Wpływ środowiska domowego na umiejętności dziecka w zakresie komunikacji werbalnej
Loading...
Date
2015-05-26
Authors
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title alternative
The influence of the home environment on the child’s verbal communicative abilities
Abstract
Rozprawa poświęcona jest zagadnieniu kształtowania umiejętności komunikacyjnych dziecka w środowisku domowym. Pracując w szkole w poznańskiej dzielnicy Wilda (gdzie często występują ubóstwo, bezrobocie, przestępczość, patologia, alkoholizm, niepełne rodziny) autorka poznała i obserwowała dzieci mające trudności komunikacyjne z powodu niedostatku opieki rodziny. Główną tezą pracy jest stwierdzenie, że im więcej pozytywnego oddziaływania na dziecko wykazują rodzice (dobre wykształcenie rodziców, czas poświęcony na rozmowy i inne zajęcia, sposób spędzania czasu, czytelnictwo, kontrola nad nauką i rozrywką dziecka – komputer i telewizja, zauważanie problemów językowych dziecka) tym lepiej rozwijają się umiejętności językowe i komunikacyjne dziecka. Omówiono pojęcia i terminy związane z komunikacją, teorie dotyczące środowiska domowego, komunikację dzieci-rodzice, najważniejsze publikacje badawcze i dzielnicę Wilda. Przebadano 38 dzieci 12-13 letnich i ich rodziców za pomocą kwestionariusza i testu, dane powiązano, przedstawiono wyniki, dane statystyczne i wnioski. Wykazano wprost proporcjonalną współzależność między wielkością i jakością zasobów językowych dziecka a jakością środowiska rodzinnego. Zaprezentowano i wyjaśniono propozycję nowego podejścia teoretycznego do rodzin - rodziny zorientowane na komunikację oraz rodziny niezorientowane na komunikację.
The thesis concentrates on the issue of development of children’s communicative abilities in the home environment. While working in a school in Poznań, in Wilda district (with such social problems as: poverty, unemployment, high crime rate, alcohol addiction, etc.) the author observed children who were neglected and thus had lower communication skills. The main thesis states that the more positive influence the parents have (parents’ high education, time spent on conversations and other activities, book-reading, supervision of child’s studying and entertainment – computer and television, observing child’s communicative problems) the better the child’s language and communicative skills develop. The author presented the main theories of communication, home environment, child-parent communication, the most important researches and a description of Wilda. 38 children of 12-13 years old and their parents took part in the research, data was collected by means of a questionnaire and a test, the data was cross-analyzed, presented statistically and conclusions were drawn. The thesis proves a directly proportional relation between the size and quality of children’s verbal skills and the quality of the home environment. The author proposed, presented and explained a new typology of families – communication-oriented families and non-communication oriented families.
The thesis concentrates on the issue of development of children’s communicative abilities in the home environment. While working in a school in Poznań, in Wilda district (with such social problems as: poverty, unemployment, high crime rate, alcohol addiction, etc.) the author observed children who were neglected and thus had lower communication skills. The main thesis states that the more positive influence the parents have (parents’ high education, time spent on conversations and other activities, book-reading, supervision of child’s studying and entertainment – computer and television, observing child’s communicative problems) the better the child’s language and communicative skills develop. The author presented the main theories of communication, home environment, child-parent communication, the most important researches and a description of Wilda. 38 children of 12-13 years old and their parents took part in the research, data was collected by means of a questionnaire and a test, the data was cross-analyzed, presented statistically and conclusions were drawn. The thesis proves a directly proportional relation between the size and quality of children’s verbal skills and the quality of the home environment. The author proposed, presented and explained a new typology of families – communication-oriented families and non-communication oriented families.
Description
Wydział Neofilologii
Sponsor
Keywords
Wpływ, Influence, Środowisko domowe, Home environment, Komunikacja, Communication, Dziecko, Child