Oczyma Palestynek. Taktyki reinterpretacji uniwersum wartości w kontekście kategorii bezpieczeństwa i zagrożenia

Loading...
Thumbnail Image

Date

2013

Advisor

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Title alternative

Abstract

Książka Marceli Kościańczuk oparta jest na badaniach własnych autorki, przeprowadzonych w Izraelu w 2012 r. Celem społecznym prowadzonych badań było przełamanie narastających stereotypów na temat kobiet arabskich, natomiast celem naukowym – „odtworzenie horyzontu wartości kluczowego dla badanej grupy”. Kategorie bezpieczeństwa i zagrożenia są istotne dla każdego, kto żyje w warunkach wojennych. Perspektywa gender studies, czyli „interdyscyplinarnych studiów nad społecznym i kulturowym znaczeniem płci”, umożliwiła autorce szeroką analizę problematyki relacji władzy, odwołującej się do połączonych perspektyw: politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej. Trafna okazała się mało w Polsce znana metoda badawcza antropologii wizualnej. Respondentki otrzymywały aparat fotograficzny z prośbą o wykonanie zdjęć szczególnie ważnych dla nich w przestrzeni prywatnej, co symbolicznie dało im władzę nad opisywana przestrzenią. Autorka korzystała z bogatej literatury angielskojęzycznej, w większości w Polsce niedostępnej, w tym autorów Izraelczyków i pochodzących z krajów arabskich.

Description

Sponsor

Keywords

Palestyna, Palestynki, antropologia wizualna, konflikt palestyńsko-izraelski, sytuacja kobiet w kulturze arabskiej

Citation

Kościańczuk, M., Oczyma Palestynek. Taktyki reinterpretacji uniwersum wartości w kontekście kategorii bezpieczeństwa i zagrożenia. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2013.

ISBN

978-83-62243-81-5

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego