Rocznik Integracji Europejskiej, 9/2015
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rocznik Integracji Europejskiej, 9/2015 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 33
Results Per Page
Sort Options
Item The state’s role in the economy after a crisis the rationale behind it and recommendations(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Götz, MartaThis paper showcases a review of recent approaches towards the state role in the post-crisis economy. The background for the analysis is the support and austerity paradox. A state is supposed to stabilise the economy, stimulate growth and prevent abuses by better supervision, and at the same time to reduce the burden on society by slashing debt. A survey of the selected literature shows that the financial turbulence and recent economic downturn call for more state presence in market processes. There is a rationale behind such interventions, although, given the risks involved, a balanced and prudent approach is required. Recommendations in this respect have been formulated.Item Wzmocniona współpraca w Unii Europejskiej po raz trzeci. Postępujące zróżnicowanie integracji oraz rozwój wzmocnionej współpracy i jej znaczenie dla funkcjonowania UE(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Kubin, TomaszPrzez ponad dekadę postanowienia o możliwości ustanowienia w Unii Europejskiej wzmocnionej współpracy (wprowadzone na mocy Traktatu z Amsterdamu) nie były wykorzystywane. Po raz pierwszy stało się to w 2010 r. Od tego momentu Rada UE jeszcze dwukrotnie podejmowała decyzje o ustanowieniu takiej współpracy - ostatnio w 2013 r. w sprawie podatku od transakcji finansowych (PTF; ang. financial transaction tax). W ten sposób wzmocniona współpraca staje się trwałą i coraz ważniejszą formą współpracy w UE, przyczyniając się do pogłębienia zróżnicowania integracji w Unii. Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia rozwoju wzmocnionej współpracy, w tym przede wszystkim kolejnej decyzji o jej ustanowieniu w zakresie PTF, dla funkcjonowania UE. Aby zarysować kontekstu tego problemu, syntetycznie wskazano także zawarte w traktatach podstawy prawne wzmocnionej współpracy, przejawy zróżnicowania integracji sprzed roku 2010, wymieniono działania i decyzje podjęte przez państwa i instytucje UE w związku z kryzy¬sem gospodarczym, które również wpłynęły na zróżnicowanie integracji w UE oraz krótko przybliżono dwa pierwsze przypadki ustanowienia wzmocnionej współpracy. Najistotniejsze wnioski zawarto w ostatniej części artykułu.Item Niemiecka chadecja wobec konfliktu rosyjsko-ukraińskiego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Bielawska, AgnieszkaNiniejszy artykuł ma na celu prześledzenie stanowisk polityków niemieckiej chadecji wobec konfliktu rosyjsko-ukraińskiego oraz wpływu, jaki wywarli na działania Unii Europejskiej i Federacji Rosyjskiej. Przedstawia szeroki wachlarz opinii i komentarzy polityków chadeckich od¬nośnie politycznego i gospodarczego zbliżenia Ukrainy z Unią oraz kryzysu na Ukrainie w okresie od listopada 2014 r. do czerwca 2015 r.Item Kultura i dyplomacja kulturalna Unii Europejskiej na przykładzie Programu „Kreatywna Europa”. Analiza politologiczna(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Wawrowska, HannaZamierzeniem autorki niniejszego artykułu jest naukowa analiza wpływu kultury i dyplomacji kulturalnej Unii Europejskiej na pobudzanie i stymulowanie procesu integracji Europy, który pozostaje dziś w nieustannym zaburzeniu i braku stabilności. Chodzi tu o problemowe podejście do unijnych strategii zmiany i rozwoju, w tym strategii „Europa 2020” - na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, które zakładają realizację wielu nowych unijnych wspólnotowych inicjatyw i rozwiązań praktycznych, także tych dotyczących sektora kultury oraz sektora kreatywnego i audiowizualnego. Unia Europejska po roku 2020 zamierza być gotowa do osiągnięcia wysokiego stopnia zatrudnienia i wydajności oraz większej spójności społecznej. Aby to było realne Unia musi zapewnić bardziej atrakcyjne warunki ramowe dla innowacji i kreatywności. Pod tym względem sektor kultury oraz sektor kreatywny i audiowizualny są źródłem nowatorskich pomysłów, które mogą zamienić się w produkty i usługi przyczyniające się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy, pomagając stawić czoła kryzysowi i problemom społecznym. Kryzys gospodarczy i społeczny w Europie rozprzestrzenia się również na świat kultury. Identyfikujemy tu katalog trudno rozwiązywalnych problemów związanych z rozdrobnieniem sfery kultury i jego wytworów, globalizacją i digitalizacją, niedoinwestowaniem, niewłaściwą ochroną własności intelektualnej i praw autorskich oraz niewystarczającą międzynarodową współpracą kulturalną.Item Stanowisko Parlamentu Europejskiego wobec Partnerstwa Wschodniego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Staszczyk, ArturArtykuł ukazuje stanowisko PE wobec zagadnień, będących przedmiotem zainteresowania Partnerstwa Wschodniego. Autor, analizując to stanowisko, podkreśla istotną rolę PE w kształtowaniu unijnej polityki wschodniej, zwłaszcza w kontekście propagowania w ramach tej polityki idei i wartości demokratycznych. Należy podkreślić, że rozwój demokracji we wschodnioeuropejskich krajach partnerskich należy do szczególnych obszarów zainteresowania PE, który dostrzegając ich geopolityczne znaczenie, domaga się w licznie przyjmowanych stanowiskach zacieśnienia relacji z nimi, a nawet nadania tym państwom potencjalnej perspektywy europejskiej. Pogłębianie współpracy ze strony UE z tymi krajami uzależnia jednak PE od inkorporacji przez nie wartości definiowanych jako europejskie (demokracja, rządy prawa, ochrona praw człowieka itd.). Z racji bycia organem, który określa się „strażnikiem demokracji”, PE odgrywa rolę instytucji wpływu politycznego, co pozwala mu kształtować unijną politykę wschodnią w sposób wykraczający poza formalne, traktatowe uprawnienia.Item Kryzys w Unii Europejskiej. Propozycje nowych pól i pytań badawczych(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Czachór, ZbigniewOd początku procesu integracji europejskiej badacze stawiają pytania dotyczące dynamiki i kryzysu integracji europejskiej. Proponowali i wciąż proponują nowe pola i pytania badawcze dotyczące teoretycznych i empirycznych ujęć problematyki nieprawidłowości w Unii Europejskiej, głównie ostatnich lat. W nurt ten włącza się też autor niniejszego artykułu odnosząc się do zmiennych (zależnych i niezależnych) określających rozpoznawaną analitycznie zaburzoną dynamikę integracji i Unii Europejskiej. Zamiarem autora była ekspozycja zaburzonej dynamiki systemu Unii i procesu integracji europejskiej oraz towarzyszących im kryzysów, które wywołują w świecie nauki, polityki i m ediów wiele często wykluczających się debat i polemik. Zarówno agenda badawcza o charakterze teorio-poznawczym, jak i empiryczno-poznawczym odnosi się do naukowego poszukiwania antykryzysowego finalité politique. Treść zaproponowanego artykułu potwierdza pluralizm myśli integracyjnej, w ramachktórego żadna pojedyncza teoria lub koncepcja teoretyczna nie wystarcza do wyjaśnienia komplikujących się, wielo-wektorowych kryzysowych zjawisk i interakcji wynikających z integracji europejskiej. Z tego względu „Unia w opisie i naukowej analizie” to nie zawsze to samo co „Unia w działaniu” . To sprawia, że mamy do czynienia z rosnącą autonomią koncepcji teoretycznych względem praktyki funkcjonowania integracji europejskiej. Niniejszy tekst udowadnia również, że w teoretycznych próbach ujęcia integracji europejskiej oraz jej kryzysów dochodzi do swoistego przenikania jednych paradygmatów do drugich czy też samorzutnego rozprzestrzeniania i „zlewania” się wybranych elementów poglądów teoretycznych, do tej pory przypisywanych różnym wręcz odmiennym teoriom i koncepcjom. Z uwagi na powyższe, autor proponuje czytelnikom podjęcie dalszych poszukiwań odpowiedzi na pytania dotyczące prawdy (obiektywnej i subiektywnej) o dysfunkcjonalnościach towarzyszących Unii Europejskiej. Odpowiedzi, które posłużyć mają również do inspiracji, kontynuacji i pogłębiania analizy dynamiki integracji europejskiej.Item Bezpieczeństwo europejskie czterdzieści lat po podpisaniu Aktu Końcowego KBWE(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Zięba, RyszardPodpisany w Helsinkach w 1975 roku Akt Końcowy KBWE otworzył nowy rozdział w poszukiwaniu optymalnego systemu bezpieczeństwa w strefie euroatlantyckiej, obejmującej obszar od Vancouver do Władywostoku. Ustanowił kooperatywny system bezpieczeństwa wprowadzający ponad blokowy mechanizm uzgadniania współpracy politycznej, gospodarczej i w dziedzinach humanitarnych, takich jak kultura, oświata, wymiana informacji i kontakty międzyludzkie. Po zimnej wojnie stworzono organy KBWE, wyposażono ją w nowe kompetencje w zakresie dyplomacji prewencyjnej i rozwiązywania konfliktów, ale ewolucja ładu międzynarodowego w Europie sprawiła, że wbrew początkowym zamierzeniem KBWE, przemianowana z początkiem 1995 roku na OBWE, nie stała się centralną instytucją bezpieczeństwa europejskiego. W wyniku rozszerzenia NATO i Unii Europejskiej na Wschód dokonało się odejście od zasady równego bezpieczeństwa dla wszystkich państw uczestniczących. OBWE pozostała drugorzędną instytucją wyspecjalizowaną w tzw. miękkich aspektach bezpieczeństwa. Kryzys ukraiński, wybuchły jesienią 2013 r., jak inne wyzwania i zagrożenia dla bezpieczeństwa pochodzące z innych regionów ukazały potrzebę rewitalizacji OBWE i stworzenia euroatlantyckiej i euroazjatyckiej wspólnoty bezpieczeństwa.Item Właściwości negocjacji w Unii Europejskiej: wybrane aspekty teoretyczne(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Cyryło, BarbaraArtykuł koncentruje się na wybranych, najbardziej znaczących, aspektach teoretycznych właściwości negocjacji w Unii Europejskiej. Wśród nich znajdują się właściwości dotyczące: dużej liczby i różnorodności aktorów negocjacji; specyficznego przedmiotu negocjacji skutkującego wielopoziomowością i wieloaspektowością negocjacji w UE; wieloetapowością procesu negocjacji w UE, który angażuje różnorodnych aktorów na różnych poziomach i w zależności od tych płaszczyzn wymaga odmiennych aktywności negocjacyjnych i wreszcie procesów top-down i bottom-up jako determinant negocjacji w Unii Europejskiej.Item Starzenie się społeczeństw i migracja - dwa główne wyzwania Europy w II dekadzie XXI wieku. Czy jesteśmy gotowi na zmiany?(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Nowiak, WojciechNie ulega wątpliwości, iż współcześnie obserwowany, globalny proces starzenia się społeczeństw ma charakter zmian demograficznych nie obserwowanych w dotychczasowych dziejach ludzkości. To zmiany demograficzne są największym wyzwaniem dotyczącym społeczeństw, rynków pracy oraz gospodarek. Celem tego artykułu jest przedstawienie w jaki sposób spadek liczby urodzeń, starzenie się społeczeństw oraz wzrost migracji wpływa na zmiany w Unii Europejskiej oraz całym świecie globalnym.Item Postawy elit politycznych Europy Środkowej wobec integracji z UE w okresie przedakcesyjnym(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Prażuch, WojciechNiniejsza analiza stanowi przegląd pro- i antyeuropejskich postaw w życiu politycznym państw Grupy Wyszehradzkiej w latach 1989-2004. Ich identyfikacja nie była sprawą prostą, gdyż profil środkowoeuropejskich formacji politycznych często zależał od tworzących je osobistości, a programy partyjne, zwłaszcza w pierwszym okresie postkomunizmu, nie nadążały za zmianami w otoczeniu zewnętrznym. W pierwszej połowie dekady, integracja z WE/UE, uznawana była za zagadnienie związane z polityką zagraniczną, co sprzyjało utrzymywaniu się powierzchownego konsensusu w tej kwestii. W miarę wchodzenia w szczegóły negocjacji i zbliżania się rozstrzygnięć następowało