Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 95
Results Per Page
Sort Options
Item Programy badawcze w naukach kognitywnych a metafizyka powszedniości(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Błaszak, MaciejItem Modele teoretyczne we współczesnej filozofii politycznej liberalizmu(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Przybysz, PiotrOdwoływanie się w filozofii politycznej do wyidealizowanych konstruktów jednostki i grupy społecznej rodzi wiele pytań. Jaki jest zasięg ich występowania? Czy budowanie modeli, które podkreślają pewne ludzkie i społeczne czynniki z pominięciem innych, jest dopuszczalne - jakie racje stoją za takim "deformacyjnym" podejściem" Czy takie konstrukty przydają się do wyjaśniania, lepszego zrozumienia lub bardziej adekwatnej oceny zjawisk zachodzących w świecie społecznym? czy nie pojawia się w tej sytuacji ryzyko traktowania sztucznych konstruktów jako rzeczywistości lub utraty z pola widzenia ludzkiego i społecznego konkretu?Item Język a konstytuowanie świata religijnego(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2009) Sztajer, SławomirGłówną tezą niniejszej książki jest twierdzenie, że język religijny nie tyle opisuje rzeczywistość ziemską czy transcendentną, co konstruuje rzeczywistość sakralną, społeczno−kulturową, którą można określić mianem świata religijnego. Funkcja reprezentatywna i komunikatywna pełnią w języku religii rolę drugorzędną, albowiem powiedzieć można, że język religijny przywołuje i komunikuje swój przedmiot, konstruując go jednocześnie. Działania językowe komunikują i wyrażają, a jednocześnie wytwarzają i odtwarzają uniwersum symboliczne religii – zarówno religijny obraz świata, jak i wspólnotowe formy życia religijnego. Oznacza to, że w religii zachodzi ścisła zależność między światem mentalno−językowym – zarówno wspólnotowym, jak i indywidualnym – z jednej strony, a zobiektywizowanym w procesie społecznego tworzenia uniwersum religijnym. Zależność ta ma charakter dialektyczny: dwa na pozór sprzeczne twierdzenia, a mianowicie, że człowiek religijny wytwarza uniwersum religijne oraz, z drugiej strony, że zastaje je jako coś zewnętrznego wobec własnej świadomości, a następnie przyswaja sobie, nie są sprzeczne, lecz komplementarne. Udział języka w stanowieniu religijnej rzeczywistości jest nadto bardziej istotny niż w wielu innych dziedzinach kultury. Język religijny jest bowiem podstawowym medium, w którym obiektywizuje się religijny świat.Item O racjonalności w nauce i w życiu społecznym(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Drozdowicz, Zbigniew; Melosik, Zbyszko; Sztajer, SławomirItem Instytucjonalizmy w socjologii i ekonomii. Problem i jego konceptualizacja(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Nowak, MarekItem Poczucie sprawiedliwości organizacyjnej a zachowania pracowników(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Macko, MaciejLiczba prac podejmujących kwestię sprawiedliwości organizacyjnej z perspektywy psychologii zarządzania jest na polskim rynku znikoma. Celem niniejszej publikacji jest próba odpowiedzi na pytanie:"W jaki sposób organizacja jest w stanie wzbudzić wśród własnych uczestników, czyli pracowników, tak negatywne oceny i nastawienia, że zdolni są oni w rezultacie działać na jej szkodę?" Książka zawiera szczegółową analizę tego zjawiska oraz możliwe konsekwencje naruszania poczucia sprawiedliwości organizacyjnej. Wyniki mają służyć wyjaśnianiu zachowań pracowników, którzy doświadczyli zarówno sprawiedliwego traktowania, jak i rażących niesprawiedliwości w relacjach z pracodawcą. z uwagi na podjęty problem książka adresowana jest głównie do osób zajmujących się patologiami organizacyjnymi. Warto wiedzieć, co dzieje się w firmach, w których pracownicy czują się oszukiwani.Item Obcość,bezdomność,utrata(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Dziuban, ZuzannaKsiążka Zuzanny Dziuban jest krytyczną prezentacją[...]filozoficznego stanu rzeczy, którego centrum tkwi-przeniknięte przez świadomość atopii-filozoficzno-kulturowe doświadczenie hermeneutyki radykalnej. Jest próbą zrekonstruowania hermeneutycznych narzędzi umożliwiających ujęcie swoistości doświadczenia atopii i jego charakterystykę [...] Tytułowe pojęcie atopii zostało przez autorkę w sposób nowatorski i z pełnym uzasadnieniem przeniesione z Gadamerowskiej interpretacji Platona w pole interpretacyjne wyznaczone przez koncepcję radykalnej hermeneutyki Johna Caputo i Gianniego Vattimo. Autorka śledzi funkcjonowanie tego pojęcia w trzech korespondujących ze sobą obszarach hermeneutycznych doświadczeń :obcości,bezdomności i utraty[...]Perspektywa interpretacyjna obu filozofów jest zaś w książce ukazana w kilku aspektach;genetycznie(głownie w odniesieniu do Nietzschego i Heideggera), kontekstowo(w zestawieniu z szeroko zakrojonymi badaniami nad doświadczeniem we współczesnej filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem ujęć m.in. Gadamera,Habermasa,Benjamina,Marquarda,Agambena) i "kontrapunktowo" (w zestawieniu z Derridiańską dekonstrukcją).Item Spór o realizm modalny(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Albiński, TomaszMonografia Tomasza Albińskiego jest kompletną i oryginalną próbą przedstawienia metafizycznego sporu o realizm modalny-ze szczególnym uwzględnieniem stanowiska Davida Lewisa - na płaszczyźnie semantycznej. wywody autora, inspirowane elementami programu metafilozoficznego Michaela Dummetta, cechuje jasność, przejrzystość i zwartość, a ostateczna ich lokalizacja jest prima facie zaskakująca, lecz dobrze uzasadniona.Item Języki IV RP(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Figiel, AgnieszkaJednym ze sposobów opisu zróżnicowania społecznego jest koncepcja podziałów społeczno-politycznych. Zakłada ona, że konflikty i spory występujące w całym społeczeństwie polaryzują także scenę polityczna danego kraju(...). W ten sposób linie rozłamów społeczno-politycznych na poziomie ogólnospołecznym przekładają się na wymiary współzawodnictwa partyjnego w sferze polityki. Oczywiście nie wszystkie konflikty znajdują swoje odzwierciedlenie w podziałach sceny politycznej, wobec czego istotne staje się pytanie o mechanizmy rządzące tym zjawiskiem (...) Opisywany przeze mnie w pracy proces konstrukcji i rekonstrukcji osi podziałów społeczno-politycznych dokonuje się przede wszystkim na poziomie dyskursu publicznego, a zwłaszcza w tej jego części, która nazywana jest dyskursem polityki.Ów proces komunikacyjny przebiega między partiami a ich elektoratami, przy czym rolę ważnego pośrednika pełnią tu media oraz ośrodki badania opinii publicznej.Item Teorie ostateczne w naukach przyrodniczych(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2009) Szynkiewicz, MariuszTeoria ostateczna to rodzaj idei regulatywnej-rozstrzygnięcie finalne to raczej cel i marzenie niż realna perspektywa. Wiara w sensowność prac nad skonstruowaniem koncepcji, której przysługiwać mógłby walor ostateczności, choć jak sądzę nieuzasadniona, inspiruje filozofów i uczonych od zarania dziejów, Najprawdopodobniej tendencja ta utrzyma się również w przyszłości, a sama teoria finalna będzie stanowić cel równie odległy, a jednocześnie równie pociągający, co przekonanie o możliwości osiągnięcia prawdy obiektywnej.Item Zmęczenie życiem codziennym. Środowiskowe i zdrowotne uwarunkowania oraz możliwości redukcji w sanatorium(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2010) Urbańska, JoannaItem Guru-uczniowie-wspólnota(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2010) Kaczmarek, KamilJak powstają nowe religie? Skąd wypływa niecodzienny autorytet ich przywódców? W jaki sposób niektórzy członkowie społeczeństwa staja się uczestnikami kontrowersyjnych grup religijnych? Jakie mechanizmy decydują o porażce lub sukcesie nowej religii? Na te między innymi pytania szuka odpowiedzi autor niniejszej książki. Analizując konkretny przypadek jednej z grup religijnych, stara się jednocześnie wykazać, iż"wielkie księgi' pozostawione przez klasyków humanistyki nadal dostarczają użytecznych narzędzi poznawczych w takich poszukiwaniach.Item Wybrane psychologiczne uwarunkowania braku partnera życiowego w okresie wczesnej dorosłości(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2010) Palus, KatarzynaW pracy skoncentrowałam się na wybranych czynnikach, które w świetle koncepcji psychologicznych oraz ustaleń empirycznych wydają się być istotnie powiązane z nawiązywaniem i utrzymywaniem intymnego związku z osobą