Studia Kulturoznawcze
Permanent URI for this community
Studia Kulturoznawcze Czasopismo jest kontynuacją, ukazującej się od 1995 roku serii wydawniczej Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Przedstawia teksty teoretyczne dotyczące problemów współczesnego kulturoznawstwa oraz krótsze analizy przykładów dzieł kultury, a także różne podejścia metodologiczne w badaniach nad kulturą. Celem czasopisma jest inicjowanie dyskusji o roli teorii kultury w analizie codziennych praktyk kulturowych i dzieł artystycznych. Kolejne numery są uporządkowane tematycznie, np. „Wokół dzieciństwa”, „O wstręcie i wstydzie”. Pismo zawiera artykuły naukowe, tłumaczenia, recenzje książek, a także prezentacje projektów studenckich.
Studia Kulturoznawcze A journal continues a series of books that have been published since 1995 by Institute of Cultural Studies at Adam Mickiewicz University. There are theoretical texts on problems of contemporary cultural studies presented as well shorter analyses of art and culture. The journal presents also varied methodological approaches toward cultural researches. The journal aims to initiate a discussion on the functioning of theories of culture in analysis of everyday cultural practices and artworks. Following issues groups articles in thematic blocks, f.e. “On childhood” or “On abjection and shame”. The journal contains articles, translations, book reviews, and presentations of students work.
Redaktor naczelny: Marianna Michałowska
Kontakt: Instytut Kulturoznawstwa UAM, ul. Szamarzewskiego 89A
60-568 Poznań
Tel. Fax.: +48 (61) 829 21 05
e-mail: studiakulturoznawcze@gmail.com
strona www: http://www.studiakulturoznawcze.amu.edu.pl
Wydawca: Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ISSN: 2084-2988
Browse
Browsing Studia Kulturoznawcze by Issue Date
Results Per Page
Sort Options
Item Przyrodoobraz jako przestrzeń kulturowych transformacji wyobraźni artystycznej(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Sikorska, KarolinaThe text considers artistic creativity in the context of complex relationships which are formed between nature and man. Artistic creation can be perceived as an attempt to present and understand, but also to shape the reality that emerges from a pilgrimage into the world of nature. In the creators’ imagination, multilevel and differentiated messages that change and affect the experience of recipients are constructed.Item Kantata „Ich hatte viel Bekümmernis” BWV 21 Johanna Sebastiana Bacha jako przykład dzieła muzycznego o semantycznie złożonej wartości estetycznej(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Moraczewski, KrzysztofThe aim of the article is: first of all, to recall a chosen thesis from the author’s own book titled Art of music as a domain of culture and apply it to a research of a particular music artwork; and secondly, to propose the author’s own interpretation of the church cantata „Ich hatte viel Bekümmernis” by Johann Sebastian Bach. The text will develop a notion of composite aesthetic value of an artwork.Item Dziecinnienie języka. Dewastacja logosu w elektronicznych dyskursach(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Ilnicki, RafałIn this article I will show how a language mediated by electronic media is being organized in a different way than that determined by the symbolic modes of cultural transmission. Exactly this kind of change has been underlined as posted in the title childing, which is not linked with the innovative modes of a language usage proper to that of technologies of web and programs exploitation potential by users, but exposes the consequences of the kind of transformations which are conceded by philosophical reflection. By reading language practices in this way I emphasize that symbolic immaturity contributes to the devastation of logos – a successive impoverishment of a language through its instrumental utilizations causing its reduction to medial offers with preprogrammed use.Item Monstruarium – kolekcja ambiwalencji(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Kościańczuk, MarcelaMonstruarium Anny Wieczorkiewicz to zarazem kolekcja i metakolekcja, prezentująca świadomościowe archiwum europejskiej kultury. Zanim jednak dowiemy się, czym jest tytułowe monstrum, musimy przebrnąć przez niezliczone świadectwa, pochodzące z różnych epok i dotyczące różnych typów monstrualności. Ponieważ autorka nie chce być oświeceniowym ani scholastycznym taksonomem, niekiedy gubimy się w interpretacyjnych i opisowych kłączach, próbując odnaleźć metodę rozumienia. Ma ona nas doprowadzić do uzyskania pewnego wglądu w zależności pomiędzy historycznym dziedzictwem skalanej europejskiej społeczności a obecną kondycją postkolonialnego świata.Item Dzieciństwo i język w prozie Pascala Quignarda: o fikcję w teorii(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Thiel-Jańczuk, KatarzynaWith regard to the notion of infans understood by Michel de Certeau as the unconscious and the knowledge beyond language, as well as etymologically linked with the French word enfant, a child, and with reference to contemporary reflection connected with the return of literary fiction to social sciences (on the example of literature applied to psychoanalysis of Pierre Bayard), the author of the text sees Quignard’s prose as a critique of rational language recognizing literary fiction as a primal form of epistemological discourse.Item Empatia jako forma komunikacji w „świecie życia codziennego”(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Szczepańska-Pabiszczak, BarbaraEmpathy as a form of communication in the „life-world” of everyday human experience The most effective communication takes place when the verbal and non-verbal systems express cohesive meanings. Non-verbal systems of communication seem more effective than verbal systems, regarding the transmission of empathy, respect and the feeling of authenticity. Non-verbal communication is determined by social agreements only to a certain extent – to a great extent it depends on the inborn factors. Non-verbal communication is intentional. An act of non-verbal experience is „in-feeling”. The article presents the idea of in-feeling by E. Stein, T. Lipps as well as the idea of „understanding” by W. Dilthey and the idea of M. L. Hoffman. The latter constitutes an attempt to link emotional empathy with the universal stages of moral development. Morality based on empathy enables social favoring behavior presuming the principles of care and justice.Item Dziecko jako metafora. Walter Benjamin – Fernando Pessoa(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Koschany, RafałThe starting point of the article is to reflect on the words „child as a metaphor”. It comes to the identification of knowledge or beliefs about cognitive development and abilities of a child processes, which from an adult perspective can be defined as a lack. Two different entries of the process of self-understanding are provided as exemplifications in which the child plays an important role. Walter Benjamin primarily examines the area of children’s language, behavior, understanding, Fernando Pessoa, in turn, considers the child as a great figure of the poet and the dreamer.Item Semantyka dzieciństwa: od nieobecności do odrębności(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Obrębska, MonikaIn this paper the term „childhood” is understood, following Ariès and Van Den Berg, as a semantically changing process with different meanings depending on culture and historical time. Various readings of the words „child” and „childhood” are analyzed in historical context, with the focus on the meanings assigned to these words in contemporary societies.Item Dziecko przed lustrem, czyli w poszukiwaniu swojego miejsca(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Doda-Wyszyńska, AgnieszkaThe article is the cultural studies view on a child’s developmental difficulties in the modern world. I illustrate the theories of Lacan (the mirror stage) and Vygotsky (which describes the development as a complex functional relationship between speech, tool using and field of vision) with the 2006 movie Little Miss Sunshine directed by Jonathan Dayton and Valerie Faris. The movie is an attempt to show relationships in a family where each member is faced with a different kind of crisis. I refer also to Ariès’s The history of childhood to show that „childhood” is still a cultural matter.Item Wszyscy będziemy cyborgami. Wokół Antropologii cyborgów Grażyny Gajewskiej(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Ilnicki, RafałKsiążka jest interesująca – sam projekt stworzenia antropologii cyborgów należy uznać za zadanie bardzo ambitne, które, mam nadzieję, znajdzie kontynuację czy to w kolejnych pracach autorki, czy innych badaczy, dla których to zagadnienie okaże się dostatecznie interesujące. Należy też docenić całe spektrum poruszanych w niej analiz, które stanowią reprezentatywną próbę, ekstrakt cyborga i jego wizerunku w kulturze audiowizualnej, a także podkreślić charakter kulturoznawczych i literaturoznawczych analiz, które dookreślają projekt antropologii cyborgów. Paradoksalnie – antropologia cyborgów może okrzepnąć do postaci antropologii, skoro i tak wszyscy byliśmy, stajemy się czy też w niedalekiej przyszłości będziemy cyborgami.Item Topografia dziecięca(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2011) Nieszczerzewska, Małgorzata; Skórzynska, AgataDwa teksty stanowiące efekt wspólnego projektu badawczego pt. „Topografia dziecięca”, realizowanego jesienią 2009 r. w Poznaniu. Projekt ten był skoncentrowany na kilku zasadniczych pytaniach badawczych, związanych z relacją między dzieckiem a miastem – pytaniach, które rodzą się w warunkach intensywnych przemian, jakim podlegają dziś przestrzenie miast na całym świecie, także w Polsce. Najważniejsze z nich dotyczą tego: 1) czy i w jaki sposób dziecko oraz dorastający młody człowiek są dziś uznawani za pełnoprawnych użytkowników przestrzeni miejskiej? 