coraz silniejsze różnicowanie się sceny politycznej na trzy główne orientacje - „pro-europejską”, „anty-europejską” oraz „eurosceptyczną” - na tle sporów wokół reform wewnętrznych i ich tempa, warunków członkostwa, stosunków z innymi krajami europejskimi czy docelowego modelu integracji. Zarówno dyskurs pro-jak i anty-europejski opierały się tu do pewnego stopnia na argumentach emocjonalnych, co nie sprzyjało pogłębieniu debaty na tematy związane z integracją.Item 10 lat negocjacji akcesyjnych Turcji z Unią Europejską. Analiza postępów w obszarze kryteriów politycznych na podstawie raportów Komisji Europejskiej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Osiewicz, PrzemysławW październiku 2015 roku minęło 10 lat od oficjalnego otwarcia negocjacji członkowskich pomiędzy Turcją i Unią Europejską. Bilans dotychczasowych rozmów jest jednak wyjątkowo skromny. Otwarto rokowania w ramach 14 z 35 obszarów negocjacyjnych, natomiast zamknięto, i to jedynie tymczasowo, w przypadku zaledwie jednego. Chorwacja, która rozpoczynała negocjacje w tym samym roku, od dwóch lat jest państwem członkowskim UE. Z kolei w przypadku Turcji końca rozmów nie widać, a wraz z upływem czasu maleje prawdopodobieństwo, iż państwo to kiedykolwiek stanie się pełnoprawnym uczestnikiem procesu integracji europejskiej. Komisja Europejska wciąż przedstawia szereg zastrzeżeń odnośnie postępów Turcji na drodze do członkostwa. Celem niniejszego artykułu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie czy katalog zastrzeżeń zgłaszanych przez Komisję Europejską, dotyczących spełniania przez Turcję kryteriów politycznych, uległ zmianie po upływie 9 lat. Dzięki temu możliwe będzie ustalenie postępów Turcji w obszarze kryteriów politycznych, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym.Item Region, innovation and knowledge in strategy of European Union economic growth and social security(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Puślecki, Zdzisław W.The main aim of this paper is an analysis of the region in general form and to look at innovation and knowledge in the European Union’s economic growth and social security strategy. The research objectives here encompass the presentation of the innovation system and knowledge in promoting entrepreneurship, the theoretical concept of the innovation system and process at the level of the region, the knowledge-based economy, constructed advantage, the constructed advantage provided by the Triple Helix model, Europe 2020 strategy, Innovation Union and Horizon 2020 as the financial instruments implemented by the Innovation Union. An important result of the research is the conclusion that in the innovation process the connections between science (universities), market (industry) and government are very important. There is a positive dependence between innovation activities and the effectiveness of the innovation process. More interaction and cooperation can be observed on the regional than on the state level. The new programmes of scientific and innovation research, Europe 2020 and the Innovation Union, are very important factors in the strategy of the European Union's economic growth and social security.Item Polskie reakcje na I rozszerzenie Wspólnot Europejskich o Wielką Brytanię, Danię, Irlandię (1961-1973)(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Barabasz, AdamZasadniczym celem artykułu jest zbadanie reakcji władz Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej wobec rozszerzenia zasięgu i zakresu integracji europejskiej w latach 1961- 1973. W tym okresie wnioski o członkostwo w EWG złożyły: Wielka Brytania, Irlandia i Dania. Analizę przeprowadzono w oparciu o doniesienia prasowe Polskiej Agencji Prasowej, a także informacje opublikowane na łamach gazet i tygodników („Trybuna Ludu”, „Polityka”), czasopism („Nowe drogi”, „Ideologia i Polityka”) oraz periodyków naukowych („Przegląd Międzynarodowy”, „Przegląd Zachodni”).Item Rola Unii Europejskiej w negocjacjach nad irańskim programem atomowym(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Turczyński, PawełArtykuł poświęcony jest wydarzeniom lat 2005-2015, kiedy to społeczność międzynarodowa uznała, że rozwijany przez Iran program nuklearny może służyć także celom wojskowym i podjęła starania o poddanie tego programu ścisłej kontroli. Szczególnie aktywna była na tym polu dyplomacja Unii Europejskiej i jej trzech najsilniejszych państw: Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Wobec sprzeciwu Iranu i przyspieszania jego prac możliwa była albo droga konfrontacji (również militarnej), albo zrekompensowania Irańczykom rezygnacji z aspiracji nuklearnych. W kilkuletnich negocjacjach, zakończonych porozumieniem w lipcu 2015 r., UE potrafiła z jednej strony wywrzeć silną presję polityczno-gospodarczą na Iran, a z drugiej - zaoferować mu korzystne warunki współpracy w badaniach atomowych.Item Od recesji do reindustrializacji. Nowy priorytet rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej w dobie narastającej konkurencji globalnej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Walkowski, MaciejW Unii Europejskiej po kilkunastu latach iluzorycznej wiary w sukces „gospodarki opartej na wiedzy”, głównie opartej na usługach wiedzochłonnych (KIS) ze sfery e-ekonomii oraz dostrzeżeniu błędu, jakim była deindustrializacja zainicjowana pod koniec lat 8G. minionego wieku, decydenci polityczni, zarówno na poziomie państw członkowskich jak i instytucji wspólnotowych - pod hasłem reindustrializacji - postanowili wrócić do idei rozwoju nowoczesnego i konkurencyjnego przemysłu europejskiego. Deindustrializacja oznaczała przenoszenie przez europejskie korporacje pracochłonnej produkcji do „największej fabryki świata”, czyli Chin i innych „rynków wschodzących” z Azji Południowej i Wschodniej. Wiązało się z utratą tysięcy miejsc pracy w przemyśle europejskim, rosnącym bezrobociem i niezadowoleniem społecznym. W prezentowanym tekście autor opisuje i ocenia samą ideę reindustrializacji gospodarki europejskiej, jak i omawia najważniejsze inicjatywy służące realizacji wizji nowoczesnej, innowacyjnej i przemysłowej Europy.Item Integracja regionalna UE a reguły GATT/WTO(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Skrzypczyńska, JoannaIstotą porozumień regionalnych jest usuwanie barier handlowych pomiędzy państwami tworzącymi ugrupowanie integracyjne i ustanawianie barier handlowych wobec państw trzecich. Unia Europejska z jednej strony zbudowała jednolity rynek, tworząc tym samym obszar wolnego handlu wewnątrz ugrupowania, a z drugiej strony stosuje wiele mechanizmów protekcji na zewnątrz. W tym zakresie cele ustanowione w GATT leżą w sprzeczności z integracjąregionalną. Celem prezentowanego artykułu była analiza zasad handlu ustanowionych w GATT oraz charakterystyka procesu integracji europejskiej i jego relacji z zasadami integracji regionalnej ustalonej na forum GATT/WTO w ramach artykułu XXIV GATT.Item Uwarunkowania transformacji polityki energetycznej Francji. Między ekologiczną modernizacją a ekonomiczną kalkulacją(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Młynarski, TomaszDotychczasowa polityka energetyczna Francji była skoncentrowana na efektywności energetycznej i standardach bezpieczeństwa energetyki jądrowej, w mniejszym stopniu zaś na rozwoju nowych zielonych źródeł energii. W ramach nowej polityki transformacji energetycznej, zaproponowano wiele inicjatyw w zakresie rozwoju energetyki odnawialnej, zbliżając się do niemieckiej wizji transformacji energetycznej. Francuskie elity polityczne uznały, że rozwój OZE ma znaczenie strategiczne nie tylko dla zaspokojenia potrzeb energetycznych kraju, ale także - w obliczu zaostrzania reżimu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych (GHG) - jest szansą na zbudowanie przewagi konkurencyjnej innowacyjnej gospodarki i stworzenie wielu nowych miejsc pracy. W