Zastosowanie podcastów w rozwijaniu sprawności słuchania ze zrozumieniem w języku obcym na przykładzie studentów germanistyki i lingwistyki stosowanej w Polsce

Loading...
Thumbnail Image

Date

2014-09-03

Advisor

Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia. Promotor

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

Using podcasts in developing listening comprehension in a foreign language: Based on the example of students of German and Applied linguistics in Poland
Einsatz von Podcasts bei der Förderung fremdsprachlichen Hörverstehens am Beispiel polnischer Studierender der Germanistik und der angewandten Linguistik

Abstract

Celem niniejszej rozprawy jest zbadanie, jakie znaczenie ma słuchanie ze zrozumieniem w języku niemieckim oraz jaką rolę odgrywają podcasty na studiach: germanistyce i lingwistyce stosowanej w Polsce oraz w jakim stopniu podcasty są wykorzystywane w celu wspierania słuchania ze zrozumieniem na studiach oraz poza nimi. Niniejsza praca składa się z dwóch zasadniczych części: teoretycznej oraz empirycznej. W centrum zainteresowań rozdziałów części teoretycznej znalazło się słuchanie ze zrozumieniem w języku obcym, autonomia uczącego się oraz podcasty. W części empirycznej przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów oraz wykładowców germanistyki i lingwistyki stosowanej na wybranych uczelniach w Polsce. Uzyskane wyniki badań pokazują, że dzięki swojemu potencjałowi podcasty mogą być wykorzystywanie nie tylko podczas wspierania kompetencji słuchania ze zrozumieniem podczas zajęć, ale również poza nimi, w ramach samodzielnego rozwijania słuchania w języku obcym. Rozważania w części teoretycznej, jak i wyniki badań pozwoliły sformułować zalecenia odnośnie (samodzielnej) pracy z podcastami w celu rozwijania sprawności słuchania ze zrozumieniem.
The main aim of the following thesis is, to investigate the significance of listening comprehension skills in German language and podcasts in German philology and Applied linguistics studies in Poland. Moreover the thesis tries to explore to what extent podcasts are used (or could be used) in foreign language education in developing listening comprehension inside and outside the classroom by students. The following dissertation is divided into two main parts: theoretical and empirical one. The theoretical chapters are devoted to listening comprehension, to learner autonomy and to podcasts. The empirical part presents the analysis of the questionnaire conducted among students of German and Applied linguistics at selected universities in Poland and discusses the results of the interviews with teachers. The research findings show, that podcasts due to their potential could be used to develop listening comprehension skills in a foreign language not only in, but also, outside the classroom. The theoretical considerations and empirical findings enable the author of the thesis to suggest some recommendations concerning how to motivate and instruct students to work (individually) with podcasts in order to improve their listening comprehension.
Das Ziel der vorliegenden Dissertation ist in erster Linie, zu erforschen, welchen Stellenwert fremdsprachliches Hörverstehen und Podcasts im Studium der Germanistik und der angewandten Linguistik in Polen haben. Ferner sollte ermittelt werden, inwiefern sich Podcasts bei der selbstständigen Förderung der Hörverstehenskompetenz von Studierenden außerhalb des Unterrichts einsetzen lassen. Die Arbeit besteht aus zwei Teilen, nämlich aus einem theoretischen und einem empirischen Teil. Die Beantwortung der Forschungsfragen verlangte einerseits, theoretische Überlegungen zum fremdsprachlichen Hörverstehen, zur Lernerautonomie und zu Podcasts anzustellen, andererseits empirische Untersuchungen unter den Studierenden der Germanistik und der angewandten Linguistik sowie ihren Lehrenden an ausgewählten Universitäten in Polen durchzuführen und diese auszuwerten. Die im empirischen Teil gewonnenen Ergebnisse zeigen, dass sich Podcasts dank ihres Potenzials nicht nur bei der Entfaltung der Hörverstehenskompetenz im Unterricht, sondern auch bei der selbstständigen Förderung dieser Kompetenz außerhalb des Unterrichts einsetzen lassen. Aus den Forschungsergebnissen sowie aus den theoretischen Überlegungen werden abschließend Empfehlungen zur (selbstständigen) Arbeit mit Podcasts bei der Förderung fremdsprachlichen Hörverstehens abgeleitet.

Description

Wydział Neofilologii

Sponsor

Keywords

podcast, sprawność słuchania ze zrozumieniem, listening comprehension skill, Hörverstehen, autonomia uczącego się, learner autonomy, Lernerautonomie

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego