Język. Komunikacja. Informacja, 2010/2011, tom 5
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Język. Komunikacja. Informacja, 2010/2011, tom 5 by Subject "ICT"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Analiza uniwersyteckich programów nauczania w krajach Grupy Wyszehradzkiej pod kątem zawodowego wykorzystania technologii do pracy z językiem.(SORUS S.C. Wydawnictwo i Drukarnia Cyfrowa, 2011) Borowiak-Dostatnia, MartaZwiązek języka i technologii, w tym narzędzi informacyjno-komunikacyjnych (ICT), od wielu lat znajduje zastosowanie w szeroko pojętym językoznawstwie. Niemniej jednak powszechność tego zastosowania budzi wątpliwość. Przedstawione w artykule badania potwierdzają tę tezę. Analizie poddano programy kształcenia filologów na największych uniwersytetach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji (V4). Autorka skupia się na przedmiotach, które pokazują studentom, jak język i technologia wzajemnie się uzupełniają. Badanie dotyczy studiów licencjackich i magisterskich. Na specjalizacjach: nauczyciel języka obcego (język angielski, niemiecki i francuski), językoznawca oraz tłumacz obecność odpowiednich przedmiotów pogrupowano w kategorie korespondujące ze wspomnianymi specjalizacjami. Następnie opracowano skalę oceniającą stopień obecności zagadnień związanych z wykorzystaniem rozwiązań technologicznych do pracy z językiem. Przedstawione wyniki odzwierciedlają tendencję we wszystkich krajach V4 w zakresie poruszanej tematyki oraz prowokują dyskusję nad jakością i aktualnością sposobów kształcenia filologów, biorąc pod uwagę ich pracę w społeczeństwie informacyjnym.Item Creative u-learning: Complex ICT Use at the Masaryk University Language Centre(SORUS S.C. Wydawnictwo i Drukarnia Cyfrowa, 2011) Stepanek, LiborThis paper analyses the implementation of ICT enhanced complex, flexible and individualised language learning in the university environment with the aim to share its effectiveness. Masaryk University Language Centre (CJV) engages in teaching and research activities closely related to the development and use of ICT and multimedia in general. A wide range of synchronous and asynchronous communication tools (Facebook, chat, video conferencing and email, forum, blog, YouTube) combined with individual and collaborative activities within an LMS (Moodle, IS MU) and outside offers new opportunities to the improvement of foreign language learning. The presentation of three types of CJV courses analyses individual tools and focuses on various approaches aiming at deeper involvement of university students in real academic or expert situations as well as their intensive engagement in an environment where they can test and improve their language, expert and socio-cultural skills.