Doktoraty (WA)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WA) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 109
Results Per Page
Sort Options
Item Aspects of order preservation in Polish and English(2009) Wiland, Bartosz; Witkoś, JacekItem Testing advanced L2 learners’ knowledge of lexical collocations(2010-03-23T08:30:32Z) Lewandowski, Radosław; Droździał-Szelest, Krystyna. PromotorCelem rozprawy jest zbadanie możliwości pomiaru znajomości kolokacji leksykalnych u uczących się języka obcego na poziomie zaawansowanym oraz analiza jakości opracowanego na te potrzeby testu.Omawiając teoretyczne podstawy testowania językowego, podkreślono opozycję między dwoma głównymi podejściami do testowania i zaproponowano zrównoważenie ich poprzez stosowanie trafnych testów umiejętności komunikacyjnych oraz rzetelnych testów elementów języka. Jednym z tych elementów są kolokacje leksykalne, które omówiono w kontekście nauczania języków obcych. Kompetencji kolokacyjnej – ważnemu aspektowi znajomości słownictwa oraz kluczowemu czynnikowi w pokonywaniu „pułapu językowego” przez uczniów średniozaawansowanych – należy poświęcać w nauczaniu szczególną uwagę. Omówiwszy problematykę testowania kompetencji leksykalnej oraz kolokacyjnej, zaprezentowano, sklasyfikowano oraz oceniono 37 typów zadań, z których jeden – monolingwalne zadanie o wysokim stopniu kontroli, polegające na produktywnym przypomnieniu kolokatu w kontekście zdaniowym – wybrano jako potencjalnie optymalną technikę pomiaru znajomości kolokacji leksykalnych u uczniów zaawansowanych. W celu oceny przydatności typu zadania, opracowano test mierzący znajomość kolokacji leksykalnych u uczących się języka angielskiego dla biznesu na poziomie zaawansowanym. Sukcesywnie ulepszane wersje testu były rozwiązywane przez cztery grupy badanych i poddawane analizie statystycznej. Wersję finalną cechuje wysoki stopień rzetelności, trafności, praktyczności oraz korzystny wpływ na proces dydaktyczny.Item Production-oriented and reception-based approaches to teaching English grammar: An empirical study(2010-04-06T08:11:35Z) Mystkowska-Wiertelak, Anna; Mirosław, Pawlak. PromotorThe main aim of the present work has been to explore the effectiveness of two pedagogical options, reception- and production-oriented, in the teaching of grammatical forms in the Polish educational context. The preliminary theoretical considerations included in Chapter One provided a relevant background against which both non-interventionist as well as interventionist positions in language teaching were presented in Chapter Two. In Chapter Three the focus of attention was shifted to Input Processing Theory, one of the theoretical frameworks emphasizing the beneficial effects of input-based instruction. The presentation and discussion of the theoretical, empirical and pedagogical arguments for the facilitative effects of reception-oriented intervention in the form of processing instruction and interpretation tasks served as an introduction to the two empirical chapters which provided an account and discussion of the findings of four quasi-experimental studies. Although the absolute predominance of any of the approaches was not established in the course of experimentation, a number of observations were made as to the differential effects of the treatments on the development of the learners’ control over various grammatical structures.Item The development of learner autonomy through Internet resources and its impact on English language attainment(2010-04-06T08:26:06Z) Kruk, Mariusz; Pawlak, Mirosław. PromotorThe main aim of the dissertation was related to the development of learner autonomy by means of Internet resources and its impact on English language attainment. The theoretical chapters of the dissertation are dedicated to providing an overview of some key issues connected with the concept of autonomy, discussing the use of computer technology and the Internet in particular in language teaching and learning as well as presenting a number of empirical investigations of autonomy in language learning that have been conducted in recent years in many parts of the world. The empirical chapters of the dissertation are devoted to discussing issues related to the design and implementation of the research project and its results. The dissertation closes with conclusions and pedagogical implications which include a set of recommendations for the development of autonomy in Polish schools and directions for future empirical investigations.Item Czy pacjent jest obecny w tekście? Badanie dyskursu dotyczącego obrazowania pacjenta w opisach przypadku pochodzących z brytyjskich i amerykańskich medycznych czasopism(2010-05-10T08:09:30Z) Murawska, Magdalena; Kiełkiewicz-Janowiak, Agnieszka. PromotorThe present dissertation seeks to examine critically how patients are portrayed in professional medical texts. The research question is whether patients are presented as subjects or objects of medical study and practice, or, in other words, whether they are imaged as whole persons and experiencing individuals in the descriptions of diagnosis and treatment. To this aim, a corpus of 56 medical case reports from British and American journals has been analysed paying special attention to the textual presence or absence of patients in the accounts of diseases and medical procedures, and possible explanations for these modes of reference. In the theoretical part, both historical and modern contexts in which case reports evolved and are used respectively have been discussed as factors shaping this genre of medical discourse. In the first stage of the empirical part, the quantitative and qualitative analyses of the means of patient imaging have been conducted. The study allowed to identify two types of discourse used to describe patients, i.e. the patient-centred discourse and the objectifying discourse. It has been demonstrated that in some sections there is a relationship between the type of information conveyed and the choice of the linguistic means used to describe the patient. In the second stage of the empirical part, the reception of the construction of the patient persona in the texts under examination has been studied. To this aim, a questionnaire has been administrated among the students of medicine in order to determine whether the interpretation of the texts from the linguist’s point of view will coincide with the interpretation of other readers.Item Dialogowe podejście do ewaluacji interkulturowej kompetencji komunikacyjnej w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli języka angielskiego(2010-06-07T07:19:57Z) Owczarek, Dorota; Aleksandrowicz-Pędich, Lucyna. Promotor; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorPraca podkreśla rolę dialogu w kontekście kształcenia i rozwijania IKK u przyszłych nauczycieli języka angielskiego, przedstawia związki pomiędzy kulturą a językiem, prezentuje rolę tekstów literackich w rozwoju IKK oraz rolę nauczyciela jako pośrednika kulturowego. Głównym zagadnieniem badawczym pracy jest odpowiedzenie na pytanie: Czy kształcenie w KJO przygotowuje przyszłych nauczycieli do roli pośrednika kulturowego? W części teoretycznej pracy zostały omówione teorie związane z rozwijaniem interkulturowej kompetencji komunikacyjnej, które stały się podstawą do przygotowania badania , a w tym, do skonstruowania instrumentów badawczych i uzyskania odpowiedzi na postawione pytanie, co prezentuje część empiryczna.Item The influence of cultural background on the choice of vocabulary learning strategies(2010-10-07T12:11:38Z) Banasiak-Ryba, Ilona; Droździał-Szelest, Krystyna. PromotorThe aim of the thesis is to discuss the interface between learners’ use of vocabulary learning strategies and their cultural background. The thesis consists of two parts: theoretical (three chapters) and practical (one chapter). Chapter 1 introduces the concept of the word and some issues related to vocabulary learning and teaching. Chapter 2 gives an insight into the notion of language learning and vocabulary learning strategies. It offers an overview of different typologies of language learning and vocabulary learning strategies and presents