Moskwa w bieli i czerni - trzy filmowe portrety miasta

Loading...
Thumbnail Image

Date

2013

Advisor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi

Title alternative

Moscow in black and white - three film portraits of the city

Abstract

This article presents the three different portraits of Moscow depicted in the Russian films  Walking the Streets of Moscow by Georgy Danielija, Taxi Blues by Pavel Lungin and Moscow by Alexander Zeldovich. The times the films were made (the thaw period, the period after the collapse of the Soviet Union, and the decline during the 1990s) determine differences in the directors’ perceptions. The picture of the city becomes a reflection of both hope and of more contemporary fears and anxieties.
Artykuł przedstawia trzy różne portrety Moskwy przedstawione w rosyjskich filmach Chodząc po Moskwie Gieorgija Danieliji, Taxi blues Pawła Łungina i Moskwa Aleksandra Zeldowicza. Czas realizacji filmów (okres odwilży, okres tuż po upadku ZSRR oraz schyłek lat 90.) determinujące różnicę reżyserskiego spojrzenia. Obraz miasta staje się odbiciem nadziei, a jeszcze częściej lęków i niepokojów współczesności.

Description

Sponsor

Keywords

Walking the Streets of Moscow, Georgiy Daneliya, Taxi Blues, Pavel Lungin, Moscow, Alexandr Zeldovich, the city in film, Moscow in films, Chodząc po Moskwie, Moskwa, Miasto w filmie, Aleksander Zeldowicz, Moskwa w filmie

Citation

Images, nr 21-22, vol. XII, 2013, s. 265-273.

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego