Wydział Studiów Edukacyjnych (WSE)/Faculty of Educational Studies
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Wydział Studiów Edukacyjnych (WSE)/Faculty of Educational Studies by Title
Now showing 1 - 20 of 539
Results Per Page
Sort Options
Item 100 lat systemu pomocy społecznej w PolsceBrenk, Mikołaj; Chaczko, Krzysztof; Pląsek, RafałPomoc społeczna (do lat 90. formalnie: opieka społeczna) funkcjonuje w Polsce właściwie od stu lat. Można byłoby więc założyć, iż jest to instytucja dojrzała. Jednak jej specyfika – w tym rola w przestrzeni społeczno-gospodarczej – powoduje, że stojące u podstaw systemu pomocy założenia ulegały często radykalnym przemianom, w różnym stopniu reagując na pojawiające się potrzeby społeczne. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie drogi, jaką przebyła instytucja opieki i pomocy społecznej w ciągu ostatnich stu lat. Kolejne części poświęcone będą charakterystyce najpierw opieki społecznej, kolejno w okresie międzywojennym oraz Polski Ludowej, następnie zaś instytucji pomocy społecznej w III Rzeczpospolitej. Niniejszy tekst jest próbą syntetycznego ukazania kluczowych kwestii związanych stricte z formalno-instytucjonalnym funkcjonowaniem sektora opieki i pomocy społecznej w zmiennych warunkach polityczno-ustrojowych lat 1918–2018, stąd z pewnością wiele zagadnień (osób, instytucji, wydarzeń) ważnych w dziejach tej dziedziny zostało potraktowanych marginalnie, bądź pominiętych.Item 100 lat systemu pomocy społecznej w Polsce(2018) Brenk, Mikołaj; Chaczko, Krzysztof; Pląsek, RafałThe goal of this article is to sum up the past hundred years of the social security system in Poland, starting with establishment thereof as Poland regained statehood in 1918. The changes which occurred in that time have been divided into three subsequent stages of the history of the Polish social security system. The first was the Interwar period when efforts were made to establish a social security system in independent Poland, in areas formerly divided between Austria, Prussia and Russia with extreme systems of social security. The next period was the Polish People’s Republic (1944–1989) when the communist authorities dismantled the pre-war social security system based on cooperation between state-owned and social organisations and the Church, replacing it with inefficient structures interested only in selected social groups in need. On the other hand, the third stage, commenced in 1989, of reconstructing social security, at first offered social protection for individuals affected by the system transformation. The last dozen or so years of development of social security is characterised by increasingly visible stimulation of social and economic growth to activate people from the fringes of the society.Item 100 years of the social assistance system in Poland(2018) Brenk, Mikołaj; Chaczko, Krzysztof; Pląsek, RafałThe goal of this article is to sum up the past hundred years of the social security system in Poland, starting with establishment thereof as Poland regained statehood in 1918. The changes which occurred in that time have been divided into three subsequent stages of the history of the Polish social security system. The first was the Interwar period when efforts were made to establish a social security system in independent Poland, in areas formerly divided between Austria, Prussia and Russia with extreme systems of social security. The next period was the Polish People’s Republic (1944–1989) when the communist authorities dismantled the pre-war social security system based on cooperation between state-owned and social organisations and the Church, replacing it with inefficient structures interested only in selected social groups in need. On the other hand, the third stage, commenced in 1989, of reconstructing social security, at first offered social protection for individuals affected by the system transformation. The last dozen or so years of development of social security is characterised by increasingly visible stimulation of social and economic growth to activate people from the fringes of the society.Item 25 lat Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu(2018) Nowak-Kluczyński, Konrad; Brenk, MikołajItem 45 lat zawodu "pracownik socjalny" w PolsceBrenk, MikołajItem „A jednak offline”: doniesienia z jakościowych badań nad hybrydyzacją samorzutnej aktywności poznawczej(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016) Cichocki, Sylwester; Czysz, Robert; Przybyła, Tomasz; Klichowski, MichałBackground: In the contemporary culture we observed a kind of apology for the hybridization of cognitive activity. Nevertheless, we don’t know is it a real phenomenon or only a facade. To shed some new light on this issue, we investigated two qualitative studies on the hybridization of spontaneous cognitive activity. Methods: Three martial arts masters and four triathletes took part in these studies. A structured interview was used to collect data. Results: We found that professional and experienced athletes do not recognize a big potential for hybridization. They can’t imagine a strong hybridization of own, and their students, spontaneous cognitive activity, both in the current and the future technological reality. Conclusions: This study contradicts the idea of the superiority (in the cognitive contexts) of what online, over what offline.Item A Narrative Intervention Program for the Building of a Preferred Alternative Narrative in light of the Experiences of Adolescents with Multidimensional Learning Disabilities and Attention Difficulties(2021) Wizman-Man, Dickla; Krauze-Sikorska, Hanna. Promotor; Marciniak, Mateusz. PromotorThis research study examines the personal narratives of twenty graduates with multidimensional learning disabilities and attention difficulties who completed their studies in a special education school and integrated into an intervention program that acts in the school. The program “Life Stories for Personal Development” is based on the principles of the narrative paradigm and constitutes an inseparable part of the curriculum in the school. In this research study, use was made of qualitative-narrative research. The findings were collected using semi-structured narrative interviews that were recorded. In addition, use was also made of different quantitative personality questionnaires. The aim of the use of the quantitative questionnaires was to describe the group and to define the narrative of the extensively researched population, with reference to different personality attributes – family support, self-efficacy, self-direction, optimistic approach to life, and future orientation – studies. The interviews and the questionnaires were distributed at the end of their studies in the educational framework at two points of time in their lives – with their entrance into the school and before their integration into the intervention program and at the end of the studies after three years of participation in the intervention The program recognizes the power of the story that the person tells about his life to shape and channel life and recruits this power for the educational treatment activity. The program focuses on the person’s ability to change the narrative, through group and individualized processes. The objective of the research study was to learn about the personal experience and the graduates’ perception about different dimensions in their lives such as family support, peer group, approach to life, future orientation, self-efficacy, and self-image. For this purpose, the phenomenological paradigm was chosen as a theoretical framework that guides the research that seeks to understand the subjective experiences and meanings that the graduates give to their lives as people with learning disabilities and attention difficulties, while building a theoretical framework that will further the understanding. In the qualitative analyses the relationships between past and future personality traits of self-esteem, self-efficacy, optimism, and family support were examined. The results showed that there are differences between past and future scores in the measurements of self-esteem, self-efficacy, and optimism. In the case of each of the personality factors, the score was higher in the future than in the past. However, in the measurement of level of family support, no significant difference was found. A positive correlation was found between past self-esteem and past self-efficacy measured at the same time, suggesting that the higher one’s self-esteem was in the past, the higher one’s self-efficacy was too, and vice versa. Similarly, a significant positive correlation was found between future self-esteem and future self-efficacy, suggesting that the higher one’s self-esteem is in the future, the higher one’s self-efficacy is too, and vice versa. And the same goes for the relation between those characteristics in the future. According to the results of analysis of relations between the scores on the Personality Questionnaires, the higher one’s self-esteem is in the future, the higher one’s optimism is, and vice versa. In other words, if the individual’s self-image in the future is higher, then the level of optimism will be higher, and the reverse is true. No other same time relations were found to be significant. Another important issue is that the higher one’s self-efficacy was, the lower the future optimism, and vice versa. No other significant relations were found in the data. The responsibility of this research study led me to return to the field of education when I am equipped with a greater understanding of the graduates’ narratives. The implications of this research study belong to the field of therapy and the field of education. In the field of therapy, one of the aspects emphasizes the importance of the narrative instrument: life stories as an instrument of treatment and assessment in the education work with children. This trend joins the trend of many researchers who address the profound and therapeutic meaning of the narrative story, since it is an organizing principle in the person’s experience of himself. The research study is intended to help the support factors – the education institutions in general and the special education institutions in particular – to know in-depth the difficulties faced by learning disabled people and to develop awareness regarding their influence and ability to help them effectively promote the quality of their lives.Item Adaptacja przedszkolna dziecka z lekką niepełnosparwnością intelektualną(Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2011) Buchnat, MarzenaKompetencje adaptacyjne nabywamy przez całe życie, jednak kluczowe znaczenie dla jakości umiejętności przystosowania mają pierwsze doświadczenia adaptacyjne najczęściej związane z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej. To doświadczenie daje nam pewną podstawową matrycę, która zostaje powielona w następnych nowych sytuacjach, wymagających przystosowania. Prawidłowa adaptacja do przedszkola warunkuje również optymalny rozwój dziecka w tej placówce. Dlatego warto przyjrzeć się procesowi adaptacji czynnikom, które ją warunkują i sposobom wspierającym prawidłowy przebieg tego procesu. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, które z racji na obniżony poziom funkcjonowania mają większe problemy z procesami adaptacyjnymi.Item Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży – różne wymiary zjawiska(Fundacja Dzieci Niczyje, 2009) Pyżalski, JacekAgresja elektroniczna, czyli w dużym uproszczeniu taka, do której realizacji stosuje się współczesne technologie komunikacyjne – głównie Internet i telefony komórkowe, jest powszechnie uważana za poważny problem zarówno z obszaru zdrowia publicznego, jak i edukacji. Coraz częściej realizowane są zarówno na świecie, jak i w Polsce różnego rodzaju kampanie społeczne i inne działania, głównie o charakterze edukacyjnym, które mają na celu zapobieganie bądź interwencję, kiedy taka agresja się pojawia. Z drugiej jednak strony, nawet czołowi badacze problematyki zauważają, iż sama definicja zjawiska oraz jego subtypów są na obecnym etapie rozważań słabo dopracowane. Utrudnia to nie tylko ilościowe badania naukowe, w których trzeba operacjonalizować zmienne, ale także przez brak jasnej definicji zjawiska i sposobu pomiaru w różnych badaniach, utrudnione są wszelkie próby porównań międzypopulacyjnych. Do tego brak wyodrębnionych subtypów zjawiska powoduje, że w rozważaniach nadmiernie generalizuje się znaczną ilość różnych jakościowo zachowań, gubiąc tym samym społeczną specyfikę poszczególnych typów zachowań, które można charakteryzować jako agresję elektroniczną. W artykule dokonano przeglądu różnych wymiarów, które warto brać pod uwagę definiując i operacjonalizując poszczególne rodzaje agresji elektronicznej. Ograniczono się do tych sytuacji, w których sprawcami lub ofiarami agresji elektronicznej są dzieci i młodzież. Wykorzystano wymiary stosowane do charakterystyki agresji rówieśniczej rozumianej w sposób tradycyjny oraz te, które zostały zidentyfikowane w badaniach jakościowych opartych głównie na metodzie wywiadu (on-line i face-to-face) ze studentami, młodzieżą i nauczycielami, którzy byli sprawcami, ofiarami lub świadkami agresji elektronicznej.Item Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży(Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012) Pyżalski, JacekKsiążka stanowi pogłębioną naukową monografię problemu agresji realizowanej przez młodzież za pomocą nowych mediów (internetu i telefonów komórkowych). Zawiera wprowadzenie teoretyczne dotyczące nowych mediów, funkcjonowania młodych ludzi w ich świecie oraz aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną i wpływu nowych mediów na dzieci i młodzież. Czytelnik dowie się z książki nie tylko o rozpowszechnieniu zjawiska, ale także o jego uwarunkowaniach i konsekwencjach. Autor monografii przedstawił szerokie omówienie problematyki bullyingu, cyberbullyingu wraz z charakterystyką roli sprawcy i ofiary, typologii zjawisk i ich współwystępowania. Część badawcza opiera się o trzy duże projekty badawcze – reprezentatywne badania polskich gimnazjalistów, badania nauczycieli oraz studentów, w których zostały wykorzystane metody badawcze zarówno o charakterze jakościowym (wywiady, wywiady online, grupy fokusowe), jak i ilościowym (badania kwestionariuszowe). Książkę kończą wnioski dotyczące wychowania młodych ludzi w świecie nowych mediów, w szczególności w obszarze profilaktyki i interwencji związanej z agresją elektroniczną.Item Aktywizacja osób niepełnosprawnych w propagandzie Polski Ludowej lat 1946−1956(GSW Milenium, 2015) Brenk, MikołajItem Aktywność muzyczna a umiejętności geometryczne uczniów szkoły podstawowej(2021) Andrys, Magdalena; Dylak, Stanisław. PromotorDysertacja „Aktywność muzyczna a umiejętności geometryczne uczniów szkoły podstawowej” składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy dotyczy biologicznych i edukacyjnych podstaw rozwoju muzycznego człowieka. Przedstawiono w nim niezbędne fakty i pojęcia potrzebne do dalszych rozważań. Przechodząc, w dalszej części, do treningów artystycznych i ich wpływie na procesy poznawcze człowieka, przeanalizowano wyniki badań świadczące o korelacji dodatniej w tejże kwestii. Rozważania obejmują również zagadnienie współczesnej wiedzy o mózgu. W drugim rozdziale dokonano charakterystyki i umiejscowienia edukacji muzycznej w polskim systemie oświaty ze szczególnym uwzględnieniem aktywności muzycznej w postaci gry na instrumencie. W rozdziale tym uprzednio ukazano muzykę w kontekście społeczno-kulturowym, jak również przeanalizowano pokrótce najważniejsze jej założenia i funkcje. Trzeci rozdział oscyluje wokół matematyki, dlatego zawarte w nim zostały wyniki badań traktujące o wpływie treningów artystycznych, na procesy poznawcze leżące u podstaw matematyki. Opisane zostały badania prowadzone pod kierunkiem Elizabeth Spelke, które były inspiracją do podjęcia tematu rozprawy. Czwarty rozdział to przedstawienie metodologii badań własnych, których przedmiotem była aktywność muzyczna i umiejętności geometryczne, a celem głównym określenie zależności między aktywnością muzyczną a umiejętnościami geometrycznymi uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. W rozwiązaniu problemu głównego i problemów szczegółowych zastosowano metodę eksperymentu pedagogicznego z wykorzystaniem techniki grup równoległych, oprócz eksperymentu w badaniach wykorzystano również metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety. Narzędziami zastosowanymi w badaniach były: test umiejętności geometrycznych oraz kwestionariusze. Dokonana analiza badań oraz interpretacja wyników została przedstawiona w rozdziale piątym.Item Aktywność muzyczna w kształtowaniu wybranych kompetencji społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym(2015-11-06) Colonna-Kasjan, Daniela; Sowińska, Halina. PromotorKontakt ze sztuką i kulturą jest szczególnie istotny w procesie rozwoju osobowego dzieci. Doświadczenia związane z podejmowaniem aktywności muzycznej w zakresie odbioru, odtwarzania i tworzenia muzyki mogą zostać wykorzystane w różnych obszarach funkcjonowania. Obserwacje zachowań dzieci zainspirowały mnie do opracowania modelu zajęć muzycznych aktywizujących uczniów społecznie i wdrożenia go do praktyki szkolnej. Kluczowym celem badań była weryfikacja opracowanego przeze mnie teoretycznie modelu działań edukacyjnych i zbadanie związku między aktywnością muzyczną uczniów edukacji wczesnoszkolnej stymulowaną w toku realizowanych zajęć muzycznych a rozwojem ich kompetencji społecznych. W celu weryfikacji założonej hipotezy zastosowałam metodę eksperymentu pedagogicznego prowadzonego techniką grup równoległych. Założyłam, że uczestnictwo w zajęciach realizowanych zgodnie z przyjętą koncepcją sprzyja osiąganiu coraz wyższego poziomu kompetencji społecznych: gotowości do niesienia pomocy innym, umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów, umiejętności rozwiązywania konfliktów, umiejętności współpracy i współdziałania z innymi. Realizacja ćwiczeń i zadań muzycznych według własnego programu zajęć wpłynęła w znaczący sposób na rozwój i podniesienie poziomu wybranych kompetencji społecznych w klasach eksperymentalnych, co potwierdzają analizy statystyczne wyników badań.Item Aktywność poznawcza dziecka w przestrzeni edukacyjnej środowiska(2010-06-21T11:47:47Z) Basińska, Anna; Sowińska, Halina. PromotorW pracy została dokonana charakterystyka aktywności poznawczej, jaką podejmuje dziecko w okresie późnego dzieciństwa w kontakcie ze środowiskiem. Obraz aktywności dziecka nie byłby jednak pełen, gdyby nie uwzględniał specyfiki środowiska, w którym dziecko żyje i rozwija się. Dlatego drugim celem, który określał charakter badań było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jakim środowisku dziecko podejmuje aktywność poznawczą: jakie są jego cechy, jakie tkwią w nim możliwości. Najbliższymi dziecku w okresie późnego dzieciństwa strukturami środowiska są: rodzina, szkoła i otaczająca je lokalna przestrzeń. W każdym z nich poszukiwano czynników, które determinują aktywność poznawczą dziecka w środowisku. Zawarty w temacie pracy konstrukt przestrzeń edukacyjna środowiska oznacza, że końcowe analizy zawarte w pracy prowadzą do ustalenia, na ile rodzina i szkoła oraz podmioty środowiska lokalnego kreują wspólną przestrzeń dla poznawczych działań dziecka w środowisku.Item Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka(Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, 2012) Dylak, StanisławCzłowiek zawsze przywiązywał duże znaczenie do komunikacji i komunikatów niewerbalnych, przede wszystkim tych wizualnych. Przez długi czas rozwoju człowieka taka komunikacja była dla niego podstawową. Jednak rozwój mowy, a dalej pisma i druku zdominował komunikowanie się. Do tego stopnia, że sam pomysł takiej kompetencji wśród celów edukacji bywał krytykowany. Jednak rozwój technologii informacyjnych, a w konsekwencji powstanie dominującego środowiska wizualnego, doprowadził do zmian w sposobie czytania tekstów przez młodzież bardzo zaangażowaną w przestrzeni cyfrowej. W efekcie następuje ponowne zwracanie się myśli ludzkiej do komunikacji wizualnej, jej zasad i języka. Dzisiaj mówimy o konieczności edukacji dla bycia i działania w przestrzeni wizualnej, a więc kształtowania visual literacy.Item Alkoholizm kobiet na przykładzie doświadczeń pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu (filia Wilda)(Instytut Rozwoju Służb Społecznych, 2014) Włodarczyk, EwaKobiety obarczone własnym problemem alkoholowym (niezdiagnozowanym lub zidentyfikowanym) ujawniają się w polu działania szeroko rozumianych służb społecznych. W swojej codzienności zawodowej mają z nimi kontakt między innymi pracownicy socjalni. Niniejszy artykuł stanowi prezentację wybranych wyników uzyskanych w toku przeprowadzonych wywiadów eksperckich z pracownikami socjalnymi jednej z filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu (realizowanych w ramach szerszego projektu badawczego dotyczącego społecznego problemu alkoholowego kobiet) diagnozujących ich stanowisko wobec problemu alkoholowego kobiet, jego przejawów oraz obecności tych kobiet w przestrzeni zatrudniającej ich instytucji oraz ich własnych obowiązków zawodowych.Item Amerykańskie i angielskie wzory strategii awersywnych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012) Muskała, MaciejThis paper presents examples of activities referring to aversive strategies applied in USA: boot camps and England: High-Intensity Training HIT. It introduces general assumptions and principles operating this penitentiary systems as well as critically evaluates the reasonability of its application.Item Animacja społeczna w kontekście bierności i jej przełamywania(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017) Włodarczyk, EwaArtykuł stanowi zachętę do refleksji nad determinantami (uwarunkowaniami i barierami) jednostkowej i społecznej pasywności vs. aktywności, istotnej z punktu widzenia pedagogicznych celów animacji społecznejItem Anthropology of Education and the Understanding of Cultural Diversity(Atiner, 2016) Drozdowicz, JaremaAnthropology of education is regarded as a relatively new sub discipline combining theory and methods of anthropological and ethnographic studies with those of pedagogy and educational studies. This paper deals with the problem how the anthropology of education and also anthropology in general might be applied towards the issue of cultural diversity and the category of cultural difference. It is important to NATO that those problems gain a new meaning and seem to be crucial in the context of the transformation that occurs today in Western societies. This very change could be described as the transition of the nation state into a multicultural state and society. The debate surrounding the idea and praxis of multiculturalism raises further questions on how we are able to create patterns of integration applied to minorities, migrants, refugees etc. In the light of the recent processes and events in Europe this question seems to be significant more than ever and the anthropology of education could serve here as a partial answer to the raised issues.Item Anthropomorphizing Nature as a Tool for Environmental Education. Opinions of Pedagogy Students in the Context of Represented Environmental Ethics(UKSW, 2023) Kozłowska, Agnieszka; Czapla, MałgorzataThe purpose of the study was to check pedagogy students’ opinions on using anthropomorphizing nature for the development of pro-environmental knowledge and behaviour in the context of their own environmental ethics orientations. An online survey for university pedagogy students from Poznan, Poland, was conducted. N=221 respond-ents, of whom 97% were women, filled out the questionnaires. Descriptive statistics were used for closed questions on students’ opinions about using anthropomorphizing nature for environmental education. To find out the respondents’ environmental ethics orientations, content analysis of answers to open questions was used, applying theory-based cat-egories of environmental orientations derived from environmental ethics (anthropocentrism, biocentrism). The findings revealed that the majority of students believe that anthropomorphism of nature helps in the development of pro-envi-ronmental behaviour (62.4%) and knowledge (55.8%). In justification, most (63.8%) presented anthropocentric attitudes; 27.5% of answers were biocentric, and 8.8% – mixed eclectic. According to the other questions the respondents supported biocentric environmental norms. Their justifications, however, again revealed mostly anthropocentric motivations 63.2%. Conclusion: Pedagogy students, although they support biocentric norms, believe that anthropomorphism of nature will be the right tool for environmental education, and use anthropocentric arguments in their justifications. In their future pedagogical practice, they will rather develop anthropocentric orientations in children, building positive attitudes to-wards nature on (false) belief in similarities of human and non-human living organisms, instead of recognition of their “otherness” and intrinsic value.