a new inventory of vocabulary learning strategies that provides the organizing principle for designing the study and analyzing the data discussed in Chapter 4. As regards Chapter 3, it briefly describes the concept of cultural background as related to the notion of general and classroom culture. It also discusses a number of studies investigating the impact of several factors on the use of language learning and vocabulary learning strategies. Nevertheless, the key factor that is dealt with in this chapter is cultural background and the influence it has on the choice of vocabulary learning strategies. Finally, Chapter 4 is devoted to the presentation of the study examining the impact of cultural background on the use of vocabulary learning strategies and the analysis of the study findings. The study was carried out in Bielefeld (Germany) and consisted of 11 case studies of learners of English coming from Bulgaria, Cameroon, China, Ecuador, Finland, Germany, India, Jordan, Poland, Romania and Russia. The study involved filling in a questionnaire, keeping a diary and taking part in a structured interview.Item Poezja jako palimpsest. Analiza dłuższych form poetyckich z „amerykańskiego” okresu twórczości Wystana Hugh Audena(2010-10-07T13:33:40Z) Partyka, Jacek; Wilczyński, Marek. PromotorCelem rozprawy jest analiza wybranych utworów poetyckich napisanych przez W. H. Audena w „amerykańskim” okresie jego twórczości (1939-1948): New Year Letter, Tym czasom, Morze i zwierciadło i The Age of Anxiety. Metodologiczną ramą dla rozważań jest sformułowane bez mała pół wieku temu pojęcie intertekstualności, które w przypadku twórczości Audena okazuje się nie tylko sposobem przejawiania się szeroko pojętej tradycji, ale wręcz niezbędnym warunkiem jej funkcjonowania w przestrzeni literatury. Jedną z najbardziej uderzających właściwości poezji tworzonej przez Audena po podjęciu przez niego decyzji o emigracji do Stanów Zjednoczonych była dążność do przebudowania własnej tożsamości artystycznej nie poprzez próbę przystosowania się do nowego kontekstu kulturowego, lecz przez pisanie wierszy, w których starannie i świadomie wykorzystana intertekstualność miała być gestem aprobaty wobec literackiego dziedzictwa kontynentu, który opuścił. New Year Letter, Tym czasom, Morze i zwierciadło i The Age of Anxiety to palimpsesty, w których na podobieństwo starożytnych rękopisów widoczne są ślady tego, co napisane zostało wcześniej. Ich intertekstualnie budowane znaczenia domagają się intertekstualnej strategii interpretacyjnej. Auden powtarza cudze słowa, wykorzystuje cudze tematy, wyciąga z lamusa pozornie martwe konwencje i zaprzęga je do własnych celów, przypominając w ten sposób, że żywiołem literatury jest twórcze przetwarzanie, a tradycja nie podejmowana przez nowe pokolenia traci pojęciowy sens.Item Zdrobnienia we współczesnym języku walijskim(2010-12-07T15:11:58Z) Rosiak, Karolina; Heinz, Sabine. PromotorPraca składa się z 3 rozdziałów, wstępu, podsumowania oraz bibliografii. W rozdziale I zdefiniowane zostaje pojęcie „zdrobnienia” jako cecha uniwersalna języków związana ze znaczeniem denotacyjnym oraz konotacjami oraz realizowana formalnie na różne sposoby w zależności od typologii danego języka. Następnie omówiona zostaje historia badań nad zdrobnieniami rozpoczynając od XIX wieku a następnie przechodząc do publikacji współczesnych. W rozdziale II szczegółowo omówione zostają zdrobnienia w języku walijskim na podstawie materiału językoznawczego ze źródeł pisanych oraz mówionych. Na początku przedstawiona zostaje historia oraz taksonomia języków celtyckich. Następnie, pokrótce przedstawione są sufiksy zdrabniające w językach irlandzkim galickim, szkockim galickim, manks, bretońskim oraz kornwalijskim oraz staro- i średniowalijskim. W drugiej części rozdziału znajduje się analiza zdrobnień we współczesnym języku walijskim. Rezultaty analizy wskazują, że nastąpiło ograniczenie produktywności sufiksów zdrabniających w języku walijskim a zaczynają dominować zdrobnienia wyrażane analitycznie. W rozdziale III omówione zostają badania etnograficzne