Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM by Title
Now showing 1 - 20 of 95
Results Per Page
Sort Options
Item 6-latki w szkole. Edukacja i pomoc(Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2014) Brzezińska, Anna Izabela; Appelt, Karolina; Jabłoński, Sławomir; Wojciechowska, Julita; Ziółkowska, BeataItem 6-latki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju(Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2014) Brzezińska, Anna Izabela; Matejczuk, Joanna; Jankowski, Paweł; Rękosiewicz, MałgorzataItem Aksjologiczne i terapeutyczne konteksty recepcji poezji dla dzieci(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2013) Krzyśka, SławomirItem Antropologia edukacji. Studium różnicy kulturowej w społeczeństwie otwartym(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2019) Drozdowicz, JaremaKsiążka ta stara się uporządkować pewne zachodnie debaty związane z wielokulturowością i polityką multikulturalizmu, gdzie to pierwsze pojęcie odnosiłoby się do pewnego stanu rzeczywistości społecznej, drugie zaś do poziomu ideowej konceptualizacji tejże rzeczywistości. Pod względem strukturalnym książka dokonuje tego zamierzenia poprzez tematyczny podział poszczególnych jej rozdziałów na trzy główne części. Część pierwsza może być odczytywana jako debata przedmiotowa. Staram się w dwóch pierwszych rozdziałach nakreślić obiekt zainteresowania analitycznego i teoretycznego antropologii edukacji, począwszy od samego zdefiniowania pojęcia kultury, przez wskazanie na jej heterogeniczny charakter, a kończąc na rekonstrukcji związku jaki łączy idee multikulturalizmu z polem edukacji. Dwa kolejne rozdziały formują część pracy, której zasadniczym celem jest nakreślenie ram pola, w którym antropologia edukacji znajduje swoje główne formy aplikacji, jak i przedmiot badań. Zawarte w tym fragmencie rozdziały wskazują zatem na rolę procesów migracyjnych w kształtowaniu współczesnych dyskursów mobilności, wielokulturowości i pojęcia etniczności. Ponadto zarysowane zostają w tym miejscu także podstawy teoretyczne, jakie dla antropologii edukacji i etnografii edukacyjnej wydają się być fundamentalne, jeśli chodzi o ustalenie perspektywy badawczej specyficznej dla tychże nurtów. Ostatnia część książki odnosi się do problemu praktyki. Jest ona rozumiana tu dwojako. Z jednej strony mowa tu o praktykowaniu antropologii edukacji w rozmaitych kontekstach lokalnych i w związku z różnymi lokalnym tradycjami badawczymi. Z drugiej natomiast problem praktyki przeniesiony zostaje w kontekst polskiego systemu edukacji, w którym ujawnia się wyraźny deficyt narzędzi zezwalających na podmiotowe obchodzenie się ze zjawiskiem różnicy kulturowej. Aspekt ten wydaje się być na tyle istotny, iż warto wskazać na fakt, iż różnorodność kulturowa jest w polskich szkołach i przestrzeni edukacyjnej zjawiskiem narastającym. Wnioski jakie nasuwają się z obserwacji modeli obchodzenia się z tym fenomenem mogą przyczynić się natomiast do reformy polskiego systemu kształcenia, lub przynajmniej wskazać kierunki, które warte są zbadania w obliczu dynamiki migracyjnej charakteryzującej współczesność.Item Bóg cyborgów. Technika i transcendencja(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2011) Ilnicki, RafałItem Cierpienie i śmierć jako współczesny performans medialny. Perspektywa performatyczna(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2014) Ewa Jeleń-KubalewskaGłównym celem Ewy Jeleń-Kubalewskiej jest ukazanie problemu medialnego (przede wszyst-kim fotograficznego) sposobu prezentacji bolesnych wydarzeń w ponowoczesnym społeczeń-stwie zachodnim, a także odpowiedź na pytanie, w jaki sposób i w jakim stopniu media kształtują nasze zachowania/postawy wobec śmierci i cierpienia. Dla realizacji swego zamierzenia przyjmuje ona perspektywę performatyczną. Drugim filarem tego projektu są współczesne studia nad traumą. Autorka proponuje inspirujący sposób powiązania tych dwóch filarów w myśl słusznego rozumowania, że przezwyciężenie traumy wymaga performowania. Zasadnicza część książki poświęcona jest wystawie World Press Photo, analizowanej jako performans. Końcowa część publikacji dotyczy prezentacji cierpienia i śmierci w przekazach wiadomości telewizyjnych.Item Co z tym odbiorcą. Wokół zagadnienia odbioru sztuki(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2012) Kędziora, Monika; Nowak, Witold; Ryczek, JustynaWspółczesny odbiorca sztuki znajduje się w niespotykanej wcześniej sytuacji, a jego status trudno jednoznacznie określić. Z jednej strony,bywa lekceważony,staje się przedmiotem ataków i manipulacji,z drugiej zaś-podkreśla się jego podmiotowość. Wzajemne relacje elementów triady artysta-dzieło-odbiorca podlegają ciągłym i trudnym do przewidzenia zmianom. Wyrazem tego procesu może być to,że artyści,kuratorzy i krytycy będący aktywnie zaangażowani w kreowanie obrazu sztuki są,co często bywa pomijane,jednocześnie jej istotnymi odbiorcami.Czy w takiej rzeczywistości można mówić o wyłanianiu się nowego schematu, z którego odbiorca niezwiązany ze światem sztuki jest wykluczony? Monografia "Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki" stanowi próbę interdyscyplinarnej refleksji nad postawionym w tytule pytaniem. Przedstawia analizy procesów zachodzących współcześnie wokół zjawiska odbioru sztuki,przyglądając mu się z perspektywy socjologii,historii sztuki,kulturoznawstwa,estetyki.Item Comprendre les Lumiéres(Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2016) Drozdowicz, ZbigniewAi-je mieux compris les Lumières après ces expériences ? Peut-être. Quoi qu’il en soit, j’en arrive à la conclusion qu’il est plus facile de comprendre les idées d’un philosophe ou d’un autre, que d’avoir une vue d’ensemble sur une époque ou même d’effectuer une analyse comparative entre les positions de philosophes représentant la pensée des Lumières dans différents pays. Bien que cela semble évident, il faut le souligner dès le départ. Une des particularités de l’époque serait également à évoquer: les plus importantes contributions ont été apportées par les philosophes qui avaient des idées différentes et les divulguaient en utilisant des langues diverses. Je ne déprécie pas, de manière générale, les valeurs cognitives des analyses spécialisées et pointues des idées de chacun des représentants des Lumières. Plusieurs d’entre elles concourent à une meilleure compréhension de l’époque ou au moins, à un approfondissement des problèmes qu’elle soulevait. Néanmoins, des analyses ainsi fragmentées et extraites de l’ensemble, rendent difficile l’étude et l’appréciation de l’œuvre des Lumières.Item Cultural Theory and History: Innovation and Subjectivity(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych WUniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Kamińska, Magdalena; Urban, OlgaThe book, divided into two chapters, is dedicated to the theme of social, historical and cultural change. Magdalena Kamińska focuses her attention on the relationship between technological innovation and socio-cultural change. Particularly, she discusses the cultural contexts and social conditions under which the innovation is able to cause the change. The chapter is based on the examples taken from media history. Olga Urban, then, concentrates on the role of the individual within the social and cultural processes of change. She focuses on the problem of human subjectivity, and analyzes different ways of conceptualizing these issues in selected fields of humanities and social sciences.Item Cultural Theory and History: Sign and Context(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Jewdokimow, Dorota; Kizińska, KarolinaSign and Context is the next book of the series “Cultural Theory and History,” initiated during a seminary on this topic held in Institute of Cultural Studies at Adam Mickiewicz University. Two studies presented here are focused on the topic of historical construction of meaning, using the theoretical propositions of Moscow-Tartu school on the example of the semiotics of shame and according to the vision of social negotiation of meaning on the example of gender characteristics of musical culture.Item Cultural Theory and History: The Change and Everyday Life(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Bełkot, Andrzej; Kandulski, Stanisław; Kosińska, MartaThe Change and Everyday Life is the next book of the series “Cultural Theory and History,” initiated during a seminary on this topic held in Institute of Cultural Studies at Adam Mickiewicz University. Here the authors follow different topics according to their own scholarly interest, ranging from the problems of everyday life to gender specifications within musical culture, united by common perspective of the explanation of diachronic sociocultural processes.Item Cultural Theory and History: Theoretical Issues(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014) Moraczewski, KrzysztofThe book is dedicated to a study of consequences of selected methodological and theoretical concepts used and formulated by historians for the general theory of culture. The issues discussed include the concepts of mentality and the cultural image of the world, including relationships between cultural, social and georaphical issues, and the theory of change and diachronic proccesses. The author has chosen to narrow the scope of bibliographical referrences, disccussing a small number of concepts but in an extended way.Item Deklinacja odnowy miast. Z dyskusji nad rewitalizacją w Polsce(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2012) Derejski, Krzysztof; Kubera, Jacek; Lisiecki, Stanisław; Macyra, Roman[...] od rozwoju miast zależy w pierwszym rzędzie rozwój państwa, a rozwój infrastrukturalny i regionalny może wspierać rozwój miast, ale nie może go w decydujący sposób generować. Andreas Billert. Być może dzisiejsi twórcy architektury powinni pozbyć się ambicji nadawania swoim dziełom cech ponadczasowości czy wieczności i poddać się logice ciągłych zmian i wymian, która dominuje w innych dziedzinach twórczości ludzkiej. Krzysztof Kwiatkowski. W historycznym centrum nie można też całkowicie wyeliminować funkcji mieszkaniowej, gdyż tylko ona sprawia, że miasto zawsze żyje. Paweł Kirschke. Wydaje się, że najskuteczniejszą formą ochrony dziedzictwa przemysłowego jest rewitalizacja, która nadaje odzyskanemu obiektowi nowe życie, zachowując jego tożsamość i ciągłość tradycji kulturowej. Agnieszka Zaborska-JagiełłoItem Demokracja i rola obywatela. O napięciu pomiędzy państwem, społeczeństwem i procesami globalizacyjnymi(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, 2014) Baranowski, MariuszKażda sytuacja kryzysowa, wywierając wpływ na rzeczywistość społeczną, powinna podlegać [...] analizie nie tylko ze względu na kontekst zaistniałej sytuacji (tj. jej przyczynę), ale także ze względu na jej bezpośrednie lub pośrednie następstwa (często postrzegane jako funkcje ukryte na poziomie implementacji, zaś jawne – na gruncie regulowania życia społecznego w najszerszym możliwym sensie). Perspektywa socjologiczna, ujmująca mechanizmy instytucji demokratycznych i roli w nich obywatela, w odmienny sposób niż podejście politologiczne ukazuje problem napięcia między państwem a społeczeństwem w ramach procesów globalizacyjnych. Jest to – podobnie jak inne podejścia – heurystycznie interesująca orientacja, która pozwala reinterpretować wpływ globalizacji, gospodarki, instytucji unijnych i ruchów społecznych na istniejącą rzeczywistość (ze społeczeństwem obywatelskim włącznie).Item Dobrani... Miary, skala i konsekwencje (nie)dopasowań na polskim rynku pracy(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2019) Jeran, Agnieszka(Nie)dopasowanie opisuje statycznie i dynamicznie styk między edukacją i gospodarką, ale też osobowością i zawodem lub pracą czy jednostką i organizacją. Osadzenie w myśleniu funkcjonalnym wikła rozważania w diagnozy postrzegające stan dopasowania jako pożądany. Koncepcja dopasowania osadzona jest więc w instrumentalnym ujmowaniu kształcenia, w którym spójność pomiędzy systemami edukacyjnym i gospodarczym jest czynnikiem sprzyjający sprawności gospodarczej i rozwojowi. Z perspektywy jednostkowej jest to kwestia trafności wyboru kierunku i poziomu kształcenia, mierzonej jakością zatrudnienia i satysfakcją. W książce dopasowanie analizowane jest z obu wskazanych perspektyw – opisano sytuację na polskim rynku pracy w kontekście miar dopasowania i sytuacji grup pracowników o różnym poziomie dopasowania, ale także poddano analizie ścieżki prowadzące do uzyskiwania dopasowania i doświadczeń wybranej grupy zawodowej jaką stanowią artyści i twórcy.Item Duch czy życie? Studia i szkice z filozofii niemieckiej(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2011) Przyłębski, AndrzejWiek XIX w filozofii europejskiej to dominacja myśli niemieckiej. W niej zaś ścierały się dwa podejścia. Jedno nawiązywało do Oświecenia, zwłaszcza do Kanta, stawiając w centrum zainteresowań badawczych rozum