Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2024, nr 1
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2024, nr 1 by Issue Date
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
Item Stranger – Other – Muslim. On the Integration of Muslim Minorities in Europe (from an Anthropological and Cultural Perspective)(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Wachowski, JacekThe article aims to characterize the sources of conflicts and social tensions related to the presence of the Muslim minority in Europe. To achieve this goal, I intend to utilize a transdisciplinary strategy that will enable the comparison of research results emerging from political science and sociological studies, as well as cultural studies and anthropology. This approach allows for the formulation of new diagnoses. On the one hand, it makes it possible to describe the main integration strategies regarding the Muslim minority in Europe and shows their insufficiency and ineffectiveness. On the other hand, it reminds us that migration and ethnic issues are rooted in theoretical reflection, preceding the phenomena analyzed in empirical research. It also draws attention to hidden mechanisms that determine the tendency to ethnic isolation and describes cultural processes that may contribute to remodeling the relationship between Muslim immigrants and their social environment. Celem artykułu jest scharakteryzowanie źródeł konfliktów i napięć społecznych, związanych z obecnością mniejszości muzułmańskiej w Europie. Realizacji tego celu służyć będzie przyjęcie strategii transdyscyplinarnej, umożliwiającej porównanie wyników badań powstających na gruncie studiów politologicznych i socjologicznych, z pracami kulturoznawczo-antropologicznymi. Ujęcie takie pozwala na sformułowanie nowych rozpoznań. Z jednej strony, umożliwia opisanie głównych strategii integracyjnych dotyczących mniejszości muzułmańskiej w Europie i pokazuje ich niewystarczalność oraz nieskuteczność. Z drugiej przypomina, że problematyka migracyjna i etniczna zakorzeniają się w refleksji teoretycznej, poprzedzającej analizowane w badaniach empirycznych zjawiska. Zwraca ponadto uwagę na ukryte mechanizmy decydujące o skłonnościach do etnicznej izolacji, a także opisuje procesy kulturowe, które mogą przyczynić się do przemodelowania relacji między imigrantami muzułmańskimi i ich społecznym otoczeniem.Item Factors Determining the Greater Participation of Women in Local Government Presidential Elections in Poland(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Niewiadomska-Cudak, MałgorzataThe issue of women’s representation in the bodies of executive power in Polish local government is generating increasing interest in the context of women’s activity in local politics. The purpose of the publication is to explain the reasons affecting the low representation of women in local presidential elections. The author answers the question of the low representation of women in mayoral elections and examines whether existing stereotypes about the role of women in society are the main barrier affecting the decision to run in these local government elections. Are there also other reasons that hinder running for the city’s executive body? With the research questions posed in this way, the author aims not only to initiate a discussion on women’s participation in local government bodies, but also to determine the reasons for their underrepresentation and to identify effective methods of counteracting this phenomenon once the barriers are identified. Problematyka reprezentacji kobiet w organach władzy wykonawczej w polskim samorządzie wywołuje coraz większe zainteresowanie w kontekście aktywności kobiet w polityce lokalnej. Celem publikacji jest wyjaśnienie przyczyn wpływających na niewielką reprezentację kobiet w samorządowych wyborach prezydenckich. Autorka odpowiada na pytanie dotyczące niskiej reprezentacji kobiet w wyborach na urząd prezydenta miasta oraz bada czy istniejące stereotypy dotyczące roli postrzegania kobiet w społeczeństwie są główną barierą wpływającą na podjęcie decyzji o starcie w tych elekcjach samorządowych. Czy są także inne przesłanki, które utrudniają start w wyborach do organu wykonawczego w mieście? Dzięki tak postawionym pytaniom badawczym autorka pragnie nie tylko zainicjować dyskusję na temat uczestnictwa kobiet w organach władzy samorządowej, ale także ustalić