Lingua ac Communitas
Permanent URI for this community
Lingua ac Communitas jest międzynarodowym, umieszczonym na liście czasopism punktowanych, niemiecko- i anglojęzycznym czasopismem interdyscyplinarnym, poświęconym zagadnieniom języka i komunikacji społecznej w wielu różnych aspektach nauk humanistycznych (szczególnie filozofia, językoznawstwo, kulturoznawstwo, socjologia, religioznawstwo i inne). Czasopismo zostało założone w roku 1992 i funkcjonuje przy Zakładzie Teorii i Filozofii Komunikacji w Instytucie Filozofii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zakres tematyczny publikowanych w „Lingua ac Communitas” prac wielu uznanych współczesnych myślicieli z Polski, Niemiec, USA, Japonii, Korei, Węgier, Turcji i innych krajów, wychodzi naprzeciw doniosłym problemom filozoficznym współczesności, takim jak: zwrot lingwistyczny, zwrot hermeneutyczny czy zwrot komunikacyjny.
(ang.) Lingua ac Communitas
is an international philosophy journal published by Department of Philosophy of Adam Mickiewicz University in Poland. Established in 1992, Lingua ac Communitas has since become the most renowned and prestigious philosophy journal in field of language and social communication, featuring thoughtful articles authored by experience academics as well as young scholars around the world. Each year, Lingua ac Communitas publishes variety papers in philosophy. We accept submissions every May and print the journal during the late summer. Lingua ac Communitas is distributed to philosophy departments and libraries across the country, and archived copies of recent issues are also available online.
Redaktor naczelny: Bolesław Andrzejewski
Kontakt: Instytut Filozofii UAM
ul. Szamarzewskiego 89c
60-569 Poznań
strona www: http://www.lingua.amu.edu.pl/
Nazwa wydawcy: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM
ISSN 1230-3143
Browse
Browsing Lingua ac Communitas by Title
Results Per Page
Sort Options
Item Conceptualizing Meaning(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Doomen, JasperDescriptions have been the object of attention of many philosophers. The goal of this article is to inquire into the meaning of those descriptions which, due to the peculiar character of the objects of description, have been interpreted in different ways, and to investigate in which sense one is able to speak of the existence (or non-existence) of an object of description. The various sorts of descriptions are inquired; the question which entities exist and which do not is dealt with, and, in relation to this, how ‘meaning’ is to be understoodItem Constructionist Account Of Natural Language Communication In Aristotle’s Rhetoric(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2010) Domaradzki, MikołajWhile Aristotle’s metaphysics is predominantly known for its essentialism and realism, the philosopher’s rhetoric appears to challenge some of the ontological and epistemological assumptions of the fact-based approach to reality that pervade the entire Corpus Aristotelicum. The present paper Constructionist Account Of Na tural La nguage Comm unication… argues that the presence of certain “constructionist” intuitions in Aristotle’s Rhetoric results from the philosopher’s premonition that language performs various communicative functions and that, consequently, the so called “representational” can only be seen as one of them. When proposing an interpretation of those passages in which Aristotle alludes to the possibility of constructing truth and facts rather than merely presenting them, the article suggests that Aristotle’s tripartition of rhetoric be read as an anticipation of Karl Bühler’s model of language as organon, since both thinkers regard language as more than just a tool for describing reality or expressing one’s thoughts. Consequently, Aristotle’s Rhetoric departs from the ideal of truth mirroring the reality, for the philosopher is aware of the performative aspects of natural language communication.Item Czy optymistyczna ocena kondycji nauki o komunikacji w Polsce jest zasadna?