Doktoraty (WSE)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WSE) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 187
Results Per Page
Sort Options
Item Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych(2010-05-20T13:21:42Z) Jadach, Katarzyna; Stępniak, Piotr. PromotorJedną z kluczowych instytucji, działającą w środowisku otwartym, jest kuratela sądowa. Funkcjonująca od momentu swojego powstania w ramach rodzimego systemu wymiaru sprawiedliwości, początkowo społecznikowska, pozbawiona kompetencji i prestiżu, ewentualnie zmarginalizowana w strukturach sądowych do pełnienia zadań administracyjnych i sprawozdawczo-kontrolnych, z czasem zaczęła się przekształcać w profesjonalną służbę pedagogiczną, o znacznym stopniu autonomii, realizującą szereg zadań na każdym etapie sądowego postępowania. W związku z zainicjowanymi Ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych zmianami o charakterze organizacyjno - ustrojowym oraz ustawicznie rosnącą liczbą spraw prowadzonych przez kuratorów sądowych rodzi się pytanie o sposób ich pracy przy obecnych uwarunkowaniach społecznych i prawnych. Czy instytucja kurateli sądowej stanowi sprawny instrument pedagogicznego oddziaływania na podopiecznych sądów rodzinnych i karnych w ich dotychczasowym miejscu zamieszkania? To pytanie z punktu widzenia diagnozy kondycji krajowego systemu profilaktyki i resocjalizacji bardzo istotne. Autorka podejmuje w swojej pracy próbę ustalenia sposobu realizowania przez kuratorów sądowych powierzonych im zadań w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych, koncentrując się na wykonywaniu orzeczonych przez sądy nadzorów i dozorów kuratorskich. Analiza obejmuje szereg zmiennych osobowych, środowiskowych i instytucjonalnych, a głównymi celami badawczymi są, obok diagnozy wpływu poszczególnych czynników, rekonstrukcja realnego modelu pracy kuratorów sądowych i jego konfrontacja z modelem normatywnym oraz sformułowanie propozycji zmian w organizacji i sposobie pracy kuratorów sądowych, prowadzących do podniesienia efektywności ich oddziaływań na podopiecznych sądów.Item Uwarunkowania rozwoju kompetencji dydaktyczno – metodycznych nauczycieli gimnazjów wiejskich(2010-05-21T09:35:55Z) Ruszaj, Zbigniew; Kameduła, Eugeniusz. PromotorCelem pracy jest zbadanie czynników warunkujących rozwój kompetencji dydaktyczno- metodycznych nauczycieli. Czynniki te podzielono na cztery grupy: przygotowanie zawodowe nauczycieli, oddziaływania społeczne środowiska szkoły, rozwiązania organizacyjno ekonomiczne dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz postawy nauczycieli. Wyniki badań w poszczególnych obszarach zamieszczono w oddzielnych rozdziałach. Zostały one poprzedzone analizą literatury dotyczącą kompetencji zawodowych nauczycieli, ich historycznego rozwoju i rozwoju zawodowego nauczycieli. W odrębnym rozdziale zajęto się metodologią badań własnych. Całość pracy zastała zawarta w ośmiu rozdziałach. Do pracy dołączono aneks zawierający narzędzia badawcze, wyniki badań niewykorzystane w pracy z ich tabelaryczną i graficzną interpretacją oraz dodatkowe dane uzyskane w trakcie badań, które nie były przedmiotem zainteresowania w niniejszej pracy, również opracowane graficznie.Item Filozofia edukacji w poglądach Karola Wojtyły i Zygmunta Baumana(2010-05-26T11:44:52Z) Laskowska, Barbara; Kubicki, Roman. PromotorW doktoracie znajdują się założenia modernizmu I postmodernizmu. Autorka także analizuje poglądy Karola Wojtyły i Zygmunta Baumana dotyczące społeczeństwa, tożsamości i wielkich wartości: prawda, wolność i rodzina. Ostatni rozdział zawiera poglądy Zygmunta Baumana i Karola Wojtyły dotyczące edukacji.Item Aktywność poznawcza dziecka w przestrzeni edukacyjnej środowiska(2010-06-21T11:47:47Z) Basińska, Anna; Sowińska, Halina. PromotorW pracy została dokonana charakterystyka aktywności poznawczej, jaką podejmuje dziecko w okresie późnego dzieciństwa w kontakcie ze środowiskiem. Obraz aktywności dziecka nie byłby jednak pełen, gdyby nie uwzględniał specyfiki środowiska, w którym dziecko żyje i rozwija się. Dlatego drugim celem, który określał charakter badań było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jakim środowisku dziecko podejmuje aktywność poznawczą: jakie są jego cechy, jakie tkwią w nim możliwości. Najbliższymi dziecku w okresie późnego dzieciństwa strukturami środowiska są: rodzina, szkoła i otaczająca je lokalna przestrzeń. W każdym z nich poszukiwano czynników, które determinują aktywność poznawczą dziecka w środowisku. Zawarty w temacie pracy konstrukt przestrzeń edukacyjna środowiska oznacza, że końcowe analizy zawarte w pracy prowadzą do ustalenia, na ile rodzina i szkoła oraz podmioty środowiska lokalnego kreują wspólną przestrzeń dla poznawczych działań dziecka w środowisku.Item Funkcjonowanie ucznia z ADHD w środowisku edukacyjnym(2010-06-25T13:51:53Z) Wawrzyniak, Sonia; Piotrowski, Eugeniusz. PromotorPraca dotyczy funkcjonowania ucznia z ADHD w środowisku edukacyjnym w opiniach rodziców, nauczycieli i specjalistów z nim pracujących. Syndrom ten jest jednostką chorobową. Wszystkie objawy sprawiają, że dzieci te mają problemy w szkole, są nieakceptowane przez rówieśników i niezrozumiane przez rodziców. Niestety ich choroba jest często przyczyną rozwodów wśród rodziców. W rodzinach może pojawić się problem z alkoholem, przemocą a nawet narkotykami. Ludzie przestają się kochać. Obserwujemy kryzys rodziny. Zmienia się funkcjonowanie rodziny i relacje między jej członkami. Specjalne kompetencje do pracy z tymi uczniami powinni mieć nauczyciele. Powinni mieć szeroką wiedzę z edukacji, psychologii, terapii oraz medycyny. Niestety nie potrafią często łączyć tej wiedzy. Szkoły nastawione są na nauczanie masowe. Nie zapewniają uczniom z ADHD odpowiednich warunków do nauki i rozwoju. Wszystko to rzutuje na negatywną reputację wśród nauczycieli i rówieśników.Item Rola ojca w poglądach i planach życiowych młodych mężczyzn(2010-11-03T13:21:29Z) Błaszczyk, Marta; Muszyński, Heliodor. PromotorStruktura pracy doktorskiej składa się z trzech części: pierwsza, to rozdziały wprowadzające w teoretyczną problematykę ojcostwa, druga przedstawia metodologiczne założenia badań własnych, trzecia natomiast została poświęcona ukazaniu i analizie zebranego materiału badawczego. Na początku, autorka przedstawia i omawia pojęcie roli ojca, jej komponenty, strukturę i proces jej nabywania przez mężczyznę. Dalej, porusza kwestię nieobecności ojca, funkcjonowanie roli ojca w rodzinie i sposoby jej pełnienia. Rola ojca i związane z nią prawa i obowiązki, rozwijały się zależnie od epoki czy rodzaju społeczeństwa, dlatego też w dalszej części pracy, autorka ukazuje przemiany, jakie dokonały się w pełnieniu roli ojca przez mężczyznę zaczynając od czasów najdawniejszych aż po współczesność uwzględniając przy tym aspekt kulturowy. Ojcostwo dla mężczyzny może stanowić przedmiot planowania życia, dlatego też w pracy autorka skupia się na związku roli ojca z planami życiowymi. Znajomość nastawienia mężczyzny do własnej przyszłości ma duże znaczenie nie tylko poznawcze, lecz również praktyczne, ponieważ wiedza o planowaniu przyszłości umożliwia zrozumienie aspiracji, dążeń czy motywacji człowieka, w tym również znaczenia roli ojca dla mężczyzny. Druga część rozprawy ma charakter metodologiczny. Tutaj, autorka przedstawia i omawia proces badawczy, metodę i narzędzie badawcze, organizację i przebieg badań oraz dokonuje charakterystyki próby badawczej. Dzięki badaniom autorka chciała ustalić, jaka koncepcja roli ojca występuje w świadomości współczesnego mężczyzny, jaki jest jego stosunek do ojcostwa, jaki jest jego stan przygotowania do ojcostwa, jakie miejsce zajmuje rola ojca w planach życiowych mężczyzny oraz jakie czynniki warunkują to wszystko. Próbę badawczą stanowiło 330 bezdzietnych kawalerów i żonatych mężczyzn, których wiek mieścił się między 18- 34 rokiem życia. Badania zostały przeprowadzone na terenie wielu miast i wsi Polski. Zebrany materiał badawczy został poddany ilościowej i jakościowej analizie danych. To umożliwiło autorce sformułować kilka wniosków na temat roli ojca i jej miejsca w planach życiowych młodych mężczyzn. W ostatniej części pracy autorka przedstawia wyniki badań własnych, czyli poddaje analizie poglądy młodych mężczyzn na rolę ojca we współczesnym świecie, ich koncepcję roli ojca oraz stan ich przygotowania do jej podjęcia i pełnienia. Dalej, analizuje ona również osobiste doświadczenia młodych mężczyzn w zakresie pełnienia roli ojca oraz ich plany życiowe związane z rolą ojca. Poruszany problem naukowy na gruncie polskim jest oryginalnym wkładem wniesionym do dorobku pedagogiki, a zwłaszcza pedagogiki rodziny. Wyniki uzyskane w badaniach mogą znaleźć zastosowanie w praktyce, a przede wszystkim w polityce społecznej, oświatowej i ewentualnie demograficznej. Pozwolą też rozwinąć studia nad mężczyzną.Item Telefon komórkowy w komunikowaniu się adolescentów – perspektywa edukacyjna(2010-12-02T09:28:19Z) Przybyła, Tomasz; Skrzydlewski, Wojciech. PromotorCelem pracy jest zbadanie stopnia wykorzystania telefonu komórkowego przez adolescentów w komunikowaniu się ze szczególnym uwzględnieniem funkcji edukacyjnej. Cel ten osiągnięto dzięki zogniskowanemu wywiadowi grupowemu oraz badaniom ankietowym (sondażowi diagnostycznemu). Rozdział pierwszy dotyczy współczesnych form komunikowania, włączając komunikowanie elektroniczne, natomiast drugi opisuje telefon komórkowy, jako medialne narzędzie intelektualne dostępne adolescentowi. Przedstawiam jego historię i bardzo szybko przebiegający rozwój. Analizuję także dostępne i potencjalne usługi oraz możliwe zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji oraz zagrożeń wynikających z jego użytkowania. W rozdziale trzecim przedstawiam portret adolescenta, ukazując jego drogę rozwoju prowadzącą do osiągnięcia dojrzałej tożsamości.Item Funkcjonowanie społeczne kobiet z zespołem Turnera(2010-12-21T11:56:12Z) Zadrożna, Ilona; Dykcik, Władysław. PromotorZespół Turnera (ZT) jest dość często występującym zaburzeniem genetycznym (1/2500 żywych noworodków płci żeńskiej), występującym tylko u kobiet. Kobiety z ZT wykazują całkowity lub częściowy brak jednego z pary chromosomów płciowych X. Fenotyp kobiet z ZT charakteryzuje niski wzrost, zaburzenia rozwoju seksualnego i pierwotna niewydolność jajników (zwykle powodujące bezpłodność), specyficzne wady anatomiczne oraz charakterystyczny profil neuropoznawczy, zwykle nie obejmujący niepełnosprawności intelektualnej. Terapia dziewcząt z ZT obejmuje leczenie hormonem wzrostu i hormonami płciowymi. Rozprawa dotyczy społecznego funkcjonowania kobiet z ZT, zwłaszcza ich życia rodzinnego (relacji z rodzicami/rodzeństwem/partnerem/dziećmi) oraz relacjami społecznych (z przyjaciółmi, znajomymi, współpracownikami i członkiniami organizacji wsparcia dla kobiet z ZT). Autorka próbuje znaleźć korelacje pomiędzy leczeniem hormonem wzrostu i hormonami płciowymi, wiekiem diagnozy ZT i kariotypem a funkcjonowaniem społecznym kobiet z ZT. Badania pokazują, że generalnie kobiety z ZT funkcjonują stosunkowo dobrze w relacjach w rodzinie pochodzenia (z rodzicami/rodzeństwem), oraz w środowisku społecznym (dość wysoka aktywność zawodowa, dobre funkcjonowanie w kontaktach towarzyskich i relacjach przyjaźni). Relacje z rodzicami/rodzeństwem są zwykle bardzo bliskie, ale często ukazują nadmiernie ochraniająca postawę rodziców/rodzeństwa wobec kobiety z ZT (nawet w jej dorosłym życiu). Badania wskazują też na słabe funkcjonowanie w relacjach w rodzinie prokreacji (z partnerem/dziećmi): więcej kobiet niż w ogólnej populacji ma problemy ze znalezieniem partnera i założeniem rodziny.Item Przemiany fazowe wody i jej obieg w przyrodzie w strukturze wiedzy uczniów w szkole ponadgimnazjalnej(2011-05-06T07:14:04Z) Bielecka, Jolanta; Dylak, Stanisław. PromotorPracę pisano na temat „Przemian fazowych i obiegu wody w przyrodzie”. Poznawanie przyrody rozwija pozytywny stosunek ucznia do zjawisk przyrodniczych, a jako obywateli świata, przyroda nie powinna ani ich przerażać, ani też przytłaczać. Zatem uczniowie powinni badać przyrodę i tłumaczyć zjawiska w niej zachodzące, bo jest to jedyna metoda do zrozumienia świata, w którym żyje każdy człowiek, a dostosowane do potrzeb przyszłych specjalistów. Celem tej pracy było zaproponowanie takich działań, które mogłyby ukazać, z jednej strony, stan wiedzy uczniów dotyczący „Przemian fazowych i obiegu wody w przyrodzie” w poszczególnych typach szkół średnich z drugiej zaś strony, stan naszego środowiska, szczególnie województwa zachodniopomorskiego. Określono nowe podejście do nauczanych treści i określono wykonalność prowadzonych badań. Zadaniem było sformułowanie praw, które przedstawiają ścisły związek między wprowadzonym nowym programem nauczania, opartym na „Podstawach programowych”, a typem szkoły, możliwościami i zdolnościami uczniów oraz między programem nauczania, a treściami podawanymi uczniom, opartymi głównie na doświadczeniach uczniowskich. Ważne było aby uczniowie, poprzez samodzielne poszukiwanie i odkrywanie, dochodzili do poznania praw przyrody, a nauczyciel do wyjaśnienia celu, do jakiego zmierza wprowadzenie autorskiego programu nauczania. Jednocześnie w pracy tej zawarte są wyniki badań autorki, diagnozujące stan wiedzy i umiejętności uczniów różnych typów klas oraz spostrzeżenia autorki przed wprowadzeniem programu autorskiego i po realizacji materiału dotyczącego „Przemian fazowych wody i jej obiegu w przyrodzie”. Bez znajomości zagadnień fizyki z działu Termodynamiki, na który szczególnie zwrócono uwagę, nie można też zrozumieć roli, jaką odgrywa woda w energetyce; również w energetyce jądrowej. Badania wiadomości uczniów potwierdzają konieczność uważnego wyboru podawanych treści nauczania oraz konieczność kładzenia nacisku na zagadnienia, które najlepiej odpowiadają typom szkół i zainteresowaniom uczniów. Niniejsza praca przedstawia problemy, z którymi spotkała się autorka i środki jakie przyjęła dla ich rozwiązania. Podaje dobrze zweryfikowany program nauczania, który został zbadany za pomocą metody statystycznej. Autorka podaje wyniki ilościowe z opisem doświadczeń, które zostały zaproponowane do prowadzenia przez uczniów i zawiera wyniki własnych badań pedagogicznych. Przedstawia w formie diagramów środki dydaktyczne dla nauczyciela.Item Orientacje konsumpcyjne młodzieży studenckiej. Weryfikacja koncepcji Zygmunta Baumana(2011-05-20T08:31:18Z) Marciniak, Mateusz; Dudzikowa, Maria. PromotorPodstawowym celem rozprawy była weryfikacja koncepcji „syndromu konsumpcyjnego” Zygmunta Baumana. Zgodnie z nią członkowie płynnonowoczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego podporządkowują się „syndromowi konsumpcyjnemu”: traktują rzeczywistość (czas, przestrzeń, wartości, innych itd.) jak towar. Wykorzystałem wyniki badań prowadzonych w roku 2009 wśród studentów Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu (n=446) z użyciem kwestionariusza ankiety (badania prowadzone pod kierunkiem Profesor Marii Dudzikowej). Dokonałem pomiaru nasilenia „syndromu konsumpcyjnego” (orientacji konsumpcyjnej) z użyciem skali. Wyniki badań nie potwierdzają silnie koncepcji Zygmunta Baumana. Nasilenie syndromu konsumpcyjnego respondentów jest niewielkie a czynnikami najbardziej je różnicującymi są: płeć, wiara oraz udział w kulturze.Item Działalność oświatowa i naukowa Akademii Lubrańskiego w XVII i XVIII wieku(2011-05-20T08:37:58Z) Nowicki, Michał; Żołądź-Strzelczyk, Dorota. PromotorCelem dysertacji jest ukazanie ogólnej historii szkoły, jej organizacji, metod nauczania i wychowania oraz naukowej działalności nauczycieli. Historia Akademii Lubrańskiego w XVII i XVIII w. charakteryzuje się stabilnością funkcjonowania i atrakcyjnym dla społeczeństwa polskiego profilem nauczania. Uczniowie byli wychowywani w chrześcijańskiej religii i moralności, jednak nie było to ważniejsze niż kształcenie świeckie. Celem szkoły było nauczenie odbioru współczesnej kultury, zwłaszcza szlacheckiej, i jej współtworzenia. Nauczano także historii, geografii i matematyki, na poziomie wyższym natomiast wykładano filozofię, prawo kościelne i świeckie oraz teologię. Uczniowie mieli możliwość doskonalenia się w języku polskim.Od początku swojego istnienia, akademia była organizacją kościelną. W XVI w. zarządzała nią Kapituła Katedralna Poznańska oraz biskup ordynariusz. Poważniejsze zmiany nastąpiły w 1746 r., kiedy to nowe statuty szkoły wyraziły autonomię konwokacji profesorów. Wreszcie w 1765 r. uniwersytet dokonał wyboru prowizora, któremu dano szerokie prerogatywy dotyczące kontroli pracy profesorów, ekonomicznych aspektów jej funkcjonowania, stanu budynku i procesów wychowawczych, co wcześniej należało do uprawnień kapituły.Item Neoliberalizm a edukacja obywatelska. Studium porównawcze na przykładzie publicznych szkół średnich w Kanadzie i Polsce.(2011-05-20T08:46:38Z) Celina, Czech; Potulicka, Eugenia. PromotorCelem badawczym niniejszej dysertacji doktorskiej jest zbadanie na ile dominujący obecnie w świecie dyskurs neoliberalny, inspirowany i podsycany działalnością organizacji międzynarodowych a rozpowszechniany poprzez procesy globalizacyjne, jest obecny w sektorze edukacji, w szczególności w jednym jego segmencie - edukacji obywatelskiej. Przedmiotem badań w dysertacji jest przedstawienie oddziaływania ideologii neoliberalnej, a zwłaszcza jej koncepcji obywatela, na proces przeformułowywania podstaw programowych przedmiotu wiedza o społeczeństwie i civics oraz konstruowania treści podręczników, służących do nauczania edukacji obywatelskiej w publicznych szkołach średnich na terenie Polski i Ontario. Kształt i jakość edukacji obywatelskiej zależy nie tylko od dokumentów ją konstytuujących, ale także od nauczycieli, którzy je wdrażają. Nauczyciele, pragnący wprowadzać w życie nowoczesny model edukacji obywatelskiej muszą zrozumieć nie tylko związki pomiędzy oficjalnym a ukrytym programem, ale także złożone powiązania istniejące pomiędzy programem szkolnym a zasadami strukturyzującymi wiedzę, jak również stosunki społeczne, ekonomiczne i polityczne w szerzej rozumianym społeczeństwie (H. A. Giroux, 2010, 179). Zatem jedynym z celów tej dysertacji jest badanie, w toku wywiadu jakościowego przeprowadzanego z nauczycielami wos-u i civics, na ile nauczyciele dostrzegają owe związki. Podstawę teoretyczną owej dysertacji stanowią artykuły, doniesienia i badania E. Potulickiej oraz J. Rutkowiak, powstające pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku i na początku XXI wieku, a które w roku 2010 zostały zebrane w jedną zwartą publikację pt. ”Neoliberalne uwikłania edukacji”. We wszystkich zamieszczonych w tej publikacji tekstach autorki prezentują dowody istnienia edukacyjnego programu ekonomii korporacyjnej (za J. Rutkowiak, 2005) oraz akcentują „(…) merytoryczną odpowiedniość i zbieżność założeń neoliberalizmu odniesionych do jego wizji człowieka, z faktycznym charakterem, jakością, kierunkami i dynamiką współczesnych przemian edukacyjnych oraz ich skutkami instytucjonalnymi, a także osobowościowymi” (E. Potulicka, J. Rutkowiak, 2010, 10). Zapoznanie się z wcześniejszymi ustaleniami teoretycznymi dotyczącymi zwłaszcza koncepcji edukacji obywatelskiej prezentowanymi w literaturze kanadyjskiej przez A. M. Searsa i A. S. Hughesa (1996) i w literaturze polskiej przez Z. Melosika (1998) i K. Przyszczypkowskiego (1998, 1999, 2003) oraz E. Potulicką (1993, 1996, 2010) i J. Rutkowiak (2008, 2010), będzie dobrą okazją do porównania tych koncepcji z koncepcjami, jakie obowiązują obecnie na terenie Polski i Kanady (Ontario). Proces porównania koncepcji umożliwi także odwołanie się do określonego kontekstu badań nad edukacją w dobie globalizacji. Pytania i problemy badawcze dysertacji doktorskiej zostaną opracowane za pomocą technik badawczych z zakresu metodologii jakościowej: wywiadu pogłębionego, analizy źródeł wtórnych oraz Krytycznej Analizy Dyskursu, stanowiącej niejako metateorię całej pracy doktorskiej. Dysertacja podzielona jest na trzy części: teoretyczną, metodologiczną i empiryczną, w których część teoretyczna zawiera cztery rozdziały (I, II, III, IV), cześć metodologiczna - dwa (V, VI), a część empiryczna - trzy (VII, VIII, IX). Rozdział pierwszy poświęcony jest próbie przedstawienia obrazu świata w dobie dominacji globalnej ideologii neoliberalnej. Znajdują się tutaj zarówno rozważania teoretyczne dotyczące takich pojęć jak: ideologia, liberalizm, neoliberalizm, globalizacja, jak i pokazane są mechanizmy, za pomocą których neoliberalizm wpływa na kształt i jakość życia ludzi oraz ich relacje z państwem. Rozdział drugi to przegląd literatury polskiej i kanadyjskiej poświęconej zagadnieniu edukacji obywatelskiej. W rozdziale tym prezentowane są zarówno historyczne, jak i współcześnie obowiązujące koncepcje tejże edukacji. Rozważana jest także kwestia dotycząca roli, jaką współcześnie w kształtowaniu postaw obywatelskich pełni szkoła. Uwzględniane są zarówno możliwości, jak i wyzwania, stojące przed instytucjami edukacyjnymi, które funkcjonują w specyficznym kontekście społeczno- gospodarczo- politycznym. Rozdział trzeci to krótkie omówienie realiów społeczno- politycznych i edukacyjnych Polski i Kanady. W rozdziale tym przedstawione są teorie dotyczące dwubiegunowości współczesnego świata, przejawiającego się w pogłębiających się nierównościach społecznych spowodowanych czynnikami ekonomicznymi. Rozdział poświęcony jest także zagadnieniom prawnym, organizacyjnym i finansowym systemu edukacji publicznej w Polsce i Ontario. Rozdział czwarty poświęcony jest efektom realizacji edukacji obywatelskiej w publicznych szkołach średnich na terenie Polski i Ontario. Prezentowany jest zarówno jawny jak i ukryty program edukacji. Omawiana jest: forma zajęć, zadania nauczyciela, podręczniki i pomoce naukowe do nauczania przedmiotu oraz sposoby oceniania wiedzy uczniów. Ponadto prezentowane są wyniki badań międzynarodowych dotyczących wiedzy obywatelskiej i zaangażowania obywatelskiego, w których udział brała młodzież polska i kanadyjska. Rozdział piąty poświęcony jest metodologii pedagogiki porównawczej oraz badań własnych. Prezentowane są w sposób szczegółowy elementy i techniki orientacji jakościowej zastosowanej w badaniach do niniejszej dysertacji. Szczególnie eksponowane miejsce w tym rozdziale zajmuje metoda Krytycznej Analizy Dyskursu i jej zastosowanie na gruncie badań porównawczych. Ponadto omawiane są trudności, jakich może doświadczać badacz podejmujący się badań porównawczych. Rozdział szósty to szczegółowe omówienie poszczególnych etapów procesu badawczego, materiałów i źródeł użytych w badaniach oraz osób biorących udział w badaniu. W tym rozdziale zaprezentowane zostają także przeszkody, na jakie natrafiła autorka dysertacji w trakcie realizacji założeń koncepcyjnych owej dysertacji. Rozdział siódmy to wyniki analizy źródeł wtórnych, czyli dokumentów rządowych dotyczących sfery polityki publicznej, zwłaszcza polityki oświatowej. W sposób szczególny w tym rozdziale analizowane są podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie przeznaczona dla IV etapu edukacyjnego w Polsce i profil przedmiotu civics realizowany w klasie 10 szkoły średniej w Ontario. Rozdział ósmy prezentuje wyniki wywiadów jakościowych przeprowadzonych z nauczycielami wos-u w Polsce i civics w Ontario. Opisane są zarówno kwestie definicyjne, jak i doświadczenia nauczycieli w nauczaniu edukacji obywatelskiej. Rozdział prezentuje sposób pracy nauczycieli na zajęciach z edukacji obywatelskiej, jak i ich poglądy na formy zajęć i miejsca, w których taka edukacja może być skutecznie realizowana. Prezentowane są także bariery i wyzwania, jakich nauczyciele doświadczają w toku realizacji zajęć z edukacji obywatelskiej. Rozdział dziewiąty to wyniki płynące z zastosowania metody Krytycznej Analizy Dyskursu do analizy podręczników do nauczania wiedzy o społeczeństwie i civics. Krytyczna Analiza Dyskursu, jako narzędzie metodologiczne pozwala przeanalizować wzajemne powiązania pomiędzy językiem, ideologią i władzą, które są głęboko zakorzenione w strukturze funkcjonowania współczesnych społeczeństw kapitalistycznych, takich jak społeczeństwo polskie i kanadyjskie (za N. Fairclough, 1995). Celem KAD w tych badaniach jest także demaskowanie, w jaki sposób niejawność powiązań pomiędzy dyskursem i społeczeństwem stanowi sama w sobie czynnik zabezpieczający władzę oraz hegemonię, w przypadku tej dysertacji hegemonię dyskursu neoliberalnego. Dysertację zamyka zakończenie w postaci wniosków płynących z przeprowadzonych badań i wskazań do ewentualnych przyszłych możliwych scenariuszy wynikających z powiązania sfery ideologii i edukacji. Całość domyka bibliografia oraz spis tabel i rysunków.Item Przemiany opieki i pomocy społecznej w Polsce Ludowej do 1980 roku(2011-05-24T06:56:21Z) Brenk, Mikołaj; Jamrożek, Wiesław. PromotorPraca dotyczy przemian w dziedzinie opieki społecznej w Polsce, w latach 1944-1980. Pracę napisano w oparciu o materiały znajdujące się w Archiwum Akt Nowych w Warszawie, artykuły z czasopism rządowych, dokumenty Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, oraz inne publikacje naukowe. Pierwszy rozdział jest poświęcony dziejom dobroczynności i filantropii w Europie. Drugi rozdział koncentruje się na akcji ratownictwa społecznego po zakończeniu działań wojennych. Trzeci rozdział pracy dotyczy okresu stalinowskiego w Polsce (lat 1948-1956). Głównym motywem jest likwidacja prawie całego systemu opieki społecznej przez władze komunistyczne. W czwartym rozdziale zaprezentowano odrodzenie się opieki społecznej po odwilży 1956 roku. Rozdział piąty zawiera opis opieki społecznej w latach 1969-1980. Opisano wprowadzane wtedy znaczące zmiany systemowe w opiece społecznej.Item Przemiany poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w Wielkopolsce w latach 1945-2008(2011-06-20T12:18:21Z) Knocińska, Anna; Jamrożek, Wiesław. PromotorTematem pracy są przemiany instytucjonalnych form wielkopolskiego poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Zakres chronologiczny obejmuje lata 1945 – 2008, jednak tradycje zinstytucjonalizowanego poradnictwa w Polsce sięgają początków ubiegłego stulecia, dlatego oczywiste są odwołania do wydarzeń wcześniejszych. Dysertacja składa się z siedmiu rozdziałów o układzie chronologicznym. Ich cezury wyznaczają daty wydarzeń społeczno-politycznych lub innych istotnych dla organizacji instytucji poradni. Ogólnym celem podjętych badań była rekonstrukcja wielkopolskiego poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w omawianym okresie, a przygotowana na ten temat praca ma stanowić próbę wypełnienia luki w aktualnym stanie