przeciwnej płci,a tym samym warunkować brak partnera życiowego w okresie wczesnej dorosłości. Jako cel badawczy przyjęłam przedstawienie czynników o charakterze cech jednostkowych, które wiążą się z brakiem partnera życiowego, oraz sposobu, w jaki młodzi dorośli postrzegają przyczyny tego zjawiskaItem Laikat i duchowieństwo w Kościele katolickim w Polsce. Problem dialogu i współistnienia(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2010) Baniak, JózefCzy katolicy polscy uczestniczą w życiu swego Kościoła? Czy traktują go jako "swój" Kościół, w którym dostrzegają miejsce dla siebie samych na poziomie parafii czy diecezji?Czy katolicy świeccy widzą w Kościele wyłącznie instytucję, z którą dialog jest utrudniony, czy też postrzegają go jako wspólnotę, w życiu której sami chcą lub starają się aktywnie uczestniczyć i budować ją na miarę własnych możliwości i potrzeb? Wyniki licznych badań socjologicznych uprawniają do wniosku, że katolicy polscy najczęściej mają duże trudności z poprawnym zdefiniowaniem Kościoła. Jednocześnie dostrzegają pozytywną rolę Kościoła instytucjonalnego w wielu sferach życia świeckiego, zauważając pomoc księży niesioną ludziom ubogim,chorym,opuszczonym przez rodzinę i wykluczonym w różnym stopniu ze społeczeństwa czy też zapomnianym przez państwo i organizacje samorządowe. Świeccy nie chcą jednak, aby kler i instytucje kościelne ingerowały w takie sfery ich życia, jak polityka państwowa,gospodarka,nauka i moralność seksualna oraz etos małżeńsko-rodzinny. Prof dr hab. J. BaniakItem O utrudnieniach w porozumiewaniu się. Perspektywa języka i komunikacji(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2011) Obrębska, MonikaItem Bóg cyborgów. Technika i transcendencja(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2011) Ilnicki, RafałItem Porzucić etyczną arogancję(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2011) Polak, Beata Anna; Polak, TomaszItem Filozoficzne konteksty edukacji artystycznej(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2011) Krzyśka, Sławomir; Kubicki, Roman; Michałowska, Danuta AnnaW przeciwieństwie do nowoczesnego programu Bildung, edukacja artystyczna nie stanowi już fundamentu ideowego kultury współczesnej. Nie ma zarazem wątpliwości, że sztuka i dzisiaj umożliwia rozpoznanie jej głównych zasobów problemowych. Umiejętność interpretacji praktyk sztuki współczesnej jest dziś ważną częścią procesów kształtowania jednostkowych tożsamości. W warunkach "płynnej" nowoczesności procesy te opisuje się najczęściej w terminach "autokreacji". Sztuka może wzmacniać jej wektor narcystyczny, ale może też podsuwać modele udanych połączeń autokreacji z solidarnością i w ten sposób wpływać na kształtowanie się postaw obywatelskich. Potrzebna jest w tym kontekście zarówno ogólniejsza refleksja na styku filozofii i teorii edukacji, jak i analiza wybranych praktyk artystycznych. Prezentowana książka ma szansę stać się ważnym głosem w dyskusji nad rozwijaniem optymalnych form partycypacji w artystycznych dziedzinach kultury współczesnej. Prof. zw.dr hab. Anna Zeidler-JaniszewskaItem Duch czy życie? Studia i szkice z filozofii niemieckiej(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2011) Przyłębski, AndrzejWiek XIX w filozofii europejskiej to dominacja myśli niemieckiej. W niej zaś ścierały się dwa podejścia. Jedno nawiązywało do Oświecenia, zwłaszcza do Kanta, stawiając w centrum zainteresowań badawczych rozum jako to uposażenie człowieka, które czyni zeń koronę wszelkiego stworzenia, zwieńczenie bytu, co przekłada się na rozstrzygnięcia w ramach filozofii praktycznej: ujęcie dziejów, społeczeństwa, etyki i polityki. Nurt ten można określić mianem racjonalistycznego. Przeciwstawił mu się nurt zainaugurowany przez Herdera, a rozwijany przez Schopenhauera i Nietzschego, nieco pochopnie określany niekiedy jako irracjonalistyczny. W tym kontekście uważano, iż rozum "pracuje w służbie życia" i z życia czynił naczelną kategorię filozoficzną oraz główny obszar badań filozofii. Praca Andrzeja Przyłębskiego pokazuje oba te nurty, ich genezę i ciekawe kontynuacje w filozofii XX wieku.Item Społeczne następstwa racjonalizacji religii(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2011) Drozdowicz, Zbigniew