przyczyny ich niedoreprezetnowania oraz wskazać skuteczne metody przeciwdziałania temu zjawisku po zidentyfikowaniu barier.Item Women in Local Politics: A Case Study of Poznań and the Wielkopolska Regional Assembly, 2018–2022(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Kaczmarek, FilipThe purpose of the study was to examine the participation of women in local government and local politics in the city of Poznań. The study used the method of quantitative analysis that focused on actions taken by female councilors of the City of Poznań and the Wielkopolska Province, including their interpellations and inquiries, and functions held by women in the two local governments. Moreover, the analysis covered political role indicators used in the study by the European Charter on Equality of Women and Men in Local Life. The study considered the period from the beginning of the current local government term (November 2018) to December 31, 2022. It also utilized data published in the Public Information Bulletins of the City of Poznań and the Local Government of the Wielkopolska Province. Celem przeprowadzonego badania było ukazanie udziału kobiet w pracach samorządu terytorialnego i w polityce lokalnej miasta Poznania. Zastosowano metodę analizy ilościowej działań podejmowanych przez radne Miasta Poznania i Województwa Wielkopolskiego, obejmujących interpelacje i zapytania oraz funkcje pełnione przez kobiety w tych dwóch samorządach, a także analizę wskaźników roli politycznej, stosowanych do diagnozy przeprowadzanej na potrzeby Europejskiej Karty Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym. W badaniu uwzględniono okres od początku obecnej kadencji samorządu (listopad 2018 r.) do 31 grudnia 2022 r. Wykorzystano dane publikowane w Biuletynach Informacji Publicznej Miasta Poznania i Samorządu Województwa Wielkopolskiego.Item Humanitarian Aid for Ukraine as a Pivotal Element in the Polish Aid Programme and an Opportunity to Amplify the Role of Development Cooperation in the Polish Foreign Policy(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Zalas-Kamińska, KatarzynaRussia’s aggression against Ukraine and the ensuing humanitarian crisis made 2022 a landmark year in terms of humanitarian aid to Ukraine and resulted in a huge wave of support, not only financial. Poland became known as a “humanitarian superpower,” and the attitude of Poles was assessed as unprecedented in terms of solidarity. The events in Ukraine significantly affected the Polish development cooperation system (Polish Aid), causing not only a more than 200 percent increase in ODA and the proportion of its distribution, but increasing the involvement of Polish actors. The answer to the question of how much the situation is likely to translate into an increase in the share of humanitarian aid, which is part of development cooperation, in Polish foreign policy depends on Poland’s further strategy of providing humanitarian aid and skillfully combining it with social potential. Agresja Rosji na Ukrainę i wynikający z niej kryzys humanitarny sprawiły, że rok 2022 był przełomowy pod względem pomocy humanitarnej dla Ukrainy i spowodował ogromną falę wsparcia, nie tylko finansowego. Polska zyskała miano “supermocarstwa humanitarnego”, a postawa Polaków była oceniana jako bezprecedensowa pod względem solidarności. Wydarzenia w Ukrainie znacząco wpłynęły na system polskiej współpracy rozwojowej (Polską Pomoc), powodując nie tylko ponad dwustuprocentowy wzrost ODA i proporcje w jej dystrybucji, ale zwiększając zaangażowanie polskich podmiotów. Odpowiedź na pytanie o to, na ile sytuacja ma szanse przełożyć się na zwiększenie udziału pomocy humanitarnej, będącej częścią współpracy rozwojowej, w polskiej polityce zagranicznej, zależy od dalszej strategii udzielania przez Polskę pomocy humanitarnej i umiejętnego połączenia jej z potencjałem społecznym.Item Concept, Typology and Functions of Anniversary Resolutions Adopted by the Polish Sejm and Senate(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Secler, BartłomiejThe commemoration of events and people is important to build the identity of the nation and political community. The celebration of historical anniversaries is an important element of commemorative rituals embedded in the politics of memory which influences the shape of collective memory. One of the politics mechanisms are the adoption of anniversary resolutions by the Sejm and Senate, the main topic of the article. The aim of the article is to present the main research findings concerning the essence and specific nature of anniversary resolutions adopted by the Polish Sejm and Senate. These include the definition, types and functions that can be attributed to the resolutions. In the above context, the theses and conclusions are based on selected 589 anniversary resolutions of the Polish Parliament adopted 1989–2019. They have been analysed under a research project funded by the National Science Centre. Upamiętnianie wydarzeń i postaci ma istotne znaczenie dla budowania tożsamości wspólnoty narodowej oraz politycznej. Związane z tym obchody rocznic historycznych są ważnym elementem rytuałów komemoratywnych wpisanych w praktykę polityki pamięci, która wpływa na kształt pamięci zbiorowej. Jednym z mechanizmów polityki pamięci są uchwały rocznicowe Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, którym poświęcony jest niniejszy artykuł. Celem publikacji jest prezentacja głównych ustaleń badawczych w zakresie istoty i specyfiki uchwał rocznicowych Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, przede wszystkim ich definicji, typów oraz funkcji, które można im przypisać. Tezy oraz wyprowadzone wnioski w powyższym kontekście, opierają się na wyselekcjonowanych 589 uchwałach rocznicowych polskiego parlamentu – uchwalonych w latach 1989–2019 – które były przedmiotem analiz w projekcie badawczym realizowanym ze środków Narodowego Centrum Nauki.Item Hungarian Refugees in the United Kingdom in the Context of the Domestic Policy (1956–1957)(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Kopyś, TadeuszAfter the suppression of the 1956 uprising in Hungary, a large group of political refugees, most of them young and often highly skilled professionals, left for the West. Most of the refugees fled to Austria. Austria immediately called on countries to help both financially and physically by resettling the refugees. Most of the refugees were very quickly resettled in other countries. These facts stand in stark contrast to contemporary resettlement practice, which is characterized by a shortage of resettlement sites and a small number of resettlement countries. The scarcity of jobs and the peculiarities of the migration policies of some countries (e.g., the United Kingdom) meant that some refugees could not find a long-term place in European countries and therefore sought refuge overseas. In 1956 and 1957, Canada took in more than 37,500 Hungarian refugees. The United States was also a more common c Hungarian Refugees in the United Kingdom in the Context hoice for refugees than the United Kingdom, for example. Po stłumieniu powstania na Węgrzech w 1956 r. na Zachód wyjechała liczna grupa uchodźców politycznych, w większości młodych i często wysoko wykwalifikowanych fachowców. Większość uchodźców uciekła do Austrii. Austria natychmiast wezwała państwa do pomocy zarówno finansowej, jak i fizycznej poprzez przesiedlenie uchodźców. Większość uchodźców została bardzo szybko przesiedlona do innych krajów. Fakty te stoją w jaskrawym kontraście ze współczesną praktyką przesiedleńczą, która charakteryzuje się niedoborem miejsc przesiedlenia i niewielką liczbą państw przesiedleńczych. Niedobory miejsc pracy oraz specyfika polityki migracyjnej niektórych krajów (np. Wielkiej Brytanii) spowodowały, że część uchodźców nie znalazła na dłużej miejsca w krajach europejskich i dlatego szukali schronienia za oceanem. W latach 1956 i 1957 Kanada przyjęła ponad 37 500 węgierskich uchodźców. Stany Zjednoczone były też częściej wybierane przez uchodźców niż np. Wielka Brytania.Item Konglomerat polityk kultury – nowy paradygmat dla zarządzania publicznego(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Obłąkowska, Katarzyna AgnieszkaArtykuł prezentuje konglomerat polityk kultury jako jeden z kluczowych konglomeratów polityk sektorowych dla współczesnego państwa. Jest to propozycja autorska oparta o wieloletnie badania autorki związane z polityką kulturalną. W ramach tego konglomeratu umieszczono dziewięć polityk sektorowych: polityka budowania narodu, polityka mecenatu sztuki, polityka edukacji artystycznej i kulturalnej, polityka dziedzictwa kulturowego, polityka prawa kultury, polityka przemysłów kultury i kreatywnych, polityka turystyki kulturowej, polityka kapitału