Książki/rozdziały (Bib)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (Bib) by Title
Now showing 1 - 20 of 54
Results Per Page
Sort Options
Item Akademia Królewska(Wydawnictwo Miejskie Posnania, 2021) Skutecki, JakubPierwsza część książki „Collegium Minus w Poznaniu” wydanej w serii „Zabytki Poznania” poświęcona historii i architekturze siedziby pruskiej Akademii Królewskiej, która po I wojnie światowej stała się jednym z głównych gmachów Uniwersytetu Poznańskiego. Kompleks składający się z reprezentacyjnej Auli i budynku dydaktyczno-administracyjnego pierwotnie stanowił istotny element zaprojektowanego na początku XX wieku założenia architektoniczno-urbanistycznego tzw. Dzielnicy Zamkowej, po przejęciu przez władze polskie – jako Collegium Minus – stał się emblematem akademickiego Poznania.Item Anti-Jewish Motifs in the poetry of blessed Władysław of Gielniów (c. 1440-1505)(Hagiotheca, 2010) Wójcik, RafałItem Audiowizualne biblioteki cyfrowe w otwartym dostępie do wiedzy – wybrane projekty edukacyjne(Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, 2015, 2015) Szerksznis, Żaneta; Osiński, Zbigniew; Malesa, Renata; Kotuła, Sebastian D.Biblioteka cyfrowa odpowiada na potrzeby współczesnych odbiorców i użytkowników Internetu. Wybrane audialne i audiowizualne biblioteki cyfrowe powstały w projektach realizowanych w obszarze dziedzictwa kulturowego. Zdigitalizowane zbiory i materiały włączone zostały za pośrednictwem nowych mediów w procesy nauczania i uczenia się. Dla dzieci i młodzieży szkolnej na 4 poziomach edukacji powstała Ninateka - audiowizualna biblioteka kultury polskiej. Rozwija edukację muzyczna, filmową, artystyczna, medialną. Dysponuje materiałami dla nauczycieli, włącza uczniów w obieg multimedialnych źródeł, rozproszonych i sprawdzonych. Treści edukacyjne pomagają wkroczyć szerokiemu odbiorcy w świat mediów, filmu, animacji i sztuki. Widz czuje się zaproszony na spektakl, koncert, wystawę. Udostępniane otwarte materiały pozwalają wszystkim odbiorcom na twórczą reinterpretację dziedzictwa kulturowego na poziomie poznawczym. Spotkanie z dziełem oddziałuje na emocje, pozwala na przeżycie katharsis. Dobrany świadomie repertuar filmów pozwala kształtować wartości i normy u młodego widza, wykorzystując walory poznawcze, wychowawcze, estetyczne i emocjonalne dzieł. Digitalizacja zasobów muzeów reprodukcji, fotografii, tekstów i scenariusze zajęć na otwartych licencjach niesie za sobą potencjał naukowy, kulturotwórczy i edukacyjny (projekt Sztuka24h, Otwarta Zachęta). Organizowane wystawy czasowe i towarzyszące im materiały edukacyjne zyskują nowe życie i wartość w publicznej przestrzeni cyfrowej Kultury 2.0. Perspektywa badawcza socjologii sztuki i spojrzenie na kompetencje odbiorców pokazują kontekst społeczny i rolę edukacyjną audiowizualnych bibliotek cyfrowych.Item Autobiographical marginal notes in early printed calendars, almanacs and ephemerides as the form of the pre-memoirs in Poland in the 15th and the 16th centuries(Sociedad Argentina de Estudios Medievales, 2012) Wójcik, RafałItem Bazy publikacji pracowników w ocenie sprawozdawców wydziałowych(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Maćkiewicz, KatarzynaJednostki naukowe finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zostały zobowiązane do składania sprawozdań z publikacji pracowników zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 29 czerwca 2015 roku w sprawie Systemu Informacji o Nauce. Niniejszy akt prawny m.in. określa terminy, zakres danych o publikacjach oraz miejsce deponowania sprawozdań. Nie reguluje sposobu gromadzenia danych, dlatego też uczelnie korzystają z komercyjnych programów baz danych, tworzą własne systemy lub indeksują dane