Rocznik Integracji Europejskiej, 11/2017
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rocznik Integracji Europejskiej, 11/2017 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
Item Clean and dirty energy cultures in the European Union(WNPiD UAM, 2017) Rosicki, RemigiuszThe object of analysis in the text are “energy cultures” in the member states of the European Union (EU-28). The text attempts to verify the legitimacy of the statements pointing to the possibility of grouping the European Union member states according to a special kind of energy use practices. In order to elaborate the research problem the text features the following research questions: (1) Is it legitimate to claim that within the EU-28 there are special “energy cultures”?, (2) If the claim of the existence of special “energy cultures” is legitimate, what features determine the division among the EU-28 countries? These questions should be associated with the intention to establish the existence of the division of the EU-28 states into “clean” and “dirty” energy cultures. Such a division can be substantiated by individual features of the EU-28 member states, related to energy production, consumption and conversion, e.g. GHG emissions and the commitment to the coal sector. For the adopted premises to be verified, the analysis employed one of the agglomerative methods (i.e. the Ward’s method) and one of the methods for optimising a given group of objects (i.e. the k-means method). Besides, with the aid of individual tests, the differences in the level of parameters between the isolated clusters of countries were analysed. Furthermore, with the aid of the principal component method groups of independent factors were isolated, and the scope of essential differences in the level of the isolated factors between the grouped EU-28 member states was determined.Item Kryzys imigracyjny w UE w latach 2015–2017. Aspekty prawne i polityczne(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Kosman, MichałInspiracją do przygotowania powyższego artykułu stał się kryzys imigracyjny, który dotknął Unię Europejską z początkiem drugiej dekady XXI wieku, gdy do Europy zaczęły przybywać z niespotykaną wcześniej intensywnością rzesze imigrantów uciekających przed przemocą bądź ubóstwem. Dokonano w nim przeglądu najistotniejszych podstaw prawnomiędzynarodowych dotyczących uchodźców, poczynając od konwencji genewskiej z 1951 r. Szczególna uwaga została położona na główne akty z zakresu Wspólnego Europejskiego Systemu Azylowego oraz analizę istotniejszych treści kluczowych decyzji Rady UE dotyczących relokacji imigrantów z lat 2015–2016, jak również porozumienia pomiędzy UE a Turcją na temat odsyłania nielegalnych imigrantów. W dalszej części dokonano przybliżenia danych statystycznych dotyczących przyznawania ochrony międzynarodowej w UE oraz analizy treści skarg Słowacji i Węgier przeciwko decyzjom o relokacji. Artykuł podsumowują wnioski i rekomendacje odnośnie zarządzania kryzysem migracyjnym.Item Asserting the leadership in Brexit negotiations(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Niklewicz, KonradThe Brexit negotiations, by far one of the most challenging issues the European Union faced in 2017, proved to be yet another opportunity for EU institutions the European Parliament, the European Commission and the Council to engage in sort of a power game. Although all three institutions actively took part in it, the European Parliament’s involvement was the most visible and vocal. As it going to be demonstrated, the EP tried to use the Treaty’s Article 50 proceedings to reassert its position within the EU’s institutional framework. It attempted to achieve this goal through purposeful communication, hence fitting the constructivist model of political and institutional agents’ interaction. The European Parliament’s activity may also be analysed in the context of historical institutionalism, explaining Parliament’s specific behaviour: its continuous quest for more power. As the Brexit negotiations have not yet concluded by the time of writing, the author calls for further research on the topic of intra-institutional dynamics. Evidence gathered so far strongly suggest that the United Kingdom’s exit from the European Union might permanently influence the relations of power between the major EU institutions.Item Kryzys migracyjny w Unii Europejskiej z perspektywy Bałkanów Zachodnich(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Podgórzańska, RenataUwzględniając złożony charakter migracji, artykuł koncentruje się na problemie percepcji kryzysu z punktu widzenia Bałkanów Zachodnich, a przede wszystkim na wskazaniu implikacji kryzysu migracyjnego dla państw tego obszaru. Artykuł nie ma na celu całościowej analizy problemu migracji, koncentruje się jedynie na wybranych kwestiach postrzeganych jako istotne. Implikacje kryzysu migracyjnego dla państw zachodniobałkańskich należy rozpatrywać na kilku poziomach. Po pierwsze, należy mieć na uwadze konsekwencje, jakie wywołuje kryzys migracyjny na poziomie poszczególnych państw, chociażby w kontekście ich bezpieczeństwa. Drugi poziom analizy, to relacje dwustronne i implikacje kryzysu dla ich charakteru i dynamiki. Trzeci, to współpraca regionalna państw Bałkanów Zachodnich. Czwarty zaś, to relacje UE – państwa Bałkanów Zachodnich.Kryzys migracyjny z perspektywy państw Bałkanów Zachodnich skłania do sformułowania kilku wniosków. Po pierwsze, oddziaływanie kryzysu migracyjnego na poszczególne państwa w regionie jest zróżnicowany. Po drugie, kryzys migracyjny uwypuklił mankamenty dotychczasowej współpracy państw regionu, akcentując różnice stanowisk i postaw w kontekście sposobów radzenia sobie z następstwami kryzysu. Po trzecie, żadne z państw regionu nie stanowi punktu docelowego dla imigrantów, a jedynie państwo tranzytowe w ich drodze do zasobniejszych państw zachodnich. Po czwarte, kryzys migracyjny może mieć dynamizujący wpływ na proces integracji z UE z zastrzeżeniem wypełniania przez państwa aspirujące wymogów formalnych.Item Wiederaufleben der deutsch-französischen Partnerschaft? Eine Bestandsaufnahme im doppelten Wahljahr 2017(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Wernert, YannThis article argues that the relations between France and Germany have gained a new dynamic since the French elections of 2017. While president Macron shares more common views with the German left, he will most likely accommodate with conservative parties as well. Euro-pean reforms have to be expected in the fields of finance, social and defence policy.Item The European Council in view of external security and international threats to the European Union. Between idealism and realism(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Czachór, ZbigniewIn order to accomplish the goals of the European Council with respect to external activities, the Treaty of Lisbon has provided a new institutional context. It is based on boosting the European Council’s potential and ambitions. These may be realized by making use of the vast array of instruments and resources for the operations to be more effective and of a bigger strategic importance. It has been assumed that the concepts and principles underpinning the European Council’s comprehensive approach need to become the rules underlying the EU’s external ac-tivities in all areas, in particular with respect to security, preventing conflicts and responding to crises. To this end, the European Council has identified a number of specific activities to pursue in its quest to adopt an even more comprehensive approach to politics and external relations. In order to complete the task (as precisely analyzed in the article), efforts have been made to take care of all the aspects of the threats to security stemming from conflicts and external crises, from early warning and readiness through preventing conflicts, responding to them and crisis management to the early stage of getting over a crisis and reaching stability and peace.According to the European Council – as the article proves – the requirement of complementary interventions in the area of external security and threats to the European Union results from new international problems on a global scale. The European Council consistently emphasizes that security is a prerequisite for the EU’s stability and that lasting peace is not possible without eliminating threats and risks. To the European Council, creating and reinforcing the political, social and economic condi- tions for stability is of key importance to security and is a prerequisite for changes to the EU’s external policy. This interdependence between security and stability plays a vital role in enhancing the effectiveness of the EU’s external activities. Any country striving to ensure security and peace needs to have or acquire