Rocznik Integracji Europejskiej, 13/2019
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rocznik Integracji Europejskiej, 13/2019 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
Item Für eine neue Entspannungspolitik!(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Crome, ErhardOne of the great illusions at the end of the bloc confrontation was that lasting peace, security and stability would prevail in Europe. In fact, new areas of tension have emerged. NATO was practically extended to the Russian border, although the Soviet Union had been promised otherwise in 1990. World military spending is a quarter higher than at the end of the Cold War. Germany is once again the central power of Europe west of Russia, and the return of the “German question” has become a problem again. The coup in Kiev and the integration of the Crimea into Russia in 2014 and the subsequent reciprocal sanctions between the EU and Russia have further aggravated tensions However, it is important to say goodbye to all warfare scenarios, strictly follow a concept of war prevention and provide political solutions that can only be achieved on the basis of peaceful coexistence and a new policy of détente.Item Zmiany w polityce obronnej wybranych państw Unii Europejskiej w latach 2014–2017(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Lasoń, MarcinCelem artykułu jest wskazanie relacji pomiędzy wydarzeniami, które miały miejsce na Ukrainie w 2014 roku i latach następnych, a zmianami w politykach obronnych wybranych państw Unii Europejskiej. Autor zakłada, że przynajmniej część z państw należących do Unii Europejskiej zmieniła swoją politykę obronną. Ograniczyła redukcję wydatków obronnych, a nawet rozpoczęła ich zwiększanie. Szczególnie w państwach graniczących z Federacją Rosyjską. Weryfikację tej hipotezy można przeprowadzić w oparciu o publikowane w latach 2014–2017 białe księgi obronności, lub dokumenty o tożsamym charakterze. Ponadto poprzez wskazanie działań (lub ich braku) realizowanych przez rządy państw zgodnie z przyjętymi założeniami. Za właściwą perspektywę badawczą uznano podejście neorealistyczne.Item Relacje Unii Europejskiej i państw regionu Azji Centralnej w obliczu kryzysu stosunków turecko-unijnych(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Bieniek, KarolDla Unii Europejskiej kryzys w stosunkach z Turcją może mieć swoje wielorakie kon- sekwencje, a waga wzajemnych relacji najprawdopodobniej przyczyni się do wypracowania w najbliższej przyszłości nowego modelu instytucjonalnej i przedmiotowej współpracy obu podmiotów. Taki stan rzeczy otwartym czyni pytanie o to czy stosunki Unii Europejskiej z pań- stwami Azji Centralnej zyskają nową dynamikę? Tym samym celem niniejszego artykułu jest rozstrzygnięcie kwestii czy spadek znaczenia Turcji jako partnera dla Wspólnoty przełoży się na automatyczny wzrost znaczenia wspomnianego regionu świata dla Unii Europejskiej.Item Between the United States and the People’s Republic of China. The dilemma of the European Union’s negotiation position in the context of the accelerated technological development of the PRC(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Walkowski, MaciejIn the presented article, the author develops an analysis, assessment and forecast with regard to the problems of the innovative development of the PRC and the European Union’s response to Chinese methods of obtaining technological advantage over other countries in the world. While presenting and assessing the implementation of China’s key strategic documents in this matter, the author juxtaposes the EU response with the policy of trade sanctions against the PRC imposed by the United States during the presidency of D. Trump, outlining likely scenarios for the future.Item Handel Polski z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej (UE)(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Kalka, PiotrCelem powyższego artykułu jest przeanalizowanie rozwoju, struktury i salda w handlu Polski z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Autor pokazuje, że handel ten następował (w cenach realnych) stosunkowo powoli i najważniejszym partnerem handlowym Polski w Unii była Republika Federalna Niemiec. Ważną rolę w strukturze rzeczowej handlu odgrywały produkty o wysokiej i średnio-wysokiej technice, pozytywne saldo handlu Polski stanowiło jednak konsekwencję wymiany handlowej w zakresie wyrobów o niskiej i średnio-niskiej technice. Niezbędne stało się zatem istotne zwiększenie (niskiego) udziału wydatków badawczo-rozwojowych w produkcie krajowym brutto Polski.Item The external dimension of the European Union’s energy policy and practice of German energy policy(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Molo, BeataThe article presents selected issues related to shaping the external dimension of the European Union’s energy policy and the main directions and practice of Germany’s energy policy. The beginnings, directions and instruments of the external dimension of EU energy policy are discussed, including problems limiting the effectiveness of external coordination of energy cooperation of the European Union Member States. In addition, the study presents Germany’s position towards the external dimension of EU energy policy as well as the goals, shape and main instruments of Germany’s energy relations with producers, consumers and transit countries of energy resources.Item Koncepcje reform Unii Europejskiej i jej stanowisko wobec integracji Europy(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Fiszer, Józef M.Niniejszy artykuł poświęcony jest stanowisku władz Unii Europejskiej i jej głównych organów w sprawie koniecznych dla Unii reform, które są niezbędne, aby stała się ona siłą motoryczną w dalszym procesie integracji Europy. Jego celem jest analiza obecnej kondycji UE i zarysowanie perspektyw jej rozwoju. Główne organy Unii, m.in. Komisja i Parlament Europejski oraz Rada Europejska w ostatnich latach zgłosiły wiele różnych strategii i propozycji „naprawy” UE, ale niewiele z nich zostało wprowadzonych w życie. Unia Europejska wciąż dryfuje i traci swój autorytet na arenie międzynarodowej, a integracja Europy przeżywa regres. W opracowaniu tym stawiam kilka tez, hipotez i pytań badawczych, na które próbuję udzielić w miarę wyczerpujących odpowiedzi. Jedna z tych tez dotyczy wielkiego rozszerzenia UE w 2004 roku, a druga wprowadzenia wspólnej waluty – euro.Item Hungarian referendum on distribution of migration quotas. What about the European solidarity?