Książki/rozdziały (WH)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WH) by Subject "Adam Smith"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Historyczność kultury. W poszukiwaniu myślowego fundamentu współczesnej historiografii.(Wydawnictwo naukowe UAM, 2009) Werner, WiktorPracę tę ma można uznać za studium z obszaru intelektualnej historii kultury europejskiej. W tym ujęciu dotyczy ona powstawania, w okresie od początku XVIII wieku do początku XX wieku, ważnych dyskursów opisujących i wyjaśniających świat: filozoficznego empiryzmu, ekonomii politycznej, społecznego darwinizmu i teologii naturalnej. Praca ta także ma charakter studium z historii idei, gdzie badanym zagadnieniem jest historyczność kultury czyli zbiór myślowych kategorii, których obecność w różnych dyskursach (niekoniecznie historiografii) nadaje im historyczny charakter. Jest to również praca z teorii historii, której zadaniem jest poszukiwanie podstaw historycznego myślenia obecnego w różnych sposobach opisywania świata. Nie jest to natomiast praca z historii historiografii, gdyż historiografia nie jest tu przedmiotem bezpośredniego namysłu. Współczesna historiografia jest w tej pracy punktem odniesienia refleksji poświęconej historycznym kategoriom myślowym stanowiącym konceptualny fundament tak historiografii jak i innych historycznych opisów świata. Praca ta jest podzielona na dwie części: część teoretyczną i empiryczną. W części pierwszej nakreślona jest wstępna koncepcja historyczności wraz z ugruntowaniem jej na fundamencie takiej teorii ludzkiej świadomości, która jest w stanie odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego człowiek potrzebuje historycznego sposobu myślenia i historycznego obrazu świata? W części empirycznej odnosimy wypracowaną i uzasadnioną w części teoretycznej koncepcję historyczności do interpretacji ważnych dla kultury europejskiej dyskursów: empirycznej filozofii Hume’a, klasycznej ekonomii politycznej, społecznego darwinizmu i teologii naturalnej. Naszym celem jest ukazanie w obrazach świata powstających w tych dyskursach cech historycznych i ahistorycznych oraz wyodrębnienie kategorii myślowych, które czynią dany opis świata historycznym lub ahistorycznym.