jedynie w Polskiej Bibliografii Naukowej. Na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie dorobek naukowy jest wprowadzany do dwóch baz: Polskiej Bibliografii Naukowej i systemu Expertus firmy Splendor. Pomimo iż każdy z tych programów dostosowany jest do wymogów stawianych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, to osoby odpowiedzialne za wywiązywanie się z obowiązku ustawodawczego widzą niedoskonałości tych baz. Wśród sprawozdawców wydziałowych przeprowadzono badania, które miały na celu ocenę Bibliografii Publikacji Pracowników Uniwersytetu Warmińsko- -Mazurskiego w Olsztynie oraz Polskiej Bibliografii Naukowej.Item „Będzie pan zadowolony” – czy i jakie oczekiwania czytelnicze są realizowane w bibliotece uczelnianej(2018) Poślada, UrszulaW artykule omówiono zadania realizowane przez biblioteki uczelniane na przykładzie Biblioteki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, zadania zarówno wspomagające działalność naukową i dydaktyczną uniwersytetu, jak również wpływające na szeroko pojętą działalność edukacyjną, zgodną ze statutowymi celami biblioteki uczelnianej, która pełni funkcję instytucji naukowej, czyli służy potrzebom nauki i kształcenia, a także prowadzi działalność edukacyjną i popularyzatorską w środowisku uczelnianym. Tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu potencjał biblioteki jest wykorzystywany w rozwoju naukowym rodzimej uczelni oraz w jakim stopniu podjęte już przez bibliotekę działania bibliograficzne, dokumentacyjne, naukowo-badawcze są wykorzystywane przez pracowników naukowych uczelni.Item Biblioteczne usługi wydawnicze – nowa rola biblioteki naukowej(2017) Karwasińska, EmiliaItem Biblioteka jutra – już dziś. O jej promocji słowem, obrazem i dźwiękiem(Wydawnictwo Ateneum, 2007) Karwasińska, Emilia; Karwasiński, PiotrItem Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu(Wydawnictwo Miejskie Posnania, 2017) Skutecki, JakubItem Biblioteka w sieci usług - o nowatorskich usługach Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu(2015) Theus, MonikaW artykule przedstawiono nowatorskie rozwiązania Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu w przestrzeni wirtualnej, polegające na wprowadzeniu nowych elektronicznych usług bibliotecznych. Skupiono się na opisaniu wdrożonych innowacji, dzięki którym biblioteka postrzegana jest jako instytucja przyjazna użytkownikom, świadcząca usługi zgodne z oczekiwaniami społeczności oraz istniejąca i komunikująca się w środowisku internetowym.Item Bibliotekarz – partnerem wspierającym pracowników naukowych i dydaktycznych w Politechnice Lubelskiej(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Pomorska-Kowalczyk, Anna; Wójcik, JustynaW bibliotekach akademickich w ramach działalności statutowej podejmowanych jest wiele przedsięwzięć wspierających naukę i dydaktykę. Organizowany jest warsztat pracy naukowej, dokumentowany jest dorobek naukowy. Biblioteki zaangażowane są również w prace związane z oceną parametryczną jednostek naukowych oraz coraz częściej włączane są w działalność wydawniczą uczelni. Prowadzą też własną działalność dydaktyczną. Poza regularnymi zajęciami dla studentów z zakresu wiedzy o zasobach i usługach biblioteki oraz informacji naukowej organizowane są seminaria z zakresu parametryzacji, open access i prawa autorskiego dla kadry naukowej. Autorki, na przykładzie działalności biblioteki Politechniki Lubelskiej, podjęły próbę przedstawienia roli biblioteki naukowej w funkcjonowaniu uczelni.Item Bibliotekarze akademiccy inicjatorami działań kulturalnych w organizacji uczącej się – na przykładzie Biblioteki Politechniki Łódzkiej(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Kołodziejczyk, EdytaBiblioteki