(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2010) Wendland, MichałNawet nieśmiała próba podważenia optymizmu podzielanego przez licznych, często spotyka się z dezaprobatą. Podanie w wątpliwość optymizmu dotyczącego kondycji nauki o komunikacji (a przynajmniej wskazanie okazji do dyskusji nad nim), nie wynika jednak z niechęci, uprzedzenia czy „braku wiary”, a jedynie z troski o samą refleksję nad komunikacją, prowadzoną w naszym kraju przez różne grupy badaczy.Item Das Männliche und das Weibliche. Aus Wilhelm von Humboldts Philosophie des Menschen(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2010) Andrzejewski, BolesławDas Ziel folgender Arbeit eine kurze Schilderung der Anschauungen des frühen Wilhelm von Humboldt. Unter diesen Anschauungen befinden sich die Ergebnisse der Erforschung verschiedener Wissensfelder, darunter die Fragen der Politik, des Rechts, des Altertums, aber auch der Ästhetik. Der frühe Humboldt hat sich auch mit der Naturwissenschaft und mit der philosophischen Anthropologie beschäftig, und diesen Bereich wollen wir im folgenden Text in Betracht nehmen, besonders aber wollen wir uns auf die Unterscheidung des menschlichen Geschlechts konzentrieren.Item Deleuze and the Face(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Canar, BurcuThis article aims to analyze Gilles Deleuze and Felix Guattari’s “faciality”, which is not handled in a Deleuzian sense. By saying that faces are “inhuman”, Deleuze and Guattari speak in the name of the face. In Le Visage Humain, Antonin Artaud emphasizes the fact that nothing can be known about the face. The silence of the face gives rise to question the Deleuzian way of thinking. Writing on the face is taken as walking through the surface of Deleuze and Guattari’s philosophy. What comes out to the surface in the end is the face (in italics) that draws the non-Deleuzian line of flight.Item Die Familie als Ort der Erziehung des Menschen. Eine Skizze zur "Metaphysik des Muttertums" Wilhelm Schapps(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Nowikow, IgorWilhelm Schapp, the German philosopher (a student of Edmund Husserl), wrote his treatise “Zur Metaphysik des Muttertums” in 1937, but the book was not published until 1965, fourteen days before the author’s death. Its theme is motherhood and family. This article attempts to interpret the Wilhelm Schapp`s text; the subject of the analysis is, firstly, the meaning of the title phrase “Metaphysik des Muttertums” (“metaphysics of motherhood”), and secondly, the role of the family in the educational process. In his metaphysical work Wilhelm Schapp appears as a philosopher, strongly connected with the Christian tradition; according to him the main term of this tradition is not reason, but love, the deepest manifestation of which is motherhood.Item „Dziedzictwo Schramma” jako źródło specyfiki polskiej nauki o komunikacji(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Kulczycki, EmanuelNiniejszy tekst jest próbą wskazania źródłowych uwarunkowań, które przyczyniły się do praso- i medioznawczego charakteru refleksji uprawianej w ramach polskiej nauki o komunikacji. Ukazanych zostanie sześć takowych źródeł, które widoczne są z perspektywy filozofii prowadzącej rozważania nad refleksją uprawianą w ramach nauki o komunikacji. Za główne źródło specyfiki polskiej nauki o komunikacji uznam wpływ rozwiązań instytucjonalnych poczynionych przez Wilbura Schramma w celu instytucjonalnego ugruntowania refleksji nad komunikacją w ośrodkach akademickich w Stanach Zjednoczonych oraz wykorzystanie (a dokładniej: analogiczne zastosowanie) wyników tychże rozwiązań na gruncie polskimItem Estetyczna zasada nieodróżnialności H.-G. Gadamera a tekstualność dzieła sztuk(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Wejman, KatarzynaHans-Georg Gadamer w ramach hermeneutycznych rozważań dotyczących doświadczenia dzieła sztuki oraz jego ontologicznych podstaw staje przed problemem obcości i nieprzyswajalności sztuki modernistycznej. Stawia ona bowiem pod znakiem zapytania obowiązywanie kanonów, a tym samym tradycję jako taką, która według Gadamera stanowi podstawę procesu rozumienia. Celem niniejszej pracy jest konfrontacja Gadamerowskiej próby odpowiedzi na wyzwanie, jaką dla jego filozofii była sztuka modernistyczna, z tekstualnymi oraz dekonstrukcjonistycznymi projektami Rolanda Barthes’a czy Jacques’a DerridyItem Filozofia moralności Immanuela Kanta w świetle teorii językoznawstwa kognitywnego(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Gierszewska, MagdalenaThe purpose of this article is to present unusually novel approach to Kantian ethics. Linguists George Lakoff and philosopher Mark Johnson are describing the most important concepts of the Kantian work of morality, thanks to their development of cognitive theory of metaphors. It helps the readers to discover its assumptions and aims in much more understandable way. The article shows the phenomenon