Książki/rozdziały (WH)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WH) by Title
Now showing 1 - 20 of 200
Results Per Page
Sort Options
Item 33 meters of sacrum. The analysis of discourses surrounding the statue of Christ the King of the Universe in Świebodzin(Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2014) Kuligowski, WaldemarIn this paper address the phenomenon of the monument of Jesus Christ, the King of the Universe, which was built, located and consecrated in Świebodzin. The very size of this monument – in contrast with its rather peripheral location – was enough to elicit lots of response from both the Polish and foreign media. Frequently, highly emotional opinions could be found on community portals on the Internet as well as the official websites of Catholic Church allowing for visitor’s input. In an attempt to capture the dynamics of this discourse, I shall employ the anthropological theory of art by Alfred Gell. The subjects of the analysis shall be statements by the monument’s designer, its originator as well as the various opinions listed in the parish guestbook and on the monument’s Facebook profile.Item Alberyk z Trois Fontaines o początkach chrześcijaństwa w Prusach(Instytut Historii UAM, 2009) Wyrwa, Andrzej MarekW artykule omówiono dzieje misji cysterskiej w Prusach prowadzonej przez klasztor cysterski w Łeknie w kontekście notatki z kroniki Alberyka z Trois Fontaines.Item Animal Husbandry and Pastoralism in the Late Neolithic and Early Bronze Age(Poznańskie Towarzystwo Prehistoryczne, Poznań, 2000) Czebreszuk, Janusz; Chodnicki, Marek; Krzyżaniak, LechItem Anthropogenic and Cultural Landscapes in the 2nd Millennium BC on the Polish Plain.(Bogucki Wydawnictwo Nukowe, Poznań, Dr. Rudolf Habelt GmbH, Bonn, 2011) Makarowicz, PrzemysławItem Antropologia wiedzy; dylemat historyczności(Warszawa, 2006) Werner, WiktorItem Antropomorficzne figurki pradziejowe jako źródło poznania złożoności kultury ludzkiej(2008) Bugaj, EwaJednym ze świadectw przeszłości przykuwających powszechną uwagę są różnorodne przedstawienia antropomorficzne znajdowane najczęściej w formie licznych figurek wyobrażających postaci ludzkie lub tylko ich fragmenty. Rozumienie owych artefaktów oraz ich interpretacja są wśród badaczy bardzo rozmaite, natomiast znaleziska owe, bez względu na to z jakich terenów oraz okresów pradziejów lub starożytności pochodzą, wzbudzają zawsze niezmierne zainteresowanie i emocje. Autorka uważa, że owo nastawienie bierze się między innymi z tego, że figurki antropomorficzne po prostu w pewien bezpośredni sposób „przemawiają” do odbiorcy, będąc materialnym medium ucieleśniającym albo jakieś konkretne osoby ludzkie z przeszłości albo też bóstwa lub inne zjawiska, które obleczono w ludzką postać. W artykule podjęta została próba omówienia szerokiego spektrum podejść badawczych do plastyki figuralnej na gruncie archeologii, od analizy ikonograficznej poczynając, przez rozważania nad ich funkcją oraz analizą społeczną, a na studiach symbolicznych kończąc.Item Anty-Bezradnik przestrzenny: prawo do miasta w działaniu(Fundacja Res Publica, 2013-06) Pobłocki, Kacper; Mergler, Lech; Wudarski, MaciejAnty-Bezradnik Przestrzenny to zestaw narzędzi – intelektualnych oraz formalno-prawnych – które umożliwiają mieszkańcom upominanie się o swoje „prawo do miasta”. Napisany przez społeczników z ponad sześcioletnim doświadczeniem, stanowi odpowiedź na powszechnie panującą bezradność w obliczu dominującego w Polsce „chaosu urbanistycznego”. Jest to opis mechaniki „gry o miasto” oraz możliwości włączenia się w nią przez mieszkańców. Pierwsza część książki przedstawia szereg pojęć, które mogą być pomocne w zrozumieniu „działania” współczesnych polskich miast; pokazuje logikę, która kryje się za pozornym bezładem polskiej przestrzeni. Druga część przedstawia szereg najistotniejszych problemów przestrzennych, a następnie opisuje dynamikę przeradzania się tych problemów w konflikty społeczne. Ostatnia część porządkuje i wyjaśnia istniejące regulacje prawne, które umożliwiają mieszkańcom uczestnictwo w dwóch najważniejszych ścieżkach kształtowania przestrzeni we współczesnej Polsce: w procedurach uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz postępowaniach administracyjnych związanych z wydawaniem tak zwanych warunków zabudowy.Item Archeologia a sztuka(Instytut Archeologii i Etnologii PAN, 2012) Bugaj, EwaItem Attitude Towards Polish People’s Republic in Poland and Nostalgia For the Soviet Union in Russia in the Context of Reflections on Historical Consciousness(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań); Instytut Historii, 2018) Werner, Wiktor; Topolska, AnnaItem Badania archeologiczne a obrazowanie wizualne przeszłości(2004) Bugaj, EwaOne can say that our times are dominated by visual communication. Usually all day long we have been faced by various pictures, visual forms and symbols. According to the subject of the book 'Archaeology-Culture-Ideologies' I found it interesting to pay attention to the problem of visual representation, or better say visual symbols in nowadays communication and culture, their meaning and importance. From this point of