nt. użycia zdrobnień przez rodowitych użytkowników języka walijskiego przeprowadzonych podczas dziesięciomiesięcznego pobytu w Pwllheli na półwyspie Llŷn (hrabstwo Gwynedd). Badanie wykazało, że zdrobnienia morfologiczne używane są niezmiernie rzadko we wszystkich grupach wiekowych. Częściej używane są zdrobnienia peryfrastyczne z przymiotnikiem bach ‘mały’. W dalszej części rozdziału omówione zostaje znaczenie tych badań dla badań edukacyjnych oraz metod nauki języka walijskiego oraz jego rewitalizacji.Item Dyskurs edukacyjny w nauczaniu języka angielskiego dzieci przedszkolnych: studium etnograficzne(2011-03-02T18:20:44Z) Raulinajtys, Anna; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorRozprawa doktorska dotyczy dyskursu edukacyjnego w nauczaniu języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i składa się z sześciu rozdziałów. Trzy pierwsze rozdziały mają charakter teoretyczny, dwa kolejne stanowią część empiryczną pracy. Ostatni rozdział zawiera wnioski z przeprowadzonych przez autorkę rozprawy badań oraz implikacje dla dydaktyki języka obcego na poziomie przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. W części teoretycznej pracy zostaje przedstawiona ewolucja pojęcia kompetencji językowej oraz definicja dyskursu wraz z różnymi podejściami do tego zjawiska. Scharakteryzowany zostaje dyskurs edukacyjny, zwany inaczej klasowym, oraz jego struktury i typy. Ponadto, autorka omawia rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny dziecka oraz rozwój kompetencji językowej zarówno w języku ojczystym jak i obcym ze szczególnym uwzględnieniem sfery komunikacyjnej dziecka.Item Lexical processing in online translation tasks. The case of Polish-English-German professional and trainee conference interpreters(2011-06-01T07:54:52Z) Tymczyńska, Maria; Pisarska, Alicja. PromotorThe aim of the dissertation has been to investigate the speed and accuracy of lexical processing of single words in the translation performance of professional conference interpreters (PRO), conference interpreting trainees (CIS), and a control group of non-interpreting trilingual speakers (TRI), all with the following language combination: Polish (A/L1), English (B/L2), German (C/L3). The type (i.e. directionality) and amount of interpreting practice have been hypothesised to influence the cognitive make-up of PRO (and probably also CIS) to a greater extent than the close lexical affinity existing between the foreign languages in question. In the experiments, the participants decided whether pairs of words presented to them on the computer screen constituted the correct translation equivalents (from German into English, and from German into Polish), and translated single words presented visually on the computer screen into the microphone (from Polish into German). Prolonged conference interpreting (CI) practice has been shown to influence strongly the organisation of lexicosemantic information in such a way as to support the accuracy but not necessarily the speed of lexical retrieval in translation tasks. The empirical part has been preceded by a review of the most important empirical findings and models of the mental lexicon and of lexical processing in case of speakers of two and three languages. Two models of cognitive organisation in case of trilingual speakers have been developed, including those with and without CI experience.Item Scribal practice and vowel quantity: Homorganic cluster lengthening in Late Old English manuscripts(2011-06-06T07:31:43Z) Mokrowiecki, Tomasz; Krygier, Marcin. PromotorThe first part is a thorough review of the publications on orthographic notations used for marking vowel length in English MSS and those on lengthening of short vowels before homorganic clusters. The study has three major aims. First, a thorough review of the literature on the topic presented in the first part of the thesis is intended to show that the traditional descriptions of HCL are to a large extent confusing, incomplete, and incompatible with one another, whereas the studies that have been carried out so far are often based on entirely wrong assumptions about the change and, what is worse, they take the reliability of the Modern English evidence employed for reconstructing the lengthening at face value. Second, it will be shown that, contrary to common belief, vowel quantity of Old English can be reconstructed on the basis of the evidence from some MSS through analysis of their orthographic systems, as it seems that at least some of them were capable of indicating vowel length. In contrast to most of the previous studies, this includes also an analysis of the orthographic systems of two Late Old English MSS in relation to vowel length. The analysis of the orthographic systems preserved in MS Gg. 3.28 (Homilies of Ælfric) and MS William H. Scheide (The Blickling homilies) presented in the second part of the thesis is an attempt to ascertain to what extent both linear and non-linear notations applied by the scribes can be regarded as formal indicators of vowel quantity and then, with this information on hand, to establish as precisely as possible the conditioning environment for vowel lengthening before consonant groups in the analysed texts, which is the third aim of the study. However, the study is not aimed at explaining the cause and mechanism of the lengthening as this would require a survey on a larger scale, which would include a wide range of texts. Such an analysis is of course impossible here mainly due to the limited availability of relevant primary sources.Item Wykorzystanie Gramatyki Kognitywnej w klasie językowej: Nauczanie angielskich konstrukcji dzierżawczych, czasu i aspektu(2011-10-11T10:55:49Z) Bielak, Jakub; Pawlak, Mirosław. PromotorCelem pracy jest przetestowanie przydatności reguł gramatycznych wypracowanych w ramach Gramatyki Kognitywnej (GK) w nauczaniu gramatyki języka obcego i porównanie jej z efektywnością użycia reguł bardziej konwencjonalnych. W Rozdziale 1 zawarto wprowadzenie do GK Ronalda Langackera. Rozdział 2 zawiera opisy jednostek gramatycznych, których nauczaniu poświęcone były badania opisane w Rozdziałach 4 i 5, zarówno z punktu widzenia tradycyjnej gramatyki opisowej i praktycznej/pedagogicznej, jak i z punktu widzenia GK. Są to angielskie konstrukcje dzierżawcze, tzw. dopełniacz saksoński –s i przyimek of, czas teraźniejszy (the present tense), aspekt ciągły (the progressive aspect), oraz aspektualne rozróżnienie pomiędzy czasownikami statycznymi (stative verbs) i dynamicznymi (dynamic verbs). Rozdział 3 obejmuje przegląd teorii dotyczących nauczania i uczenia się gramatyki j. obcego, jak i wniosków pedagogicznych z nich wynikających oraz technik jakie mogą być stosowane podczas nauczania gramatyki. Dodatkowo, porównana jest potencjalna przydatność pedagogiczna reguł gramatycznych opartych o GK i reguł tradycyjnych, z uwzględnieniem badań empirycznych. W Rozdziałach 4 i 5 opisane są dwa quasi-eksperymenty testujące efektywność nauczania opartego na opisach GK i porównujące ją z efektywnością dydaktyki korzystającej z opisów tradycyjnych. Wyniki badań wskazują na nieistotną (Rozdział 4) i umiarkowanie dobrą (Rozdział 5) skuteczność nauczania przy wykorzystaniu GK, jak również na fakt, że taki rodzaj nauczania nie jest mniej efektywny w porównaniu z nauczaniem opartym na regułach tradycyjnych.Item Rola zadań komunikacyjnych w przyswajaniu złożonych struktur gramatycznych przez uczących się języka angielskiego na poziomie zaawansowanym(2011-10-13T08:55:21Z) Broszkiewicz, Anna; Pawlak, Mirosław. PromotorNiniejsza praca doktorska składa się z pięciu rozdziałów, z których pierwsze trzy stanowią podbudowę teoretyczną w zakresie nauczania gramatyki, technik nauczania struktur gramatycznych i badań na temat efektywności stosowania tych technik. Dwa ostatnie rozdziały poświęcone są prezentacji i analizie wyników przeprowadzonego badania, które miało na celu określenie roli zadań komunikacyjnych w przyswajaniu złożonych struktur gramatycznych, na podstawie nierzeczywistych trybów warunkowych (ang. past counterfactual conditionals) i czasowników modalnych używanych do omawiania przeszłości (ang. modal verbs in the past), pod względem znajomości reguł (wiedza eksplicytna) a przede wszystkim umiejętności ich spontanicznego wykorzystania (wiedza implicytna). Wyniki badania dowodzą, że nauczanie formalnych aspektów języka jest efektywne i trwałe. Użycie zadań komunikacyjnych podczas interwencji gramatycznej przyniosło pozytywny efekt dla rozwoju obu typów wiedzy. Uzyskane wyniki wskazują jednak, iż w porównaniu z ćwiczeniami, w których studenci są poinformowani, jakiej struktury mają użyć (ang. text-manipulation activities, text-creation activities), zadania komunikacyjne odnoszą lepszy i długotrwały efekt dla rozwoju wiedzy implicytnej, co zostało udowodnione podczas dwóch testów, a przede wszystkim podczas regularnych zajęć, kiedy badano spontaniczne użycie dwóch, wymienionych wyżej, form gramatycznych. Na podstawie otrzymanych wyników i biorąc po uwagę realia polskiego kontekstu edukacyjnego, autorka podjęła również próbę przedstawienia kilku propozycji, dzięki którym nauczanie formalnych aspektów języka może być bardziej efektywne.Item Przyjaciel czy Wróg (?) W Nowożytnej Anglii: Pragmatyczne strategie odgrywania przywództwa i królewskości w sztukach historycznych Williama Szekspira(2011-10-25T12:09:47Z) Kizelbach, Urszula; Fabiszak, Jacek. PromotorRozprawa doktorska analizuje dyskurs władzy i definiuje pojęcie „królewskości” w oparciu o sztuki historyczne Williama Szekspira, a w szczególności drugą tetralogię, tj. Ryszard II, Henryk IV, części 1 i 2, Henryk V, jak również Ryszard III. Sztuki spaja ze sobą aspekt teatralności władzy monarszej, jak również kwestia nowoczesnego podejścia do uprawiania polityki w nowożytnej Anglii. Ważnym kontekstem powyższej analizy jest Niccolò Machiavelli i jego traktat polityczny Książę, który można traktować jako punkt odniesienia dla XVI-wiecznych europejskich władców w sztuce polityki, bowiem odsłania on arcana imperii władzy absolutnej. „Królewskość” jest więc ujęta z perspektywy Makiawelicznego „udawania”, które zawiera się tak w aktorskiej grze króla jak i w jego werbalnych manipulacjach. Rozdział pierwszy koncentruje się na definicji „królewskości” począwszy od średniowiecza aż do czasów nowożytnych, jak również przedstawia XX-wieczne krytyczne podejścia do władzy. W rozdziale drugim pokazuję teatralny wymiar „królewskości” jako gry aktorskiej tak na deskach teatru (Ryszard III, Ryszard II) jak i na scenie życia (Elżbieta I), z wykorzystaniem teorii ról społecznych. W rozdziale trzecim analizuję dyskurs władzy królów i politycznych przywódców w drugiej tetralogii, zwracając uwagę na to jak za pomocą języka można manipulować zachowaniem innych i walczyć o władzę w polityce. Dialog Szekspirowski analizuję z perspektywy pragmatyki językowej, a w szczególności teorii grzeczności (ang. politeness theory), w ujęciu zaproponowanym przez Penelopę Brown i Stevena Levinsona, jak również teorii niegrzeczności (ang. impoliteness theory), spopularyzowanej przez Jonathana Culpepera i Dereka Bousfielda.Item Wykorzystanie schematów kulturowych w dyskursie manipulacyjnym i perswazyjnym w tekstach angielskich, polskich i rosyjskich(2011-10-26T07:34:37Z) Kuzio, Anna Maria; Dorodnych, Anatolij. PromotorNiniejsza rozprawa ma na celu ukazanie różnorodnych sposobów wykorzystania schematów kulturowych w dyskursie o charakterze manipulacyjnym i perswazyjnym w wybranych przykładach tekstów angielskich, polskich i rosyjskich. Kluczową kwestię w analizie powyższego zagadnienia stanowi komunikacja. Termin komunikacja w dysertacji w znacznej mierze rozumiany jest jako fenomen uwarunkowany kulturowo (komunikacja interkulturowa), co stanowi punkt wyjścia do rozumienia komunikatów werbalnych i niewerbalnych. Proces komunikacji pomiędzy ludźmi nie zawsze jest identyczny; często zależy od takich czynników jak kontekst, osobowość nadawcy oraz grupy społecznej, z jakiej pochodzi odbiorca i nadawca, którzy to wchodzą w interakcję z różnymi wpływami kulturowymi, a które to zaś wpływają na nasze wybory. Można zatem stwierdzić, iż proces komunikacji jest wszechobecny, więc relacje w jakie wchodzimy z innymi osobami, mają istotny