społecznego, polityka dyplomacji kulturalnej. W artykule scharakteryzowano te polityki oraz zaproponowany model. Ponadto przybliżono kwestię definicji kultury, polityki publicznej, dóbr kultury i kreatywnych. Znalazły się tu także krótkie charakterystyki kluczowych pojęć, takich jak sztuka, kicz, mecenat, dziedzictwo kulturowe, przemysły kultury i kreatywne, turystyka kulturowa, czy dyplomacja kulturalna. Zarysowano także autorską koncepcję konglomeratowego modelu polityki publicznej państwa z punktu widzenia zarządzania publicznego jako obejmującego sześć konglomeratów polityk sektorowych tj. polityki gospodarcze, polityki społeczne, polityki bezpieczeństwa, polityki środowiska, polityki zagraniczne, polityki kultury oraz politykę fiskalną i politykę monetarną. The article presents the conglomerate of cultural policies as one of the key conglomerates of sectoral policies for a modern state. It is an original proposal based on the author’s long-term research related to cultural policy. Within this conglomerate, nine sectoral policies were placed: nation-building policy, arts patronage policy, arts and cultural education policy, cultural heritage policy, policy of the law of culture, cultural and creative industries policy, cultural tourism policy, social capital policy, cultural diplomacy policy. The article characterizes these policies and the proposed model. In addition, the issue of the definition of culture, public policy, cultural and creative goods was brought closer. There are also short descriptions of key concepts such as seeking, kitsch, patronage, cultural heritage, cultural and creative industries, cultural tourism and cultural diplomacy. The author’s concept of a conglomerate model of public policy of the state was also outlined as covering six conglomerates of sectoral policies, i.e. economic policies, social policies, security policies, environmental policies, foreign policies cultural policies and a fiscal policy and a monetary policy.Item National Democracy and Nazism. The Asymmetry of Relations(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Stachowiak, PawełThe relationship between Polish nationalism and fascism and National Socialism has been the subject of numerous publications, especially those that are part of the Polish scientific literature. There is a peculiar asymmetry embedded in this relationship. During the interwar period and nowadays, this subject has been reflected on rather on the Polish side rather than the German side. The author attempts to answer a question about reasons for this asymmetry. In the 1930s, German interest in Polish nationalism was limited. Publications dealing specifically with Eastern European issues were the only to designate more space and attention to the topic. The publications, however, almost completely ignored official NSDAP sources. The shape and evolution of the national camp in Poland focused on a few issues only and it was a domain of a few authors whose names appear in various periodicals. In Germany, a hypothetical explanation for this phenomenon is based on fundamental contradictions that divided the Polish and German forms of nationalism at the time, namely the absence of the biological-racial dimension in the Polish national ideology and its strong connection with Catholicism. The practical absence of the Polish national movement in German articles of the 1930s might be attributed to the doctrine and racist objectives of National Socialism. Problem relacji między polskim nacjonalizmem a faszyzmem i narodowym socjalizmem jest tematem licznych publikacji, szczególnie w polskiej literaturze naukowej. Występuje w tej kwestii zjawisko swoistej asymetrii. Zarówno w okresie międzywojennym, jak również współcześnie, jest to przedmiot refleksji raczej po stronie polskiej niż niemieckiej. Autor tekstu poszukuje odpowiedzi na pytanie o przyczyny tej asymetrii. Niemieckie zainteresowanie polskim nacjonalizmem było w latach trzydziestych niewielkie. Więcej miejsca i uwagi poświęcały mu jedynie czasopisma i wydawnictwa zajmujące się szczególnie problematyką wschodnioeuropejską. Niemal całkowicie pomijały oficjalne źródła NSDAP. Refleksja nad kształtem i ewolucją obozu narodowego w Polsce skupiona była na kilku zaledwie motywach i była domeną kilku autorów, których nazwiska przewijają się przez łamy rozmaitych czasopism. Hipotetycznym wytłumaczeniem tego zjawiska może być zauważenie w Niemczech podstawowych sprzeczności, jakie dzieliły ówcześnie polską i niemiecką formę nacjonalizmu: kwestii braku w Polsce biologiczno-rasowego wymiaru ideologii narodowej oraz jej silnego powiązania z katolicyzmem. Praktyczna nieobecność polskiego ruchu narodowego w niemieckiej refleksji lat trzydziestych mogła być zapewne spowodowana również doktrynalnymi, rasistowskimi założeniami narodowego socjalizmu.Item ‘The Private is Political’. The Problem of the Private/Public Divide in the Light of Feminist Theory of the Second Half of the 20th Century(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Nowotniak, JustynaStarting from the slogan ‘The Private is Political’, resounding in the American women’s liberation movement, a feminist critique of the separation of the private (domestic/family) sphere and the public sphere, in its early modern form, is presented. The private sphere, with women assigned to it, is, on the grounds of early modern political theory, outlawed from the rules deemed to apply to the public world, and impregnated from sound analysis and possible reform. The separation of the private and the political masks the interdependence between the two spheres and serves to legitimise gender inequality. Feminist theory problematizes this divide and reveals the complex interplay between private and public. Two themes stand out in the analysis: the subsumption of women under the family based on liberal theories of the social contract, and the idealisation of the domestic sphere, imagined as an emotional and moral refuge, in opposition to the public world, marked by egoism and impersonality. This construction serves an ideological function, reinforcing the separation attributing women to the home and family. Wychodząc od hasła “prywatne jest polityczne”, głośnego w amerykańskim ruchu wyzwolenia kobiet, przedstawiono niektóre wątki feministycznej krytyki rozdziału sfery prywatnej (domowo-rodzinnej) i sfery publicznej, w jego nowożytnej postaci. Sfera prywatna, z przypisanymi do niej kobietami, jest według omawianych autorek wyjęta spod reguł uznawanych za obowiązujące w świecie publicznym oraz impregnowana na rzetelną analizę i ewentualne reformy. Separacja prywatnego i politycznego maskuje wzajemne zależności między dwiema sferami i służy legitymizacji nierówności płci. Teoria feministyczna problematyzuje ten rozdział i ukazuje złożone zależności między prywatnym i publicznym. W analizie wyróżniono dwa wątki: subsumpcję kobiet pod rodzinę na gruncie teorii umowy społecznej oraz idealizację sfery domowej, wyobrażonej jako uczuciowa i moralna ostoja, w opozycji do świata publicznego, naznaczonego egoizmem i bezosobowością. Konstrukcja ta pełni funkcję ideologiczną, umacniając rozdział przypisujący kobiety do domu i rodziny.Item Ethno-National Policy of Ukraine in the Context of National Security: Problems and Prospects(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Kravets, Anastasia; Vyshnevska, IrynaThe process of national consolidation is closely related to the implementation of a consistent ethno-national policy in accordance with modern conditions. The integration of Ukraine into the European Union is impossible without the regulation of ethno-national development processes in accordance with the standards of the European Union. The effectiveness of the state’s ethno-national policy depends on the extent to which its principles and tasks reflect the ethno-national situation in the country, ensure the participation of civil society in the processes of regulating ethno-national relations. The legislation of Ukraine in the field of ethno-national policy was formed under the influence of internal international relations and international legislation. The analysis of the content of the national legislation shows that it enshrines fundamental international norms regarding the protection of national minorities, at the same time, it also has certain shortcomings: blurred provisions, lack of specification of basic terms, obsolescence of the legislative acts themselves, etc. New political realities require revision of most of the adopted legislative acts. Neglecting issues of ethno-national development carries the danger of turning the ethno-national factor from a cultural asset into a source of conflicts and contradictions, leading to the loss of the тational security and country’s territorial