Doktoraty (WNGiG)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WNGiG) by Subject "aglomeracja poznańska"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Funkcjonowanie lokalnego systemu transportowego na tle współczesnych procesów urbanizacyjnych w aglomeracji poznańskiej(2013-05-21) Gadziński, Jędrzej; Stryjakiewicz, Tadeusz. PromotorCelem rozprawy była analiza takich przemian zachodzących w systemie transportowym aglomeracji poznańskiej. Problem ten analizowano w ujęciu systemowym na tle współczesnych procesów urbanizacyjnych. Główna część prowadzonych prac obejmowała swym zakresem czasowym lata 2011 i 2012. Najważniejsze spostrzeżenia dokonane podczas prowadzonych badań dotyczą zmian zachowań transportowych mieszkańców, które powodowane są przez: a) proces suburbanizacji (wyludnienie centrum miasta i przyrost liczby ludności na terenach podmiejskich), b) relokację miejsc pracy – nowe podmioty lokalizowane są często na obszarach o dobrej dostępności infrastruktury transportowej. W wyniku tego potrzeby transportowe co przekłada się na większą liczbę przemieszczeń na obszarze całej aglomeracji. Podstawowe problemy z tego wynikające, takie jak kongestia, zanieczyszczenia, hałas, wypadki drogowe pojawiają się jednak głównie na koncentracji aktywności mieszkańców czyli zwłaszcza w centrum Poznania. Realizacja planu badawczego pozwoliła na poznanie szeregu czynników wpływających na kształtowania się lokalnego systemu transportowego oraz identyfikację relacji jakie zachodzą między nim a otoczeniem. Duża część wyników może okazać się pomocna dla lokalnych władz w prowadzeniu polityki transportowej i (co jest szczególnie istotne) przy konstruowaniu długoterminowej strategii rozwojowej systemu transportowego na całym obszarze aglomeracji.Item Migracje wahadłowe mieszkańców aglomeracji poznańskiej w okresie intensywnej suburbanizacji(2013-06-14) Bul, Radosław; Kaczmarek, Tomasz. PromotorPodstawowym celem rozprawy doktorskiej pt. ”Migracje wahadłowe mieszkańców aglomeracji poznańskiej w okresie intensywnej suburbanizacji” jest identyfikacja zjawiska codziennych migracji na obszarze aglomeracji poznańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem ich uwarunkowań, charakteru i skutków. Obok podstawowego celu praca realizuje także cel metodologiczny, którym jest wykorzystanie różnorodnych metod pomiaru zjawiska migracji wahadłowych, zarówno tradycyjnych (rozbudowane ankiety osób dojeżdżających) jak i nowoczesnych, z zastosowaniem urządzeń GPS i telefonów komórkowych do badania ścieżek dojazdów do pracy i szkół. Celem aplikacyjnym pracy jest sporządzenie listy rekomendacji dla prowadzenia lokalnej polityki przestrzennej i społeczno – gospodarczej aglomeracji poznańskiej. W końcowej części rozprawy przedstawiono postulaty w zakresie tworzenia bazy informacyjnej migracji oraz rozwoju nowych metod badawczych zjawiska. Przestrzenny zakres badań obejmuje obszar miasta Poznania, gmin powiatu poznańskiego oraz powiaty: obornicki, wągrowiecki, gnieźnieński, wrzesiński, średzki, jarociński, śremski, kościański, grodziski, nowotomyski i szamotulski. Zgodnie z tytułem rozprawy zasadniczy obszar badań stanowi aglomeracja poznańska. Czasowy zakres badań obejmuje lata 2006 – 2012. Podstawowymi metodami badań wykorzystanymi w rozprawie są : model potencjału, metody badania koncentracji przestrzennej, analiza korelacji i metody wskaźnikowe oraz kartograficzne.Item Modelowanie spływu powierzchniowego w aspekcie miejskich powodzi błyskawicznych (UFF) w zlewniach aglomeracji poznańskiej(2021) Jawgiel, Kamil; Graf, Renata. PromotorDo hydrologicznych skutków urbanizacji można zaliczyć m.in. powstawanie miejskich powodzi błyskawicznych (UFF) występujących na skutek gwałtownego formowania się spływu powierzchniowego będącego efektem opadów nawalnych. Przeprowadzone w pracy analizy pozwoliły na identyfikacje związanych z tym zagrożeń w zlewniach aglomeracji poznańskiej. Realizując założone cele badawcze stworzono autorski geoportal do gromadzenia danych, określono podatność obszaru na występowanie UFF i uwarunkowania przestrzenne je determinujące. Ponadto przeprowadzono modelowanie spływu powierzchniowego w ujęciu sekwencyjnym i występujących podtopień. Wyniki pracy pozwoliły na stworzenie zintegrowanej bazy danych UFF i opracowanie mapy zawierającej m.in. 91 hot–spotów, czyli obszarów problemowych charakteryzujących się wysokim ryzykiem wystąpienia miejskich powodzi błyskawicznych. Ponadto dokonano wyróżnień oraz charakterystyki form UFF związanych z występowaniem opadów nawalnych, zaliczono do nich zjawiska występujące w zagłębieniach bezodpływowych (typ BUFF), występujące na rzece (typ RUFF) oraz spowodowane niewydolnością kanalizacji (typ SUFF). Wyróżnione w pracy formy stanowią rozszerzenie genetycznej klasyfikacji powodzi Lambora (1954). Praca posiada wysoki wymiar aplikacyjny z punktu widzenia adaptacji miasta do zmian klimatu, dlatego wypracowano zbiór rekomendacji w zarządzaniu wodami opadowymi.