwo jest na tyle ważnym i ciekawym zjawiskiem w dziejach Korei, że obecne jest także w literaturze tego kraju. Rzeczą oczywistą jest, że do literatury przedostało się ten aspekt chrześcijaństwa, który najbardziej utkwił w świadomości narodowej Koreańczyków, czyli, w przypadku katolicyzmu, pierwsze kilkadziesiąt lat istnienia jego zinstytucjonalizowanej formy łączące się z masowymi i okrutnymi represjami, ponieważ ówczesne władze koreańskie obawiały się, iż katolicy stanowią zagrożenie dla kulturowej i politycznej suwerenności państwa, natomiast w przypadku protestantyzmu stanowczy sprzeciw jego duchownych wobec nakazu wyznawania shintoizmu.Item Entwicklung der interkulturellen Kompetenz anhand von Werbetexten. Studie zum projektorientierten Fremdsprachenunterricht im universitären Bereich(2010-04-23T09:32:35Z) Gorąca, Gabriela; Skowronek, Barbara. PromotorDas Ziel der vorliegenden Arbeit ist gewesen, Richtlinien für die Entwicklung der interkulturellen Kompetenz anhand von Werbetexten zu erstellen und zu überprüfen, ob die Studierenden der Angewandten Linguistik mit den genannten Gebrauchstexten sowie Projektarbeit im bisherigen FSU bereits konfrontiert worden sind. Die Werbetexte eignen sich hervorragend als Lernmaterialien, da sie nicht nur interessante sprachliche Besonderheiten, sondern auch intertextuelle Anleihen, Elemente verschiedener Sprachvarietäten sowie der Fachsprache enthalten. Darüber hinaus ist Werbung eine spezifische Kommunikationsart, die medial erfolgt und sowohl aus verbalen als auch nonverbalen Mitteln besteht, wobei alle gemeinsam den Sinn des Kommunikates bilden. Da Reklametexte so komplex betrachtet werden, muss auch interkulturelle Kompetenz neu, zeitgemäß verstanden werden und zwar als Zusammensetzung aus medialer und intersemiotischer Kompetenz. Die Vorgehensweise mit Werbetexten im FSU sollte gemäß den konstruktivistischen Theorien und in der Projektarbeit entwickelt werden, wenn die Entfaltung der interkulturellen Kompetenz mit Erfolg abgeschlossen werden soll.Item Antropogeniczny świat „zbędnego człowieka” bohatera emigracyjnych trylogii Eduarda Limonowa(2010-05-28T12:06:51Z) Bieliński, Robert; Mianowska, Joanna. PromotorOsobowość Ediczki w świetle przeprowadzonej analizy na podstawie trylogii amerykańskiej (To ja – Ediczka, Dziennik nieudacznika, Historia jego sługi) oraz trylogii rosyjskiej (Mieliśmy Wielką Epokę, Wyrostek Sawienko, Młody niegodziwiec) ma dwa wymiary: natura pisarza splata się z cechami charakteru, dzięki którym zostają mu przypisane epitety typu: niegodziwiec, awanturnik, skandalista. Nie odnalazłszy stałego miejsca w życiu, nieustannie biegnie w poszukiwaniu własnej przystani i własnej przestrzeni. Świat otaczającej go antroposfery nie spełnia jego wygórowanych oczekiwań. Ediczka jest inny i tą oryginalnością, swoistością chce olśnić wszystkich. Niezależnie od miejsca i czasu brnie ku światłu, które jak magnes go przyciąga. Znamiennym jest ciągły ruch w życiu bohatera lub pragnienie zmian. Ediczka kreuje wówczas nową antroposferę, swój własny świat, swoje miejsce, w którym czuje się sobą. Bytuje w nim, bo tylko tu jest mu tak naprawdę dobrze. Żyje sam, z dala od tłumu. swoim bytem bohater Limonowa przypomina taniec chocholi, wielki zastój. W latach dzieciństwa skazany na takie życie, czyli życie w ZSRR, widzi, czym taka egzystencja się kończy. W życiu ludzi radzieckich lat 70-tych brak jest celu, praca stanowi obowiązek i nie przynosi satysfakcji.Item Wspomaganie jakości wymowy u zaawansowanych uczących się języka niemieckiego Polaków za pomocą metody Pareto(2010-06-07T06:40:27Z) Pawłowski, Grzegorz; Myczko, Kazimiera. PromotorPraca doktorska pt. „Wspomaganie jakości wymowy u zaawansowanych uczących się języka niemieckiego Polaków za pomocą metody Pareto” poświęcona jest zagadnieniu analizy oraz kształtowania jakości wymowy u uczących się języka niemieckiego Polaków za pomocą znanej w naukach ekonomicznych metody Pareto. Cztery pierwsze rozdziały pracy mają charakter teoretyczny i przedstawiają istotę analizowanego problemu oraz poglądy na sprawę nauczania wymowy języka obcego. W rozdziale piątym problem badawczy zostaje poddany analizie. Zgodnie z przyjętymi założeniami autor stwierdza, iż za jakość fonetyczną realizowanych wypowiedzi odpowiada przede wszystkim komponent segmentalny, a w szczególności grupa samogłosek. Przeprowadzona analiza w pełni potwierdza postawioną hipotezę, iż zjawisko obcego akcentu mające duży wpływ na jakość wymowy związane jest z niewielką grupą samogłosek, których globalna częstotliwość występowania oscyluje wokół 20% występowania wszystkich samogłosek, natomiast ich udział w popełnianych błędach wymowy jest niewspółmiernie wysoki i wynosi prawie 80%. Tym samym autor wskazuje na dysproporcje występowania i udziału w błędach wymowy samogłosek tzw. wysokiego ryzyka i samogłosek niskiego ryzyka, które z kolei w nieznacznym tylko zakresie sprawiają trudności w wymowie pomimo znaczącej częstotliwości występowania.Item Przeformułowanie jako fundament tłumaczenia konferencyjnego(2010-06-07T06:56:44Z) Woroch, Justyna; Tomaszkiewicz, Teresa. PromotorW niniejszej rozprawie, wpisującej się w nurt badań empirycznych, obserwacyjnych i analitycznych, przebadano zjawisko przeformułowania w kontekście tłumaczenia konferencyjnego symultanicznego (w obrębie pary językowej francuski – polski). Po scharakteryzowaniu tłumaczenia symultanicznego oraz nakreśleniu głównych kontekstów występowania przeformułowania, przystąpiono do analizy tego mechanizmu językowego na gruncie tłumaczenia ustnego. Dla celów analizy pozyskano nagrania wystąpień oryginalnych w języku francuskim i ich tłumaczeń symultanicznych na język polski, wykonanych w autentycznych warunkach konferencyjnych, jak i w warunkach eksperymentu, które następnie transkrybowano. Obserwowane zjawisko wystąpiło na trzech poziomach: przeformułowania wewnątrzjęzykowe obecne w przemówieniach oryginalnych, przeformułowania międzyjęzykowe oraz wewnątrzjęzykowe wyodrębnione w przemówieniach tłumaczonych. Wykazano, że natura przeformułowań tłumacza jest dwojakiego rodzaju: występują przeformułowania zależne od przeformułowań obserwowanych w oryginale (międzyjęzykowe) oraz utworzone niezależnie od oryginału (wewnątrzjęzykowe „drugiego poziomu”). Analiza materiału językowego pozwoliła stwierdzić, że przeformułowanie jest ważnym językowym mechanizmem, występującym w skomplikowanej sytuacji językowej, jaką jest niewątpliwie komunikacja z wykorzystaniem tłumaczenia symultanicznego.Item Językowa definicja sytuacji w tekstach katolickich rytuałów obrzędów przejścia.