of the theory of metaphors in the Kantian ethics.Item Humboldt: przełamanie arystotelesowskiego modelu relacji oznaczani(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Drzazgowska, EwaHistoria ludzkiej myśli nie zna gwałtownych zwrotów. Wypowiadane wreszcie prawdy dojrzewają powoli i pojawiają się w różnych uwikłaniach, co czyni niepewną ocenę, czy faktycznie zaszła zmiana. Dotyczy to także zwrotu w dziejach refleksji nad językiem: dokonanego przez Wilhelma von Humboldta (1767–1835) zwrotu w ujmowaniu relacji oznaczania. Polega on na odejściu od modelowego arystotelizmu, w którym wyrażenia oznaczają niezależne elementy myśli, te zaś z kolei – dane niezależnie rzeczy. Chcę stwierdzić, że Humboldt wyeliminował ów środkowy człon relacji: elementy myśli istniejące niezależnie od języka. Dokonał tego, wywodząc, że nie istnieją żadne pojęcia niezależne od języka, lecz raczej wszystkie są tworami czysto językowymi. Niestety – niestety z punktu widzenia badacza śledzącego rozwój namysłu nad językiem – teza ta pojawia się u Humboldta w rozmaitych uwikłaniach, które nasuwają wątpliwości co do oceny faktycznych jego zasług w wymienionym względzieItem Industrialization of Existence as an Source of Malaise(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Ilnicki, RafałA review of a book by Bernard Stiegler, Technics and Time 3: Cinematic Time and the Question of Malaise, trans. Stephen Barker, Stanford University Press 2011.Item Język(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2012) Wisser, RichardWhat is the difference between language and chatter of today? The genuine language (of yesterday) has the power „to create the endless worlds, to give names of God and mans, to show the depth of human emotions”. Nowadays can language „only inform and multiply the words”. We should bring the former language back to life. One can interpret the following poems in the key of symbolic philosophy (constructivism) or in the key of romantic philosophy (universal communication).Item Johann Nicolaus Tetens. Der Vergessene Kritiker von Herder und Süßmilch(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2010) Żurych, OliwiaThe objective of this article is to present the thinking of a German philosopher Johann Nicolaus Tetens with particular reference to his views on the origin of language. Tetens took a great interest in epistemology, philosophy of language, a various aspects of exact science like mathematics, physics, statistics, finances, and natural science. The great impact on his philosophical views had Locke’s and Hume’s empiricism and Leibniz’s philosophy. He is considered to have been an influence on Immanuel Kant. In the 18th century debate on the origin of language Tetens presented a contradictory approach to both most popular theories of Süssmilch and Herder. He rejected both the idea of divine origin of language and the naturalistic one, according to which language is a natural and essential physiological function of human body. Tetens deemed that humans possess predispositions typical to their species and under certain circumstances are able to create a language in the process of socialisation.Item Komunikacja dla osób niepełnosprawnych w środowiskach nowych mediów(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2012) Mikołajewska, Emilia; Mikołajewski, DariuszItem Kontekst i konwencja w komunikacji(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2012) Zadka, MałgorzataItem Listening to Anima Mundi: The Organic Metaphor in the Cosmoecological Perspective(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2010) Korpikiewicz, Honorata; Dereniowska, MałgorzataThis paper is an attempt to revise an organic epistemological approach toward nature. The sources for such a view are found in the metaphor of the Earth as a living organism, which can be traced even to ancient Greek philosophy. Drawing on the notion of cosmoecology and the Gaia-Uranus Hypothesis, we re-think and supplement the holistic perspective in environmental ethics by emphasizing the role of the embodied of nature, and by turning our attention back “from the heavens to earth”.Item National Culture in the Language of Politics(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Zięba, AnnaThe objective of this paper is to prove that linguistic manifestations of cultural differences can be found in texts produced in culturally distinct environments. Hofstede’s 5D model concerning cultural differences will be presented and applied to an analysis