(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Musiał-Karg, MagdalenaIn recent years national referenda have become popular instruments for making decisions on very problematic European issues (Grexit, Brexit, migration crisis). The Hungarian vote of 2016 on refugee quotas distribution seems to be one of them. Next to its importance in the Euopean context, the 2016 referendum was devoted to a very difficult and socially important problem. It is argued that this national referendum was a maneuver of Hungarian Prime Minister Victor Orban against the European Union, its solidarity and common interests. Having in mind that the migration crises should be treated as a joint challenge for the entire EU and all its member states should take a part of responsibility in seeking the proper solutions satisfying all MS – the main objective of this paper was to answer the question about the course and consequences of Hungarian referendum of 2016 for realization of the solidarity principle. The article aimed also at finding answers to the questions about the role of referendum on problematic/controversial issues in Hungary and about the factors impacting the voters decision.Item Some European roots of the personality cult phenomenon – the attempt of comparative approach(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Żyromski, MarekThe aim of this article is an attempt of comparative approach to the personality cult phenomenon, which formed the distinctive feature of three totalitarian political systems developed in Europe after the first world war, namely Italy during the rule of Benito Mussolini, Nazi Third Reich and the Stalinist Soviet Union. And so, after some general presentation of personality cults centered on three leaders of these totalitarian political systems, four general questions had been analyzed. These were as follows: some so-called “cult products”, some methods used in the cult’s propaganda, some functions of the cult of personality and finally some attitudes of totalitarian political leaders toward the cult of personality.Item Marta Ryniejska-Kiełdanowicz, Dyplomacja publiczna Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019, ss. 292.(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Witkowska, MartaItem Euroregion Karpacki – innowacyjna forma integracji społeczności lokalnych i regionalnych w Europie Środkowo-Wschodniej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Bielecka, MałgorzataArtykuł przedstawia zagadnienie rozwoju transgranicznego z perspektywy integracji społeczności lokalnych i regionalnych, na przykładzie Euroregionu Karpackiego. W opracowaniu ukazana została współpraca euroregionalna, w której biorą udział społeczności regionalne i lokalne, jako szczególna forma współpracy transgranicznej. Współpraca euroregionalna odbywa się w ramach euroregionu. Podstawą istnienia euroregionów jest wspieranie wymiany gospodarczej i turystycznej, rozwijanie komunikacji, działalność kulturowa oraz wspólne rozwiązywanie problemów transgranicznych.Item Wyzwania kształtowania nowego porządku międzynarodowego dla polityki Niemiec wobec Rosji w drugiej dekadzie XXI wieku(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Cziomer, ErhardArtykuł podejmuje ważny oraz złożony problem, związany z analizą wpływu kształtowania nowego porządku międzynarodowego dla polityki Niemiec wobec Rosji. Składa się on z trzech części: 1) ogólne tendencje niemieckich badań nad przemianami porządku międzynarodowego; 2) istota nowej strategii polityki Niemiec wobec Rosji; 3) wyzwania realizacji polityki Niemiec wobec Rosji. Jako czołowe państwo UE o rozbudowanych interesach globalnych Niemcy będące czwartą gospodarką światową korzystały w XXI w. w dużym stopniu ze zdobyczy globalizacji oraz dominującego w skali całego świata – międzynarodowego porządku neoliberalnego. W tym kontekście pierwszoplanowe znaczenie dla Niemiec miała współpraca z Rosją jako partnerem strategicznym. Uległa ona ograniczeniu po przejściu Rosji do polityki jawnej agresji przeciw Ukrainie w 2014 r. (aneksja Krymu oraz wsparcia dla Separatystów w Donbasie), podważając tym samym istniejący porządek międzynarodowy. W konsekwencji nałożenia na Rosję sankcji – przez USA, kraje NATO i UE – ekipa rządząca na Kremlu na czele z W. Putinem dokonała zwrotu w kierunku pogłębienia współpracy z Chinami, zmierzając zarazem do osłabienia wpływów USA i budowy konkurencyjnego porządku multilateralnego. Napięcia i trudności w relacjach transatlantyckich na tle polityki „America first” nowego prezydenta USA D. Trumpa od początku 2017 skłoniła Niemcy do podtrzymania relacji z Rosją oraz Chinami w wymiarze bilateralnym i wielostronnym.Item Formation of changing coalitions in EU agricultural policy - conceptualization assumptions for political science research(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Miecznikowska, JustynaThis article is a conceptualization study aiming to provide the groundwork for research into the formation of changing coalitions among European Union Member States. Firstly, it as- sesses the current state of research, follows with a selection of research problems and provides validation for the research considerations raised. It poses research hypotheses and questions that verify the hypotheses. The latter part of the article attempts to identify the paradigms, tech- niques and tools able to diagnose the research problems posed.Item The EU’s migration policy and immigration/refugeeism in the EU in 2016–2018(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Adamczyk, AnitaThe purpose of this article is to analyze the European Union’s response to the influx of immigrants in 2016–2018. The author argues that the activity of EU countries had an impact on limiting the number of immigrants arriving in the EU, although this was not the only element reducing the number of third-country nationals crossing the EU’s external borders. In order to verify the above, an analysis of activities was conducted regarding agreements with third countries (Turkey, Libya) and the protection of internal and external borders. The article also shows how the numbers of immigrants/refugees to EU countries fluctuated after the 2015 migration crisis.Item Regional development as a stimulator of competitiveness of the Polish economy(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Życki, ArturThe author summarizes the implementation of regional policy 15 years after Poland’s accession to the EU as revealed in the official data coming from Polish regions, the Ministry of Investment and Development, the European documents and his own expert experience. Not only does he indicate the legitimacy of the adopted directions of intervention, but also he analyses the examples of misuse of EU funds. The latter cases, according to the author, are often associated with local politics, when investment decisions are based on current electoral calculations, and not long-term development strategy. The recommendations propose a change of the hitherto dominant compensatory model of the implementation of European funds to a modernisation model using knowledge as the main development component. This is also related to the need for a broader involvement of the academic community in regional policy.Item The Polish Vision of EU Future: Imitation of the Hungarian Model?(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Tosiek, PiotrThe argument of this article is based on the assumption that the Hungarian EU model and the imitative Polish EU vision are based on Euroscepticism, creating the concepts equally incompatible with Western standards of democracy and the EU mainstream views. The strong articulation of extreme opinions leads to the isolation, while in the light of liberal intergovernmentalism it is the Polish concept that undermines the relative position of that state in the EU system more than the Hungarian one. First, compared with Hungary, Poland has completely different interests based on a Russian threat and geographical location. Second, due to its size Poland could be a relatively strong player in the EU, while presentation of a radical concept weakens its role, making it impossible to act as intermediary, an honest broker or a group leader. On the contrary, the Hungarian model, based on a similar concept but applied to a small political actor, can strengthen the relatively marginal position of that state, being a beneficial way to achieve some goals in tactical games.Item A. Barabasz, Polska wobec zachodnioeuropejskich procesów integracyjnych po II wojnie światowej (do 1989 roku), Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uni- wersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2018, ss. 329.(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Ratajczak, AnnaItem Militarne zaangażowanie Niemiec w Afryce – wybrane aspekty(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Kruk, AleksandraW artykule analizowano zmiany polityki Niemiec wobec Afryki w obszarze bezpieczeństwa, które cechuje odchodzenie od kultury wstrzemięźliwości w kierunku polityki odpowiedzialności, postulowanej m.in. przez prezydenta Joachima Gaucka oraz minister ds. obrony Ursulę von der Leyen. Niemiecka polityka bezpieczeństwa wobec Afryki opiera się na zasadzie multilateralizmu i wynika ze zobowiązań sojuszniczych, mimo że niemieckie społeczeństwo sceptycznie ocenia skuteczność wysyłania żołnierzy do Afryki.Item Wysoki Przedstawiciel Unii Europejskiej do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa jako przedsiębiorca polityczny. Propozycja podejścia badawczego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Sus, MonikaArtykuł przedstawia model badawczy, który może być zastosowany do analizy roli Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (Wysoki Przedstawiciel) w procesie decyzyjnym. Punktem wyjścia do modelu jest dominujący pogląd odzwierciedlony w literaturze, według którego Wysoki Przedstawiciel jest wyłącznie ograniczonym agentem (constrained agent) państw członkowskich pełniących rolę zbiorowego pryncypała (collective principal). Kluczowym ograniczeniem roli Wysokiego Przedstawiciela wydaje się być pozostawiona w rękach państw członkowskich kompetencja decyzyjna. Proponowany model wprowadza kategorię politycznego przedsiębiorcy i bada, na ile poprzez działanie w charakterze takiego przedsiębiorcy Wysoki Przedstawiciel może zwiększyć swoje pole manewru w relacjach ze zbiorowym zleceniodawcą.Item Remarks on the migration crisis as a challenge to the European Union in the twenty-first century(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2019) Sakson, AndrzejAmong the many crises tormenting the Old Continent, the course and consequences of the migration crisis that began in 2015 are particularly noteworthy. There following issues should be highlighted: – the migration crisis manifests the internal weakness of the EU, since it has not been predicted, effectively neutralized nor managed properly; – the migration crisis has produced a division inside the EU; – the migration crisis has led to internal political and social crises in many EU countries; – the migration crisis has produced far-reaching outcomes (such as increased populism and xenophobia, division of Europe into the East and the West).