view I would like to show the role of archaeologists who discover, interpret or even create some of them. The subject is not new of course, but the most often it is taken into consideration by the scholars who practice in social anthropology or philosophy and quite rarely it appear in studies of archaeologies, especially in Polish tradition. In my opinion the subject concerning visual symbols communication and archaeology arise several important questions that are also valid for the theme of book 'Archaeology-Culture-Ideologies'. The first is socio-cultural role of our discipline, next the danger of political and propaganda misuse of the results of archaeological research and then also commercialisation of the archaeological activities. The problem of visualisation and visual-communication can be the matter of various studies. In my paper from the beginning I would like to present the general view concerning visual symbols and figural motifs and the main ideas and approaches to study them from different humanistic perspectives. Then in my presentation I am going to discuss the question why in our culture the visual symbols and representations became so popular – compare to other ways of human expression, for example verbal symbol communication. I would like to see the problem in historical perspective as well. There are a lot of evidences, which support the statement about the power of visual symbols in history. In ancient times for example Horace in 'Ars Poetica' suggested that human mind usually is much more impressed by eyes than by ears. In my opinion that is quite often in human culture that visual impression is before mental one. Visual representations and symbols are very powerful, they can show and communicate various phenomena, they act immediately and quite often in easily way they can associate. So for archaeological research it could be very important to make some studies concerning the ancient symbols and general iconography and also it would be grateful to make some attempts for the study what kind of potential meaning could have visual symbols. In my paper I can only make some general statement about it. But the most important for the topic is reflection on prehistoric and ancient visual symbols and representation and their presence in contemporary culture. So after some general statements concerning the visual symbols examined from various perspectives finally I would like to point out with support of some examples how ancient and prehistoric visual symbols and images are still used and captured by contemporary culture and what is or should be the role of archaeologists activity concerning this matter.Item Badania ikonograficzno-ikonologiczne greckiego malarstwa wazowego – zarys problematyki(Komitet Nauk Pra- i Protohistorycznych PAN, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, 2018) Bugaj, Ewa; Minta-Tworzowska, DanutaIn the text the author pointed out that the iconographic and iconological approach in the study of Greek vase painting has not developed and never functioned strictly according to the method proposed by E. Panofsky, but it emerged as a result of a specific adaptation of elements of this method with the participation of others. E. Bugaj characterized the contribution of C. Robert’s research to iconographic studies on the Greek art, whose work at the beginning of the twentieth century set the course of scientific procedure in this field. Attention then was turned in the text to the so-called anthropological turn in the studies on ancient art and on the achievements of Swiss and French scholars, inspired by structuralism and comparative linguistics. These studies have shown that images on Greek vases cannot be read as direct sources of information about the ancient world, because their purpose was not to represent reality. They should be perceived as the expression of a specific mental system, characteristic for a specific cultural environment in a given place and time. As a result of these studies, new conclusions have been reached on the subject of Greek vase painting imagery, indicating that specific representations are based on the specific types of figures and iconographic schemas. Further on, the author presented the links between iconological and semiotic approaches, emphasizing that despite their common goal of reading the meanings and deeper senses of the pictures, reaching it in the above mentioned approaches is different. Iconology is primarily interested in setting the analysed images in the external world, of which they are a part and "representation". Semiotics, in turn, focuses on the internal, operational structure of images, in order to reveal the principles of their functioning. Semioticians argue that the world of Greek images is culturally constructed. It results in the creation of a specific language of images, and the recognition of its functioning allows for the recognition of the mentality of its creators, namely the Greeks, and allows an attempt to look at their cultural heritage in a way as close as possible to that in which they looked at themselves. In the conclusion of the text the author stated that contemporary research on Greek vase painting is based on elements of both iconological and semiotic methods, but above all it is aimed at broadly understood visual culture studies. Their common element is the belief that vase paintings do not directly represent the past reality, but are constructed of types of figures and iconographic schemas that convey some values and ideas, important at that time both for the vases painters and for the people who order them. Moreover, there is no single, correct way to analyse and interpret them.Item Badania osadnictwa kultury amfor kulistych w rejonie zlewni środkowej Bachorzy(1990) Czebreszuk, Janusz; Makarowicz, PrzemysławItem Barrows, Long-distance Mobility and Peripheral Elites between the Baltic and Black Seas during the 2nd Millennium BC(British Archaeological Report, 2015) Makarowicz, Przemysław; Suchowska-Ducke, Paulina; Reiter &, Samantha Scott; Vandkilde, HelleItem Bell Beakers and the cultural milieu of north European plain(Sidestone press. Leiden, 2012) Czebreszuk, Janusz; Szmyt, Marzena; Fokkens, Harry; Nicolis, FrancoIt is clear that not only cultural backgrounds for the Bell Beakers in north and south Poland are different, but also that the Bell Beakers in these two parts of the country vary. The authors deal with the northern zone (Pomerania, Wielkopolska and Kujawy regions) where strong connections are observed with the Single Grave Culture (from northern Germany and Jutland) and with the regional Corded Ware Culture. Bell Beaker traits are recorded there mostly on settlements and not in burials. A long typochronological Bell Beaker sequence is established and their important role in the long-lasting cultural developments in the region is proposed.Item Bell Beakers and the cultural milieu of north European plain(Sidestone Press, Leiden, 2012) Czebreszuk, Janusz; Szmyt, MarzenaItem Bell Beakers and Their Role in a Settlement Evolution During the Neolithic-Bronze Interstage on the Polish Lowland(2008) Czebreszuk, Janusz; Szmyt, MarzenaItem Between the ancient model and its Humanistic revival: the notion of bibliotheca publica in the Middle Ages(Wydział Historii UAM, 2021-12) Kujawiński, JakubThe paper addresses the question of the meaning of the term "bibliotheca publica" as it was used by Gervase of Canterbury in his Chronica (late 12th century). In the prologue, the chronicler says that he is writing for his own community, that is the brethren of the cathedral priory of Christ Church, Canterbury, and not for a public library. Basing on the uses of "bibliotheca publica" and related phrases by the authors prior to Gervase and potentially known to him, the paper argues that a repository sanctioned by a public (royal) authority was the kind of destination that Gervase did not longed for. If that interpretation holds, Gervase's understanding, which was shaped by Classical, Patristic, and Carolingian texts, would have been different from that of a publicly accessible book collection, which appears as the current denotation of "bibliotheca publica", when the term came in vogue with the rise of Humanism.Item Białoruś i Białorusini w polskiej polityce wschodniej(Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, 2010) Fedorowicz, KrzysztofItem Białoruś, Mołdawia i Ukraina w poszukiwaniu nowych koncepcji bezpieczeństwa(Instytut Europy Środkowo-Wschodniej w Lublinie, 2009) Fedorowicz, KrzysztofItem Bolesław IV Kędzierzawy - książę Mazowsza i princeps(Wydawnictwo Poznańskie, 2009) Biniaś-Szkopek, Magdalena; Dobosz, JózefKsiążka jest biografią jednego z synów Bolesława Krzywoustego - Bolesława Kędzierzawego. Mieści się tym samym w nurcie biografistyki polskich władców dzielnicowych, który obecnie przeżywa swoisty renesans. W zamyśle autorki sylwetka władcy przedstawiona została poniekąd na tle epoki, w której panował. Niedościgłym wzorem dla niej były wspaniałe monografie Stanisława Smolki i Benedykta Zientary. Zdaniem recenzentów pracy prof. Henryka Samsonowicza oraz prof. Tomasza Jasińskiego autorce udało się zarysować bardzo ciekawy obraz Polski początków rozbicia dzielnicowego, a także przedstawić nieco inny niż znany powszechnie w historiografii obraz samego Kędzierzawego. Bolesława od lat zarówno w pracach naukowych, jak i w literaturze pięknej przedstawiano jako słabego władcę, poddającego się woli możnowładztwa, a także uległego wobec cesarza. Tymczasem w ujęciu M. Biniaś-Szkopek ten najdłużej w całych dziejach Polski dzielnicowej panujący princeps jest księciem mądrym, silnym i w sposób konsekwentny przeprowadzający swoją politykę zarówno na gruncie wewnętrznym jak i zewnętrznym. Książka analizuje i poddaje ocenie zarówno politykę wewnętrzną, jak zewnętrzną Bolesława Kędzierzawego, w tym omawia zagadnienia związane z relacjami władcy z papiestwem i cesarstwem oraz przedstawia nowe podejście do hołdu w Krzyszkowie (1157 r.). Porusza również tematy związane ze społeczeństwem i gospodarką państwa piastowskiego w okresie XII w. Przeprowadzona została tu również próba scharakteryzowania elity możnowładczej z czasów Bolesława. Ważnym atutem pracy jest też bogata bibliografia oraz mimo charakteru naukowego przystępny język wypowiedzi.