of two texts: speeches delivered by the Polish Prime Minister, Donald Tusk, and the British Prime Minister, Gordon Brown. It will be shown that specific characteristics of both texts correspond to the cultural dimensions introduced in the 5D model, especially the dimension of power distance, the dimension of individualism vs. collectivism and the dimension of uncertainty avoidance. The importance of the implementation of the results of such an analysis will be underlined, especially in the context of migration. It will be proven that the linguistic application of Hofstede’s model seems to be an indispensible tool in the research into the pragmatics of intercultural communication. It may also be helpful in preparing acculturation courses for future expatriates who are bound to experience a cultural shock. The paper is based on literature on intercultural communication and text analysis and the transcripts of both speeches.Item O (nie)ograniczoności komunikacji w kontekście dialektycznego rozumienia granicy(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2011) Wendland, MichałW tezie 6.522 swojego Traktatu logiczno-filozoficznego Ludwig Wittgenstein stwierdza: „Jest zaiste coś niewyrażalnego. To się uwidacznia, jest tym, co mistyczne”. Wyraża się w niej przekonanie austriackiego filozofa o istnieniu „czegoś”, co miałoby znajdować się poza granicami języka, co wymyka się słowu, jest niewyrażalne, a tym samym – niekomunikowalne, jak powiedzielibyśmy dzisiaj. Przekonanie, zgodnie z którym ludzka kompetencja komunikacyjna i zdolność nazywania są (w jakiś sposób) ograniczone, pojawiało się w tradycji filozoficznej wielokrotnie, od Platona, przez chrześcijańskich mistyków, po filozofię współczesną. Tego typu przeświadczenie jest szeroko rozpowszechnione również w teologii, jednak niniejszy artykuł nie będzie obejmować tego obszaru wiedzy. Również potoczne doświadczenie częstokroć sugeruje istnienie czegoś, czego „nie da się powiedzieć”, co w jakiś sposób wymyka się słowu i bytuje poza jego granicąItem O filozofii Emmanuela Lévinasa u schyłku życia(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2010) Barszczak, StanisławEmmanuel Lévinas’ central thesis was that ethics is first philosophy. His work has had a profound impact on a number of fields outside philosophy, such as theology, Jewish studies, literature and cultural theory, and political theory. His thinking is an interpretive, phenomenological description of the repetition of the face-to-face encounter, the intersubjective relation at its precognitive core, being called by another and responding to that other. In a phenomenology it is a taking into account the experience related to free human action. Our goal is to take what is irreducible in man, that may be developed thanks to the free acts of individuals. Lévinas’ assertion of the transcendence of the face should be understood as the most telling point of departure to a respect and human responsibility. This struggle for esteem occurs in the context of different spheres of life: at work, the struggle to prevail, to protect one's rank in the hierarchy of authority; at home, relations of neighborhood and proximity. Basically, the author describes Lévinas' book titled: God, death and time. The article has four sub-sections: the transition from ontology to the thinking of transcendence, ethics and religion, the philosophy of dialogue, another and the metaphysics of Good. Since attempts to overcome the fundamental ontology, outlining the same time as the concept of an identity with the Other, the author proceeds to present Lévinas’ reflection on the face, which 'says' no transcendence, but contact with my neighbor, immanence. Specific is Lévinas’ ethics, reflected in the final a reflection of God who is "transcendent until his absence". Personal responsibility of man to man consists in the fact that God cannot cancel it. The God who hides his face and left his fair justice without a victory – this distant God – 'comes from the inside'. So what could be more imminent than Good to be entrusted. Contemporary Philosophy extents also personal skills which can be recognized by others. The question thus arises as to whether social ties refer only to struggle for recognition, or it is also a kind of goodwill based on a specific affinity for one person to another in the great human family.Item O komunikacji w procesie przywództwa politycznego(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2012) Żukiewicz, Przemysław