akademickie nie mogą utrwalać dawnego statusu (pozycji w otoczeniu), lecz ciągle muszą poszukiwać nowych, efektywniejszych form, które mogą zapewnić im wysoki poziom sprawności. Jeśli chcą się wyróżniać na tle innych instytucji, powinny pokazać swoją innowacyjność i elastyczność. Menedżer biblioteki (dyrektor) jest zobowiązany zarządzać w sposób wynikający z pozytywnego podejścia do twórczych wysiłków pracowników i traktować ludzi jako najważniejszy intelektualny majątek, stwarzając im możliwości ujawnienia ich kreatywności i zaangażowania. Nową kulturę kierowania wprowadzają organizacje uczące się. Organizacja ucząca się opiera się na założeniach podkreślających znaczenie kapitału ludzkiego. W związku z tym coraz większą uwagę przywiązuje się do ludzi z dużą wyobraźnią i inwencją twórczą. Celem artykułu jest prezentacja działań kulturalnych zainicjowanych przez pracowników Biblioteki Politechniki Łódzkiej.Item Biblioteki w procesach naukowych(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Wojciechowski, JacekObok dotychczasowych badań dedukcyjnych, opartych na weryfikacji hipotez, realizuje się teraz również dynamiczne procesy naukowe: indukcyjne, polegające na dialogowym dochodzeniu do konkluzji. Wsparcie bibliotek polega na dostarczaniu zweryfikowanych informacji oraz materiałów, a także na opracowaniu specjalnych programów elektronicznych. Dla form nowych możliwa jest aranżacja dyskusji bezpośrednich lub online. W ofercie końcowej mieszczą się zaś: archiwizacja wyników w repozytoriach, edycje drukowane (za odpłatnością), opracowanie, rozpowszechnianie oraz międzybiblioteczna i otwarta promocja. Współpraca bibliotek z ich uczelniami jest więc obligatoryjna. A oprócz wspierania badań biblioteki naukowe powinny też realizować badania własne – samodzielnie.Item Budowanie kapitału społecznego przez biblioteki akademickie(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Wojciechowska, MajaWspółczesne biblioteki naukowe stają przed nowymi wyzwaniami, które są wynikiem zmiany społeczeństwa – jego kształtu, struktury, zwyczajów, potrzeb i wreszcie oczekiwań. Zmiany te implikują innowacje biblioteczne, niezbędne dla sprawnego funkcjonowania tych instytucji. Biblioteki naukowe, do tej pory związane przede wszystkim z macierzystym środowiskiem naukowym i świadczące na jego rzecz usługi informacyjne, coraz częściej otwierają się na klientów zewnętrznych, tworząc zasoby kapitału społecznego. W artykule przedstawiono zagadnienie kapitału społecznego oraz rolę i znaczenie bibliotek akademickich w jego budowaniu.Item Co repozytorium instytucjonalne oferuje swojej społeczności akademickiej? - na przykładzie repozytorium AMUR oraz repozytoriów na świecie(2012-10-17T09:56:30Z) Rychlik, MałgorzataWiedza jest bardzo cennym surowcem. Jej rozpowszechnianiem zajmują się, obok komercyjnych dystrybutorów, powstające już od ponad dekady otwarte repozytoria. Referat prezentuje ofertę, którą repozytoria instytucjonalne kierują do swojej społeczności naukowej oraz uczelni. Obok „pakietu podstawowego” usług, czyli możliwości archiwizowania dokumentów różnego typu, upowszechniania dorobku naukowego, wzmacniania jego widoczności, szerokich możliwości wyszukiwawczych (zastosowanie Open Archives Protocol for Metadata Harvesting), czy bezpiecznego archiwizowania obiektów, referat przedstawia również inicjatywy, które rozszerzają ofertę repozytoriów. Wśród nich warto wymienić np. nową rolę repozytorium jako platformy wydawniczej (eScholarship, University of California), zastosowanie protokołu SWORD ułatwiającego deponowanie dokumentów, prace nad analizą cytowań literatury dostępnej w Open Access czy tworzenie w repozytoriach e-portfoliów pracowników naukowych. Podsumowując, artykuł