Doktoraty (WA)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Doktoraty (WA) by Title
Now showing 1 - 20 of 109
Results Per Page
Sort Options
Item A narratological analysis of the vampire character in Stephenie Meyer’s Twilight saga(2020) Rosenberg, Shiri; Stachura, Paweł. PromotorStephenie Meyer is the author of bestselling young-adult novels, most importantly Twilight (2005), New Moon (2006), Eclipse (2007), and Breaking Dawn (2008), which form the Twilight series. The dissertation compares the narrative structure and imagery in Stephenie Meyer’s Twilight books and in fairy tales. Because of significant and numerous similarities, Meyer’s novels can be identified as modern-time fairy tales. The novels include a number of well-known stock images, plots, and characters, which are identified and discussed in the present discussion. One of the key concepts in the present inquiry, as defined in the first chapter, is the literary fairy tale and its relation to the folk tale. In the Twilight novels, Stephenie Meyer combines fairy tale material with the vampire character and imagery related to the vampire theme, discussed in the second chapter. This combination is an important research area in the present study, and it leads to interesting results. The dissertation will present a brief historical outline of the vampire character in literature and present the transformations of themes, functions, and readership of vampire fiction, from pre-modern times to the late 20th century.Item Agents of change. Feminist literary magazines, editors, and the politics of cultural production in Canada (1970-2000)(2020) Markowicz, Marcin; Rzepa, Agnieszka. PromotorThis study investigates the role of feminist literary magazines and their editors as facilitators of change within Canadian literary and cultural field from the 1970s through the 1990s. Such an investigation entails a broader analysis of the politics of cultural production in Canada with a focus on the production and editing of selected publications in the context of feminist publishing and alternative publishing, including an analysis of networks, relations and exchanges among editors, contributors, readers, and institutions. The publications chosen for analysis – Room of One’s Own (1975-), Fireweed (1978-2002), CV2 (1975-), Tessera (1984-2005) and (f.)Lip (1987-1990) – are examined as representatives of women’s literary magazine culture that emerges in the mid-1970s, signaling a shift in Canadian literary magazine history that has remained largely unexplored. Research questions at the core of the study relate to the nature of agency of both editors and their publications, the degree of embeddedness of feminist periodical production in changing socio-political and cultural contexts, the politics of editing and producing feminist literary magazines in Canada, and the links between editing, representation and legitimation of writing by women marginalized on the grounds of race, sexual orientation and class.Item Analiza dyskursywna (re-)konstruowania kobiecości, macierzyństwa i żałoby w wywiadach o doświadczeniu poronienia(2023) Sokalska-Bennett, Aleksandra; Pawelczyk, Joanna. PromotorNiniejsza rozprawa doktorska bada doświadczenie poronienia osadzone w dominujących dyskursach macierzyństwa, kobiecości i żałoby w kontekście pogłębionych, częściowo ustrukturyzowanych wywiadów indywidualnych z kobietami, które doznały wczesnej utraty ciąży. Punktem wyjścia moich rozważań są idee wspólnego wytwarzania wiedzy przez członków kultury (Burr 1995; Marecek et al. 2004), a w szczególności centralna rola języka w konstruowaniu rzeczywistości i jej dalszym podtrzymywaniu (Leeds-Hurwitz 2009). Rozpoznanie złożoności doświadczenia poronienia i jego indywidualnego charakteru w przypadku każdej straty wymaga