2) czy fakt obecności dziecka na ulicy, w sąsiedztwie domu, w dzielnicy i szerzej – w przestrzeni miejskiej musi wyczerpywać się w syndromie „dzieci ulicy”? 3) jeśli obecność dziecka na ulicy nie jest wyłącznie przejawem jego marginalizacji, ale może przyczyniać się do jej przeciwdziałania – jakie powinna przybierać formy? 4) czy twórczą aktywność dziecka, obejmującą niestandardowe sposoby wykorzystywania przestrzeni, miejsc i przedmiotów oraz poznawczą otwartość na świat, można wykorzystać w projektowaniu i rewitalizacji przestrzeni miejskich? 5) jak uniknąć przy tym predefiniowania dziecięcych możliwości i potrzeb z punktu widzenia dorosłego? Projekt „Topografia dziecięca” przewidywał analizę wizualną dwóch bardzo różnych przestrzeni miejskich – nowej, deweloperskiej części osiedla Stefana Batorego na poznańskim Piątkowie oraz Wildy. Zakładał zapis ukształtowania najważniejszych przestrzeni, w których można badać widzialne ślady obecności, aktywności i działania dziecięcego użytkownika miasta oraz charakterystycznych „dziecięcych” miejsc-punktów w przestrzeni miejskiej i ich wzajemnych powiązań.Item Wstręt a erotyzm. Houellebecqa spojrzenie na miłość(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Rychlik, Agata„Erotism plunges human into loneliness” – this is an argument put by Georges Bataille in his book Erotism. Isolation resulting from deceptive carnality accompanies heroes of Michel Houellebecq novels as well. This state leads them to feeling of emptiness and emotional burnout. One of the reasons of this state lies in learned carnality. In Bataille’s conception those modeled behaviour can be refered to things that are not allowed, tabooised and relegated to intimate space. Problems that tire Houellebecq’s heroes end with compulsive behaviours performed by them. Those acts exceed social rules, deepen feeling of alienation and rejection. Men of Houellebecq world can’t name their needs and there for they replace them with needs that are created by consumer society. Fulfillment of those superficial desires unfortunetly doesn’t resolve the problem of isolation, it lingers them into desire that brings with itself repulsion and feelings of guilt.Item Sztuka kluczenia, czyli gra włączonego z wykluczonym(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Solik, RyszardThe art of evasing, the game of the included with the exluded The article undertakes the theme of disgust, ugliness and perversion in the context of artistic culture, especially in the context of changes and experimentations within the practice of contemporary art. The analysis shows the variation of these issues and emphasizes that the experience of exclusion” or “inclusion” ugliness, disgust, perversion in the space of art comes from the interplay of many factors, including the practice of interpretation and contextual conditions, and the continued crossing frontiers of art. In other words, beauty is no longer the norm and the principle of determining the value of the work (the object), and the pluralism of contemporary creation is a radical redefinition of the art, opened to any kind of experience.Item O sposobach posługiwania się stechnicyzowanym ciałem(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Ilnicki, RafałOn the modes of operating of technicized body In this article I have set out the problem of modes of uses by users of culture of technicized body. I have shown that this issue is addressed to everyday use of technologies of networks and programs and also to technicization of reality, which forces distinct modes of using body. In the conclusion I’m proposing a critical reflection on considered problems, which could enforce conscious usage of technical media.Item Estetyzacja ciała zdeformowanego w działaniach tanecznych z udziałem osób niepełnosprawnych(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Grenda, MagdalenaEsthetician of deformed body in dance performances with the participation of disabled persons This article focus on dance companies and dance groups which integrate performers who are physically and mentally fit and those with disabilities, for example: CandoCo Dance