Praktyka Teoretyczna
Permanent URI for this community
Praktyka Teoretyczna jest czasopismem naukowym, przestrzegającym standardów jakości publikacji przyjętych w świecie akademickim. Pismo kierowane jest zarówno do środowisk uniwersyteckich, jak i ludzi kultury, aktywistów, działaczy politycznych i wszystkich tych, którym nieobca jest krytyczna, zaangażowana refleksja nad otaczającą rzeczywistością. W szczególności pismo poświęcone jest filozofii politycznej (zarówno tej teoretycznej, jak i o bardziej praktycznym zacięciu), krytycznym naukom społecznym i szeroko rozumianym naukom o kulturze. Publikuje zarówno teksty teoretyczne, analityczne, jak i empiryczne analizy i wyniki badań.
Theoretical practice is what interests us most: to continuously question the relation between theory and practice. We consider the tension that arises from combining those two variant „practices” a sole source of both forms of activity: „theoretical” (philosophy, sciences) and „practical” (politics, technology, arts). Staying in a domain of broadly understood philosophy, we are attempting to develop it in correlation with the whole variety of practices, but at the same time with a reference to the sciences that build those practices. For us, philosophy is the prime mover of the development of practice and theory; at the same time, however, it disrupts them, as they exist only in a fundamental relation with their exterior (matter, life, time and space). We also want it not to be blind to the conditions of life in which others live.
We are aiming for developing the ability to practice the theory: rebuilding and deconstructing existing theoretical vocabularies, finding new spaces for application of theorems in developing sciences, penetrating newborn inter- and transdisciplinary scientific discourses, interpreting social and technological changes.
Redaktor naczelny: Krystian Szadkowski
Kontakt: Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM
Collegium Maius
Ul. Fredry 10
60-701 Poznań
e-mail: praktyka.teoretyczna@gmail.com
strona www: http://www.praktykateoretyczna.pl
Nazwa wydawcy: Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM
ISSN 2081-8130
Browse
Browsing Praktyka Teoretyczna by Issue Date
Results Per Page
Sort Options
Item Ku wspólnocie posttradycyjnej. Axel Honneth jako krytyk komunitariańskiej filozofii politycznej(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Modrzyk, ArielThis paper addresses basic assumptions of communitarian philosophy and it points out contradictions in communitarian reflection. Article concludes that conception of Axel Honneth’s post-traditional community is positive alternative for communitarian idea of communityItem Wspólnota poszerzona – spotkania ludzkich i pozaludzkich aktorów(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Kowalczyk, AgnieszkaThis paper investigates one of the “posthumanist” propositions of redefining notion of community. It argues that in order to expand community as regards nonhuman animals (Haraway) and technology, things (Latour) it is necessary to go beyond dichotomy of means and ends, instrumental and communicative action.Item Dobro wspólne a komunizm(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Hardt, Michael; Szadkowski, KrystianItem Manifest: Wzmocnić to, co wspólne. Teraz!(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Wejman, KatarzynaItem Polityka dla miast, miasta dla polityki. O możliwości (i konieczności) radykalnej polityki miejskiej(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Marzec, WiktorEssay faces the problem of determinacy of global capitalism processes for the reality of urban political life. The city is naturally communitarian form of human life and seems to be the place where radical pro-community politics could be undertaken. Already existing and operating forms of power could fruitfully influence the city social relations. Values and norms of conduct are broadly delegated on the urban space and materiality, thus conscious shaping of city space has severe consequences for community life. If a crisis of the political partly has its roots in metamorphoses of the cities, then also remedies, rising from the urban materiality and reestablishing political subjects, could be thought. City, as most real place of political life could be either reduced to the aggregate of consumers or reestablished as a political community. Due to this is the place where undesired course of action could be stopped, hence precisely here the radical democratic politics can emerge.Item Sztuka wspólnoty Krzysztofa Wodiczki. Wokół Projekcji Poznańskiej(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Juskowiak, PiotrThe article concentrates on the community issues in Krzysztof Wodiczko’s art. It analyzes one of his latest projects, “Poznan Projection” (the effect of artist’s cooperation with homeless people from “Social Emergency”), in reference to selected philosophical community theories, signed by Jacques Rancière, Jean-Luc Nancy, Julia Kristeva or Jacques Derrida. Author argues that communal character of Wodiczko’s latest works is a consequence of changes in his artistic attitude, passage “from the symbolic and critical politics to the ethical and therapeutic political” (Andrzej Turowski). The text consists of three parts. The first