Wydział Prawa i Administracji (WPiA)/Faculty of Law and Administration
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Prawa i Administracji (WPiA)/Faculty of Law and Administration by Subject "administracja publiczna"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Władza dyskrecjonalna organów administracji publicznej(2019) Jędrzejczak, Maria; Ziemski, Krystian. Promotor„Tam gdzie kończy się prawo, zaczyna się dyskrecjonalność” (K.C. Davis, Discretionary Justice. A Preliminary Inquiry, Louisiana 1976, s. 3). Cytat K.C. Davisa najlepiej obrazuje problematyczność zagadnienia władzy dyskrecjonalnej. Dyskrecjonalność można postrzegać jako usprawiedliwienie dla współczesnych regulacji prawnych, które często są tworzone ad hoc, są nieprzemyślane i nieprecyzyjne, a przez to zawierają luki prawne. W pojęciu dyskrecjonalności zawiera się całe spektrum narzędzi legislacyjnych, które służą uelastycznianiu tekstów prawnych, a jednocześnie „tłumaczą” ową nieprecyzyjność aktów normatywnych umieszczając ją w ramach zasady legalizmu. W pracy przedstawiono władzę dyskrecjonalną organów administracyjnych jako pojęcie obejmujące swoim zakresem wszelkie przejawy niezdeterminowania prawnego w każdym rodzaju działalności podejmowanej przez administrację publiczną. Podstawowym celem badawczym pracy było skonkretyzowanie zagadnienia dyskrecjonalności administracyjnej oraz skatalogowanie wszystkich jej przejawów i ograniczeń ich stosowania. Analizie zostały poddane przede wszystkim istota, zakres i źródła władzy dyskrecjonalnej organów administracji publicznej. Najważniejszą, zwłaszcza dla praktyki stosowania prawa, tezą jest stwierdzenie, że zakres kontroli jest różny w zależności od rodzaju podjętego przez organ działania dyskrecjonalnego.