badań.Item Społeczne, ekonomiczne i kulturowe uwarunkowania zróżnicowania wyników egzaminów gimnazjalnych w Gminie Krzywiń(2011-06-20T12:30:41Z) Radoła, Mirosław; Przyszczypkowski, Kazimierz. PromotorGłównym celem rozprawy jest określenie zależności między zróżnicowaniem wyników egzaminów gimnazjalnych uczniów Gminy Krzywiń, a czynnikami społeczno-kulturowymi i ekonomicznymi. Praca ta składa się z sześciu rozdziałów. Pierwsze trzy konstruują teoretyczną i metodyczną podstawę pracy, trzy ostanie jej empiryczną część. Rozdział pierwszy poświęcony jest przeobrażeniom edukacyjnym w Polsce w okresie transformacji oraz zmianom systemu oświaty związanym z wprowadzeniem reform po 1989 roku. W rozdziale drugim zaprezentowane zostały treści dotyczące zasobów ludzkich. Zdefiniowano takie pojęcia jak: kapitał ludzki, społeczny, kulturowy i ekonomiczny. Rozdział trzeci przedstawia koncepcję badawczą. Część empiryczna pracy prezentuje opracowania dotyczące wskazania zróżnicowania wyników egzaminów gimnazjalnych uczniów Gminy Krzywiń, oraz istniejących zasobów poszczególnych kapitałów – społecznego, kulturowego i ekonomicznego oraz ich związku z wynikami wyżej wspomnianych egzaminów. Na ostatnich kartach pracy podjęto próbę sformułowania wniosków i postulatów, jakie nasunęły się w wyniku analizy materiału badawczego.Item Koncepcje Édouarda Séguina i ich znaczenie dla rozwoju pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie(2011-07-13T07:45:24Z) Fetzki, Tomasz; Jamrożek, Wiesław. PromotorPraca ma charakter interdyscyplinarny, historyczno – pedagogiczny. Jej celem była próba stworzenia pierwszej w języku polskim monografii Édouarda Séguina – twórcy pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie, zawierającej w miarę pełną biografię Édouarda Séguina, ukazującą jego postać wielowymiarowo, na tle różnych prądów naukowych i społecznych epoki, w której żył, jak też prezentującej w sposób w miarę całościowy oryginalność jego koncepcji pedagogicznych. Ponadto praca prezentuje wpływ, jaki koncepcje Séguina wywarły na rozwój światowej oraz polskiej pedagogiki specjalnej, przy czym specjalną uwagę poświęcono inspiracjom seguiniańskim, obecnym w twórczości takich pedagogów, jak Maria Montessori, Owidiusz Decroly, Maria Grzegorzewska i Michał Wawrzynowski.Item Kształcenie muzyczne studentów Edukacji Wczesnoszkolnej. Założenia i rzeczywistość(2011-07-20T13:12:20Z) Konarczak-Stachowiak, Agnieszka; Kameduła, Eugeniusz. PromotorRozprawa doktorska składa się z trzech części – teoretycznej, metodologicznej i praktycznej. Rozdziały części teoretycznej przedstawiają w zarysie podstawowe koncepcje kształcenia nauczycieli dla potrzeb szkolnictwa powszechnego na przestrzeni wieków, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji wczesnoszkolnej, główne trendy edukacji muzycznej w polskim szkolnictwie powszechnym oraz formy kształcenia nauczycieli w zakresie muzyki dla potrzeb szkolnictwa powszechnego. Druga część pracy, poświęcona założeniom metodologicznym badań, przedstawia ich cele, problemy i hipotezy, zmienne zależne i niezależne oraz ich wskaźniki, a także metody, techniki i narzędzia badawcze. Ostatnie rozdziały tej części ukazują charakterystykę terenu badawczego, w tym harmonogram badań oraz informacje o badaniach, również pilotażowych. Część trzecia dysertacji ukazuje przebieg procesu kształcenia muzycznego studentów Edukacji Wczesnoszkolnej, zawiera prezentację i analizę – ilościową i jakościową zrealizowanych badań empirycznych oraz ich interpretację, dostarcza informacji o związkach i zależnościach pomiędzy wskaźnikami zmiennych, pokazuje założenia kształcenia muzycznego studentów Edukacji Wczesnoszkolnej oraz obraz rzeczywisty tego kształcenia, a także przedstawia wnioski końcowe. Praca kończy się wykazem zgromadzonej bibliografii, spisem tabel, rysunków i dokumentów oraz wykazem załączników. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że założenia procesu kształcenia muzycznego studentów Edukacji Wczesnoszkolnej są rozbieżne z obrazem rzeczywistym oraz, że efekty tego kształcenia zależą od przygotowania muzycznego zdobytego jeszcze przed rozpoczęciem studiów, od trybu studiów oraz od treści, metod i form kształcenia oraz infrastruktury.Item Język obcy w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim(2011-07-20T13:14:07Z) Burzyńska, Małgorzata; Karpińska-Szaj, Katarzyna. PromotorW rozprawie podjęto tematykę nauczania/uczenia się języka obcego przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości stymulowania ich rozwoju poznawczego i językowego, dokonującego się za pośrednictwem języka. Wykorzystanie metodologii badania w działaniu i metody indywidualnych przypadków pozwoliło na określenie indywidualnych postępów każdego badanego ucznia, zarówno w zakresie nabywania podstawowych sprawności w języku obcym, a także w zakresie funkcjonowania językowego w języku ojczystym (stymulacja polegała na umożliwieniu uczniom transferu strategii uczenia się języka obcego na doskonalenie kompetencji w języku ojczystym poprzez celowe nakierowanie ich uwagi na analogiczne zjawiska w obu językach). Badania prowadzono przez okres dwóch lat wśród uczniów realizujących obowiązek szkolny w szkole podstawowej specjalnej na lekcjach języka angielskiego. Podkreślona w pracy możliwość planowania dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim zarówno celów edukacyjnych jak i rehabilitacyjnych może wskazywać na wielostronną rolę nauczania/uczenia się języka obcego w edukacji specjalnej.Item Aspiracje i system wartości uczniów liceów profilowanych w województwie pomorskim. Próba diagnozy(2011-09-20T12:03:05Z) Piwoński, Zdzisław; Woronowicz, Wanda. PromotorAutora przedkładanej rozprawy interesują problemy młodzieży w wieku adolescencji, konkretnie uczniów liceów profilowanych, tworzących środowisko dotychczas nieznane i szczególne pod względem ich świata wartości i aspiracji. W związku z powyższym pragnie uzyskać odpowiedź na pytanie, które stało się głównym problemem tej pracy: czy i jaka jest zależność między czynnikami środowiskowymi i zamierzeniami edukacyjnymi badanej młodzieży a jej aspiracjami życiowymi oraz postrzeganymi wartościami? Praca składa się z sześciu rozdziałów oraz wniosków. Trzy pierwsze rozdziały dotyczą teoretycznych podstaw aspiracji i wartości, kolejny metodologicznych podstaw badań, dwa ostatnie prezentują wyniki badań własnych autora. We wnioskach wynikających z analizy jakościowej i ilościowej, zamieszczono wskazanie teoretycznych podstaw zależności i dynamiki wartości między systemem wartości uznawanych, a blokiem wartości odczuwanych, w kontekście wyrażanych w okresie adolescencji postaw młodzieży. Poza podejściem psychologicznym i socjologicznym zostały ustalone podstawy podejścia pedagogicznego w badaniach, związane z całokształtem zachowań podmiotu w obszarach pedagogicznej aksjologii. Zaprezentowana próba diagnozy nowego dla szkolnictwa obszaru szkół ponadgimnazjalnych pozwala na głębsze rozpoznanie funkcjonującej w nim młodzieży, co w konsekwencji może przyczynić się do właściwego ukierunkowania relacji w procesach wychowawczych i edukacyjnych.Item „Rady i przestrogi dla panien”. Polska literatura poradnikowa okresu niewoli narodowej(2011-10-10T09:36:27Z) Raińska, Kinga; Żołądź-Strzelczyk, Dorota. PromotorPrzedmiotem dysertacji doktorskiej jest problematyka polskich poradników dla panien wydawanych w okresie niewoli narodowej. Zainteresowanie autorki tą tematyką wynika z deficytu jakim jest ten obszar badawczy w dzisiejszej historiografii. Literatura poradnikowa była istotnym czynnikiem kształtowania opinii, sądów oraz podstaw w szerokich kręgach społeczeństwa. Na jej łamach poruszano zagadnienia dotyczące niemal każdej dziedziny życia, jednak częstotliwość pojawiania się pewnych tematów pozwala ocenić, jakie kwestie były najważniejsze dla ówczesnych ludzi i jakie problemy nurtowały ich najczęściej. Z poradników dla panien wyłania się obraz idealnej kobiety, zapewnie nie do końca odpowiadający rzeczywistości, ale wytyczający cel, do którego miały dążyć młode damy. Zasadniczym celem tej pracy było zatem prześledzenie ewolucji poglądów na miejsce i rolę kobiety, zwłaszcza kobiety niezamężnej (panny). Badania zawarte w pracy nie odnoszą się do kobiet z wszystkich warstw społecznych, obejmują jedynie panny wywodzące się z ziemiaństwa, mieszczaństwa i inteligencji, które w realny sposób mogły skorzystać rad i przestróg znajdujących się na łamach poradników. Głównymi adresatami badanych w niniejszym opracowaniu poradników są panie stanu wolnego (panny), z pominięciem wdów i rozwódek. Ramy czasowe pracy nie nastręczają poważnych problemów i w całości dotyczą okresu niewoli narodowej, zasadniczo związanego z XIX wiekiem. Zakres terytorialny pracy obejmuje dawne ziemie polskie, które w wyniku przemian politycznych, jakie miały miejsce w drugiej połowie XVIII wieku znalazły się pod zaborami.