the necessary skills in all the important areas including security and protection. These efforts will both contribute to increased global stability and to bringing peace in a constructive way, to achieve stability and to prevent crises. In the past few years, the EU increasingly supported the correlation between security and anti-crisis stability, initiating interventions in various areas of the EU policy and resorting to different instruments. These activities include access to international instruments, a political dialogue, technical cooperation (like common scientific research and innovations) and training (knowledge transfer and development of skills).Item Instytucjonalne dylematy transatlantyckich stosunków bezpieczeństwa: Unia Europejska partnerem Stanów Zjednoczonych czy prymat NATO?(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Andrzej, PodrazaCelem artykułu jest analiza dwóch układów instytucjonalnych, które rozwinęły się w ramach transatlantyckich stosunków bezpieczeństwa. Po pierwsze, jest to NATO, które powstało w 1949 r. jako sojusz wojskowy, którego pierwotnym celem było przeciwdziałanie zagrożeniu ze strony Związku Radzieckiego i kontrola Niemiec dzięki zakotwiczeniu Stanów Zjednoczonych na kontynencie europejskim. Od tego czasu, a w szczególności od końca zimnej wojny, NATO przeszło proces transformacji, ale szereg pierwotnych funkcji nadal ma ogromne znaczenie. Poszczególne teorie stosunków międzynarodowych (neorealizm, neoliberalny instytucjonalizm, konstruktywizm społeczny) w odmienny sposób interpretują zmiany w NATO. Po drugie, alternatywnym układem instytucjonalnym dla NATO mogą być relacje w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony pomiędzy Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Ma on bardziej charakter potencjalny, gdyż nadal Unia ma problemy ze swoją podmiotowością w polityce międzynarodowej.Item The role of ethno-regional parties in European integration. Is it a distractor or a catalyst?(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Trosiak, CezaryIn the article, the author seeks to find what role regional parties should and can perform in the process of European integration. The significance of this question stems from the fact that regional parties tend to face reluctance from the political authorities and societies of “nationalizing states.” In the introduction, the author shows how approach to regionalism changed in Europe in the mid-1980s, most prominently in the concept of “new regionalism.” He continues to describe the ongoing debate on what regional parties and their particular form, ethno-regional parties, are and the roles they perform in the political systems of contemporary European states. An example is also provided of the political rivalry in the region and the general principles governing competition at the region level. The author believes that the insights into the functioning of regional party systems can be useful in analyzing socio-political processes, especially in Upper Silesia.Item Francja a Europa w programie Frontu Narodowego i deklaracjach Marine Le Pen(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Malendowicz, PawełGłównym zagadnieniem poruszanym w artykule jest Francja i Europa w programie Frontu Narodowego i deklaracjach Marine Le Pen. Front Narodowy jest francuską partią polityczną o proweniencji nacjonalistycznej. Nacjonalizm jest kierunkiem myśli politycznej, w którym idea narodu i państwa narodowego jest wartością nadrzędną. Front Narodowy powstał w 1972 roku. Został założony przez Jeana-Marie Le Pena. Obecnie jego liderką jest jego córka Marine Le Pen. Z jej wypowiedzi wynika żądanie rozwiązania Unii Europejskiej. W jej opinii najważniejszym problemem narodów Unii jest imigracja. Nacjonaliści obawiają się wielokulturowości, imigrantów i islamu.Item Międzynarodowa pozycja Unii Europejskiej w warunkach niestabilności południowego i wschodniego sąsiedztwa(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Podraza, Andrzej; Stępniewski, TomaszUnia Europejska boryka się z licznymi kryzysami o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym, które mogą wpłynąć na jej funkcjonowanie w przyszłości. Ich skutki mogą podważyć obecny model integracji i doprowadzić nawet do znaczącej transformacji UE oraz wpłynąć na jej międzynarodową pozycję. U podstaw obecnych kryzysów leżą poważne różnice zdań pomiędzy państwami członkowskimi co do