wpływ na jego efektywność. W pierwszej części rozprawy dokonuje się przeglądu oraz omówienia głównych pojęć i teorii związanych z teorią komunikacji międzykulturowej, oferując tym samym wprowadzenie do tematyki szeroko rozumianej komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem badań empirycznych w tejże dziedzinie. Druga część pracy jest poświęcona szeroko rozumianemu zagadnieniu schematów kulturowych, które w literaturze anglojęzycznej przybierają różne nazewnictwo m.in. schema, frame, scenario oraz cultural scripts. W trzeciej części omówione zostają niektóre zasady krytycznej analizy dyskursu, które to skupiają się na poszukiwaniu wyraźnej postawy społeczno-politycznej a także na zagadnieniu dominacji wśród grup społecznych. W tej części zostaje także opisane pojęcia perswazji oraz manipulacji, które postrzegane są jako narzędzia efektywnej komunikacji. W tej części dokonuje się przeglądu najważniejszych definicji perswazji, manipulacji oraz modeli i czynników wpływających na ogólną zdolność przekonywania. Czwarta część dysertacji ma charakter empiryczno-analityczny. Zwraca się uwagę na różne rodzaje dyskursów, z którymi można spotkać się w życiu codziennym m.in. komplementy, dyskurs polityczny. Jako narzędzia badawcze, które służą do weryfikacji wcześniej przedstawionych konceptów teoretycznych, służy metoda ‘wolnych skojarzeń‘ oraz krytyczna analiza dyskursu wybranych tekstów.Item Mechanizmy perswazji i manipulacji w odniesieniu do kulturowej problematyki płci w dyskursie angielskich mass mediów(2011-10-28T11:38:54Z) Sznycer, Karolina; Dorodnych, Anatolij. PromotorFundamentalnym celem rozprawy jest przedstawienie modelu manipulacji. Manipulacja jest często utożsamiana z perswazją i oszustwem, w związku z tym praca precyzuje kryteria, za pomocą których można owe zjawiska dyskursywne rozróżnić. Drugim podstawowym celem pracy jest zbadanie perswazyjnej i manipulacyjnej konstrukcji kulturowej tożsamości płci w mediach sportowych, a dokładniej mediach związanych z dyscypliną sportową tenisa ziemnego. Model manipulacji zostaje zastosowany do analizy konstrukcji kulturowej tożsamości płci tenisistów i tenisistek w dyskursie pisemnym i ustnym mediów sportowych. Dyskurs mediów sportowych oparty na stereotypowej reprezentacji tożsamości płciowej zostaje zestawiony z dyskursem konferencji prasowych tenisistów i tenisistek, którzy kształtują swoją tożsamość jako nie należącą ani do wzorców typowo żeńskich ani do wzorców typowo męskich. W ten sposób społecznie znacząca kategoria kulturowej tożsamości płci zostaje przedstawiona jako lokalnie nierelewantna. W rozprawie zostały wykorzystane narzędzia krytycznej analizy dyskursu, pragmatyki, analizy konwersacji, dyskursywnej psychologii i psychologii sportu. Dogłębnemu opisowi opresji poprzez perswazyjne narzędzie manipulacji towarzyszy propozycja nowej, subwersyjnej formy tożsamości.Item Pragmatyczna analiza konfliktu między ojcem a synem w wybranych dramatach amerykańskich XX wieku(2011-12-20T13:46:17Z) Bobin, Joanna; Kopytko, Roman. PromotorPrzedmiotem rozprawy jest pragmatyczna analiza konfliktu miedzy ojcem a synem, przedstawionego w dialogach dramatów: Zmierzch długiego dnia E. O’Neilla, Śmierć komiwojażera A. Millera, Kotka na gorącym blaszanym dachu T. Williamsa, Płoty A. Wilsona oraz Buried Child S. Sheparda. Pracę otwiera próba usystematyzowania definicji i typologii konfliktu, zawężona do konfliktu interpersonalnego. Następnie omówiono aspekty kontekstu jako czynnika warunkującego interpretację języka w użyciu, w podziale na kontekst zewnętrzny (społeczny i fizyczny) interakcji oraz kontekst wewnętrzny (mentalny), determinujący interpretację sytuacji konfliktowej przez uczestników. Wybrane metody analizy konfliktu to trzy teorie z zakresu pragmatyki i analizy dyskursu: teoria niegrzeczności (Culpeper 1996, 2005, 2008), zasada kooperacji i reguły konwersacyjne (Grice 1975) oraz organizacja konwersacji, będąca elementem analizy konwersacyjnej (Sacks, Schlegoff i Jefferson 1978). Rozprawa zawiera charakterystykę tekstów dramatycznych oraz porównanie dialogów