Artykuły naukowe (WSE)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WSE) by Title
Now showing 1 - 20 of 202
Results Per Page
Sort Options
Item 100 lat systemu pomocy społecznej w PolsceBrenk, Mikołaj; Chaczko, Krzysztof; Pląsek, RafałPomoc społeczna (do lat 90. formalnie: opieka społeczna) funkcjonuje w Polsce właściwie od stu lat. Można byłoby więc założyć, iż jest to instytucja dojrzała. Jednak jej specyfika – w tym rola w przestrzeni społeczno-gospodarczej – powoduje, że stojące u podstaw systemu pomocy założenia ulegały często radykalnym przemianom, w różnym stopniu reagując na pojawiające się potrzeby społeczne. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie drogi, jaką przebyła instytucja opieki i pomocy społecznej w ciągu ostatnich stu lat. Kolejne części poświęcone będą charakterystyce najpierw opieki społecznej, kolejno w okresie międzywojennym oraz Polski Ludowej, następnie zaś instytucji pomocy społecznej w III Rzeczpospolitej. Niniejszy tekst jest próbą syntetycznego ukazania kluczowych kwestii związanych stricte z formalno-instytucjonalnym funkcjonowaniem sektora opieki i pomocy społecznej w zmiennych warunkach polityczno-ustrojowych lat 1918–2018, stąd z pewnością wiele zagadnień (osób, instytucji, wydarzeń) ważnych w dziejach tej dziedziny zostało potraktowanych marginalnie, bądź pominiętych.Item 100 lat systemu pomocy społecznej w Polsce(2018) Brenk, Mikołaj; Chaczko, Krzysztof; Pląsek, RafałThe goal of this article is to sum up the past hundred years of the social security system in Poland, starting with establishment thereof as Poland regained statehood in 1918. The changes which occurred in that time have been divided into three subsequent stages of the history of the Polish social security system. The first was the Interwar period when efforts were made to establish a social security system in independent Poland, in areas formerly divided between Austria, Prussia and Russia with extreme systems of social security. The next period was the Polish People’s Republic (1944–1989) when the communist authorities dismantled the pre-war social security system based on cooperation between state-owned and social organisations and the Church, replacing it with inefficient structures interested only in selected social groups in need. On the other hand, the third stage, commenced in 1989, of reconstructing social security, at first offered social protection for individuals affected by the system transformation. The last dozen or so years of development of social security is characterised by increasingly visible stimulation of social and economic growth to activate people from the fringes of the society.Item 100 years of the social assistance system in Poland(2018) Brenk, Mikołaj; Chaczko, Krzysztof; Pląsek, RafałThe goal of this article is to sum up the past hundred years of the social security system in Poland, starting with establishment thereof as Poland regained statehood in 1918. The changes which occurred in that time have been divided into three subsequent stages of the history of the Polish social security system. The first was the Interwar period when efforts were made to establish a social security system in independent Poland, in areas formerly divided between Austria, Prussia and Russia with extreme systems of social security. The next period was the Polish People’s Republic (1944–1989) when the communist authorities dismantled the pre-war social security system based on cooperation between state-owned and social organisations and the Church, replacing it with inefficient structures interested only in selected social groups in need. On the other hand, the third stage, commenced in 1989, of reconstructing social security, at first offered social protection for individuals affected by the system transformation. The last dozen or so years of development of social security is characterised by increasingly visible stimulation of social and economic growth to activate people from the fringes of the society.Item 25 lat Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu(2018) Nowak-Kluczyński, Konrad; Brenk, MikołajItem 45 lat zawodu "pracownik socjalny" w PolsceBrenk, MikołajItem „A jednak offline”: doniesienia z jakościowych badań nad hybrydyzacją samorzutnej aktywności poznawczej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Cichocki, Sylwester; Czysz, Robert; Przybyła, Tomasz; Klichowski, MichałBackground: In the contemporary culture we observed a kind of apology for the hybridization of cognitive activity. Nevertheless, we don’t know is it a real phenomenon or only a facade. To shed some new light on this issue, we investigated two qualitative studies on the hybridization of spontaneous cognitive activity. Methods: Three martial arts masters and four triathletes took part in these studies. A structured interview was used to collect data. Results: We found that professional and experienced athletes do not recognize a big potential for hybridization. They can’t imagine a strong hybridization of own, and their students, spontaneous cognitive activity, both in the current and the future technological reality. Conclusions: This study contradicts the idea of the superiority (in the cognitive contexts) of what online, over what offline.Item Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży – różne wymiary zjawiska(Fundacja Dzieci Niczyje, 2009) Pyżalski, JacekAgresja elektroniczna, czyli w dużym uproszczeniu taka, do której realizacji stosuje się współczesne technologie komunikacyjne – głównie Internet i telefony komórkowe, jest powszechnie uważana za poważny problem zarówno z obszaru zdrowia publicznego, jak i edukacji. Coraz częściej realizowane są zarówno na świecie, jak i w Polsce różnego rodzaju kampanie społeczne i inne działania, głównie o charakterze edukacyjnym, które mają na celu zapobieganie bądź interwencję, kiedy taka agresja się pojawia. Z drugiej jednak strony, nawet czołowi badacze problematyki zauważają, iż sama definicja zjawiska oraz jego subtypów są na obecnym etapie rozważań słabo dopracowane. Utrudnia to nie tylko ilościowe badania naukowe, w których trzeba operacjonalizować zmienne, ale także przez brak jasnej definicji zjawiska i sposobu pomiaru w różnych badaniach, utrudnione są wszelkie próby porównań międzypopulacyjnych. Do tego brak wyodrębnionych subtypów zjawiska powoduje, że w rozważaniach nadmiernie generalizuje się znaczną ilość różnych jakościowo zachowań, gubiąc tym samym społeczną specyfikę poszczególnych typów zachowań, które można charakteryzować jako agresję elektroniczną. W artykule dokonano przeglądu różnych wymiarów, które warto brać pod uwagę definiując i operacjonalizując poszczególne rodzaje agresji elektronicznej. Ograniczono się do tych sytuacji, w których sprawcami lub ofiarami agresji elektronicznej są dzieci i młodzież. Wykorzystano wymiary stosowane do charakterystyki agresji rówieśniczej rozumianej w sposób tradycyjny oraz te, które zostały zidentyfikowane w badaniach jakościowych opartych głównie na metodzie wywiadu (on-line i face-to-face) ze studentami, młodzieżą i nauczycielami, którzy byli sprawcami, ofiarami lub świadkami agresji elektronicznej.Item Alkoholizm kobiet na przykładzie doświadczeń pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu (filia Wilda)(Instytut Rozwoju Służb Społecznych, 2014) Włodarczyk, EwaKobiety obarczone własnym problemem alkoholowym (niezdiagnozowanym lub zidentyfikowanym) ujawniają się w polu działania szeroko rozumianych służb społecznych. W swojej codzienności zawodowej mają z nimi kontakt między innymi pracownicy socjalni. Niniejszy artykuł stanowi prezentację wybranych wyników uzyskanych w toku przeprowadzonych wywiadów eksperckich z pracownikami socjalnymi jednej z filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu (realizowanych w ramach szerszego projektu badawczego dotyczącego społecznego problemu alkoholowego kobiet) diagnozujących ich stanowisko wobec problemu alkoholowego kobiet, jego przejawów oraz obecności tych kobiet w przestrzeni zatrudniającej ich instytucji oraz ich własnych obowiązków zawodowych.Item Amerykańskie i angielskie wzory strategii awersywnych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Muskała, MaciejThis paper presents examples of activities referring to aversive strategies applied in USA: boot camps and England: High-Intensity Training HIT. It introduces general assumptions and principles operating this penitentiary systems as well as critically evaluates the reasonability of its application.Item Animacja społeczna w kontekście bierności i jej przełamywania(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Włodarczyk, EwaArtykuł stanowi zachętę do refleksji nad determinantami (uwarunkowaniami i barierami) jednostkowej i społecznej pasywności vs. aktywności, istotnej z punktu widzenia pedagogicznych celów animacji społecznejItem Between Kwanzaa and Jediism. Contemporary constructions of religious identity and imagined communities(2012) Drozdowicz, JaremaItem Brunatna edukacja. Kultura, nauka i wychowanie w Trzeciej Rzeszy(Humaniora. Fundacja dla humanistyki, 2016) Drozdowicz, JaremaThe system of education in the Third Reich represented a specific way of combining ideological indoctrination with a certain set of national myths. It was based on a racial discourse and anti-Semitism, as well