Wpływ środowiska domowego na umiejętności dziecka w zakresie komunikacji werbalnej

Loading...
Thumbnail Image

Date

2015-05-26

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

The influence of the home environment on the child’s verbal communicative abilities

Abstract

Rozprawa poświęcona jest zagadnieniu kształtowania umiejętności komunikacyjnych dziecka w środowisku domowym. Pracując w szkole w poznańskiej dzielnicy Wilda (gdzie często występują ubóstwo, bezrobocie, przestępczość, patologia, alkoholizm, niepełne rodziny) autorka poznała i obserwowała dzieci mające trudności komunikacyjne z powodu niedostatku opieki rodziny. Główną tezą pracy jest stwierdzenie, że im więcej pozytywnego oddziaływania na dziecko wykazują rodzice (dobre wykształcenie rodziców, czas poświęcony na rozmowy i inne zajęcia, sposób spędzania czasu, czytelnictwo, kontrola nad nauką i rozrywką dziecka – komputer i telewizja, zauważanie problemów językowych dziecka) tym lepiej rozwijają się umiejętności językowe i komunikacyjne dziecka. Omówiono pojęcia i terminy związane z komunikacją, teorie dotyczące środowiska domowego, komunikację dzieci-rodzice, najważniejsze publikacje badawcze i dzielnicę Wilda. Przebadano 38 dzieci 12-13 letnich i ich rodziców za pomocą kwestionariusza i testu, dane powiązano, przedstawiono wyniki, dane statystyczne i wnioski. Wykazano wprost proporcjonalną współzależność między wielkością i jakością zasobów językowych dziecka a jakością środowiska rodzinnego. Zaprezentowano i wyjaśniono propozycję nowego podejścia teoretycznego do rodzin - rodziny zorientowane na komunikację oraz rodziny niezorientowane na komunikację.
The thesis concentrates on the issue of development of children’s communicative abilities in the home environment. While working in a school in Poznań, in Wilda district (with such social problems as: poverty, unemployment, high crime rate, alcohol addiction, etc.) the author observed children who were neglected and thus had lower communication skills. The main thesis states that the more positive influence the parents have (parents’ high education, time spent on conversations and other activities, book-reading, supervision of child’s studying and entertainment – computer and television, observing child’s communicative problems) the better the child’s language and communicative skills develop. The author presented the main theories of communication, home environment, child-parent communication, the most important researches and a description of Wilda. 38 children of 12-13 years old and their parents took part in the research, data was collected by means of a questionnaire and a test, the data was cross-analyzed, presented statistically and conclusions were drawn. The thesis proves a directly proportional relation between the size and quality of children’s verbal skills and the quality of the home environment. The author proposed, presented and explained a new typology of families – communication-oriented families and non-communication oriented families.

Description

Wydział Neofilologii

Sponsor

Keywords

Wpływ, Influence, Środowisko domowe, Home environment, Komunikacja, Communication, Dziecko, Child

Citation

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego