Doktoraty (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WNS) by Subject "adaptive testing"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Zastosowanie teorii odpowiadania na pozycje testowe (IRT) do tworzenia skróconych wersji testów i kwestionariuszy psychologicznych(2013-04-18) Kleka, Paweł; Brzeziński, Jerzy. PromotorPraca bazuje na teorii Item Response Theory (IRT) i modelach matematycznych, które się z niej wywodzą. Rozprawa ma charakter eksploracyjny, a jej podstawowym zadaniem było sprawdzenie warunków tworzenia i używania skróconych wersji testów i kwestionariuszy. Drugim celem pracy było zbadanie równoległości papierowych i komputerowych narzędzi badawczych wykorzystywanych w psychologii. Trzecim celem pracy było promowania metod probabilistycznych jako użytecznego narzędzia statystycznego w psychologii. Budowania skróconych wersji narzędzi badawczych w oparciu o IRT ma ogromną zaletę, ponieważ określa przydatność poszczególnych pozycji bez względu na ich poziom pomiarowy. Używanie modeli IRT przy analizowaniu wyników dotyczących zmiennych latentnych ma dwie zalety: 1) wyniki wyrażane są na mocnej skali interwałowej (Embretson i DeBoeck, 1994; Harwell i Gatti, 2001) oraz 2) modele IRT pozwalają na dokładniejszą estymację błędu pomiarowego SEM (Fraley, Waller i Brennan, 2000; Mellenbergh, 1999; Reise i Haviland, 2005). Przeprowadzone badania i symulacje wykazały, że poziom błędu jest mocniej związany z wynikami surowymi i przeliczonymi, niż z wynikami określonymi za pomocą poziomu cechy latentnej. Badania dostarczyły także informacji o zależności między długością narzędzia badawczego a wariancją wyników. Jest to zależność krzywoliniowa i od pewnego punktu wydłużanie narzędzia nie przynosi znaczącej poprawy jakości wyników. Rezultaty uzyskane w pracy pokrywają się z wynikami przedstawionymi przez innych badaczy dla prostszych modeli. Zarówno Embretson (1996), jak i Kang oraz Waller (2005) stwierdzili niewielki wpływ długości testu na wielkość błędu, niezależnie od sposobu przeliczania wyniku. W klasycznej teorii testu zwiększanie długości skali jest jedną z metod zwiększania rzetelności pomiaru, jednak badania przeprowadzone w oparciu o IRT sugerują, że takie podejście jest mało efektywne.