Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10593/11891
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFortuna, Grzegorz Jr-
dc.contributor.editorAdamczak, Marcin-
dc.date.accessioned2014-10-14T07:46:20Z-
dc.date.available2014-10-14T07:46:20Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.citationImages, nr 21-22, 2013, s. 27-43pl_PL
dc.identifier.issn1731-450x-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10593/11891-
dc.description.abstractThe development of VHS market in Poland can be roughly divided into two main periods: first (1980-1988) is the one when that area of pop culture first came into existence and shaped, second (1988-1992) is the "video boom" era. In the years 1980-1988 the video market developed thanks to the cunningness and resourfulness of a large number of people who succumbed to the magic of that new medium. They worked almost entirely illegally because the market was not being regulated by any legal norms and the cassettes that were being produced were of a very low quality. In the years 1988-1992 the VHS market was on a very high demand. Significant piracy-limiting legal norms were introduced and professional production and distribution companies began to play a larger role than before. Renting VHSs and watching movies on one's own TV set became a massive phenomenon. The article is an attempt to tell the unknown story of video-cassettes in Poland – methods of their dissemination, mechanisms of VHS market and influence on Polish audience.pl_PL
dc.description.abstractRozwój rynku wideo w Polsce można podzielić na dwa zasadnicze okresy: pierwszy (lata 1980-1988) to czas powstawania i kształtowania się tej dziedziny kultury masowej, drugi (lata 1988-1992) to era „wideo boomu”. W latach 1980-1988 rozwój rynku wideo był możliwy dzięki pomysłowości i zaradności wielu ludzi, którzy ulegli magii nowego medium. Działali oni niemal całkowicie nielegalnie, rynek nie był normowany żadnymi przepisami, a produkowane kasety miały bardzo niską jakość. W latach 1988-1992 rynek kaset wideo był bardzo chłonny. Wprowadzone zostały regulacje prawne, które w istotnej części ograniczyły piractwo, a coraz większą rolę zaczęły odgrywać profesjonalne firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją VHS-ów. Wypożyczanie kaset i oglądanie filmów na własnym telewizorze stało się zjawiskiem masowym. Niniejszy artykuł to próba opowiedzenia niezbadanej jeszcze historii kaset wideo w Polsce – sposobów ich rozpowszechniania, mechanizmów działania tego rynku i jego wpływu na polskiego widza.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu; Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesProduction Culture;22-
dc.subjectVideo marketpl_PL
dc.subjectfilm distributionpl_PL
dc.subjectfilm receptionpl_PL
dc.subjectcinema in Poland during post-socialist transformation phasepl_PL
dc.subjectrynek videopl_PL
dc.subjectdystrybucja filmowapl_PL
dc.subjectrecepcja filmówpl_PL
dc.subjectfilm w Polsce okresu transformacjipl_PL
dc.titleRynek wideo w Polscepl_PL
dc.title.alternativeVideo market in Polandpl_PL
dc.typeArtykułpl_PL
Appears in Collections:Images, nr 21-22, 2013

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Grzegorz Fortuna Jr. - Rynek wideo w Polsce.pdf331.44 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



Items in AMUR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.