Company, StopGAP Dance Company, Integracyjny Teatr Tańca „Kierunek”. In addition, the dance companies not only do performances but also provide dance instruction, workshops or trainings. These groups are consisted of disabled and nondisabled people actively participate in their performances. The majority of people identify dance as a means of educating the public on talents and capabilities of persons with disabilities in the art of performing. The aim of this article is to present, that disability is not a barrier to creativity.Item Człowiek zamknięty w ciele – intymność i wstręt w powieściach Elfriede Jelinek(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Dłużewska, EmiliaRestrained in a body – intimacy and repulsion in Elfriede Jelinek’s novels. The essay focuses on the work of Austrian writer Elfriede Jelinek and it is an attempt to analyse how is her writing associated both with the concept of “repulsion” and specific gender experiences. Jelinek’s characters are usually women who tend to get involved into extremely abusive relationships, focus on the sexual aspect. This tendency can be viewed as a result of social processes connected with gender such as reducing women to their bodies and refusing them subjectivity – as a result, a physical abuse becomes the only possible way to achieve intimacy. To explain why are the relationships described by Jelinek so extremely repulsive for the reader, the essay refers to regard Julia Kristeva’s theory of abject, basing on primary experience of being absorbed by mother and manifesting itself only through the feeling of repulsion. Women described by Jelinek are repulsive, as they are unable to achieve autonomy and therefore remind us of the fragility of our own individuality.Item Cud miłości – ciało za ciało?(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Doda-Wyszyńska, AgnieszkaAn article analyses a film Breaking the Waves by Lars von Trier in a context of Niclas Luhmann’s semantics of love. According to Luhmann sexuality and intimacy stays in a omitted within frames of existing social order. The author considers also the significance of self-sacrifice in the light of Christianity and romanticism.Item Ciało chore – pokazujące i pokazywane(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Kościańczuk, MarcelaSick body which represents and is represented A text is an analysis of representations of a mutilated women’s body in contemporary art. Regarding to Édouard Manet’s transgression I deliberate the artworks by his followers: Magdalena Frey, Katarzyna Kozyra, Magda Hueckel and Joe Spence. A matter of viewers’ reception and production of image of mutilation is considered as well as the problem of cultural borders of presentation of abject.Item Karnawał – największe party świata Andrzeja Fidyka jako widowisko pełne kontrastów(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Fiołek-Lubczyńska, BogumiłaIn this documentary A. Fidyk is an anthropologist equipped with a film camera. He presents Rio during the carnival as a space of cultural and social diversity. Rio is visibly replete with social contrasts: the extreme poverty of the homeless exists alongside the luxury of the bicheiros. While some die of poverty – as the film’s narrator states – others die of fear. However, everyone is equal within the cultural dimension of the carnival, during the Samba Schools Parades at the Rio Sambadrome, occurring three days before Ash Wednesday. In his documentary Fidyk depicts a spectacle which is deeply rooted in tradition; as an explorer of culture, he draws the viewer’s attention to this culture’s unifying features.Item Teatr i władza w XVII-wiecznej Francji(Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012) Page, ChristianeTheatre and Authorities in 17th Century France. In her essay prof. Page depicts the complicated and variable relations between several levels of power (Catholic church, municipalities, the king and his court) with people of theatre in France of 17th. The independent theatre companies which emerged in the 16th C. from medieval wandering groups turned out to be a real challenge to the social and political mainstream. It took almost an entire century to subordinate them to the needs and requirements of the monarchy which was slowly becoming the incarnation of absolutism. The last part of the essay is focused on three different images of the king and his power taken from three 17th. C. French dramas: 1) the “king of two bodies”: real flesh and the symbol of a kingdom; 2) a mystical being carrying the “holy gift” of royal blood; 3) a subversive image of “a chief of the theatre company”, whose authority is based on his merits and can be challenged at any time.