Materiały dydaktyczne (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Materiały dydaktyczne (WNS) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
Item Ethics in Progress(2010-10-06T10:06:01Z) Nowak, EwaProgram „Ethics-in-Progress” stara się otworzyć etykę dla edukacji – po to, aby razem z nią wzmacniać umiejętności, bez których radzenie sobie z dzisiejszymi problemami moralnymi i społecznymi jest praktycznie niemożliwe. Sięga do tych dyscyplin, które unaoczniają, jak wiele możemy zdziałać podczas lekcji etyki. „Ethics-in-Progress” stara się mówić językiem zrozumiałym. Jest interaktywny, otwarty na potrzeby sygnalizowane przez studiujących. Zawiera informacje rzadko dostępne w obszarze polskojęzycznym, starannie wyselekcjonowane z wielu dyscyplin – dające wgląd w edukację etyczną równolegle z wielu stron.Item Jak dodać prace do Google Scholar i zwiększyć liczbę cytowań oraz indeks Hirscha. Poradnik dla początkujących(Stowarzyszenie EBIB, 2013) Kulczycki, Emanuel"Jak dodać prace do Google Scholar i zwiększyć liczbę cytowań oraz indeks Hirscha. Poradnik dla początkujących" to książka skierowana przede wszystkim do badaczy, którzy chcą zrozumieć, na jakiej zasadzie ich prace są widoczne i dostępne w bazie Google Scholar. W prosty i przystępny sposób opisane są zasady indeksowania tekstów oraz pokazane jest, w jaki sposób naukowiec może upowszechnić swój dorobek, poszerzając w ten sposób krąg czytelników.Item Komunikacja społeczna a komunikacja interpersonalna(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaW prezentacji przedstawione są podstawowe zagadnienia z zakresu komunikacji społecznej i podziału tej dyscypliny nauki. Zrozumienie istoty procesu komunikacji oraz ważnych aspektów komunikowania się międzyludzkiego to podstawa kompetencji społecznych niezbędnych zwłaszcza w zawodach wymagających konstruktywnego tworzenia relacji i podejmowania współpracy.Item Drama i Psychodrama - podstawowe pojęcia(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaDrama i psychodrama to metody pracy grupowej, które znajdują swoje zastosowanie w edukacji, kreowaniu potencjału ludzkiego, budowaniu kapitału ludzkiego oraz w profilaktyce i terapii. Rozumienie ich istoty jest ważne, aby umiejętnie posługiwać się wybranymi elementami każdej z nich w pracy z grupą edukacyjną.Item Model kształcenia tradycyjnego a model kształcenia oparty na doświadczeniu(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaAlternatywny w stosunku do tradycyjnego modelu kształcenia jest model kształcenia opartego na doświadczeniu. Każdy z tych modeli wykorzystuje inne metody nauczania i uczenia się. Aktywne uczenie się powoduje wzrost efektywności w zapamiętywaniu i rozumieniu, jak i wykorzystywaniu nowo nabytych wiadomości. Model procesu uczenia się oparty na doświadczeniu według D. Kolba jest przykładem połączenia teorii z praktyką.Item Tradycyjny model kształcenia a teoria progresywnego nauczania i uczenia się(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaTradycyjny model kształcenia obecny we współczesnym systemie oświatowym wielu krajów charakteryzuje się stałymi cechami procesu nauczania i uczenia się. Alternatywnie do niego w teoriach progresywnego kształcenia eksponuje się inne kwestieItem Kompetencje komunikacyjne nauczyciela(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaPodstawowe umiejętności komunikacji międzyludzkiej wymagają poznania istoty procesu komunikacji interpersonalnej, zasad i reguł warunkujących konstruktywne nawiązywanie relacji. Temu celowi służą między innymi takie umiejętności interpersonalne jak: udzielanie informacji zwrotnej, aktywne słuchanie, parafraza i klaryfikacja.Item Model edukacji skoncentrowanej na uczniu według Donny Brandes i Paula Ginnisa(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaModel „edukacji skoncentrowanej na uczniu”autorstwa Donny Brandes i Paula Ginnisa, angielskich edukatorów, wpisuje się w grupę progresywnych teorii kształcenia.Item Przegląd głównych teorii nauczania i uczenia się(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaGłówne grupy teorii kształcenia to: 1. teorie behawiorystyczne, 2. poznawczo – procesualne, oraz 3. fenomenologiczne i humanistyczne. Przyjęcie założeń określonej grupy teorii kształcenia warunkuje odmienny jego przebieg oraz różne efekty procesu nauczania i uczenia się.Item Zastosowanie metody dramy i psychodramy w edukacji(2013-05-15) Michałowska, Danuta AnnaDrama i psychodrama to metody pracy grupowej, które znajdują swoje zastosowanie w edukacji, kreowaniu potencjału ludzkiego, budowaniu kapitału ludzkiego oraz w profilaktyce i terapii. Są to metody, które wymagają odpowiedniej wiedzy i umiejętności w pracy edukacyjnej lub terapeutyczno-profilaktycznej z różnymi grupami.Item Autoprezentacja-manipulacja wrażeniem wywieranym na innych(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaAutoprezentacja, autopromocja i ingracjacja to podstawowe strategie wywierania wrażenia na innych w określonym celu. Ich świadomość może mieć znaczenie dla jakości komunikacji międzyludzkiej oraz efektywności w dążeniu do wyznaczonych celówItem Podmiotowość w wychowaniu(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPodmiotowość w edukacji i wychowaniu może być rozumiana jako sposób wychowania, czyli charakterystyczna relacja między nauczycielem a uczniem lub/i jako cel wychowania - kształtowanie poczucia przyczynowości osobistej ucznia.Item Podstawy komunikacji interpersonalnej(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPodstawowe umiejętności komunikacji międzyludzkiej wymagają poznania istoty procesu komunikacji interpersonalnej, zasad i reguł warunkujących konstruktywne nawiązywanie relacji.Item Agresja -kontrola i prewencja(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaRozwiązanie problemu agresji w szkole wymaga zastosowania szeregu systemowo określonych środków, dzięki którym możliwe jest ograniczanie pojawienia się zachowań agresywnych. Przemoc nie jest tylko problemem określonych osób, lecz całych społeczności. Efektywniejsze okazuje się przeciwdziałanie wystąpieniu agresji, jednakże jest ono możliwe przede wszystkim dzięki zaangażowaniu wielu elementów systemu społecznego.Item Historia psychodramy(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaHistoria psychodramy rozpoczyna się od czasów starożytnych. Odrywanie ról i różne formy teatralne pełniły w poszczególnych okresach cywilizacji specyficzne funkcje. W czasach nowożytnych metoda psychodramy została zastosowana przede wszystkim w oddziaływaniach psychoterapeutycznych, ale także jako metoda profilaktyki i rozwoju w obszarze edukacji. Jacob Levy Moreno (1889-1974) jest uważany za twórcę tej psychoterapeutycznej metody. Jego działalność miała istotny wpływ na rozwój psychodramy i jej obecny kształt.Item Techniki w psychodramie(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPodział technik w psychodramie został dokonany przez L. Grzesiuk i E. Roine. Większość technik według tych dwóch klasyfikacji jest wspólna, zgodna z propozycjami twórcy psychodramy J. L. Moreno. Niektóre techniki są zmodyfikowane lub stworzone przez jego kontynuatorów (np. E. Roine). Pewne, wybrane elementy technik psychodramy mogą być zastosowane również w obszarze edukacji w celu stymulowania wyobraźni, kształtowania empatii i wrażliwości na innego człowieka, a przede wszystkim w celu niestereotypowego i twórczego podejścia do problemów i rozwijania umiejętności postrzegania rzeczywistości z różnych perspektyw.Item Rozwiązywanie konfliktów(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaW prezentacji można zapoznać się z różnymi modelami stylów reakcji na konflikt oraz ze sposobami rozwiązywania konfliktów. Podane są podstawowe informacje o procesie rozwiązywania konfliktu. Oprócz różnych modeli radzenia sobie z konfliktem, przedstawiona została także metoda pokonywania konfliktów autorstwa Thomasa Gordona, która jego zdaniem ma zastosowanie w środowisku szkolnym.Item Asertywność(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaJedną z kompetencji społecznych jest zdolność do zachowań asertywnych. Nie bez znaczenia jest umiejętność rozpoznawania stylów zachowań innych ludzi: uległego lub asertywnego bądź agresywnego oraz uczenia się konstruktywnego reagowania na nie. Świadomość własnych praw osobistych jak i innych ludzi oraz różnych strategii działania może okazać się znacząca dla efektywnego komunikowania się oraz wzmacniania poczucia własnej godności i wartości.Item Historia dramy(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaPierwsze doniesienia o próbach zastosowania dramy jako metody edukacyjnej można odnaleźć na przełomie XIX i XX wieku w Anglii. W 1917 roku Caldwell Cook wprowadził metodę ,,grania ról” w Pears School w Cambridge oraz jako pierwszy sformułował tezę, że granie jest skuteczną metodą nauczania. Jednakże okazuje się, że źródła i początki tej metody, podobnie jak psychodramy sięgają znacznie wcześniej. Mimo to historia dramy w edukacji i szkole rozpoczyna się w XX wieku.Item Struktura i układ psychodynamiczny w psychodramie(2013-05-16) Michałowska, Danuta AnnaW terapii pracując metodą psychodramy wykorzystuje się pojęcie „roli”, „bycia w roli”, „odgrywania roli”, podobnie jak w dramie stosowanej na gruncie profilaktyki i edukacji. Są to metody pracy grupowej, w trakcie której uczestnicy aktywizują się uruchamiając wyobraźnię i myślenie symboliczne, przyjmując role o specyficznej konstrukcji w celu zrozumienia (dokonania wglądu) i podjęcia prób rozwiązania nurtujących ich problemów.