Artykuły naukowe (Bib)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (Bib) by Subject "academic libraries"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Kształtowanie nowej tożsamości bibliotekarza w erze zmian technologicznych i mobilności usług bibliotecznych(2013-10-17) Karwasińska, Emilia; Karwasiński, PiotrArtykuł stanowi analizę zmian zachodzących w bibliotekarstwie pod wpływem wdrażania innowacji technologicznych i postawy bibliotekarzy wobec zagrożeń wynikających z naruszenia stabilizacji zawodowej. Czy biblioteka może sobie pozwolić na zatrudnianie pracowników cyfrowo wykluczonych? Czy mniejsza liczba czytelników w czytelniach to wyłącznie zagrożenie? Jak przez Twittera i Facebooka „nie rozmienić się na drobne”? Omówiona została rola i znaczenie bibliotekarza wdrożeniowca, konsultanta i tutora. Ich niestereotypowe zadania skupiają się na projektowaniu, przygotowaniu, administracji i obsłudze elektronicznych usług komunikacyjnych, szkoleniowych oraz tych zapewniających innowacyjne korzystanie z biblioteki wirtualnej. Czy biblioteki są gotowe i rzeczywiście szeroko otwarte na erę mobilności?Item Otwarte dane badawcze: sondażowa analiza doświadczeń i potrzeb pracowników Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu(2021) Kuczkowska, MariaOtwarte dane badawcze od kilku lat stanowią temat dyskusji akademickich – mają zarówno gorących orędowników, jak i zagorzałych przeciwników. Dostrzegając różnorodność postaw, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu (BU) wraz z pełnomocnikiem ds. otwartego dostępu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (UAM) w Poznaniu zwróciła się z prośbą do naukowców z UAM o wypełnienie ankiety. Celem badania było zdiagnozowanie poziomu wiedzy, umiejętności i potrzeb pracowników z zakresu udostępniania danych badawczych. Postawiono hipotezę, że pracownicy UAM będą w tym zakresie zróżnicowani, a zróżnicowanie to będzie wynikać np. z reprezentowanych przez nich dyscyplin naukowych, stanowiska czy stażu pracy. W badaniu zastosowano technikę ankiety; kwestionariusz udostępniono online w wewnętrznej sieci uczelnianej. Ankieta miała charakter jednorazowy; składała się z 13 pytań – respondenci mieli do wyboru pytania zarówno zamknięte jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, jak i pytania otwarte. Wnioski – Hipoteza, iż stosunek do otwartych danych badawczych będzie wynikać z reprezentowanych dyscyplin naukowych, stanowiska czy stażu pracy, potwierdziła się tylko częściowo, ukazując, że choć na UAM tego typu zróżnicowanie występuje, to jego determinantami muszą być inne zmienne. Zaskakująca okazała się słaba znajomość zagadnień prawnych związanych z udostępnianiem danych badawczych. Wyraźnie zaznaczona przez respondentów potrzeba wsparcia w kwestii udostępniania danych badawczych wyznacza nowe zadania przed Biblioteką Uniwersytecką w Poznaniu.