part briefly presents community art as a specific field of public art. The focus is on the ethical dilemmas characteristic for this kind of artistic production. Next part is dedicated to Wodiczko’s vision of community and its articulation in “Poznan Projection”. In the last part of the article, “Poznan Projection” is being confronted with Rancière’s concept of “distribution of the sensible” and Victor Turner’s theory of communitas. Author argues that while most of Wodiczko’s works can be read as political articulation of equality (therefore foundation for a new distribution of the sensible), “Poznan Projection” failed to establish a valid relationship between the “little” community of the homeless and the “big” urban collective.Item Jaka wspólnota? Pojęcie wspólnoty w dyskursie „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej”(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Szlinder, MaciejThis paper challenges usage of notion of community in “Gazeta Wyborcza” and “Rzeczpospolita”. The overall argument is that community is hegemonized in national and religious ideology.Item Towards a Posthuman Collective : Ontology, Epistemology and Ethics(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Radomska, MariettaCelem tekstu jest rekonstrukcja podstaw ontologicznych, epistemologicznych oraz etycznych projektu posthumanistycznego (zwanego też teorią lub narzędziem posthumanistycznym) na podstawie analizy propozycji teoretycznych Karen Barad, Gillesa Deleuze'a i Felixa Guattariego oraz Donny Haraway. Tylko dzięki tak precyzyjnemu zdefiniowaniu narzędzia teoretycznego możliwe będzie zadanie pytania o wspólnotę postludzką oraz posthumanistyczną politykęItem Communiqué z nieobecnej przyszłości – o kresie życia studenckiego(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Research and Destroy; Szadkowski, Krystian; Szlinder, MaciejItem Wielość: produkcja wspólnotowości(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Ratajczak, MikołajThe paper is an attempt to reconstruct the notion of multitude which appears in the work of Antonio Negri, Michael Hardt and Paolo Virno. Multitude refers to the emergence of a new social subject, substantially different from the known historical formulations (nation, people, class). The notion is analyzed both in the context of the classical political philosophy and the changes in the modes of production occuring in the western societies - transition from the material to immaterial labor, which consists of producing relations between social singularities. The genealogical perspective will be therefore supplemented by the analysis of the biopolitical constituion of the multitude and both perspectives will show the exigency to deconstruct numerous notions of the traditional philosophy.Item Ideał wspólnoty i polityka różnicy(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2010) Young, Iris Marion; Kowalczyk, AgnieszkaItem Odpowiedź Davidowi Harveyowi(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Hardt, Michael; Negri, Antonio; Szadkowski, KrystianTekst jest odpowiedzią autorów "Rzeczy-pospolitej" na krytykę przedstawioną przez Davida Harveya. Hardt i Negri odrzucają prymat podziału klasowego wobec innych podziałów (rasowych, genderowych) oraz poszerzają na te obszary pole możliwej działalności rewolucyjnej. Następnie, wychodząc od myśli Spinozy podkreślają różnorodność definicji pojedynczości, nie zgadzają się oni również z nadmierną rolą przypisywaną pojęciu kapitału fikcyjnego i wskazują na niematerialny aspekt finansjeryzacji i spełnianą przez nią rolę „centralnej formy akumulacji kapitału”. Na koniec podkreślają oni wagę właściwego rozpoznania panującego oburzenia i konieczną oddolność działań rewolucyjnych.Item Analityka biopolityki(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Lemke, ThomasTekst jest szczegółową analizą genealogii pojęcia biopolityki od jej wczesnego stosowania przez teoretyków rasy i państwa-organizmu, przez koncepcje ekologiczne oraz technocentryczne po myśl Michela Foucaulta oraz współczesne projekty odwołujące się do prac francuskiego &lozofa. Autor nie skupia się jedynie na zarysowaniu historycznego kontekstu sięgania po termin „biopolityka”, lecz interesuje go również, w jaki sposób omawiane przez niego teorie ujmują relację między życiem i polityką, prawdą naukową a normą itd. W ostatnim rozdziale nakreślone zostają także kontury analityki biopolityki oraz ukazane znaczenie omawianego pojęcia dla współczesnych problemów z zakresu socjologii i &lozo&i polityki.Item Metropolia(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Hardt, Michael; Negri, Antonio; Juskowiak, PiotrNiniejszy artykuł stanowi fragment czwartego rozdziału ostatniej książki Michaela Hardta i Antonia Negriego Commonwealth, w znacznie większej mierze niż ich poprzednie prace zainteresowanej wątkami miejskimi. Zawarta w nim propozycja to próba ujęcia współczesnego miasta w kategoriach biopolitycznych, co odróżniałoby je od wcześniejszych form organizacji przestrzennej, np. miasta przemysłowego i pozwalało na przejście od formy miejskiej do formy metropolitalnej. Główna teza tekstu głosi, że z uwagi na zachodzące współcześnie zmiany na gruncie produkcji i pracy, metropolia zajmuje miejsce zarezerwowane wcześniej dla fabryki („metropolia jest tym dla wielości, czym fabryka dla klasy robotników przemysłowych”). Staje się zarazem nieograniczonym ścianami obszarem produkcji tego, co wspólne, jak i obiektem kontestacji ogniskującej się w obliczu władzy imperialnej i kapitalistycznego wyzysku. Autorzy analizują w tym miejscu również dwie kolejne jakości de&niujące metropolię: kwestie nieprzewidywalnych spotkań oraz organizacji oporu (w formie miejskich rebelii zwanych żakeriami). Gdy ująć te cechy wspólnie, przekonują Hardt i Negri, należy zgodzić się z tezą, że metropolia jest miejscem, w którym wielość znajduje swój dom.Item O życiu, umysłach i materii – dokąd sięga biopolityka?