(2010-06-08T13:01:36Z) Kamasa, Victoria; Pogonowski, Jerzy. PromotorCelem pracy jest określenie językowej definicji sytuacji zawartej w tekstach czterech katolickich rytuałów obrzędów przejścia: obrzędach chrztu, bierzmowania, ślubu i pogrzebu. Podstawowe pytanie badawcze można zatem sformułować następująco: jaka definicja sytuacji jest kreowana poprzez teksty tych obrzędów? Punktem wyjścia dla prowadzonych analiz jest koncepcja dramaturgiczna E. Goffmana, w której każda interakcja widziana jest jako przedstawienie, podczas którego każdy uczestnik stara się wywrzeć i podtrzymać pewne wrażenie na pozostałych uczestnikach. W kategoriach goffmanowskich pytanie badawcze może więc być sformułowane następująco: „Wywarcie jakich wrażeń jest wpisane w teksty badanych obrzędów?”. Do identyfikacji wrażeń posłużyły teoria metafor poznawczych Johnsona i Lakoffa oraz teoria aktów mowy, w wersji proponowanej przez Searle’a, a konkretnie warunki uczciwości postulowane przez Searle’a dla poszczególnych aktów mowy. Poza identyfikacją wrażeń w pracy opisano także podstawowe środki perswazyjne służące ich wzmacnianiu oraz egzemplifikacje dla postulowanych wrażeń.Item Interiekcja ekspresywna w języku rosyjskim. Biologiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania procesów innowacyjnych w komunikacyjnych aktach ekspresywno-interiekcyjnych(2010-06-08T14:59:44Z) Błaszyk, Michał; Woźniewicz, Władysław. PromotorCelem niniejszej pracy jest odpowiedź na kantowskie pytanie o to, jak możliwy jest proces tworzenia innowacji interiekcyjnych. W oparciu o analizę ekonomii wykrzykników należących do współczesnego języka rosyjskiego oraz relacji dialogicznych łączących je z wypowiedziami obecnymi w dialogu dowodzi się słuszności tez, w myśl których społeczno-kulturowym uwarunkowaniem innowacji jest fakt, iż ma ona być repliką w wyrażony implicite dialogu na temat estetyki funkcjonujących w kulturze tekstów. Z drugiej strony bioenergetycznymi uwarunkowaniami procesu innowacji jest gwałtowne wyzwolenie energii przez organizm innowatora, doświadczającego emocji.Item Literatur als Gedächtnis und Gedächtnis in der Literatur. Zur Wirkung der Literatur in der Erinnerungskultur am Beispiel der Werke von Elfriede Jelinek und Olga Tokarczuk(2010-07-01T09:36:44Z) Janachowska-Budych, Marta; Wolting, Stephan. PromotorDas Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, die gedächtnismediale Rolle der Literatur hervorzuheben und sie am Beispiel der Werke, die zu keiner Erinnerungsliteratur sensu stricto gehören, zu analysieren. Es werden zwei Schwerpunkte analysiert. Zum einen soll das Augenmerk auf den aktuellen Stand der theoretischen Erörterungen über Literatur als Medium des kulturellen Gedächtnisses und auf die literaturwissenschaftlichen Gedächtnistheorien gerichtet werden. Das zweite Anliegen der Arbeit besteht darin, an konkreten literarischen Beispielen zu illustrieren, wie sich die Gedächtnisthematik in der Literatur manifestiert und wie Literatur zur Anregung und Bereicherung des erinnerungskulturellen Diskurses beitragen kann. Um das zweite Ziel zu erreichen, werden ausgewählte Werke von Elfriede Jelinek und Olga Tokarczuk untersucht. Die vorliegende Arbeit setzt sich aus vier Kapiteln zusammen. Im ersten Kapitel werden die für die vorliegende Arbeit konstitutiven Grundbegriffe erläutert. Im zweiten Kapitel werden der aktuelle Forschungsstand zur gedächtnismedialen Rolle der Literatur und die wichtigsten literaturwissenschaftlichen Gedächtniskonzepte vorgestellt. Im dritten und vierten Kapitel werden die ausgewählten Werke von Elfriede Jelinek und Olga Tokarczuk auf die vielseitigen Verbindungen zwischen Literatur und kulturellem Gedächtnis hin untersucht.Item Tematyka imigracyjna w literaturze norweskiej od połowy lat 80-tych XX wieku(2010-07-01T09:38:56Z) Lewandowska, Katarzyna; Piotrowski, Bernard. PromotorPierwsza powieść autorstwa imigranta oraz poruszającą tematykę imigracyjną w Norwegii została wydana w 1986 roku. Od tego czasu w Norwegii ukazało się kilka powieści oraz antologii tekstów traktujących o problematyce imigracyjnej, napisanych zarówno przez imigrantów jak i Norwegów. Utwory te opowiadają przede wszystkim o konfrontacjach kulturowych, do których dochodzi w efekcie zetknięcia się odmiennych cywilizacji oraz postaw ideologicznych prezentowanych przez bohaterów literackich. Różnice między wyznawanymi wartościami oraz wierzeniami prowadzą do zaistnienia konfliktów pomiędzy tymi bohaterami a państwem, społeczeństwem norweskim, pozostałymi członkami rodziny czy wspólnoty etnicznej oraz do konfliktów tożsamościowych bohaterów. Analiza powyższych konfliktów pozwala wysnuć wniosek, iż zaistnienie zjawiska imigracji na danym obszarze, a w efekcie konfrontacja kulturowa, prowadzą do powstawania wyżej wymienionych konfliktów. Konflikty te różnią się stopniem dramaturgii przedstawienia w literaturze norweskiej, w zależności od tego, czy autorem jest Norweg czy imigrant, ponieważ imigranci przedstawiają znacznie bardziej radykalny obraz rzeczywistości. Dostrzegamy, że pomimo upływu ponad dwóch dekad od momentu wydania pierwszej powieści o tematyce imigracyjnej w Norwegii, problemy imigrantów opisywane w norweskiej literaturze pozostają takie same.Item Nowe strategie liryczne współczesnej poezji egipskiej. Twórczość pokolenia lat 90(2010-07-08T08:22:20Z) Piotrowska, Agnieszka; Adnan, Abbas. PromotorPraca ma na celu przedstawienie poezji pokolenia lat 90. w Egipcie. Poprzez analizę tematyki, języka i form poetyckich wierszy, nakreślenie okoliczności ich powstania i ukształtowania się nowej grupy poetyckiej oraz ogólnie zarysu historycznego dotyczącego sytuacji literackiej w Egipcie, ma ona ułatwić odbiór tej poezji oraz przyczynić się do jej rozpowszechnienia. Ze względu zaś na aktualność tematu - większość twórczości poetów pokolenia lat 90. nie doczekała się jeszcze opracowań naukowych - oraz wciąż kształtujący się dorobek literacki jej twórców, ma ona również zapełnić niszę w badaniach dotyczących najnowszej literatury arabskiej.W swojej pracy odwołuję się do twórczości poetów pokolenia lat 90. publikowanej w magazynach literackich (m.in. (Kitaba Al-Ukhra, Al-Garad, Ibdaa, Al-Qahira)) oraz zawartej w antologii Angry Voices. An Anthology ot the Off-Beat. New Egyptian Poets, jak również opieram się na opracowaniach naukowych dotyczących najnowszej literatury arabskiej.Item Akty mowy o funkcji fatycznej w wywiadach telewizyjnych(2010-07-12T14:08:21Z) Otulak-Komenda, Monika; Sypnicki, Józef. PromotorZagadnienie funkcji języka w kontekście teorii aktów mowy rozważane będzie w oparciu o funkcję fatyczną, której status jest niejasny: niektórzy badacze nie uznają jej za równorzędną innym funkcjom, ale za funkcję sekundarną, obecną w każdej wypowiedzi językowej. Termin został wprowadzony przez antropologa, Bronisława Malinowskiego do określenia swoistego porozumienia między ludźmi - „komunii fatycznej”. Termin ten przejął Roman Jakobson do określenia komunikatów, które służą nawiązaniu, podtrzymaniu lub zerwaniu kontaktu między uczestnikami aktu komunikacji. Rozumienia funkcji fatycznej możemy rozszerzyć o elementy, które umożliwiają rozmówcom kontrolowanie przebiegu interakcji, a także wpływają na przyjazną atmosferę, ułatwiającą komunikację. Powyższe rozważania teoretyczne posłużyły za punkt wyjścia do wyodrębnienia typów aktów mowy o funkcji