zastosowania zintegrowanego jakościowego podejścia do analizy danych, raczej niż polegania na jednej perspektywie badawczej. Zastosowana w pracy szeroko pojęta analiza dyskursu, a w szczególności analiza konwersacji (CA), analiza kategoryzacji członkostwa (MCA), i psychologia dyskursywna (DP), pozwala na ustalenie dyskursywnych i społecznych powiązań między kobiecością, macierzyństwem, żałobą i poronieniem. Pozwala ona również na ujawnienie, w jaki sposób dyskursy traktujące o poronieniu przyczyniają się do społecznej tabuizacji i negowania tego doświadczenia; oraz zidentyfikowanie dyskursów dotyczących poronienia w celu pogłębienia wiedzy na temat tego doświadczenia.Item Aspects of order preservation in Polish and English(2009) Wiland, Bartosz; Witkoś, JacekItem Aspekty reguł morfoskładni wyrażeń kwantyfikacyjnych w języku angielskim i polskim(2014-02-28) Dziubała-Szrejbrowska, Dominika; Witkoś, Jacek. PromotorTematem rozprawy pt. „Aspekty reguł morfoskładni wyrażeń kwantyfikacyjnych w języku angielskim i polskim” są liczebniki oraz określenia typu wiele, dużo, mało, kilka, jako elementy modyfikujące we frazach rzeczownikowych w języku angielskim i polskim. Przedmiotem analizy jest składnia grupy nominalnej zawierająca owe przydawki w ujęciu gramatyki generatywnej, a dokładniej w najnowszych modelach generatywizmu omawianego w pracach Chomskiego (1995, 2001) oraz w oparciu o nowe podejście do gramatyki, tzw. nanoskładnię, przedstawione w pracach Starke (2009), Caha (2009, 2010, 2012, 2013), czy Taraldsen (2009). Głównym aspektem pracy jest struktura frazy nominalnej zawierającej wyrażenia kwantyfikacyjne oraz mechanizm nadawania przypadka wewnątrz frazy oparty na teorii przesunięcia oraz założeniu, że najmniejszą jednostką derywacyjną jest nie morfem, jak dotąd przyjmowano w różnych podejściach generatywnych, a cecha, w tym przypadku cecha przypadka. Tym samym, przypisywanie przypadka we frazach występujących w pozycjach, w których nadawane są przypadki strukturalne, np. mianownik, biernik, i zależne np. dopełniacz, celownik itp., następuje po przesunięciu się frazy lub jej części zawierającej rzeczownik do wybranej pozycji w maksymalnej projekcji danego przypadka. Zaproponowany mechanizm pozwala wyjaśnić m.in. dlaczego w przypadku liczebników wyższych, tj. >5 dla języka polskiego i >20 dla staroangielskiego, rzeczownik występuje w dopełniaczu w przypadkach strukturalnych, a w przypadkach zależnych zgadza się pod względem przypadka z liczebnikiem.Item Atrybucje przyczynowe sukcesu i porażki w nauce języka obcego a użycie strategii komunikacyjnych(2012-04-16T12:15:45Z) Gapińska, Anna; Droździał-Szelest, Krystyna. PromotorPraca skupia się na określeniu w jaki sposób postrzeganie własnego sukcesu i porażki w nauce języka obcego/drugiego może się wiązać z zachowaniem prezentowanym przez ucznia w procesie komunikacji. Praca zawiera zatem z jednej strony przegląd wybranych publikacji z dziedziny badań językoznawczych nad strategiami komunikacyjnymi, z drugiej zaś strony prezentuje teorie wyuczonej bezradności i atrybucji przyczynowej, które są przedmiotem badań psychologicznych. Projekt badawczy będący częścią pracy ma na celu sprawdzenie jak studenci Filologii Angielskiej tłumaczą sobie przyczyny sukcesu i niepowodzenia w uczeniu się języka obcego oraz nakreślenie związków pomiędzy stylem wyjaśniania (atrybucyjnym) a stosowaniem strategii komunikacyjnych. Badanie empiryczne, przeprowadzone na grupie 108 studentów Filologii Angielskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, opiera się na podstawowym założeniu, że uczniowie, którzy rozwinęli pesymistyczny styl wyjaśniania własnych sukcesów i porażek w nauce, będą zachowywać się bardziej pasywnie w obliczu problemów komunikacyjnych niż uczniowie, którzy interpretują wydarzenia związane z nauką w sposób optymistyczny. Badanie częściowo potwierdza wstępną hipotezę, że studenci, którzy interpretują swoje osiągnięcia pesymistycznie, używają mniej strategii komunikacyjnych a także wybierają strategie nastawione raczej na unikniecie problemu niż na osiągnięcie celu.Item Badanie wpływu programu studiów zagranicą na interkulturową kompetencję komunikacyjną studentów uczelni wyższych(2013-01-09) Róg, Tomasz; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorCentralnym zagadnieniem dysertacji jest interkulturowa kompetencja komunikacyjna (IKK), a konkretnie jej rozwój w wyniku uczestnictwa w programie wymiany studenckiej. W rozprawie czytelnik znajdzie informacje odnoszące się do wpływu programów wymiany studenckiej (na przykładzie programu Erazmus) na rozwój interkulturowej kompetencji komunikacyjnej tychże studentów. Historyczny rys rozwoju terminu "kompetencja" w językoznawstwie stosowanym, jego ewolucja w kierunku kompetencji komunikacyjnej i późniejszy rozwój w interkulturową kompetencję komunikacyjną poprzedza dyskusję na temat interkulturowości w nauczaniu języków obcych oraz przegląd badań nad kompetencją interkulturową. Drugą, empiryczną część pracy stanowi badanie własne autora. Badaniem objęto studentów z różnych części Polski, u których poziom IKK został zbadany przed wyjazdem za granicę (wszyscy uczestnicy brali udział w programie Erazmus) oraz po ich powrocie z wymiany. Autor badania docieka, w jaki sposób to doświadczenie wpłynęło na poszczególne komponenty IKK oraz w jaki sposób nauczanie języków obcych w duchu interkulturowości może wspomagać studentów w ich przyszłych wyjazdach.Item Badanie wzorców (mor)fonotaktycznych: studium porównawcze wybranych języków germańskich i słowiańskich(2023) Kononenko-Szoszkiewicz, Alona; Dziubalska-Kołaczyk, Katarzyna. Promotor; Dressler, Wolfgang Ulrich. PromotorNiniejsza rozprawa doktorska prezentuje wyniki badań w zakresie fonologii, w szczególności fonotaktyki i morfonotaktyki. Celem pracy było zbadanie i przeanalizowanie zbitek fonotaktycznych i morfonotaktycznych występujących w językach niemieckim, angielskim, polskim, ukraińskim i rosyjskim. W celu zbadania zbitek spółgłoskowych w tych językach, przyjęłam interdyscyplinarną perspektywę, wykorzystując dane korpusowe jako podstawowe źródło do zbadania preferencji fonotaktycznych. Wykorzystanie pisemnych danych korpusowych pozwoliło na zbadanie różnorodności występujących zbitek spółgłoskowych, ograniczeń charakterystycznych dla danego języka, a także częstotliwości występowania takich zbitek an początku, w środku, lub na końcu słowa. Niniejsza rozprawa doktorska jest spójnym tematycznie zbiorem czterech artykułów, dotyczących zbitek fonotaktycznych i morfonotaktycznych języków niemieckiego, rosyjskiego i ukraińskiego, a także analizy wyników tych badań w odniesieniu do zależności występujących w językach polskim i angielskim (Zydorowicz et. al. 2016). W rozprawie doktorskiej skupiłam się przede wszystkim na analizie typów i częstotliwości występowania specyficznych zbitek spółgłoskowych obecnych w korpusach wybranych języków, ich statusie preferencyjnym według NAD oraz badaniu związku zachodzącego pomiędzy częstotliwością zbitek a ich preferencją. This PhD thesis aimed to investigate the phonotactic and morphonotactic patterns which occur in German, English, Polish, Ukrainian and Russian. To examine the consonant clusters within these languages, I adopted an interdisciplinary perspective by utilizing corpus data as the primary source to explore phonotactic preferences. The utilization of written corpus data allowed to investigate variety, language-specific constraints, and frequency of occurrence of consonant clusters in different word positions of the studied languages. This crucial information was then applied to draw