jako to uposażenie człowieka, które czyni zeń koronę wszelkiego stworzenia, zwieńczenie bytu, co przekłada się na rozstrzygnięcia w ramach filozofii praktycznej: ujęcie dziejów, społeczeństwa, etyki i polityki. Nurt ten można określić mianem racjonalistycznego. Przeciwstawił mu się nurt zainaugurowany przez Herdera, a rozwijany przez Schopenhauera i Nietzschego, nieco pochopnie określany niekiedy jako irracjonalistyczny. W tym kontekście uważano, iż rozum "pracuje w służbie życia" i z życia czynił naczelną kategorię filozoficzną oraz główny obszar badań filozofii. Praca Andrzeja Przyłębskiego pokazuje oba te nurty, ich genezę i ciekawe kontynuacje w filozofii XX wieku.Item Erotyczne peregrynacje. Filozofia antropologiczna Wilhelma von Humboldta(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013) Małecki, WiesławPublikacja ta stanowi obszerne studium poświęcone kwestii kształtowania się w myśli niemieckiej przełomu XVIII i XIX wieku perspektywy antropologicznej. Autor zbudował swoje rozważania wokół pojęcia „filozofia antropologiczna”. Pojęcie to bardzo dobrze oddaje wielowątkowy dialog Wilhelma von Humboldta ze współczesną mu i wcześniejszą filozofią, stanowiąc istotny klucz interpretacyjny dorobku tego filozofa. W książce podjęta została tematyka stosunkowo słabo znana w polskiej literaturze poprzez odwołanie się do nietłumaczonej na język polski twórczości Humboldta. Oryginalne ujęcie przedstawione jest jasnym i precyzyjnym językiem.Item Extremal axioms. Logical, mathematical and cognitive aspects(Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, 2019) Pogonowski, JerzyThe book is devoted to extremal axioms in mathematics and is addressed mainly to cognitive scientists. As far as I am aware it is the first monograph to tackle this issue. The author relativizes extremal axioms to models in the metamathematical sense. Such an approach is the book’s main theoretical virtue, especially with respect to the so-called intended models. It should be stressed that intended models are distinguished on the basis of pragmatic criteria and as such are not reducible to purely semantic or syntactic constructions. In this context the role of extremal axioms is fundamental. Such axioms are formulated not necessarily at the very beginning of a theory but rather only after theoretical constructions have already been present for a long time in the research practice of mathematicians. A question that arises is how extremal axioms distinguish between standard and non-standard models, and whether they do so in a complete way.Item Fikcja jako spoiwo społeczne. Z wizytą u Ferdinanda Tönniesa(Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2012)Item Filozofia i etyka w szkole. Edukacja artystyczna – wyzwania(Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2015) Michałowska, Danuta Anna; Ryczek, Justyna; Suchanek, LidiaKsiążkę wyróżnia projekt połączenia refleksji dydaktycznej z takich dziedzin, jak: filozofia, etyka i sztuki piękne. Autorzy prezentowanej monografii postanowili zrealizować ambitny projekt „interdyscyplinarnego namysłu filozofów i etyków, artystów i pedagogów oraz przedstawicieli nauk pokrewnych”, którego głównym zamiarem jest zachęta do tworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych. Projekt ten świadczy o bardzo dobrej współpracy metodyków z teoretykami dydaktyki, nauczycieli szkolnych z nauczycielami akademickimi, łączeniu szczegółowych rozwiązań edukacyjnych z ogólniejszymi uwarunkowaniami koncepcyjnymi. Prezentowana monografia uwzględnia najnowsze problemy kształcenia filozoficznego. Jej współautorzy podejmują aktualne problemy: sprawę warunków i konkurencyjności nauczania filozofii i etyki w szkole oraz uzależnień społeczno-politycznych z nimi związanych (w tym kwestię braku należytego zrozumienia organów państwa i instytucji oświatowych dotyczącego organizacji lekcji etyki i obecność filozofii w szkołach i na uniwersytetach). Na podkreślenie zasługuje wskazanie podobieństw między myśleniem twórczym a myśleniem filozoficznym, uwypuklenie zasadności kształcenia moralnego w całokształcie edukacji dziecka, powoływanie się na europejskie i amerykańskie propozycje kształcenia filozoficznego w szkole, propozycje wzmocnienia rangi kształcenia estetycznego (zarówno plastycznego, muzycznego, jak i przez edukację architektoniczną).