fatycznej na bazie materiału językowego wywiadów telewizyjnych. Funkcja fatyczna jest zjawiskiem złożonym, wymagającym szczegółowej analizy i nie powinna kojarzyć się tylko ze skonwencjonalizowanymi formułami grzecznościowymi, których klasycznym przykładem jest telefoniczne halo. Akty mowy o funkcji fatycznej są zjawiskiem zasługującym na ujęcie ich w szerszym kontekście, z uwzględnieniem elementów parawerbalnych i niewerbalnych.Item Człowiek w Historii. Filmowa twórczość Márty Mészáros wobec dramatów węgierskich XX wieku(2010-09-24T08:13:40Z) Muga, Aleksandra; Dabert-Bakuła, Dobrochna. PromotorRozprawa dotyczy filmowej twórczości węgierskiej autorki Márty Mészáros – jednej z najbardziej znaczących kobiet kina, wywodzących się z Europy Środkowej. Celem badań było rozpoznanie wkładu artystycznego reżyserki do dyskusji nad doświadczeniem totalitaryzmu w naszym regionie. Przedmiotem analiz uczyniono jej filmy historyczne, rozgrywające się w epoce faszystowskiej oraz stalinowskiej – Sukcesja (Örökség, 1980), Siódmy pokój (A hetedik szoba, 1995), Dziennik dla moich dzieci (Napló gyermekeimnek, 1984), Dziennik dla moich ukochanych (Napló szerelmeimnek, 1987), Dziennik dla moich rodziców (Napló apámnak, anyámnak, 1990), Mała Vilma (Kisvilma, 2000) i Niepochowany (A temetetlen halott, 2004). Utwory te zostały odczytane z perspektywy narratywistycznej, jako indywidualne interpretacje przeszłości, zapis artystycznego światooglądu historiofotycznego. W rozważaniach nad sposobami postrzegania i przedstawiania procesów dziejowych w filmach Mészáros przyjęto optykę interdyscyplinarną, czerpiącą z metodologii nauk literaturoznawczych, filmoznawczych i historycznych.Item Sprachliche Mittel der bewertenden Rede am Beispiel des Papstbildes Benedikt XVI. in den deutschen und polnischen Pressetexten. Versuch einer pragmalinguistischen Analyse(2010-09-27T08:34:26Z) Waliszewska, Karolina; Mikołajczyk, Beata. PromotorDen Untersuchungsgegenstand der Dissertation bilden sprachliche Mittel der bewertenden Rede im Deutschen und Polnischen. Die pragmalinguistisch orientierten Untersuchungen über Bewerten betreffen die lexikalische, morphologische, syntaktische sowie stilistische Ebene. Das analysierte Material umfasst 1957 deutsche und polnische Pressetexte, die sich unmittelbar auf den Papst Benedikt XVI. beziehen. Der theoretische Teil beinhaltet die Beschreibung text- und pragmalinguistischer Grundlagen, die Charakteristik der Pressetexte mit bewertender Handlungsstruktur sowie die Wertkonzeptionen in ausgewählten philosophischen Strömungen, die den Hintergrund für weitere sprachwissenschaftliche Überlegungen darstellen. Außerdem wird überlegt, ob sich ein evaluativer Sprechakt aussondern lässt, und welche Kriterien erfüllt werden müssten, damit die Frage bejaht wird. Dank der detaillierten Analyse des Belegmaterials wurde eine allgemeine Charakteristik der Ausdrucksmöglichkeiten der sprachlichen Bewertung auf den oben erwähnten Ebenen vollzogen.Untersucht wurden auch Stereotype als Mittel zum sprachlichen Ausdruck der Bewertung.Die durchgeführte Analyse hat gezeigt, dass die Bewertung in beiden untersuchten Sprachen auf ähnliche Art und Weise ausgedrückt wird. Die vorliegende Arbeit kann deshalb als Ausgangspunkt für kontrastive Untersuchungen im Bereich der bewertenden Rede fungieren.Item ‘Tradiciones peruanas’ Ricarda Palmy jako kronika peruwiańskości(2010-10-21T14:38:23Z) Sagermann Bustinza, Leonor; Stawicka-Pirecka, Barbara. PromotorRicardo Palma (1833-1919) to peruwiański intelektualista, odkrywający peruwiańską przeszłość. Dowodem tego są Tradiciones peruanas - zbiór opowiadań, które ukazywały się w seriach. Autor w sposób przystępny i łatwy w odbiorze pisze krótkie opowiadania o dawnych czasach, i jednocześnie odnosi się do czasów mu współczesnych. Daje też własną wizję peruwiańskości. W niniejszej rozprawie postawiono tezę, że Ricardo Palma jest kronikarzem peruwiańskości. W celu weryfikacji tezy, posłużono się Tradiciones peruanas completas (TPC) Ricarda Palmy, opublikowane w roku 2000 przez Espasa-Calpe. Wybrano ten materiał ze względu na to, iż stanowi on świadomą spuściznę autora. Ricardo Palma pozostawił sprawdzoną i poprawioną osobiście wersję TPC, stanowiącą podstawą do kolejnych edycji tego dzieła. Celem pracy nie jest zweryfikowanie wiarygodności historycznej TPC, lecz pokazanie, jaki jest wkład twórczości literackiej Ricarda Palmy w podaną przez nas definicję peruwiańskości. Uwzględni się zatem wszystkie teksty składające się na TPC, wraz z elementami historycznymi i fikcją literacką. Wyniki przedstawionych badań potwierdzają, że spuścizna zawarta w TPC jest bogatym źródłem informacji o historii, społeczeństwie, zwyczajach i obyczajach Peru, jest kroniką skupiającą wiele aspektów peruwiańskości. Listy literackie oraz artykuły krytyczne, składające się na TPC, potwierdzają troskę Ricardo Palmy i zarazem wielką pasję autora do swojego kraju i jego historii.Item Lingwistyczne aspekty mechanizmów ripostowania(2010-10-21T14:56:33Z) Laskowski, Wojciech; Karpiński, Maciej. PromotorCelem pracy było: odtworzenie stanu badań, sformułowanie roboczej definicji riposty, weryfikacja tej definicji w ramach analiz i zaproponowanie modelu opisu mechanizmów ripostowania. W związku z eksploracyjnym charakterem badań oraz przyjętą perspektywą pragmatyczną, analizy przeprowadzone zostały na dwa sposoby:- 89 przykładów ripost zostało przeanalizowanych pod kątem trzech głównych, wyróżnionych na podstawie stanu badań, aspektów ripostowania (relacyjność, kontekst, cel);- pozostałe cechy ripost przeanalizowane zostały przy wykorzystaniu metod charakterystycznych dla badań pilotażowych – tj. metody studium przypadku i egzemplifikacji.Wnioski z przeprowadzonych analiz można podsumować następująco:1. Przeprowadzone badania pozwalają stwierdzić, że riposty pojawiają się w interakcjach o charakterze antagonistycznym.2. Badania na zgromadzonym materiale pozwalają również wysunąć wniosek, że ripostę cechuje przede wszystkim bystrość. 3. Przeprowadzone analizy pozwalają uznać, że riposty nie muszą odznaczać się ciętością, a zatem, bardziej precyzyjne jest stwierdzenie, że riposty służą regulowaniu korzystnego układu pozycyjnego w interakcji. 4. Ripostę można zdefiniować jako replikę dialogową, mająca na celu przede wszystkim regulowanie korzystnego układu pozycyjnego w interakcji, będącą przejawem bystrości dyskutanta.Item Literarische und öffentliche Auseinandersetzung Thomas Manns mit der politischen Wirklichkeit Deutschlands in der Zeit der Weimarer Republik (1918-1933) und nach ihr(2010-11-05T07:40:14Z) Oszczudłowski, Szymon; Dziergwa, Roman. PromotorDas Engagement Thomas Manns ins kulturelle und politische Leben Deutschlands machte ihn zu einem echten politischen Schriftsteller. Alle Auseinandersetzungen um sein Werk, Missverständnisse und Vorurteile unter Thomas-Mann-Forschern haben oftmals keine logische Begründung. Diese Arbeit versucht die bedeutendsten Aspekte politischer Tätigkeit Thomas Manns zu veranschaulichen, um damit zu zeigen, dass er ein interdisziplinärer Schriftsteller war. Es ist nicht übertrieben, wenn man die These wagt, dass Thomas Manns umfangreiche Literatur ihn zu Medium der Weltliteratur machte.Item Mythos und Ideologie. Eine Untersuchung zur präfschistischen Literatur des Kaiserreichs: Hermann Burte, Hermann Löns, Walter Flex(2010-11-23T09:49:22Z) Nurczyńska, Marta; Papiór, Jan. PromotorDie vorliegende Arbeit ist ein Beitrag zur Aufarbeitung der Genese faschistischer Ideologie in Deutschland. Sie zeigt, wie bestimmte Ideenmuster, welche eine Matrix für die Entwicklung des Faschismus darstellten, dank literarischer Verarbeitung zu Bestandteilen der Kultur werden und damit zur Legitimation der Ideologie, aus welcher sie hervorgegangen sind. Das Ziel der Arbeit ist, die Abhängigkeiten zwischen der Literatur und der völkisch-nationalen (präfaschistischen) Ideologie zu zeigen, welche sich in der wilhelminischen Zeit im Deutschen Kaiserreich entwickelte. Zur Bestimmung der Beziehungen zwischen Literatur und Ideologie wird auf die Kategorie des Mythos zurückgegriffen, der als mythisches Denken verstanden wird und dessen Präsenz in der Struktur der Romane die ideologischen Formationen verstärkt. Analysiert werden drei Bücher: Der Wehrwolf (1910) von Hermann Löns, Wiltfeber. Der Ewige Deutsche (1912) von Hermann Burte und Der Wanderer zwischen beiden Welten (1917) von Walter Flex. Dabei handelt es sich nicht um Propagandaromane, sondern um Bücher, in welche in jener Zeit sehr populäre Ideen eingegangen sind, die sie zu Sprachrohren bestimmter ideologischen Inhalte machten. Die darin enthaltenen Elemente des Mythos führen ein spezifisches Klima ein und helfen die Parolen der völkisch-nationalen Ideologie umzusetzen.Item Stworzenie transkomunikatora jako cel pedagogiki nauczania i uczenia się języka nierodzimego(2010-12-02T09:55:15Z) Bielak, Marlena; Puppel, Stanisław. PromotorDysertacja prezentuje typ komunikatora, jaki należy wygenerować dla celów komunikacji międzyjęzykowej. Postuluje się, że proces nauczania i uczenia się języka nierodzimego powinien stworzyć tzw. transkomunikatora, który chroni swój język ojczysty nadając własnemu językowi i językowi nierodzimemu równy status. Proces ten powinien opierać się na wygenerowaniu pozytywnego stosunku do własnego języka i kultury, co można osiągnąć stosując w nauczaniu i uczeniu się języka nierodzimego teorię rozszerzenia kompetencji kulturowej (przedstawionej przez Puppla (2007)), w której kultura rodzima stanowi bazę, do której dodaje się elementy kultury języka nierodzimego. Powyższe problemy w niniejszej pracy ilustruje relacja pomiędzy językiem polskim (język o niższym statusie), a angielskim (język dominujący). Biorąc pod uwagę nierówny status obu języków postuluje się, że celem pedagogiki języka angielskiego w Polsce powinno być stworzenie transkomunikatora. Cel ten można osiągnąć poprzez podniesienie świadomości polskich nauczycieli i uczniów/studentów języka angielskiego dotyczącej statusu ich ojczystego języka. Podniesienie świadomości powinno być wynikiem procesu rozszerzenia kompetencji kulturowej podkreślającego równość kultur. Ponieważ elementy kulturowe zawarte są w stylu komunikacyjnym, rozszerzenie kompetencji kulturowej powinno stanowić część procesu rozwijającego styl wysławiania się. Innymi słowy, nauczanie i uczenie się języka angielskiego w Polsce powinno dążyć do podniesienia świadomości językowo-komunikacyjnej.