comparative generalizations. Overall, my doctoral thesis is a compilation of four thematically related articles which investigate and compare phonotactic and morphonotactic patterns of German, Russian and Ukrainian with a reference to the existing research within this domain, primarily on Polish and English (Zydorowicz et. al. 2016). All four articles follow the same methodology for the exploration of phonotactic preferences of consonant clusters and apply the Net Auditory Distance principle (Dziubalska-Kołaczyk, 2014). In my thesis, I focused primarily on analyzing the types and frequencies of specific consonant clusters of selected languages, their preference status according to the NAD, and studying the relationship between the frequency of clusters and their preference.Item Badanie związku między czynnikami osobowościowymi a użyciem strategii uczenia się języków obcych przez polskich studentów(2019) Przybył, Jakub; Pawlak, Mirosław. PromotorPraca poświęcona jest związkom cech osobowości studentów polskich uczelni, uczestniczących w lektoratach z języka angielskiego, ze stosowaniem przez nich strategii uczenia się. W jej skład wchodzą trzy rozdziały teoretyczne, rozdział poświęcony metodologii projektu badawczego oraz ostatni, prezentujący badanie główne. W rozdziale pierwszym omówiono różne koncepcje osobowości oraz dokonano przeglądu badań na temat roli zmiennych osobowościowych w procesie rozwoju języka obcego. W rozdziałach drugim i trzecim przedstawiona została charakterystyka strategii uczenia się języków obcych. Omówienie strategii następuje również w kontekście ich powiązań z innymi zmiennymi indywidualnymi w procesie rozwoju języka obcego. Rozdział czwarty ma charakter metodologiczny i zawiera opis wykorzystanych w pracy procedur badawczych wraz z uzasadnieniem ich zastosowania. Sformułowane zostają pytania badawcze oraz opisane są zastosowane procedury analityczne. W rozdziale piątym przedstawiono wyniki badania głównego. W dyskusji odniesiono uzyskane je do zaprezentowanych wcześniej rezultatów badań nad strategiami i osobowością opisanych w literaturze. W rozdziale zamieszczono ponadto refleksję dotyczącą ograniczeń badania głównego. W końcowej części sformułowane zostały implikacje pedagogiczne dla dydaktyki języków obcych. Zawarto także sugestie dalszych badań w przedmiotowym obszarze.Item Barwienie spółgłosek i wokalizm w historii języka irlandzkiego(2016) Anderson, Cormac; Schwartz, Geoffrey. PromotorNiniejsza praca poświęcona jest związanym ze sobą kwestiom barwienia spółgłosek i wokalizmu w historii języka Irlandzkiego, ze szczególną uwagą na okres staro-irlandzki. Głównym twierdzeniem pracy jest to, że język staro-irlandzki miał trzy odrębne serie spółgłosek, polegających na barwieniu, oraz minimalny (wertykalny) system samogłosek składający się z dwóch tylko komponentów. Obrona głównego twierdzenia ma podwójny charakter: empiryczny i typologiczny. Część typologiczna bazuje na kompleksowym przeglądzie minimalnych systemów samogłosek w językach świata. Część empiryczna oparta jest na opisie morfologii czasownika staro-irlandzkiego, w którym występują trzy barwy spółgłoskowe, ale tylko dwie samogłoski.Item Cielesność Nowych Indii: Ciało i mit w anglojęzycznej literaturze Indii po roku 2000(2021) Kłaniecki, Beniamin; Sikorska, Liliana. PromotorRozprawa ta poświęcona jest wybranym powieściom pisarstwa anglojęzycznego Indii, powstałym po roku 2000. Ich analiza ma na celu ustalenie jak mity, rozumiane jako narracje religijne i kulturowe oraz ideologie polityczne, są przedstawiane w literaturze i jak są one obrazowane, krytycznie analizowane i wyobrażane na nowo za pomocą „ucieleśnienia,” tj. cielesnego rozszerzenia uosobienia, według którego kategorie płci i seksualności stanowią repozytoria znaczeń symbolicznych i wywrotowych. Głównym punktem odniesienia dla tego studium jest mit Nowych Indii, powstały w skutek liberalizacji gospodarczej kraju, która miała miejsce w latach 90-tych XX wieku. W odniesieniu do tego, jak powstawał ten mit oraz do zmian społeczno-politycznych, z którymi się wiąże (przyjęcie kapitalizmu neoliberalnego, zredefiniowanie klasy średniej i wzrost nacjonalizmu hinduskiego), odczytana zostanie „upłciowiona” cielesność bohaterów-mężczyzn. Męskość rozumiana jest tutaj jako ośrodek władz hegemonicznych, kształtujących Indie po 1990. Proces ten jednak zostaje podważony poprzez queerowanie, które obala imperatyw patriarchalnej heteronormatywności i następnie poddaje krytyce oraz rekonstrukcji mit Nowych Indii. Przez pryzmat nienormatywnej seksualności męskiej i trzeciej płci bohaterek-hidźr współczesne ideologie ekonomiczne, społeczne i narodowe Indii zostają zrewidowane i finalnie wyobrażone na nowo.Item Comparing rhythm in speech and music: the case of English and Polish(2014-09-27) Jekiel, MateuszAlthough linguistic and musical rhythm have been widely studied by linguists and musicologists alike, there is still a scarcity of quantitative studies that would examine the extent of the relationship between those two domains. A study by Patel et al. (2006) suggests that some characteristic features of a culture’s language are reflected in its instrumental music. The method applied in the study used the normalised pairwise variability index (nPVI), a measure of temporal patterning in speech, introduced by Low (1998) and used primarily for comparing stresstimed and syllabletimed languages (Grabe and Low 2002). By comparing the variability of vocalic duration in recorded speech with nPVI values computed from music notation, Patel et al. concluded that the language rhythm of English and French is mirrored in the music of corresponding English and French classical composers of the 19th c. Although this interdisciplinary approach has been investigated in recent studies (e.g. McGowan and Levitt 2011), it still brings more questions than answers. Firstly, it is difficult to ascertain whether the method can be applicable to all musical forms, as classical music from the 19th c., a period identified as the age of musical nationalism, limits the scope of the studies. Secondly, relying solely on musical notation means omitting recorded live performances that might carry different rhythmic information. Finally, while English and French represent a stressedtime and a syllabletimed language respectively, the differences found in the study by Patel et al. might not be so evident for other languages or dialects. The aim of this study is to attest the method used in Patel et al. (2006) by examining a different set of data, focusing on English and Polish rhythm in speech and music. The speech corpus consisted of 20 English and Polish recorded sentences. The music corpus was divided into two categories and consisted of recordings of live performances and musical notation: (1) the classical music category comprised of a selection of 19th c. themes of English and Polish composers (e.g. Elgar’s and Chopin’s), while (2) the folk music category comprised of a set of traditional English and Polish folk songs (Luboff and Stracke 1969). It can be predicted that there will be a similar discrepancy between the nPVI values for Polish and English language and musical rhythm as in the study by Patel et al.. However, the interrelationship between those results is difficult to foresee and might vary from the original experiment. The outcomes of this study will hopefully shed more light on the relationship between language rhythm and musical rhythm and open new paths for future interdisciplinary studies.Item Czasowniki frazowe w języku walijskim w odniesieniu do walijskiej normy językowej i kontaktu z językiem angielskim(2018) Listewnik, Marta; Hornsby, Michael. PromotorPraca doktorska jest szerokim opracowaniem zjawiska czasowników frazowych w walijskim, któremu nie poświęcano dotychczas zbytniej uwagi w walijskim językoznawstwie. Celem pracy jest wstępne scharakteryzowanie czasowników frazowych ze szczególnym uwzględnieniem stopnia ich ustandaryzowania oraz zrewidowanie nieraz upraszczających stwierdzeń na ich temat. Rozdział 1 pracy przedstawia sytuację walijskiego jako języka mniejszości oraz definiuje źródła normy językowej. Rozdział 2 zawiera przegląd odnośnej literatury w języku angielskim i walijskim oraz ogólną charakterystykę i klasyfikację czasowników frazowych. Rozdział 3 jest badaniem korpusowym i składa się z dwóch części: analizy ilościowo-jakościowej ze szczególnym uwzględnieniem nacechowania stylistycznego oraz analizy semantycznej partykuł na podstawie modelu kognitywnego. Rozdział 4 omawia obecność czasowników frazowych w walijskich materiałach dydaktycznych oraz słownikach. Rozdział 5 prezentuje wyniki badania terenowego przeprowadzonego na 55 profesjonalnych użytkownikach walijskiego, badającego akceptowalność czasowników frazowych w kontekście ideologii językowych. W konkluzjach pracy przedstawiam propozycję ogólnej charakterystyki czasowników frazowych w języku walijskim oraz rekomendacje dotyczące ich uwzględnienia w gramatykach, słownikach i materiałach dydaktycznych.Item Czasowniki modalne u Marlowe’a i Szekspira w ujęciu semantyczno-pragmatycznym(2016) Skorasińska, Monika; Krygier, Marcin. PromotorRozprawa doktorska „Czasowniki modalne u Marlowe’a i Szekspira w ujęciu semantyczno-pragmatycznym” ma na celu przedstawienie znaczeń oraz sposobów użycia dziewięciu czasowników modalnych (can, could, may, might, will, would, shall, should oraz must) okresu wczesnego nowoangielskiego w sztukach Williama Szekspira oraz Christophera Marlowe’a. Opiera się ona na semantyczno-pragmatycznej analizie korpusu składającego się ze sztuk historycznych Szekspira (Król Henryk VI (trzy części) i Król Ryszard Drugi) oraz jego tragedii (Tytus Andronikus; Romeo i Julia oraz Juliusz Cezar), jak również tragedii Marlowe’a (Dydona, królowa Kartaginy; Tamerlan Wielki (pierwsza i druga część); Żyd maltański; Doktor Faust; Edward Drugi oraz Masakra w Paryżu). Analiza każdego czasownika modalnego jest prowadzona z uwzględnieniem częstotliwości jego występowania, wariantów pisowni, typów modalności i innych cech użycia typowych dla danego czasownika. Analiza obejmuje zarówno dane deskryptywne, jak również dane ilościowe. Poprzez dwojaką analizę, na płaszczyźnie: Szekspir – Marlowe oraz sztuki historyczne – tragedie, badanie pozwala wskazać podobieństwa i różnice w użyciu czasowników modalnych w obu korpusach. Wnioski płynące z przeprowadzonych badań rzucają więcej światła na użycie czasowników modalnych w sztukach Williama Szekspira i Christophera Marlowe’a oraz stanowią wkład we współczesne badania nad językiem wczesnym nowoangielskim.Item Czy pacjent jest obecny w tekście? Badanie dyskursu dotyczącego obrazowania pacjenta w opisach przypadku pochodzących z brytyjskich i amerykańskich medycznych czasopism(2010-05-10T08:09:30Z) Murawska, Magdalena; Kiełkiewicz-Janowiak, Agnieszka. PromotorThe present dissertation seeks to examine critically how patients are portrayed in professional medical texts. The research question is whether patients are presented as subjects or objects of medical study and practice, or, in other words, whether they are imaged as whole persons and experiencing individuals in the descriptions of diagnosis and treatment. To this aim, a corpus of 56 medical case reports from British and American journals has been analysed paying special attention to the textual presence or absence of patients in the accounts of diseases and medical procedures, and possible explanations for these modes of reference. In the theoretical part, both historical and modern contexts in which case reports evolved and are used respectively have been discussed as factors shaping this genre of medical discourse. In the first stage of the empirical part, the quantitative and qualitative analyses of the means of patient imaging have been conducted. The study allowed to identify two types of discourse used to describe patients, i.e. the patient-centred discourse and the objectifying discourse. It has been demonstrated that in some sections there is a relationship between the type of information conveyed and the choice of the linguistic means used to describe the patient. In the second stage of the empirical part, the reception of the construction of the patient persona in the texts under examination has been studied. To this aim, a questionnaire has been administrated among the students of medicine in order to determine whether the interpretation of the texts from the linguist’s point of view will coincide with the interpretation of other readers.Item Czy pojęcia abstrakcyjne są jak pióra dinozaurów? Obiektyfikacja jako narzędzie poznawcze w świetle badań nad gestem i językiem osób mówiących po polsku oraz angielsku(2013-10-03) Jelec, Anna; Szwedek, Aleksander. PromotorPraca poświęcona jest analizie powiązań między doświadczeniem, językiem a strukturą konceptualną poprzez badanie gestów oraz wypowiedzi osób niewidomych. Przeprowadzona analiza opiera się na założeniach nauk kognitywnych, w szczególności teorii ucieleśnionego poznania. Jeżeli ewolucja systemu nerwowego dostosowała go do kontrolowania czynności fizycznych raczej niż abstrakcyjnego myślenia oznacza to, że struktury konceptualne osadzone są w doświadczeniu fizycznym poprzez układ ruchowo-zmysłowy. Jeżeli przyjąć założenia Teorii Metafory Konceptualnej (CMT), związek między umysłem a ciałem badać można poprzez analizę językoznawczą wypowiedzi. Teoria ta zakłada, że struktura pojęciowa człowieka oparta jest na metaforze: pojęcia abstrakcyjne rozumiane są w odniesieniu do pojęć konkretnych. CMT została w ostatnich latach poddana krytyce metodologicznej, szczególnie ze względu na niemożność falsyfikacji, oraz niewielką sprawdzalność hipotez. Autorka pracy proponuje ulepszenie CMT poprzez wprowadzenie ograniczeń dla mapowań metaforycznych oraz przedmetaforycznych ram konceptualnych. W ten sposób wiarygodność oraz użyteczność teorii zostaje zwiększona, co z kolei umożliwia jej szersze wykorzystanie w ramach badań kognitywnych (m.in. w modelowaniu numerycznym, projektowaniu sieci neuronowych, psychologii itd.).Item Definiowanie spontaniczne u rodzimych użytkowników języka angielskiego. Implikacje dla leksykografii(2012-12-17) Fabiszewski-Jaworski, Mateusz; Lew, Robert. PromotorPraca poświęcona jest definiowaniu spontanicznemu wyrazów, formułowanemu przez tzw. naiwnych rodzimych użytkowników języka angielskiego, tj. użytkowników bez przygotowania językoznawczego i leksykograficznego. Opisuje empiryczne badanie definiowania, którego celem jest wyłonienie popularnych i dominujących formatów definiowania (rodzajów definicji) i zweryfikowaniu ich zbieżności z popularnymi stylami definiowania w słownikach, z naciskiem na angielskie jednojęzyczne słowniku pedagogiczne. Badanie przeprowadzono na próbie ponad 220 respondentów poproszonych o zdefiniowanie dziewięciu rzeczowników. Badanie przeprowadzono w trybie ustnym i pisemnym. Zebrany materiał wprowadzono do specjalnie przygotowanej bazy danych, gdzie dokonano analizy odpowiedzi respondentów oraz klasyfikacji wypowiedzi. Szczególny nacisk kładziony był na zweryfikowanie statusu definicji klasycznej w spontanicznym definiowaniu oraz sprawdzenie występowania definicji w formie pełnego zdania oraz definicji w formie jednego zdania podrzędnego, stosowanych częściowo w angielskich słownikach. W badaniu definicje klasyczne okazały się najbardziej rozpowszechnionym stylem definiowania. Ponadto, z wypowiedzi respondentów wyłoniono nowe formaty definicji.Item Developing information competence in translator training – a mixed-method longitudinal study(2020) Paradowska, Urszula; Droździał Szelest, Krystyna. Promotor; Chmiel, Agnieszka. PromotorThis dissertation was aimed to investigate whether translation students can successfully increase their information competence as a result of a purposeful intervention. The dissertation is divided into two parts: the theoretical framework and the empirical research. Chapter 1 focuses on translator training and translation process research studies. Chapter 2 presents the concepts of information competence as well as web search behaviour and expertise. In Chapter 3, the author analyses how the various translation competence models address the issue of the effective use of information. Chapters 4 and 5 present the methodological framework and findings of the empirical study conducted to address the aims of this thesis. The results of a cross-case analysis of quantitative data and qualitative (within-case) analyses of four individual cases appear to support the claim that deliberate practice during an intervention embedded into a general translation course contributes to an improvement in the students’ information competence. The study findings may be particularly useful for translation teachers, translation process researchers and professional translators.Item Dialogowe podejście do ewaluacji interkulturowej kompetencji komunikacyjnej w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli języka angielskiego(2010-06-07T07:19:57Z) Owczarek, Dorota; Aleksandrowicz-Pędich, Lucyna. Promotor; Siek-Piskozub, Teresa. PromotorPraca podkreśla rolę dialogu w kontekście kształcenia i rozwijania IKK u przyszłych nauczycieli języka angielskiego, przedstawia związki pomiędzy kulturą a językiem, prezentuje rolę tekstów literackich w rozwoju IKK oraz rolę nauczyciela jako pośrednika kulturowego. Głównym zagadnieniem badawczym pracy jest odpowiedzenie na pytanie: Czy kształcenie w KJO przygotowuje przyszłych nauczycieli do roli pośrednika kulturowego? W części teoretycznej pracy zostały omówione teorie związane z rozwijaniem interkulturowej kompetencji komunikacyjnej, które stały się podstawą do przygotowania badania , a w tym, do skonstruowania instrumentów badawczych i uzyskania odpowiedzi na postawione pytanie, co prezentuje część empiryczna.Item Domy, miasteczka, miasta – zmiana w postrzeganiu przestrzeni i miejsca we współczesnych powieściach irlandzkich(2013-05-07) Jarząb, Joanna; Sikorska, Liliana. PromotorNiniejsza rozprawa doktorska podejmuje temat percepcji i reprezentacji przestrzeni we współczesnej powieści irlandzkiej pisanej w języku angielskim oraz analizuje znaczenie przestrzeni w konstruowaniu współczesnej tożsamości zarówno jednostkowej, jak i narodowej w kontekście Republiki Irlandzkiej i Irlandii Północnej. Dysertacja ma trzy podstawowe cele. Po pierwsze, skupia się na prezentacji trzech podstawowych typów przestrzeni, jakie można odnaleźć w powieści irlandzkiej: domu, wsi i miasta. Po drugie, ukazuje na związek pomiędzy przestrzenią a tożsamością zarówno indywidualną, a także narodową o szczególnym znaczeniu w kontekście irlandzkim. Po trzecie, zakłada, iż poprzez analizę reprezentacji przestrzeni w powieściach irlandzkich można badać proces zmian zachodzących w tożsamości jednostkowej i narodowej Irlandczyków. Diachroniczność badań ma pomóc we wskazaniu różnic czasowych w przestrzennej prezentacji domu, wsi i miasta jako nośników zmian w mentalności Irlandczyków.