integrity. Unregulated relations between ethno-cultural groups aggravate the problems of inter-ethnic communication, create conflict situations, etc. The adoption of the Concept of the State target national and cultural program “Unity in Diversity” for the period until 2034, which was developed in close consultation with national minorities (communities) with the involvement of representatives of the European Commission, the Council of Europe, and embassies of ethnically related national minorities (communities) of Ukraine. Proces konsolidacji narodowej jest ściśle związany z realizacją spójnej polityki etniczno-narodowej dostosowanej do współczesnych warunków. Integracja Ukrainy z Unią Europejską jest niemożliwa bez uregulowania procesów rozwoju etniczno-narodowego zgodnie ze standardami Unii Europejskiej. Skuteczność polityki etniczno-narodowej państwa zależy od tego, w jakim stopniu jej zasady i zadania odzwierciedlają sytuację etniczno-narodową w kraju, zapewniają udział społeczeństwa obywatelskiego w procesach regulacji stosunków etniczno-narodowych. Ustawodawstwo Ukrainy w dziedzinie polityki etniczno-narodowej zostało ukształtowane pod wpływem wewnętrznych stosunków międzynarodowych i ustawodawstwa międzynarodowego. Analiza treści ustawodawstwa krajowego pokazuje, że zawiera ono podstawowe normy międzynarodowe dotyczące ochrony mniejszości narodowych, a jednocześnie ma pewne niedociągnięcia: nieprecyzyjne przepisy, brak zdefiniowania podstawowych terminów, przestarzałość aktów prawnych itp. Nowe realia polityczne wymagają rewizji większości przyjętych aktów prawnych. Zaniedbanie kwestii rozwoju etniczno-narodowego niesie ze sobą niebezpieczeństwo przekształcenia czynnika etniczno-narodowego z dobra kulturowego w źródło konfliktów i sprzeczności, prowadząc do utraty bezpieczeństwa narodowego i integralności terytorialnej kraju. Nieuregulowane stosunki między grupami etniczno-kulturowymi pogłębiają problemy komunikacji międzyetnicznej, tworzą sytuacje konfliktowe itp. Ważnym krokiem jest przyjęcie koncepcji państwowego docelowego programu narodowego i kulturalnego „Jedność w różnorodności” na okres do 2034 roku, który został opracowany w ścisłej konsultacji z mniejszościami narodowymi (społecznościami) przy udziale przedstawicieli Komisji Europejskiej, Rady Europy i ambasad etnicznie powiązanych mniejszości narodowych (społeczności) Ukrainy.Item Threats to Political Information Environment and Democracy: Polish Politicians’ Perceptions(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, 2024) Stępińska, AgnieszkaThe current political information environment (PIE) is in flux undergoing a series of well documented changes. These changes may affect the conditions for a healthy democracy being oftentimes associated with a growing number of uninformed, selectively informed, or even misinformed citizens. While each of these specific changes has received a lot of individual attention, less is known about the perceptions held by political elites towards the threats and opportunities associated with the PIE. This qualitative study examines the main concerns, challenges, and threats that representatives of political elites perceive with regards to the current political information environment. The analyses are based on a series of in-depth interviews conducted with politicians in Poland. The investigation revealed some shared perceptions among politicians across ideological orientations on challenges related to the current developments in the media, as well as differences in perceptions on their causes and potential solutions. Środowisko informacji politycznej podlega wielu zmianom, które mogą mieć wpływ na demokrację. W szczególności zmiany te mogą prowadzić do zwiększenia liczby niepoinformowanych, posiadających jednostronny obraz rzeczywistości społecznej lub wprowadzonych w błąd obywateli. O ile każdemu z tych problemów poświęca się obecnie dużo uwagi, o tyle niewiele jest badań ukazujących, jak te wyzwania (ale także szanse) postrzegają aktorzy polityczni. Celem artykułu jest prezentacja wyników badania z wykorzystaniem metody indywidualnego wywiadu pogłębionego przeprowadzonego z udziałem polskich polityków. Wyniki badania ukazały podobieństwa w zakresie tego, co politycy z różnych partii postrzegają jako zagrożenia. Główne różnice ujawniły się w zakresie przypisywanych tym zagrożeniom przyczyn oraz sugerowanych rozwiązań.