efekcie, ekologiczna modernizacja gospodarki przez nieemisyjne innowacje technologiczne ma zapewnić postęp w osiągnięciu celów środowiskowych z jednoczesnym postępem industrialnym i wzrostem gospodarczym (sustainable development).Item Glos polskich i niemieckich nacjonalistów w debacie na temat integracji europejskiej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Kosman, Michał; Malendowicz, PawełTematem artykułu jest nacjonalizm rozumiany jako kierunek myśli politycznej, w której idea narodu stanowi wartość najwyższą. Do grona głównych polskich partii nacjonalistycznych działających w ostatnim ćwierćwieczu zaliczyć można takie, jak: Narodowe Odrodzenie Polski, Polska Wspólnota Narodowa i Stronnictwo Narodowe „Szczerbiec”. Główne partie nacjonalistyczne w Niemczech to: Narodowodemokratyczna Partia Niemiec, Republikanie, Prawica, Pro NRW (Północna Nadrenia-Westfalia). Skrajnie prawicowe partie w Polsce i Niemczech negują Unię Europejską i są przeciwnikami procesu integracji europejskiej. Partie nacjonalistyczne w Europie obawiają się globalizacji gospodarczej i kulturowej, wielokulturowości, imigrantów, Islamu, konsumpcjonizmu i materializmu, które w ich opinii zagrażają egzystencji narodów.Item Kryzys w Mali jako wyzwanie dla wspólnej polityki zagranicznej, bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej w latach 2012-2014(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Paterek, AnnaDziałania UE w obliczu trwającego w ostatnich latach kryzysu w Mali wyraźnie uwydatniają zarówno możliwości, jak i granice unijnej zdolności zarządzania kryzysowego. W styczniu 2013 r. w obliczu zagrożenia secesją północnej części Mali kontrolowanej przez tuareskich rebeliantów Francja podjęła samodzielną interwencję wojskową. Pogłębiający się kryzys humanitarny i bezpieczeństwa w tym kraju, fala uchodźców, groźba powstania kolejnej przystani radykalnych dżihadystów i w konsekwencji dezintegracja malijskiej państwowości wpisuje się w katalog najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi obecnie społeczność międzynarodowa i stanowi istotne zagrożenie dla stabilności i bezpieczeństwa międzynarodowego w wymiarze regionalnym i globalnym. O ile UE jest jak najbardziej zdolna do prowadzenia misji w zakresie cywilno-wojskowego zarządzania kryzysowego, o tyle ograniczona jest jej zdolność i wola państw członkowskich do szybkiej i zdecydowanej reakcji w takich sytuacjach jak kryzys malijski.Item Rozwój i zmiany klimatu w polityce zewnętrznej UE na przykładzie Afryki(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Zajączkowski, KamilCelem artykułu jest przedstawienie i scharakteryzowanie polityki UE w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu oraz ochrony środowiska na kontynencie afrykańskim w kontekście szerszego celu jakim jest ograniczenie (eliminacja) ubóstwa. Istnieje coraz większa zgoda co do tego, że potrzebne jest zintegrowane podejście do zmian klimatu oraz rozwoju. Tylko powiązanie tych kwestii daje możliwość uchwycenia całej złożoności problematyki ubóstwa, która ma charakter wielowymiarowy. Globalny rozwój wymaga uwzględnienia zagadnień związanych z podatnością na zmiany klimatu i przystosowaniem się do nich. W artykule podjęto się próby odpowiedzi na pytanie w jakim stopniu zmiany klimatu są poważnym i stałym zagrożeniem dla rozwoju, jakie zależności zachodzą między nimi. Przedstawiano rolę i znaczenie zmian klimatu i ochrony środowiska w polityce rozwojowej UE. Scharakteryzowano najważniejsze dokumenty i postanowienia w tym zakresie. W szczególności skoncentrowano się na omówieniu problematyki zmian klimatu i rozwoju w relacjach UE-Afryka. Wskazano na najważniejsze wyzwania związane z implementacją polityk łączących klimat i rozwój. Choć bowiem istnieje przekonanie i świadomość współzależności obu tych zjawisk (procesów) to koniecznych działań jest wciąż zbyt mało. Często bowiem działania rozwojowe i klimatyczne traktowane i realizowane są osobno.