prezentuje ofertę repozytoriów instytucjonalnych oraz nowe trendy w ich rozwoju.Item Die Kaiser-Wilhelm-Bibliothek in Posen(Verlag Ludwig, 2020) Skutecki, Jakub; Beuckers, Klaus Gereon; Meyer, Nils; Lindenhayn-Fiedorowicz, AgnieszkaHistoria powstania Biblioteki im. Cesarza Wilhelma w Poznaniu na przełomie XIX i XX wieku, oraz opis architektoniczny i funkcjonalny gmachu wznoszonego w gęsto zabudowanym centrum miasta.Item Działalność badawcza bibliotekarzy w świetle publikacji w czasopismach naukowych(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Dziak, JoannaJednym z zadań biblioteki naukowej jest prowadzenie działalności naukowo-badawczej w zakresie bibliotekoznawstwa i dziedzin pokrewnych, a także w zakresie dziedzin nauki obsługiwanych przez bibliotekę. Zadanie to powinno być realizowane przez bibliotekarzy i dokumentalistów dyplomowanych, pracowników ze stopniem naukowym oraz aspirujących do awansu zawodowego. Na podstawie publikacji w czasopismach naukowych z zakresu bibliologii i informacji naukowej przeanalizowałam tematykę badań prowadzonych w polskich bibliotekach i podjęłam próbę określenia wkładu poszczególnych instytucji w rozwój polskiego bibliotekoznawstwa i nauk pokrewnych. Zwróciłam także uwagę na zagadnienie współpracy w działalności badawczej bibliotekarzy.Item Działalność kulturalna i popularyzatorska Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu w latach 2007–2016(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Krużyńska, EdytaOrganizacja wydarzeń kulturalnych i popularyzatorskich stanowi istotny element działalności Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu i jest jednym z zadań pracowników Oddziału Informacyjno-Bibliograficznego. Niniejszy artykuł prezentuje inicjatywy podejmowane w latach 2007–2016. Łącznie w ciągu 10 lat wszystkie biblioteki tworzące system biblioteczno-informacyjny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zorganizowały niemal 1000 przedsięwzięć, wśród których znalazły się wystawy, koncerty, konferencje, seminaria, wykłady otwarte, debaty, spotkania autorskie, kiermasze książek czy pokazy filmów. Toruńska Biblioteka Uniwersytecka – jako instytucja naukowa i edukacyjna – jest także lokalnym menedżerem kultury. Szeroka współpraca z instytucjami kultury i nauki, organizacjami pozarządowymi, studenckimi i zawodowymi, a także instytucjami społecznymi czy firmami sprzyja popularyzacji kultury.Item Działalność kulturotwórcza i jej rola w bibliotece naukowej na przykładzie Biblioteki Politechniki Lubelskiej(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Panasiewicz, Katarzyna; Tomczak, ŁukaszW artykule prezentowane są działania i propozycje upowszechniania kultury realizowane w Bibliotece Politechniki Lubelskiej, dające możliwość rozwoju osobom korzystającym z jej usług i bibliotekarzom. Inicjatywy te uzupełniają i poszerzają ofertę biblioteki oraz stanowią szansę na integrację ze środowiskiem akademickim.Item Działalność naukowa Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2018) Piotrowska, EwaW artykule przedstawiono realizację zadań naukowych w systemie biblioteczno-informacyjnym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (UP). Zaprezentowano zakres czynności na stanowisku sekretarza naukowego Biblioteki Głównej UP oraz obowiązujące na uczelni zasady powoływania osób na stanowiska bibliotekarzy dyplomowanych. Poddano analizie różne formy działalności naukowej: organizowane w bibliotece konferencje, seminaria, warsztaty dla bibliotekarzy, czasopismo elektroniczne i monografie wydawane przez bibliotekę, publikacje naukowe bibliotekarzy, udział w projektach, współpraca z bibliotekami zagranicznymi.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »