Artykuły naukowe (Bib)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (Bib) by Title
Now showing 1 - 20 of 125
Results Per Page
Sort Options
Item Agnieszka Borysowska, Kultura książki w dawnym Szczecinie (XVII– –XVIII w.). Studia z pogranicza bibliologii i literaturoznawstwa, Szczecin 2018, Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica, ss. 404(Instytut Historii PAN im. Tadeusza Manteuffla w Warszawie, 2020) Wójcik, RafałItem AMMLA 2014 Relaţiile bibliotecii universitare din Poznąń cu AMMLA(2015) Grażyńska, IulianaItem Item Andrzej Karpowicz – twórca Pracowni Zbiorów Masońskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2011) Kurzawa, TomaszArtykuł omawia działalność naukową i zasługi w zakresie pracy bibliotecznej twórcy Pracowni Zbiorów Masońskich Biblioteki Uniwersyteckiej – mgra Andrzeja Karpowicza. Portret Andrzeja Karpowicza przedstawiony został na szerokim tle piśmiennictwa i źródeł do dziejów wolnomularstwa oraz sylwetek autorów zajmujących się wskazaną problematyką.Item Antysemicki incydent prasowy. Kartki pocztowe i poznańskie gazety(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2011) Skutecki, JakubJednym z motywów ikonograficznych wykorzystywanych na reklamowych kartach pocztowych z przełomu XIX i XX wieku były strony tytułowe lokalnych gazet. Wokół poznańskich pocztówek z motywem „gazetowym” wydawanych przez Isaaka Plessnera wybuchła w 1904 roku polemika prasowa o silnie antysemickim podłożu. Zarzut dotyczył druku reklamy katolickiego czasopisma u żydowskiego wydawcy.Item Aspekt organizacyjno-prawny elektronicznych usług bibliotecznych na przykładzie wdrożeń aplikacji pakietu LIBSMART(2013) Karwasiński, PiotrRozwój technologii informatycznych, rynek zdominowany przez urządzenia mobilne, wielość komputerowych programów czy aplikacji otwiera nowe możliwości projektowania i wdrażania elektronicznych usług bibliotecznych. W artykule omówiono organizacyjny i prawny aspekt implementacji pionierskich aplikacji pakietu LIBSMART: systemu LIBSMART PAYMENT — umożliwiającego zdalne dokonywanie opłat pobieranych przez bibliotekę oraz aplikacji LIBSMART COPY — umożliwiającej zdalne zamawianie elektronicznych kopii z tradycyjnych materiałów bibliotecznych i w pełni zsynchronizowanej z systemem bibliotecznym. Autor opisuje proces tworzenia e-usług, rozpoczyna od wizji wstępnej, kończąc na fazie wdrożeniowej, będącej zwieńczeniem prac i punktem wyjścia dla promocji. W pracy przeanalizowano i zinterpretowano obecnie obowiązujące przepisy prawne, mające zastosowanie przy korzystaniu z wyżej wymienionych usług. Autor spróbuje też odpowiedzieć na pytanie, czy biblioteka stanowi wartość dla przedsiębiorstw komercyjnych i gdzie należy szukać ewentualnych punktów stycznych we wzajemnej kooperacji.Item Badania potrzeb użytkowników Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu ( Cz.2)(2008) Spaleniak, Alicja; Szerksznis, ŻanetaPrzeprowadzone w latach 2005/2006 badania, których wyniki prezentujemy, dotyczą grupy studentów V roku studiów i uzupełniają badania z roku 2002 . Interesująca wydawała się odpowiedź na pytanie czy magistranci inaczej niż studenci wcześniejszych lat studiów postrzegają bibliotekę i jej ofertę, i czego tak naprawdę od niej oczekują.Tak postawione pytanie pociągnęło za sobą chęć rozwinięcia tych badań dalej, tj. na liczną w naszym Uniwersytecie grupę słuchaczy studiów doktoranckich ( ok.1.200 osób).Item Badania potrzeb użytkowników Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu (Cz.1)(2003) Spaleniak, Alicja; Szerksznis, ŻanetaArtykuł przedstawia wyniki badań użytkowników Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, które przeprowadziłyśmy n a przełomie maja i kwietnia 2002 roku w oparciu o program Libra Priority Search. Badania pozwoliły na ocenę poziomu zadowolenia klientów z usług oferowanych przez agendy Biblioteki, zarówno tych tradycyjnych dostępnych w czytelniach i wypożyczalniach, jak i usług elektronicznych dostępnych ze strony domowej Biblioteki, takich jak informacja katalogowa dostępna przez katalog online, dostęp do prenumerowanych czasopism elektronicznych i bazy danych, tj.: bibliografii dziedzinowych i narodowych. Miały one na celu rozpoznanie potrzeb czytelników, ustalenie słabych i mocnych stron biblioteki. Czy nasza oferta odpowiada oczekiwaniom otoczenia akademickiego i czy sposób oferowania, dystrybucji naszych usług jest odpowiedni? We wstępie omówiona została 3-częściowa ankieta, składająca się : z metryki , z listy 11 usług bibliotecznych, oraz z listy 22 potrzeb wyłonionych przez czytelnika. Umówiono również sposób przetwarzania danych danych przez oprogramowanie Libra. W części drugiej pt.: „Zadowoleni i niezadowoleni czytelnicy” omówiono poziom satysfakcji z usług oferowanych przez Bibliotekę Uniwersytecką oceniony w pięciostopniowej skali. W trzeciej części „Potrzeby ankietowanych czytelników” dokonano porównania preferencji czytelników ze względu na kierunek i lata studiów, częstotliwość korzystania, etc. Wyniki badań ankietowych prowadzonych w roku akademickim 2001/2002 odniesiono do raportu Instytutu Socjologii UAM wykonanego na zlecenie JM Rektora.Item Badania wykorzystania przez polskie biblioteki naukowe środków europejskich, grantów ministerialnych i samorządowych oraz dotacji sponsorów w latach 2000-2008(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2009) Chachlikowska, Aldona; Jazdon, Krystyna; Wieland, Hanna; Szulc, AleksandraBadania dotyczące pozyskiwania środków pomocowych przez polskie biblioteki naukowe przeprowadzone zostały w ramach wewnętrznych projektów badawczych Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Realizacji projektu podjął się Oddział Prac Naukowych, Wydawniczych i Dydaktycznych BU. Zadanie wykonano od września 2008 do czerwca 2009 roku. Zamierzeniem autorek artykułu było uzyskanie pełnej informacji na temat środków pozabudżetowych pozyskiwanych przez polskie biblioteki naukowe oraz określenie stopnia ich wykorzystania. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Przygotowany kwestionariusz ankiety wraz z informacją dla respondentów o celu prowadzonych badań skierowano do wszystkich bibliotek uniwersyteckich, bibliotek głównych uczelni technicznych, medycznych, ekonomicznych, bibliotek akademii wychowania fizycznego, uczelni pedagogicznych i rolniczych oraz do bibliotek publicznych posiadających status bibliotek naukowych. Łącznie wysłano 70 ankiet, odpowiedzi udzieliło 38 respondentów. Wskazany w artykule okres 2000-2008 był czasem zwiększonych możliwości uzyskiwania dodatkowych funduszy przez biblioteki. Najczęściej otrzymywane fundusze to dotacje ministerialne, dalej środki sponsorów na działalność podstawową. W poważnym stopniu wspierały biblioteki, głównie biblioteki publiczne, lokalne samorządy. Zauważalne były dotacje wspierające biblioteki przekazywane przez fundacje i środki ofiarowane przez sponsorów na działalność organizacyjną; ewenementem natomiast – subwencje unijne.Item Biblioteka i relacje nadawczo-odbiorcze. Uwarunkowania współpracy z użytkownikiem w społeczeństwie informacyjnym(Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Nauk Historycznych, 2017) Bródka, MałgorzataItem Biblioteka mojego wieku – czyli jaka?(2007) Jazdon, ArturWspółczesne biblioteki początku XXI wieku cechuje duża zmienność przypisywanych im ról i funkcji. Od bibliotekarzy oczekuje się ich antycypacji, w celu właściwego przygotowania bibliotek i personelu bibliotecznego do ich podjęcia i zrealizowania zgodnego z oczekiwaniami użytkowników. Artykuł stanowi próbę zebrania najważniejszych z obecnie już dokonanych zmian oraz wskazania tych zakresów działań bibliotek naukowych, publicznych i w mniejszym zakresie szkolnych, w których zmiany będą następowały ze szczególnym natężeniem. Omówione zostały zarówno przewidywane role i zadania w zakresie organizacji zasobu i dostępu do niego, budowy własnych zasobów elektronicznych, ich opracowania, przestrzeni bibliotecznej, podejmowanych zadań dziś jeszcze nie uznawanych za typowo biblioteczne, jak i uznane przez autora za najważniejsze – zmiany w zakresie obsługi użytkowników, szkoleń, informacji, edukacji, upowszechniania nauki. Dotychczasowe, jak i te nowe, funkcje winny według autora zostać w jeszcze większym stopniu podporządkowane faktycznym, ale i potencjalnym, użytkownikom biblioteki. Winno to skutkować uczynieniem biblioteki „miejscem spotkań”, z przestrzenią społeczną o nowych funkcjach, realizującą obok potrzeb biblioteczno-informacyjnych, potrzeby kulturalne, edukacyjne, społeczne, artystyczne społeczności lokalnej, w sieciowej współpracy i powiązaniu z innymi bibliotekami i instytucjami nauki, oświaty i kultury. Poruszony został także problem zmian w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, bez realizacji których trudno myśleć o przekształceniu biblioteki i jej funkcji w prognozowanych kierunkach.Item „Biblioteka ucząca się” – zmiany w organizacji i systemie zarządzania w Bibliotece Uniwersytetu Finlandii Wschodniej(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2012) Grabowska, HannaZmieniające się, dynamiczne i wymagające otoczenie współczesnej biblioteki naukowej wywiera nacisk na procesy innowacyjne związane ze zmianami modelu zarządzania. Tematem artykułu są zmiany w organizacji i systemie zarządzania w Bibliotece Uniwersytetu Finlandii Wschodniej przeprowadzone w związku z fuzją poszczególnych jednostek bibliotecznych. W artykule opisano przeobrażenia na poziomie struktury organizacyjnej, polityki gromadzenia, przechowywania i udostępniania zbiorów oraz w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście koncepcji organizacji uczącej się, która potrafi funkcjonować w niestabilnym otoczeniu, dostosowuje się do zmian, ale także poszukuje alternatywy zapewniającej ciągłość i rozwój organizacji.Item Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu w Web 2.0 - rozwój przyjaznej komunikacji cyfrowej i wynikające z niej korzyści(2012) Szerksznis, Żaneta; Lamberti, Maria; Theus, MonikaPoster pokazuje metody komunikacji z czytelnikiem stosowane w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu w technologii mediów cyfrowych. Cyfrowe narzędzia komunikacji stały się bardzo pomocne, niemal niezbędne w pozyskiwaniu nowych czytelników, podtrzymywaniu i rozwijaniu współpracy w społeczności w sieci Web.2.0, zarówno tej globalnej, jak i lokalnej akademickiej. Strona WWW jako statyczna komunikacyjnie jest wspierana przez fora dyskusyjne, chaty, wideokonferencje, warsztaty informacyjne, które są prowadzone w czasie rzeczywistym. Twórczą siłę relacji społecznych z biblioteką rozwinęły interaktywne serwisy społecznościowe (Facebook) oraz komunikatory internetowe integrowane na platformie Ask a Librarian. Biblioteka stała się Biblioteką 2.0 ukierunkowaną na komunikację z czytelnikiem. Aktywne uczestnictwo i udział czytelników przy tworzeniu zasobów naukowych wdrożyliśmy w projekcie instytucjonalnego repozytorium - Adam Mickiewicz Repository (AMUR). Biblioteka zmienia się dla czytelników i z czytelnikami. Wykorzystywane platformy i serwisy społecznościowe dostarczają unikatowych danych o nowych potrzebach informacyjnych i oczekiwaniach docelowego Patrona 2.0, co skutkuje doskonaleniu usług istniejących i tworzeniu nowych. Biblioteka monitoruje usługi i potrzeby czytelników przez prowadzone badania społeczne. Technologie cyfrowe stosowane w komunikacji sprawiają, iż biblioteka staje się bliższa, bardziej dostępna, aby stać się w rezultacie partnerem dla stałych i nowych czytelników. Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu bierze udział w programach europejskich w zakresie katalogowania i digitalizacji zasobu biblioteki cyfrowej WBC, w zakresie wdrożenia nowych technologii i rozwiązań podnoszących jakość usług bibliotecznych, działalności kulturotwórczej (Poznańska Dyskusyjna Akademia Kominksu, deBiUty) i edukacji informacyjnej. Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu jest członkiem organizacji międzynarodowych: LIBER (Liga Europejskich Bibliotek Naukowych), IAML (Stowarzyszenie Bibliotek Muzycznych, Archiwów i Ośrodków Dokumentacji), CERL - Europejskie Konsorcjum Bibliotek Naukowych.Item „Biblioteka” – rocznik. Znaczenie czasopisma(2015) Chachlikowska, AldonaArtykuł jest omówieniem tradycji i znaczenia rocznika „Biblioteka” wydawanego od 1997 roku przez Bibliotekę Uniwersytecką w Poznaniu. Tekst potraktowany został przede wszystkim jako uzupełnienie wcześniej przygotowanego i opublikowanego materiału, przedstawiającego dzieje rocznika do 2009 roku , dlatego też obecnie nacisk został położony na zmiany w prezentowanej problematyce w odniesieniu do lat wcześniejszych, porównania i oczekiwania oraz preferencje redakcji, które dokonały się w latach 2010 – 2014. Zamieszczono też analizę wyświetleń dotyczących „Biblioteki” co pozwala ocenić zainteresowanie czytelników rocznikiem.Item Biblioteki cyfrowe – przyszłość współczesnego bibliotekarstwa(Instytut Logistyki i Magazynowania, 2006) Kaczmarek, Emilia; Karwasiński, PiotrItem Bogate pochówki w antycznej Tracji (V-III wiek p.n.e.). Kilka uwag odnośnie terminologii(Kieleckie Towarzystwo Naukowe, 2010) Hatłas, JerzyItem Budowanie reputacji biblioteki akademickiej w kontekście kształtowania księgozbioru(2016) Bródka, MałgorzataItem Christian Orthodox Churches in Gagauzian Villages in South Bessarabia After Second World War(2012) Hatłas, Jerzy; Żyromski, MarekВ 1812 году Бессарабия была присоединена России. С тех пор на этой территории была создана церковная администрация и церкви. В начале это были временные простые постройки, но потом были сделаны храмы из камня. Независимо от государственной принадлежности (Россия а потом Румыния) религиозная ситуация не была изменена до 1940 года, когда в Бессарабию пришла коммунистическая власть. После Второй мировой войны можно указать два главные периода. Первый из них это борьба атеистического режима с верой и вербующими (огромное большинство церквей были закрыты, а некоторые из них уничтожены). Второй период настал с присутствием декорации и является свободой вероисповедания. Старые храмы были рестаурованы и оттани прихожданом. В местах компактного проживания гагаузов в южной Бессарабии, там где не было культовых построек, были они построены. Православие возвращает в эту зону, но не вернулось в таком степени как в прошлом - это ефект религиозного плюрализма. Ц этой точки зрения можно сказать что южная Бессарабия является территорией где в послевоенный период вера прошла дорогу от семейного наследия (когда церкви были закрыты) до национальных святынь (в присутствие демократических условей).Item Coaching – moda czy konieczność? Możliwości zastosowania coachingu w bibliotece(Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu, 2017) Dąbrowicz, MałgorzataW artykule przedstawiono coaching jako popularną obecnie drogę rozwoju osobistego i zawodowego, a także metodę zarządzania ludźmi oraz zespołami pracowniczymi. Zaprezentowano wybrane definicje coachingu, ujmując go na tle innych form rozwoju pracowników, oraz wielość istniejących szkół i odmian coachingu. Ukazano jego różne formy i możliwości ich zastosowania w bibliotece, ze szczególnym uwzględnieniem coachingu menedżerskiego. Wskazując na korzyści płynące z coachingu dla jednostki, zespołu oraz całej instytucji, podkreślono potrzebę i znaczenie tworzenia kultury coachingowej w bibliotece.