Biblioteki/Libraries
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Biblioteki/Libraries by Title
Now showing 1 - 20 of 225
Results Per Page
Sort Options
Item Agnieszka Borysowska, Kultura książki w dawnym Szczecinie (XVII– –XVIII w.). Studia z pogranicza bibliologii i literaturoznawstwa, Szczecin 2018, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica, ss. 404(Instytut Historii PAN im. Tadeusza Manteuffla w Warszawie, 2020) Wójcik, RafałItem Akademia Królewska(Wydawnictwo Miejskie Posnania, 2021) Skutecki, JakubPierwsza część książki „Collegium Minus w Poznaniu” wydanej w serii „Zabytki Poznania” poświęcona historii i architekturze siedziby pruskiej Akademii Królewskiej, która po I wojnie światowej stała się jednym z głównych gmachów Uniwersytetu Poznańskiego. Kompleks składający się z reprezentacyjnej Auli i budynku dydaktyczno-administracyjnego pierwotnie stanowił istotny element zaprojektowanego na początku XX wieku założenia architektoniczno-urbanistycznego tzw. Dzielnicy Zamkowej, po przejęciu przez władze polskie – jako Collegium Minus – stał się emblematem akademickiego Poznania.Item AMMLA 2014 Relaţiile bibliotecii universitare din Poznąń cu AMMLA(2015) Grażyńska, IulianaItem AMUR - Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza(2010-03-18T21:59:35Z) Karwasińska, Emilia; Rychlik, MałgorzataPrezentacja opisuje zasady funkcjonowania oraz sposoby deponowania prac w repozytorium AMUR (Adam Mickiewicz University Repository).Item Item Andrzej Karpowicz – twórca Pracowni Zbiorów Masońskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2011) Kurzawa, TomaszArtykuł omawia działalność naukową i zasługi w zakresie pracy bibliotecznej twórcy Pracowni Zbiorów Masońskich Biblioteki Uniwersyteckiej – mgra Andrzeja Karpowicza. Portret Andrzeja Karpowicza przedstawiony został na szerokim tle piśmiennictwa i źródeł do dziejów wolnomularstwa oraz sylwetek autorów zajmujących się wskazaną problematyką.Item Anti-Jewish Motifs in the poetry of blessed Władysław of Gielniów (c. 1440-1505)(Hagiotheca, 2010) Wójcik, RafałItem Antysemicki incydent prasowy. Kartki pocztowe i poznańskie gazety(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2011) Skutecki, JakubJednym z motywów ikonograficznych wykorzystywanych na reklamowych kartach pocztowych z przełomu XIX i XX wieku były strony tytułowe lokalnych gazet. Wokół poznańskich pocztówek z motywem „gazetowym” wydawanych przez Isaaka Plessnera wybuchła w 1904 roku polemika prasowa o silnie antysemickim podłożu. Zarzut dotyczył druku reklamy katolickiego czasopisma u żydowskiego wydawcy.Item Aspekt organizacyjno-prawny elektronicznych usług bibliotecznych na przykładzie wdrożeń aplikacji pakietu LIBSMART(2013) Karwasiński, PiotrRozwój technologii informatycznych, rynek zdominowany przez urządzenia mobilne, wielość komputerowych programów czy aplikacji otwiera nowe możliwości projektowania i wdrażania elektronicznych usług bibliotecznych. W artykule omówiono organizacyjny i prawny aspekt implementacji pionierskich aplikacji pakietu LIBSMART: systemu LIBSMART PAYMENT — umożliwiającego zdalne dokonywanie opłat pobieranych przez bibliotekę oraz aplikacji LIBSMART COPY — umożliwiającej zdalne zamawianie elektronicznych kopii z tradycyjnych materiałów bibliotecznych i w pełni zsynchronizowanej z systemem bibliotecznym. Autor opisuje proces tworzenia e-usług, rozpoczyna od wizji wstępnej, kończąc na fazie wdrożeniowej, będącej zwieńczeniem prac i punktem wyjścia dla promocji. W pracy przeanalizowano i zinterpretowano obecnie obowiązujące przepisy prawne, mające zastosowanie przy korzystaniu z wyżej wymienionych usług. Autor spróbuje też odpowiedzieć na pytanie, czy biblioteka stanowi wartość dla przedsiębiorstw komercyjnych i gdzie należy szukać ewentualnych punktów stycznych we wzajemnej kooperacji.Item Audiowizualne biblioteki cyfrowe w otwartym dostępie do wiedzy – wybrane projekty edukacyjne(Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, 2015, 2015) Szerksznis, Żaneta; Osiński, Zbigniew; Malesa, Renata; Kotuła, Sebastian D.Biblioteka cyfrowa odpowiada na potrzeby współczesnych odbiorców i użytkowników Internetu. Wybrane audialne i audiowizualne biblioteki cyfrowe powstały w projektach realizowanych w obszarze dziedzictwa kulturowego. Zdigitalizowane zbiory i materiały włączone zostały za pośrednictwem nowych mediów w procesy nauczania i uczenia się. Dla dzieci i młodzieży szkolnej na 4 poziomach edukacji powstała Ninateka - audiowizualna biblioteka kultury polskiej. Rozwija edukację muzyczna, filmową, artystyczna, medialną. Dysponuje materiałami dla nauczycieli, włącza uczniów w obieg multimedialnych źródeł, rozproszonych i sprawdzonych. Treści edukacyjne pomagają wkroczyć szerokiemu odbiorcy w świat mediów, filmu, animacji i sztuki. Widz czuje się zaproszony na spektakl, koncert, wystawę. Udostępniane otwarte materiały pozwalają wszystkim odbiorcom na twórczą reinterpretację dziedzictwa kulturowego na poziomie poznawczym. Spotkanie z dziełem oddziałuje na emocje, pozwala na przeżycie katharsis. Dobrany świadomie repertuar filmów pozwala kształtować wartości i normy u młodego widza, wykorzystując walory poznawcze, wychowawcze, estetyczne i emocjonalne dzieł. Digitalizacja zasobów muzeów reprodukcji, fotografii, tekstów i scenariusze zajęć na otwartych licencjach niesie za sobą potencjał naukowy, kulturotwórczy i edukacyjny (projekt Sztuka24h, Otwarta Zachęta). Organizowane wystawy czasowe i towarzyszące im materiały edukacyjne zyskują nowe życie i wartość w publicznej przestrzeni cyfrowej Kultury 2.0. Perspektywa badawcza socjologii sztuki i spojrzenie na kompetencje odbiorców pokazują kontekst społeczny i rolę edukacyjną audiowizualnych bibliotek cyfrowych.Item Autobiographical marginal notes in early printed calendars, almanacs and ephemerides as the form of the pre-memoirs in Poland in the 15th and the 16th centuries(Sociedad Argentina de Estudios Medievales, 2012) Wójcik, RafałItem Badania potrzeb użytkowników Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu ( Cz.2)(2008) Spaleniak, Alicja; Szerksznis, ŻanetaPrzeprowadzone w latach 2005/2006 badania, których wyniki prezentujemy, dotyczą grupy studentów V roku studiów i uzupełniają badania z roku 2002 . Interesująca wydawała się odpowiedź na pytanie czy magistranci inaczej niż studenci wcześniejszych lat studiów postrzegają bibliotekę i jej ofertę, i czego tak naprawdę od niej oczekują.Tak postawione pytanie pociągnęło za sobą chęć rozwinięcia tych badań dalej, tj. na liczną w naszym Uniwersytecie grupę słuchaczy studiów doktoranckich ( ok.1.200 osób).Item Badania potrzeb użytkowników Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu (Cz.1)(2003) Spaleniak, Alicja; Szerksznis, ŻanetaArtykuł przedstawia wyniki badań użytkowników Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, które przeprowadziłyśmy n a przełomie maja i kwietnia 2002 roku w oparciu o program Libra Priority Search. Badania pozwoliły na ocenę poziomu zadowolenia klientów z usług oferowanych przez agendy Biblioteki, zarówno tych tradycyjnych dostępnych w czytelniach i wypożyczalniach, jak i usług elektronicznych dostępnych ze strony domowej Biblioteki, takich jak informacja katalogowa dostępna przez katalog online, dostęp do prenumerowanych czasopism elektronicznych i bazy danych, tj.: bibliografii dziedzinowych i narodowych. Miały one na celu rozpoznanie potrzeb czytelników, ustalenie słabych i mocnych stron biblioteki. Czy nasza oferta odpowiada oczekiwaniom otoczenia akademickiego i czy sposób oferowania, dystrybucji naszych usług jest odpowiedni? We wstępie omówiona została 3-częściowa ankieta, składająca się : z metryki , z listy 11 usług bibliotecznych, oraz z listy 22 potrzeb wyłonionych przez czytelnika. Umówiono również sposób przetwarzania danych danych przez oprogramowanie Libra. W części drugiej pt.: „Zadowoleni i niezadowoleni czytelnicy” omówiono poziom satysfakcji z usług oferowanych przez Bibliotekę Uniwersytecką oceniony w pięciostopniowej skali. W trzeciej części „Potrzeby ankietowanych czytelników” dokonano porównania preferencji czytelników ze względu na kierunek i lata studiów, częstotliwość korzystania, etc. Wyniki badań ankietowych prowadzonych w roku akademickim 2001/2002 odniesiono do raportu Instytutu Socjologii UAM wykonanego na zlecenie JM Rektora.Item Badania wykorzystania przez polskie biblioteki naukowe środków europejskich, grantów ministerialnych i samorządowych oraz dotacji sponsorów w latach 2000-2008(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2009) Chachlikowska, Aldona; Jazdon, Krystyna; Wieland, Hanna; Szulc, AleksandraBadania dotyczące pozyskiwania środków pomocowych przez polskie biblioteki naukowe przeprowadzone zostały w ramach wewnętrznych projektów badawczych Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Realizacji projektu podjął się Oddział Prac Naukowych, Wydawniczych i Dydaktycznych BU. Zadanie wykonano od września 2008 do czerwca 2009 roku. Zamierzeniem autorek artykułu było uzyskanie pełnej informacji na temat środków pozabudżetowych pozyskiwanych przez polskie biblioteki naukowe oraz określenie stopnia ich wykorzystania. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Przygotowany kwestionariusz ankiety wraz z informacją dla respondentów o celu prowadzonych badań skierowano do wszystkich bibliotek uniwersyteckich, bibliotek głównych uczelni technicznych, medycznych, ekonomicznych, bibliotek akademii wychowania fizycznego, uczelni pedagogicznych i rolniczych oraz do bibliotek publicznych posiadających status bibliotek naukowych. Łącznie wysłano 70 ankiet, odpowiedzi udzieliło 38 respondentów. Wskazany w artykule okres 2000-2008 był czasem zwiększonych możliwości uzyskiwania dodatkowych funduszy przez biblioteki. Najczęściej otrzymywane fundusze to dotacje ministerialne, dalej środki sponsorów na działalność podstawową. W poważnym stopniu wspierały biblioteki, głównie biblioteki publiczne, lokalne samorządy. Zauważalne były dotacje wspierające biblioteki przekazywane przez fundacje i środki ofiarowane przez sponsorów na działalność organizacyjną; ewenementem natomiast – subwencje unijne.Item Bazy publikacji pracowników w ocenie sprawozdawców wydziałowych(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Maćkiewicz, KatarzynaJednostki naukowe finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zostały zobowiązane do składania sprawozdań z publikacji pracowników zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie Systemu Informacji o Nauce. Niniejszy akt prawny m.in. określa terminy, zakres danych o publikacjach oraz miejsce deponowania sprawozdań. Nie reguluje sposobu gromadzenia danych, dlatego też uczelnie korzystają z komercyjnych programów baz danych, tworzą własne systemy lub indeksują dane jedynie w Polskiej Bibliografii Naukowej. Na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie dorobek naukowy jest wprowadzany do dwóch baz: Polskiej Bibliografii Naukowej i systemu Expertus firmy Splendor. Pomimo iż każdy z tych programów dostosowany jest do wymogów stawianych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, to osoby odpowiedzialne za wywiązywanie się z obowiązku ustawodawczego widzą niedoskonałości tych baz. Wśród sprawozdawców wydziałowych przeprowadzono badania, które miały na celu ocenę Bibliografii Publikacji Pracowników Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego w Olsztynie oraz Polskiej Bibliografii Naukowej.Item „Będzie pan zadowolony” – czy i jakie oczekiwania czytelnicze są realizowane w bibliotece uczelnianej(2018) Poślada, UrszulaW artykule omówiono zadania realizowane przez biblioteki uczelniane na przykładzie Biblioteki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, zadania zarówno wspomagające działalność naukową i dydaktyczną uniwersytetu, jak również wpływające na szeroko pojętą działalność edukacyjną, zgodną ze statutowymi celami biblioteki uczelnianej, która pełni funkcję instytucji naukowej, czyli służy potrzebom nauki i kształcenia, a także prowadzi działalność edukacyjną i popularyzatorską w środowisku uczelnianym. Tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu potencjał biblioteki jest wykorzystywany w rozwoju naukowym rodzimej uczelni oraz w jakim stopniu podjęte już przez bibliotekę działania bibliograficzne, dokumentacyjne, naukowo-badawcze są wykorzystywane przez pracowników naukowych uczelni.Item Biblioteczne usługi wydawnicze – nowa rola biblioteki naukowej(2017) Karwasińska, EmiliaItem Biblioteka i relacje nadawczo-odbiorcze. Uwarunkowania współpracy z użytkownikiem w społeczeństwie informacyjnym(Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Nauk Historycznych, 2017) Bródka, MałgorzataItem Biblioteka jutra – już dziś. O jej promocji słowem, obrazem i dźwiękiem(Wydawnictwo Ateneum, 2007) Karwasińska, Emilia; Karwasiński, Piotr