(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Falkowski, MateuszPierwotne zadanie polegało na tym, by zbadać, dokąd sięga biopolityka (zarówno w ścisłym sensie przestrzenno- -materialnym, jak i historycznym). Rozważania dotyczą jedynie warunków rozwiązania tytułowej kwestii. Skupiają się na analizie pojęcia „biopolityki”. Już sam sposób uprawiania i pisania przez Foucaulta historii pozwala zrozumieć genezę i status biopolityki. Metoda Foucaulta – rekonstruowana na podstawie wykładów z lat siedemdziesiątych – polega na postępującym odsłanianiu pozytywnych sił kryjących się w każdym zjawisku. Każda rzecz, zdarzenie historyczne konstytuuje się na gruncie pewnej konstelacji sił, będących dlań elementami genetycznymi. Same te siły rodzą się już wcześniej, zwykle osobno, w abstrakcji – potrzeba ich powiązania, aby mogły się skonkretyzować. Zarazem jednak ta ich uprzednia abstrakcyjność staje się widoczna jedynie z perspektywy formy końcowej. W podobny sposób traktował dzieje Marks: historiogra*a to zawsze poszukiwanie elementów genetycznych, sił współtworzących dany fenomen. Foucault uprawia i przedstawia historię konkretyzacji. Konkretyzacja jest u niego zasadą transformacji. Stawanie się konkretu to zarazem stawanie się biopolitykiItem W poszukiwaniu Rzeczy-pospolitej(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Negri, Antonio; Jakubowski, PiotrWspółczesność została zredefiniowana, przejście się dokonało. Symptomami jego końca były: przewartościowanie pojęcia demokracji, kryzys klasycznego pojęcia wartości i klęska unilateralizmu USA. Obiektywne determinanty nowego porządku tkwią w wynikającym z kryzysu suwerenności rozdzieleniu legitymizacji i skuteczności. Władza konstytuująca zostaje zredefiniowana jako immanentna dla działań porządkujących. Biopolityczna struktura rzeczywistości z jednej strony wchodzi dzisiaj w konflikt ze starym pojęciem prawa, a z drugiej zaburza relację między technicznym a politycznym składem siły roboczej. Paradygmatyczną dla współczesności staje się utrata kontroli przez władzę nad nową, uspołecznioną postacią żywej pracy. Pracownik stykając się już nie z zyskiem, a rentą, staje przed „kolektywnym kapitalistą” jako fałszerzem pracy społecznej. W tej sytuacji konstytuujący opór realizuje się w praktyce exodusu, który staje się także procesem odzyskiwania dobra wspólnego. Dobro wspólne przeciwstawiając się „temu, co własne”, będącemu podstawą zarówno tego, co prywatne jak i tego, co publiczne, staje się urządzeniem radykalnego demokratycznego zarządzania.Item Analiza "Rzeczy-pospolitej"(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Harvey, David; Juskowiak, Piotr; Kowalczyk, AgnieszkaTekst stanowi pogłębioną, krytyczną recenzję "Rzeczy-pospolitej" Michaela Hardta i Antonia Negriego. W swojej krytyce Harvey skupia się nade wszystko na niedowartościowaniu przez autorów perspektywy walki klasowej oraz braku rozwiniętej analizy kapitału fikcyjnego i współczesnej finansjeryzacji gospodarki. Zdaniem geografa w Rzeczy-pospolitej zbyt duży nacisk położono na rozważanie Spinozjańskich kategorii (takich jak pojedynczość) oraz problem niematerialności, co mogło odciągnąć uwagę Hardta i Negriego od sformułowania propozycji konkretnych działań politycznych wielości.Item O Rzeczy-pospolitej i nierozwiązanych sprzecznościach(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Reyes, Alvaro; Juskowiak, PiotrItem The Politics of Life Itself(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Rose, Nikolas; Kowalczyk, Agnieszka; Szlinder, MaciejArtykuł ten analizuje współczesną biopolitykę w świetle często cytowanej wskazówki Michela Foucaulta, że dzisiejsza polityka koncentruje się na „życiu samym”. Sugeruje on, że ostatnie osiągnięcia w naukach o życiu, biomedycynie i biotechnologii mogą być z pożytkiem analizowane w odniesieniu do trzech aspektów. Pierwszy z nich dotyczy logiki kontroli, drugi – reżimu prawdy w naukach o życiu, a trzeci – technologii siebie. We współczesnej biopolityce oznacza to odpowiednio politykę ryzyka, politykę molekularną i etopolitykę. Artykuł sugeruje, że w tych trzech aspektach ludzie stali się „indywidualnościami somatycznymi”: osobowość coraz częściej jest de'niowana w terminach cielesności, a między naszym postępowaniem i biologią zostają ustanowione nowe, bezpośrednie relacje. Jednocześnie ta somatyczna i cielesna jednostka zostaje zmuszona do wybierania, bycia przezorną i odpowiedzialną oraz narażona na eksperymenty i zakwestionowanie. Wszystkie te elementy składają się na politykę „życia samego”.Item W stronę instytucji dobra wspólnego(Międzywydziałowa „Pracownia Pytań Granicznych” UAM, 2011) Roggero, Gigi; Szadkowski, Krystian