radzenia sobie z wyzwaniami tak wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi stojącymi przed Unią Europejską. Do najważniejszych można zaliczyć kryzys w strefie euro, stosunek do uchodźców i migrantów z Bliskiego Wschodu i Afryki oraz zróżnicowane podejście do Rosji w związku z aneksją Krymu i konfliktem we wschodniej Ukrainie. Wszystkie one są ilustracją głębokich podziałów nie tylko pomiędzy państwami członkowskimi, ale również w ramach poszczególnych państw.Item Grupa Wyszehradzka – nowe wyzwania bezpieczeństwa i perspektywy współpracy(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Kużelewska, Elżbieta; Bartnicki, Adam R.Artykuł poddaje analizie ramy współpracy państw Grupy Wyszehradzkiej, problemy jej funkcjonowania w obliczu nowych wyzwań bezpieczeństwa w Europie. Podejmuje próbę nakreślenia perspektyw organizacji w zmieniającym się środowisku geopolitycznym i wskazania obszarów, w których współpraca między państwami V4 układa się dobrze. Omawiane są kwestie wspólnego rynku gazowego i elektrycznego dla Europy Środkowej, różnice potencjałów militarnych oraz pozycji zajmowanej przez V4 w UE.Item Unia Europejska wobec konfliktu izraelsko-palestyńskiego w latach 2009–2017(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Zając, JustynaW latach 2009–2017 Unia Europejska kontynuowała swoją dotychczasową politykę wobec konfliktu izraelsko-palestyńskiego, jednak w obliczu dynamicznie zmieniających się uwarunkowań wewnętrznych i międzynarodowych polityka ta staje się coraz mniej efektywna. Problemy, z jakimi Unia Europejska i jej państwa członkowskie borykają się od kilku lat Brexit, destabilizacja obszaru Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu, kryzys ukraiński, zmieniający się układ sił w świecie to najważniejsze determinanty obecnej polityki UE wobec konfliktu izraelsko-palestyńskiego. W ich wyniku rola Unii Europejskiej w rozwiązywaniu konfliktu izraelsko-palestyńskiego, na tle innych aktorów, maleje.Item Krytyczne spojrzenie na europejskie aspiracje Ukrainy i stanowisko Polski(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Partacz, CzesławProklamowanie nowego państwa o nazwie Ukraina w 1991 roku zmieniło sytuację geopolityczną w Europie, ponieważ weszło ono do grona sześciu największych państw kontynentu. Już w 1994 roku Ukraina podpisała z UE układ o partnerstwie i współpracy. W latach 1998–2015 odbyło się piętnaście spotkań Ukraina–UE w celu wejścia tego państwa do struktur europejskich. Mimo niespełnienia przez nie kryteriów kopenhaskich, podpisano umowę stowarzyszeniową, ratyfikowaną przez część państw UE. W wyniku wielu procesów wewnętrznych i realizacji polityki według zasad skrajnych ideologii, Ukraina po ćwierćwieczu istnienia, stała się państwem upadłym, przeżartym przez korupcję, system oligarchiczno-mafijny i ideologię nacjonalizmu. Jest to państwo zagrożone rozpadem swego terytorium lub wejściem w orbitę wpływów Rosji, o co toczy się obecna wojna. Dążenia władz Ukrainy do wejścia w struktury UE są więc całkowicie nierealne i bezprzedmiotowe.Item Poland and the Comecon – EEC relations(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Barabasz, AdamThe main aim of this paper is to present the long and complicated process of establishing contacts between Comecon and the EEC and developing their trade relations. The paper also discusses the Polish attitude to the EEC at a time when Poland as a member of Comecon could not reject the principles that guided socialist states. As time went by, Poland sought different methods to develop its collaboration with the EEC, as it realized that this was the only way to avert the downturn of Polish economy, thereby exerting a positive impact on the attitude of Polish society in the long run.Item The influx of persons seeking international protection in Poland compared to other EU states during the EU migration crisis (2014–2016)(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Adamczyk, AnitaThe article discusses issues related to the EU migration crisis of 2014–2016. It offers a quantitative analysis of refugee flows to EU countries, including Poland. The article presents the response of individual EU states to the influx of persons seeking international protection post 2014 and the attempts to tackle the immigration problem at the EU level. It focuses on the refugee influx into Poland and examines the origins and numbers of persons who received international protection during the period in question under various legal decisions.Item „Demokracja międzyrządowa” – w kierunku rekonstrukcji polskiej koncepcji reformy instytucjonalnej UE(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Tosiek, PiotrCelem niniejszego artykułu jest zidentyfikowanie głównych problemów aktualnej ogólnoeuropejskiej debaty o reformie instytucjonalnej UE, wyodrębnienie podstawowych elementów polskiej koncepcji „demokracji międzyrządowej”, a także dokonanie wstępnej krytycznej analizy dwóch zoperacjonalizowanych składników tej koncepcji. Główną myślą jest stwierdzenie, że prowadzona w Europie debata o reformie UE nie znajduje odzwierciedlenia w koncepcji „demokracji międzyrządowej” bazującej na mispercepcji i podejściu ideologicznym. Teoretycznym tłem artykułu jest międzyrządowość, w którym procesy integracyjne ocenia się z perspektywy państwa członkowskiego. Potrzeby abstrakcyjnie rozumianego państwa powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w konstrukcji systemu instytucjonalnego UE, ale warunkiem istnienia właściwego systemu jest prowadzenie przez państwa działań dostosowanych do rzeczywistości politycznej.Item Aksjologia Europejskiej Partii Ludowej(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Burgoński, PiotrEuropejska Partia Ludowa nazywana jest „partią wartości” z tego powodu, iż w swoich programach i działaniu odwołuje się do chrześcijańsko-demokratycznych wartości. Analiza dokumentów programowych EPL z lat 1992–2014 ujawniła, że EPL prezentuje swoje wartości na różne sposoby. Przyjętym przez siebie wartościom nadaje ona odświętny charakter, wartości te wykorzystuje do racjonalizacji działań politycznych oraz traktuje je jako funkcjonalne składniki systemu politycznego. Dokumenty programowe EPL w miejscach, gdzie mowa jest o wartościach, zawierają również ślad gry o władzę, w jakiej uczestniczyła EPL w badanym okresie. Ponadto analiza dokumentów pokazuje, że w EPL pojawiła się tendencja do redefinicji tożsamości tego ugrupowania politycznego. Stało się to za sprawą osłabienia czy nawet zanegowania dotychczasowej metafizyki, w której zakotwiczone były wartości stanowiące podstawę tożsamości EPL.Item Market protection policy of the European Union against imports from China(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Skrzypczyńska, JoannaThe aim of this paper is to analyze the European Union’s trade policy with regard to China in the context of the changes related to the expiry of the transitional period of China’s membership of the WTO in December 2016. The expiry of this transitional period necessitates certain changes in anti-dumping proceedings of the European Union. In order to achieve the purpose of the paper it has been assumed that granting or denying market economy status to China is primarily a political decision which requires taking into account contradictory interests of the EU member states.Item Niemcy w procesie liberalizacji rynku energii Unii Europejskiej na przykładzie sektora elektroenergetycznego(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Molo, BeataProblematyka artykułu koncentruje się na wybranych aspektach procesu liberalizacji rynku energii elektrycznej w Niemczech w kontekście zainicjowanej w latach 90. XX wieku liberalizacji rynku energii elektrycznej (i gazu ziemnego) w Unii Europejskiej. W artykule przedstawiono kształt sektora energii elektrycznej w Niemczech przed liberalizacją, jak również przykłady nadużywania przez niemieckie przedsiębiorstwa energetyczne RWE i E.ON pozycji dominującej w tym sektorze. Ponadto artykuł prezentuje wpływ liberalizacji na rynek energii elektrycznej w Niemczech przez pryzmat zmiany struktury tego rynku.Item Rywalizacja Unii Europejskiej i Rosji na obszarze Bałkanów Zachodnich(Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2017) Olszewski, Paweł; Chojan, AdrianW niniejszym artykule autorzy prezentują relacje pomiędzy Federacją Rosyjską a Unią Europejską w kontekście rywalizacji o wpływy na obszarze Bałkanów Zachodnich. Szczególną uwagę autorzy zwracają na przecinające się linie interesów i niemniej ważne aspekty historycznej partycypacji w stosunkach wewnątrz regionu obu aktorów. W artykule zarówno poruszono kwestie polityczne, społeczne jak i gospodarcze, które stanowią meritum wzajemnych relacji zarówno na przestrzeni Federacja Rosyjska – Unia Europejska, jak i pomiędzy oboma aktorami a państwami regionu.