dramatu do rzeczywistej interakcji, z którego wynika, że dialogi są odzwierciedleniem naturalnej rozmowy w stopniu umożliwiającym zastosowanie narzędzi analizy dyskursu opracowanych do badań nad dyskursem autentycznym. Wnioski płynące z pięciu analiz jakościowych ukazują powtarzające się wzorce zachowań i tendencje rozwoju konfliktu między ojcem a synem.Item Polsko-amerykańska adaptacja i komunikacja: kontekst historyczny i współczesne studium kulturowe przeprowadzone wśród polskich studentów uczących się języka angielskiego jako języka drugiego w Szkole Języka Angielskiego A.P. Bilingual Services, Inc. School of English w Nowym Jorku w latach 1987-2007.(2012-01-12T11:18:44Z) Paszkowska, Alicja; Lipoński, Wojciech. PromotorPolsko-amerykańskie relacje, widoczne już od XVII w., opracowane zostały przez wielu intelektualistów, jednakże zagadnieniom akulturacji oraz komunikacji Polaków nie nadano ostatecznego kształtu. Niniejsza praca jest próbą ukazania aspektów adaptacji lingwistyczno-kulturowej w kontekscie historycznym oraz ukazanie jej obecnych konsekwencji na podstawie analizy przeprowadzonej wśród polskich studentów uczęszczających do prywatnej szkoły języka angielskiego w Nowym Jorku. W badaniach opartych na autentycznych wypowiedziach uczestników zastosowano metodę kwalitatywną, obserwacji uczestniczącej, deskryptywnej, zarówno retrospektywnej, jak i prospektywnej o charakterze longitudinalnym. Proces adaptacji, który w przypadku Polaków ma character eklektyczny, uwarunkowany jest kilkoma czynnikami. W rozważaniach wzięto pod uwagę mechanizmy indywidualne, etniczne oraz instytucjonalne, m.in., motywację emigracyjną, czas i miejsce zamieszkania, intensywność obcowania z językiem i kulturą amerykańską, wiek, kapitał finansowy i intelektualny, jak również kooperację na poziomie grupy etnicznej, czy też rolę instytucji amerykańskich w kształtowaniu trajektorii adaptacji polskich imigrantów. Praca ta ukazuje również wpływ akwizycji językowej i uczenia się na akulturację, kompilację i analizę nadrzędnych wartości (core values) wpływających na percepcję rozpatrywanej kultury oraz zagadnień komunikacji werbalnej i niewerbalnej; wybiórczo przedstawiono problem adaptacji w literaturze pięknej.Item Ludzkie potrzeby i wartości w dyskursie politycznym (na przykładzie przemówień inauguracyjnych wygłoszonych przez prezydentów amerykańskich po drugiej wojnie światowej)(2012-02-29T12:17:30Z) Juźwin, Dorota; Wąsik, Zdzisław. PromotorGłównym celem niniejszej rozprawy doktorskiej jest przedstawienie nowego podejścia do analizy ludzkich potrzeb i wartości w dyskursie politycznym, w szczególności uwzględniającego aspekty bliskiego i szerokiego kontekstu i jego wpływu na polityczne teksty. Jako materiał badawczy wybrano przemówienia inauguracyjne prezydentów amerykańskich wygłoszone po drugiej wojnie światowej. Ponieważ stanowią one część niemal niezmiennej ceremonii, podobnej do rytuału, są odpowiednie do dogłębnej analizy współzależności między tekstem i kontekstem. W części teoretycznej pracy, po przedstawieniu różnych metod badania dyskursu, wybieramy narzędzia Krytycznej Analizy Dyskursu, która oparta jest na nowym rozumieniu pojęcia władzy i ideologii. Następnie zostaje zdefiniowana polityka, a mowy inauguracyjne prezydentów zostają uznane jako odrębny gatunek dyskursu politycznego. W kolejnym rozdziale przedstawione zostają ludzkie potrzeby z perspektywy psychologii oraz socjologii oraz typologie ludzkich wartości stworzone w obrębie psychologii i filozofii. Po wybraniu klasyfikacji wartości zaproponowanej przez Puzyninę (1992), przedstawiamy językowe wykładniki ideologii a także wpływ kontekstu na ideologię. Analiza korpusu poprzedzona jest prezentacją źródeł wartości amerykańskich, co pozwala nam na dostosowanie typologii Puzyniny do celów naszej analizy. Zakładamy, że prezydenci zwykle wymieniają podstawowe ludzkie potrzeby oraz wyższe wartości; zestawienie (także numeryczne) tych odniesień z informacją o bliskim i szerokim kontekście pozwala nam lepiej zrozumieć treść przemówień inauguracyjnych oraz charakter procesów politycznych.