Doktoraty (WSE)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WSE) by Subject "academic youth"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Tożsamość młodzieży akademickiej w rzeczywistości globalizującego się świata(2023) Hekmat-Szał, Alicja; Cybal-Michalska, Agnieszka. PromotorPoczucie tożsamości młodzieży znajdującej się w okresie przejścia z młodzieńczości w dorosłość, jak i z edukacji na rynek pracy, jawi się jako niezwykle frapujący poznawczo temat. Podejmowanie tegoż zagadnienia jest szczególnie znaczące w dobie permanentnych przemian, których kierunek wyznaczają ludzie młodzi. Młodzież akademicka partycypująca w dzisiejszym świecie zmuszona jest radzić sobie nie tylko ze zmianami związanymi z jej życiem wewnętrznym i specyfiką fazy rozwojowej, lecz także przemianami mającymi miejsce w zastanej przez nią rzeczywistości. Przybliżona problematyka stanowiła inspirację do podjęcia wątku poczucia tożsamości współczesnych studentów. W analizie teoretycznej poczyniono rozważania nad globalizacją, charakterystyką współczesnego społeczeństwa, tożsamością dzisiejszej młodzieży oraz psychospołeczną specyfiką okresu dorastania do dorosłości. Niewątpliwie refleksje te stały się podstawą i ważnym wprowadzeniem do badań, realizacji głównego celu dysertacji, jakim było zbadanie subiektywnego aspektu poczucia tożsamości młodzieży akademickiej partycypującej w globalizującej się rzeczywistości. Młodzi ludzie egzystujący w ponowoczesności okazują się posiadać dookreślony obraz siebie. Rezultaty badań pozwalają wnioskować także o tym, iż współcześni studenci dysponują poczuciem sprawstwa, są zaangażowani we własne problemy identyfikacyjne. Przeważnie rozwiązują je podejmując autorefleksje na podstawie nowo zdobytych informacji o nich samych. Wśród współczesnej młodzieży dostrzec można także wzrost skłonności indywidualistycznych. Bez wątpienia, atrybuty młodego pokolenia stanowią odpowiedź na wielość i dynamikę przeobrażeń „płynnej nowoczesności”.Item Zjawisko plagiatu a młodzież akademicka. Studium socjopedagogiczne(2018) Sokołowska, Anna; Gromkowska-Melosik, Agnieszka. PromotorDysertacja wpisuje się w rozważania nad zjawiskiem plagiaryzmu, w obszarze nauk społecznych. Punktem wyjścia pracy był opis zasadniczych przemian funkcji uniwersytetu, które nastąpiły w ostatnich dekadach. Szersze tło zmian w podejściu przez studentów do problemu plagiatu wymaga przedstawienia sześciu typów przemian we współczesnym społeczeństwie. Pierwszy dotyczy statusu wiedzy oraz zmian w funkcjonowaniu współczesnego uniwersytetu. Drugi zmiany sposobu uczenia się młodzieży, z typowego dla przeszłości – systematycznego i linearnego – na rzecz mozaikowego i sfragmentaryzowanego. Trzeci kontekst jest związany z przejściem w systemie oceniania na rzecz „beznamiętnego” testowania. Wreszcie, kolejnym kontekstem jest charakteryzujący współczesne społeczeństwo upadek autorytetów i relatywizacja norm moralnych, które sprzyjają zachowaniom nieuczciwym. Piąty kontekst, to winternalizowana przez wielu młodych ludzi bezwzględna orientacja na sukces. Ostatni dotyczy przemian kulturowych, a w szczególności zasadniczego wzrostu wpływu kultury popularnej na tożsamość młodzieży. W części empirycznej zaprezentowano rezultaty badań przedstawionych w paradygmacie konstruktywistyczno-interpretacyjnym, skoncentrowanych wokół problemu postrzegania przez współczesną młodzież akademicką zjawiska plagiatu w kontekście swoich doświadczeń oraz przemian społeczno-kulturowych.