Książki/rozdziały (WSE)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WSE) by Title
Now showing 1 - 20 of 130
Results Per Page
Sort Options
Item Adaptacja przedszkolna dziecka z lekką niepełnosparwnością intelektualną(Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2011) Buchnat, MarzenaKompetencje adaptacyjne nabywamy przez całe życie, jednak kluczowe znaczenie dla jakości umiejętności przystosowania mają pierwsze doświadczenia adaptacyjne najczęściej związane z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej. To doświadczenie daje nam pewną podstawową matrycę, która zostaje powielona w następnych nowych sytuacjach, wymagających przystosowania. Prawidłowa adaptacja do przedszkola warunkuje również optymalny rozwój dziecka w tej placówce. Dlatego warto przyjrzeć się procesowi adaptacji czynnikom, które ją warunkują i sposobom wspierającym prawidłowy przebieg tego procesu. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, które z racji na obniżony poziom funkcjonowania mają większe problemy z procesami adaptacyjnymi.Item Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży(Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012) Pyżalski, JacekKsiążka stanowi pogłębioną naukową monografię problemu agresji realizowanej przez młodzież za pomocą nowych mediów (internetu i telefonów komórkowych). Zawiera wprowadzenie teoretyczne dotyczące nowych mediów, funkcjonowania młodych ludzi w ich świecie oraz aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną i wpływu nowych mediów na dzieci i młodzież. Czytelnik dowie się z książki nie tylko o rozpowszechnieniu zjawiska, ale także o jego uwarunkowaniach i konsekwencjach. Autor monografii przedstawił szerokie omówienie problematyki bullyingu, cyberbullyingu wraz z charakterystyką roli sprawcy i ofiary, typologii zjawisk i ich współwystępowania. Część badawcza opiera się o trzy duże projekty badawcze – reprezentatywne badania polskich gimnazjalistów, badania nauczycieli oraz studentów, w których zostały wykorzystane metody badawcze zarówno o charakterze jakościowym (wywiady, wywiady online, grupy fokusowe), jak i ilościowym (badania kwestionariuszowe). Książkę kończą wnioski dotyczące wychowania młodych ludzi w świecie nowych mediów, w szczególności w obszarze profilaktyki i interwencji związanej z agresją elektroniczną.Item Aktywizacja osób niepełnosprawnych w propagandzie Polski Ludowej lat 1946−1956(GSW Milenium, 2015) Brenk, MikołajItem Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka(Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, 2012) Dylak, StanisławCzłowiek zawsze przywiązywał duże znaczenie do komunikacji i komunikatów niewerbalnych, przede wszystkim tych wizualnych. Przez długi czas rozwoju człowieka taka komunikacja była dla niego podstawową. Jednak rozwój mowy, a dalej pisma i druku zdominował komunikowanie się. Do tego stopnia, że sam pomysł takiej kompetencji wśród celów edukacji bywał krytykowany. Jednak rozwój technologii informacyjnych, a w konsekwencji powstanie dominującego środowiska wizualnego, doprowadził do zmian w sposobie czytania tekstów przez młodzież bardzo zaangażowaną w przestrzeni cyfrowej. W efekcie następuje ponowne zwracanie się myśli ludzkiej do komunikacji wizualnej, jej zasad i języka. Dzisiaj mówimy o konieczności edukacji dla bycia i działania w przestrzeni wizualnej, a więc kształtowania visual literacy.Item Antropologia edukacji. Studium różnicy kulturowej w społeczeństwie otwartym(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2019) Drozdowicz, JaremaItem Assessment of School Achievements in Theoretical Discourse and Empirical Studies - Discourse on School Assessment(Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007) Piorunek, Magdalena; Dopta, Magdalena; Wieczorek, Anna; Sałaciński, Lech; Seidel, AndreasThe present text is a part of a paper ed. by L. Sałaciński and A. Seidel, titled Changes in Student Achievement Assessment System in Selected European Countries – A Comparative Study – 2007. Section Assessment of School Achievements in Theoretical Discourse and Empirical Studies – Discourse on School Assessment (authors: Piorunek M., Dopta M., Wieczorek A.) reviews various theoretical approaches and factors involved in the assessment process at schools. In the discourse, selected aspects of the school assessment process were looked at from a perspective of groups of educational subjects that are engaged in the process, i.e. pupils that are subject to assessment, teachers who conduct assessment, parents and present students who were asked to look retrospectively at their school assessment experience. To this end, the authors referred to the outcomes of the studies carried out as an international research project to diagnose school assessment process, coordinated by the Potsdam University, Germany. A diagnostic survey involving the above mentioned groups of respondents was carried out under this project. Empirical verifications focused on within-school assessment, a process that applies own rules and has different functions to those available in the objective external assessment. The collected diagnostic material, derived from the surveys addressed to the groups of respondents, was analysed and presented grouped by the following problem areas: 1. Functions of assessment 2. Subject of assessment 3. Principles of school achievement assessment 4. Assessment differentiating factors 5. Pupil involvement in the assessment process 6. Impact of school assessment on pupil’s functioning 7. For and against of school assessment. The dissertation is supplemented with an annex that contains a tabular and graphical presentation of the collected diagnostic material, and is an integral part and quantitative illustration of the theses discussed.Item Bezrobocie. Praca - możliwość zaspokajania potrzeb - perspektywy, czyli o tym, co robić, by ta triada mogła się urzeczywistnić(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Słupska-Kwiatkowska, KamilaAutorka podejmuje zagadnienia związane ze wsparciem osób bezrobotnych w kontekście sektora pomocy społecznej. Przedstawia zarówno teoretyczne ujęcie wciąż aktualnego problemu społecznego, a mianowicie braku pracy, jak i analizuje aspekt praktyczny w postaci pracy socjalnej z klientami bezrobotnymi, zwracając uwagę m.in. na: rolę ośrodków pomocy społecznej i ich współpracę z powiatowymi urzędami pracy, zatrudnienie socjalne (centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej, zatrudnienie wspierane) oraz programy lokalne.Item Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2009) Piorunek, MagdalenaKsiążka zawiera wyniki socjopedagogicznych weryfikacji empirycznych, które mają charakter badań podstawowych. Ich zadaniem jest deskrypcja i wyjaśnianie fenomenu biografii zawodowej człowieka. Wykorzystana metoda biograficzna umożliwiła pokazanie indywidualnych losów zawodowych wybranych osób na etapie śedniej dorosłości. Uzyskany materiał biograficzny został także wykorzystany do wybiórczych analiz ilościowych i tworzenia typologii biografii zawodowych oraz klasyfikowania badanych obiektów do kilku grup homogenicznych z uwzględnieniem następujących wymiarów: · aktywność versus pasywność jednostki w biegu życia zawodowego · wewnątrzsterowność versus zewnątrzsterowność w biografii zawodowej · stabilizacja versus destabilizcja linii życia zawodowego w okresie transformacji ustrojowo-gospodarczych (po1989 roku) · subiektywne poczucie sukcesu versus porażki zawodowej w karierze zawodowej · produktywność versus stagnacja życiowa także oceniana przez pryzmat życia zawodowego. Praca może być wykorzystana przez przedstawicieli nauk humanistycznych (pedagogów, socjologów, psycholgów, historyków, politologów), zajmujących się problematyką subiektywnego przetwarzania oraz jednostkowego odbioru prawidłowości i reguł rządzących przemianami makrospołecznymi. W szczególnym stopniu adresowana jest do pedagogów społecznych i pedagogów pracy (oraz przedstawicieli analogicznych subdyscyplin na gruncie innych nauk humanistycznych i po części ekonomicznych) zajmujących się przemianami w obrębie rynku pracy, działaniami zawodowymi, wzorami karier w kontekście permanentnej zmiany społecznej. Jest też adresowana do pedagogów, doradców zawodowych i przedstawicieli teorii i praktyki poradnictwa, którzy starają się pomagać jednostkom w konstruowaniu indywidualnych biografii i realizowaniu wymagań współczesnego rynku pracy.Item Bullying and Special Needs. A handbook(Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi/Universytet w Stavanger, 2010) Pyżalski, Jacek; Roland, ErlingItem Coaching kariery w kontekście lifelong learningu(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź,, 2015-12-10) Kozielska, Joanna; Tanaś, Violetta; Welskop, WijciechNowadays, there have been many publications about coaching, we can even say that prevailed coaching boom or fashion. It is easy to find also trainings or studies on this subject and coaching industry magazines. There were also many definitions of the term "coaching", a word that has become the key word, the “word magic spell” a word, “picking having open many doors”. It certainly brought terminological chaos also affected the weakening of the scientific value of this working method. The intention of the author of the text is to provide terminological distinction between coaching and other forms of work and show the relevance of the actions benefits of career coaching in the dawn of constant changes with respect to the concept of LLLItem Coaching w edukacji(2015) Kozielska, Joannaintencją autorki tekstu jest przedstawienie terminologicznych rozróżnień, mocujących coaching na właściwym sobie miejscu, w dalszej części opracowania opisane zostaną trudności związane z praktycznych stosowaniem coachingowych metod w systemie edukacji i nie tylko oraz jeden z modeli do praktycznego zastosowania w doradztwie zawodowym, kończąc zaproponowane zostaną profity, jakie ta metoda może powodowaćItem Cyberprzestrzeń jako miejsce nowej edukacji medialnej(Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, 2012) Iwanicka, AgnieszkaNowe media rozwijają się każdego dnia, oferując nieznane do tej pory usługi, zapewniając inne możliwości i sposoby ich wykorzystania. Coraz częściej słyszymy, że – aby nadążyć za tymi zmianami – edukacja medialna powinna przejść transformacje. Musimy ponownie przyjrzeć się założeniom edukacji medialnej i określić kierunek jej rozwoju. Wydaje się, że wiele spraw nie wymaga już takiej uwagi pedagogów medialnych jak kiedyś - młodzi ludzie radzą sobie doskonale w medialnym świecie. Posiadają też kompetencje medialne, w szczególności techniczne i praktyczne, które pozwalają na właściwe wykorzystywanie mediów jako narzędzi pracy intelektualnej, komunikacji i nauki. Młode pokolenie jest w stanie intuicyjnie obsługiwać media, tworzyć komunikaty medialne, dekodować takie komunikaty, a cyberprzestrzeń jest dla nich naturalnym miejscem pozyskiwania informacji, nawiązywania nowych przyjaźni, wypoczynku i rozrywki. Powinniśmy wykorzystać ten fakt i pozyskać cyberprzestrzeń jako miejsce dla nowej edukacji medialnej.Item „Cyfrowe liczby”: Przykłady narzędzi ICT służących kształtowaniu kompetencji matematycznych ucznia poprzez stymulację praksji(Kuratorium Oświaty w Poznaniu., 2018-03) Przybyła, Tomasz; Klichowski, MichałNeuronalna sieć praksji, znajdująca się w lewej półkuli ludzkiego mózgu, jest ściśle powiązana z neuronalną siecią przetwarzania liczb. Stawia się więc tezę zakładającą, iż poznanie matematyczne jest w jakimś sensie zakorzenione w doświadczeniu cielesnym (jest ucieleśnione), a więc, że na wczesnych etapach rozwoju człowieka kompetencje matematyczne są kształtowane poprzez działania o charakterze motorycznym, na przykład takie, jak liczenie na palcach. Stymulacja praksji jest więc bardzo istotnym elementem procesu kształtowania kompetencji matematycznych ucznia (szczególnie tego najmłodszego). Niemniej, jest elementem najczęściej pomijanym w rzeczywistości edukacyjnej. Często dzieje się tak z przyczyn organizacyjnych, często także z braku świadomości nauczycieli dotyczącej związków poznania matematycznego z praksją. Współcześnie coraz łatwiej jednak stymulować praksję w szkole czy przedszkolu, a zajęcia o tego typu charakterze mogą być bardzo ciekawe dla ucznia. Wszystko za sprawą rozwoju narzędzi opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych. W tekście tym prezentujemy najciekawsze z takich narzędzi. Być może poznanie ich zachęci praktyków do edukacyjnej aplikacji założeń koncepcji ucieleśnionego poznania matematycznego poprzez konstruktywne użycie nowych rozwiązań ICT.Item Czy nastaje zmierzch edukacji? Kilka refleksji na marginesie koncepcji cyborgizacji(theQ studio, 2015) Klichowski, MichałW artykule tym przedstawiono w zarysie podstawowe założenia dwóch filozofii konstytutywnych dla koncepcji cyborgizacji (nowej eugeniki i transhumanizmu) wraz z zaakcentowaniem sposobu postrzegania w ich obrębie edukacji. Taką deskrypcję należy uznać za istotną, bowiem koncepcja cyborgizacji z jednej strony rewolucjonizuje nasz sposób myślenia o istocie człowieczeństwa, z drugiej natomiast konstytuuje konstrukcję idei zmierzchu edukacji, czyli zbyteczności – tradycyjnie ujmowanej – edukacji w technoświecie. Zmierzch edukacji to pewna regularność myślenia o roli edukacji w technoprogresie człowieka, to pewien porządek w spoglądaniu na przyszłość relacji człowiek – edukacja. Regularność ta (czy ów porządek) ukazuje są nam z rzadka explicite, najczęściej implicite. Explicite w tym sensie, że w tekstach z zakresu filozofii nowej eugeniki i transhumanizmu mówi się czasami wprost o tym, że pewne działania techniczne zastępują edukację, że są od niej efektywniejsze. Implicite natomiast w tym znaczeniu, że w tekstach tych przedstawia się szczegółowe strategie stymulowania progresu człowieka, zupełnie z pominięciem oddziaływań edukacyjnych – wszelkie typy stymulatorów mają tu wyłącznie naturę techniczną. Analizy koncepcji cyborgizacji doprowadzają więc do konstrukcji prognozy swoistego zaniku działań tradycyjnie edukacyjnych (doprowadzają do spostrzeżenia tytułowego nastawania zmierzchu edukacji) w – choć taki stan to tylko hipoteza – „zcyborgizowanym społeczeństwie”.Item Czynnościowe kształtowanie pojęć infotechnicznych(Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania, 2014) Ubermanowicz, Stanisław; Dylak, Stanisław; Ubermanowicz, StanisławOpis znaczenia pojęć w formowaniu kompetencji infotechnicznych oraz metodyka przyswajania znaczeń poprzez tworzenie implementacji programistycznej z techniką konstruktywnej interakcji trenera z uczniami.Item Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2011) Włodarczyk, Ewa; Cytlak, IzabelaPublikacja ta, w swych założeniach, ma być kompendium wiedzy na temat doświadczanych przez ludzi niełatwych sytuacji życiowych. Jej konstrukcja wyznaczona jest art. 7 ustawy o pomocy społecznej z 12 marca 2004 roku (stan prawny: 2010 rok). Poruszana tu problematyka (w postaci refleksji o charakterze teoretycznym i towarzyszącego jej opisu praktykowanych w Polsce form pomocy) dotyczy następujących kwestii: ubóstwo, bezrobocie, bezdomność, sieroctwo, przemoc w rodzinie, ochrona macierzyństwa, ochrona wielodzietności, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, handel ludźmi, brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze, trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizm, narkomania, zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa oraz klęska żywiołowa lub ekologiczna.Item Do tablicy! Ocenianie szkolne jako komunikacja nauczyciela z uczniem(2015) Jaskulska, SylwiaItem Does cyberspace increase young children's numerical performance? A brief overview from the perspective of cognitive neuroscience(AMU Press, 2017-04-06) Klichowski, Michal; Przybyla, TomaszThe neural link between numbers and praxis is not only concerned with conditions for the processing of numbers, but also with the process of acquiring mathematical competences. From the perspective of cognitive neuroscience, finger training thus becomes an important element of the process of teaching young children maths. Cyberspace may become an excellent space for such training. Most often, young children have access to it through touchscreen tools (e.g. tablets or smartphones) – in other words, tools that make it possible to take part in various finger games via mobile apps. To shed some light on this issue, we investigated mobile apps available for children and directed at finding examples of mobile apps that can increase children's numerical performance not through performing mathematical operations, but through finger training; in other words, apps that can be directed at young children (who do not perform mathematical operations yet). Sharing the example of this type of mobile apps can be useful for both parents and teachers of young children.Item Does the human brain really like ICT tools and being outdoors? A brief overview of the cognitive neuroscience perspective of the CyberParks concept(Edições Universitárias Lusófonas, 2017-03) Klichowski, Michal; Patricio, CatarinaThe paper presents an overview of the latest studies on cognitive neuroscience that can help evaluate concepts that promote technologically-enhanced outdoor activities, such as CyberParks. The following questions are asked in the paper: does the human brain really like ICT tools? Does the human brain really like being outdoors? And finally: does the human brain really like technologically-enhanced outdoor activities? The results of the studies presented show that the human brain does not like ICT tools yet, it likes being outdoors very much. At the same time, it was shown that outdoors activities may be encouraged by ICT tools, yet outdoors activities themselves should be free from ICT tools. Using ICT tools and physical activity at the same time is a dual task, a type of activity that leads to cognitive and physical processes being destabilised, which leads to weakened effects of both cognitive and physical tasks. From the perspective of cognitive neuroscience, CyberParks are not a solution that the human brain really likes. Another issue is also discussed, namely: do technologically-enhanced outdoor activities—such as in CyberParks—really increase the quality of life?Item Dziecięca matematyka(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020-04-11) Przybyła, Tomasz; Bronikowski, Michał; Bzdęga, Bartłomiej; Cichy, Ireneusz; Hofman, Joanna; Hrybiuk, Olena; Kaiser, Izabela; Kolczyńska-Przybycień, Kinga; Rokita, Andrzej; Klichowski, Michał; Krauze-Sikorska, Hanna; Klichowski, MichałW rozdziale tym przedstawiono tradycyjne metody kształtowania kompetencji matematycznych dzieci, takie jak metoda samodzielnych doświadczeń, kierowania aktywnością, zadań i ćwiczeń; metody oparte na pokazie, przykładzie, udostępnianiu sztuki, rozmowie, opowiadaniu, zagadce, objaśnieniu, instrukcji, wierszu i piosence, czy też metody żywego słowa. Omówiono także alternatywne strategie, takie jak: metody bazujące na koncepcji pedagogicznej Montessori, Froebla, Steinera, Domana czy Friedrich, de Galgóczy i Schindelhauer, a także Naglaka, Rokity i Rzepy. Pokazano również nowe, oparte na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, przestrzenie aktywności matematycznych: środowisko rzeczywistości wirtualnej i cyberparków. Odniesiono się ponadto do uczniów ze specjalnymi potrzebami matematycznymi, którzy wymagają jeszcze innych metod pracy. W tym kontekście wyjaśniono różnice między takimi problemami z matematyką jak akalkulia, dyskalkulia czy specyficzne trudności matematyczne. Wreszcie ukazano to, jak rozpoznać w klasie uczniów uzdolnionych matematycznie, jak z nimi pracować oraz wyróżniono kompetencje zawodowe, które powinien posiadać nauczyciel takich uczniów. Rozdział kończy krótkie podsumowanie zachęcające do refleksji nad procesem nauczania matematyki.