it persuaded an imperative of total domination over non-German groups of people. This paper deals with the distinctive features of the mentioned educational system in order to deliver a better understanding of functioning of education within a totalitarian regime. Education is her not just simply a selected area of authoritarian politics but an important tool in the mechanism of maintaining control over people’s minds through changing their worldview.Item Building Global Communities Through Universal Bilingual Education(Pixel, 2023) Drozdowicz, JaremaThis paper explores the process resulting in building global communities through the idea of universal bilingual education. In order to do so the paper presents basic theoretical concepts of global communities that are useful today, ie. community of trade, community of law, and community of autonomous communities. Those three concepts are being used to reflect the key aspects of the process in the context of bilingual education and its central role to the effort of building global bridges across local determinants of national schooling systems and the school practice. Thus the case study of the Polish educational initiative International Social Education Programme Bilingual Future serves the purpose of showing how it could be done with the clear goal of gaining real linguistic competence along with social, communicative, and intercultural skills.Item Chasing Tinderella: love and affection in the age of the mobile device industry(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Drozdowicz, JaremaThe extensive use of mobile phones is today a constant part of our daily routines. This social habit had afected also the spehere of emotion, sexuality and the ways people show affection or discontent towards the others. This paper aims at the main characteristics of the relatively new phenomenon of online dating and dating applications in the cintext of the mobile industry’s rise in contemporary economies. The process of a growing number of devices and applications sold worldwide cannot be disregarded in a sociological sense as it clearly affects other areas of public and private lives of individuals. The issue of online security is here also brought into attention. The main thesis of this paper is however based on the notion of the mobile industry as a main factor in changing the technological side of social relations in the todays reality, but on the other hand a certain historical evidence is being highlighted that shows a continuity on a more personal level of the way people deal with love in general.Item Children’s literature and educational games popularizing knowledge about the 20th century history among children at early school age(2019) Brenk, MikołajThe work discusses auxiliary materials for conducting historical education of children aged 6-9 in Poland. The issue is exemplified by selected publications, which in the form of books, comic books and educational games bring about the history of Poland in the 20th century to children. Contemporary publishing positions for early school students have the advantage of teaching history in an active way – the child becomes a participant in historical events. The emotional sphere is involved, so that the acquired knowledge is memorized for a longer time and raises positive connotations. Reversing the traditional form of knowledge administration through learning from detail to the general encourages children to seek answers to emerging questions and to reach to traditional knowledge resources.Item City-based learning - koncepcja uczenia się poprzez miasto. Tło teoretyczne, podstawowe założenia, przyszłe konteksty rozwoju i implementacji(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Kruszwicka, Agnieszka; Klichowski, MichałCurrently, over a half of the world’s population lives in cities. It is estimated that by 2050 at least 85 per cent of Europeans will have lived in European cities. This trend is related to the fact that cities are today spaces of permanent learning in authentic contexts, and it is fostered by the development of new technologies. However, little is known about the city-based learning concept, which is crucial for such type of technology-enhanced learning. Here, we discuss the theoretical background, basic assumptions and future contexts of development and implementation of this idea. Firstly, we demonstrate that city-based learning is based on such theories as urban studies, pedagogy of place, as well as urban education, explorative learning, learning outside the classroom, mobility of learning space or on-street activity. Secondly, we show that smartphones, tablets, GPS, educational cloud and digital textbooks are technologies for city-based learning. We conclude that cities connected to an educational cloud (that is full of educational resources and serving as a platform for educational communication) are unique environments for students equipped with mobile tools. Finally, we point out a new project on a city-based learning implementation.Item Codzienne operacje arytmetyczne a problem kosztów podwójnego zadania: raport z eksperymentu behawioralnego kontrolowanego elektroencefalografem(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018) Przybyła, Tomasz; Klichowski, MichałBackground: Very recent studies show that a cognitive-motor interference can expose people not only to a motor danger but also weaken their cognitive capabilities. This effect is called the dual-task cost. One of the most popular examples of it nowadays is the smartphone use while walking, which is well examined. Yet, there are no studies that would analyse to what extent the other high-popular dual-task situation – shopping at the supermarket, weakens cognitive processes. To shed some light on this issue, we investigated a behavioral experiment on everyday mental calculations. Methods: Twenty mathematically-educated adults took part in this study. We used stimuli in the form of shop labels. The participant's task was to add two prices or state the price after a discount. They carried out the tasks by turns, either by standing (single-task) or walking with a shopping basket (dual-task). EEG controlled level of their attention. Results: We found that a cognitive-motor interference do not affected the everyday mental calculations. But, such familiar mental arithmetic as calculating prices after discounts was frighteningly difficult for the participants. Conclusions: While our finding does not confirm the occurrence of dual-task costs in everyday mental calculations, it has profound consequences for a mathematical education, which effects turn out to be useless in real life.Item Codzienność doświadczeń macierzyńskich matek samotnie wychowujących swoje dzieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2002) Włodarczyk, EwaTekst poświęcony jest problematyce rodzin samotnych matek, przy czym przyjęta perspektywa ujmowania samotnego macierzyństwa stawia na pierwszym planie osobę matki i akcentuje doświadczanie przez nią jej codzienności z wpisanymi weń wysiłkami, związanymi szczególnie z wypełnianiem funkcji socjalizacyjnej. Omówione w nim zostały wybrane wyniki badań własnych: elementy obrazu rodzin samotnych matek i aspekty ich codziennego funkcjonowania, a także zarysowanie poziomu zainteresowania tymi rodzinami i jakości konkretnych działań instytucji statutowo powołanych do niesienia pomocy w ich środowisku lokalnymItem Cyberparki jako hybrydowe przestrzenie uczenia się: rozważania na marginesie projektu COST(Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2019-05) Kruszwicka, Agnieszka; Klichowski, MichałCyberParks will be hybrid spaces of future cities. Learning in CyberParks will take the form of technology-enhanced outdoor learning and will become an important concept that can be used in practice in order to provide an answer to numerous problems of educational institutions, related to students’ lack of contact with nature and consolidation of their sedentary lifestyle. In this paper we discuss evidences from the CyberParks COST project and we present recommendations regarding the constructions of CyberParks. We point, for example, that when designing CyberParks, one has to think not only about the technological infrastructure, but also about making sitting spots for using learning technology. We also present the original project of such an object.Item Cyborgization yesterday, today and tomorrow: Selected perspectives and educational contexts(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Klichowski, Michał; Przybyła, MariuszIn this article we attempt to show that men have aimed at cyborgizing themselves from the dawn of history. We will present selected current perspectives on the process of cyborgization that we symbolically call the restoring and extending ones. We will show selected exemplifications of cyborgizing activities and visions on the cyborgization of tomorrow. The analysis of these concepts is crucial for teachers, as they show the dichotomous relation between education and cyborgization. The dichotomy is related to the fact that on the one hand futurologists claim cyborgization is a technology of a tremendous educational potential, and on the other hand they conjecture about the concept of a world of cyborgs that exists without education.