Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10593/12450
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRuciński, Adam-
dc.date.accessioned2014-12-29T08:45:21Z-
dc.date.available2014-12-29T08:45:21Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationPrzegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 2014, nr 3 s. 161-169pl_PL
dc.identifier.issn2084-0403-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10593/12450-
dc.description.abstractWeryfikacja ludzi nauki sprawiła, że niezależne życie naukowe musiało zejść do podziemia, aby swobodnie funkcjonować bez ingerencji władz. Zwiększenie liczby TW na wyższych uczelniach doprowadziło do podporządkowania przez władzę środowiska naukowego. Natomiast niezależna działalność kulturalna miała ogromny wpływ na poglądy młodych ludzi, którzy w niewielkim stopniu poparli władzę. Utworzenie niezależnych ruchów młodzieżowych, harcerskich i studenckich stanowiło podstawę funkcjonowania podziemnej „S”, która wspierała podziemne NZS. Reaktywowanie w pełni podporządkowanych władzy organizacji ZNP, Socjalistycznego Związku Studentów Polskich (SZSP), Związku Socjalistycznej Młodzieży Polskiej (ZSMP), doprowadziło do zwiększenia aktywności podziemnych stowarzyszeń, które swoją działalnością przyczyniły się do zmian ustrojowych w 1989 r.pl_PL
dc.description.abstractPeople connected with education were particulary observed by a communist regime. They were is contacted with the democratic opposition. Thanks for scientists, teachers, students and teenagers the opposition could publish in underground press. An independent scientist life had to go down to the underground to function without restraint there. Because of Secret co-waker the scientist environment was subordinared of the government. An independent cultural activity influenced teenagers views and only a few of them supported the government. Independent movements of teenagers, Scouts and students were based for “Solidarność” which supported NZS. The organizations like: ZNP, SZSP, ZSMP contributed to change the regime in 1989.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherMage.plpl_PL
dc.subjectKarta Nauczycielapl_PL
dc.subjectpodziemny wykładpl_PL
dc.subjectweryfikacjapl_PL
dc.subjectorganizacja młodzieżowapl_PL
dc.subjectniezależna naukapl_PL
dc.subjectTeacher Cardpl_PL
dc.subjectunderground lecturepl_PL
dc.subjectreviewpl_PL
dc.subjectyouth organisationpl_PL
dc.subjectindependent learningpl_PL
dc.titleŚrodowisko oświatowe w Polsce po wprowadzeniu stanu wojennegopl_PL
dc.typeArtykułpl_PL
Appears in Collections:Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny, 2014, nr 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ruciński_Środowisko oświatowe w Polsce po wprowadzeniu stanu wojennego.pdf280.17 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



Items in AMUR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.