Młoda kadra: różnice międzypokoleniowe w pracy naukowej i produktywności badawczej. Czym Polska różni się od Europy Zachodniej?

Loading...
Thumbnail Image

Date

2015

Advisor

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title alternative

Abstract

Polska akademia jest wyraźnie podzielona pokoleniowo. W niniejszym tekście porównujemy młodych naukowców oraz starsze pokolenia wykorzystując rozległy materiał jakościowy i ilościowy. Wnioski dotyczące polityki publicznej w obszarze szkolnictwa wyższego wynikające z naszych analiz zawierają przede wszystkim wskazania dla polityki rekrutacyjnej i polityki awansowej: obie mają coraz większe znaczenie dla polskiego systemu, który jest dzisiaj mniej ukierunkowany badawczo, ale który pragnie doganiać systemy zachodnie, radykalnie bardziej ukierunkowane na badania naukowe. Odpowiedzi na pytania, kto jest zatrudniany, kto pozostaje na uczelniach, a kto jest z nich zwalniany (oraz na podstawie jakich kryteriów) – określą jakość nauki w Polsce i jej przyszłość w kontekście międzynarodowym. Obecne reformy przedstawiają wyraźny preferowany przez ustawodawców obraz nowego pokolenia polskich naukowców: mają być wysoce zmotywowani do prowadzenia badań naukowych, silnie zakorzenieni w międzynarodowych sieciach badawczych, mają publikować przede wszystkim w obiegu międzynarodowym oraz być w dużym stopniu zaangażowani w krajowe i międzynarodowe zmagania o uznanie akademickie i finansowanie badań. W dłuższej perspektywie, bez bardziej radykalnego podejścia do reform szkolnictwa wyższego, konkurencja między systemami zachodnioeuropejskimi, z ich młodymi naukowcami mocno nastawionymi na badania,a polskim systemem z młodymi naukowcami o słabym nastawieniu na badania (oraz potężnie zaangażowanymi w dydaktykę) jest w praktyce zadaniem niewykonalnym. W konsekwencji przepaść w produkcji wiedzy między zachodnimi systemami a Polską, której wyrazem jest analizowany w tym tekście średni poziom produktywności badawczej, może wzrosnąć jeszcze bardziej. Dane ilościowe dotyczące polskiej kadry akademickiej pochodzą z 3704 zwróconych polskich kwestionariuszy badania CAP/ EUROAC (“Changing Academic Profession” oraz “Academic Profession in Europe: Responses to Societal Challenges”), natomiast dane jakościowe pochodzą z 60 częściowo ustrukturyzowanych wywiadów pogłębionych. W niniejszym tekście z pełnej przeważonej próby (N=17 212) jednostek z jedenastu krajów Europy analizowaliśmy podpróbę kadry akademickiej zatrudnionej na pełnym etacie (Nft=13633) i pracującej na uniwersytetach (Nu=10 777). W związku z takim ograniczeniem próby, analiza objęła ostatecznie około 9000 jednostek (Nftu=8 886).

Description

Sponsor

Keywords

produktywność badawcza, produktywność naukowa, polska kadra akademicka, europejska kadra akademicka, pokolenia akademickie, kształcenie i badania, młodzi naukowcy, młoda kadra, reformy szkolnictwa wyższego, reformy Kudryckiej, różnice międzypokoleniowe, badanie CAP, badanie EUROAC, konkurencyjność w nauce, badania i dydaktyka, rozkład czasu, cytowalność, bibliometria, punkty za publikacje, lista filadelfijska, publikacje z listy JCR, ocena pracownika, polityka awansowa, polityka zatrudnienia, feudalizm akademicki, postawy akademickie, zorientowanie na badania, dystrybucja czasu pracy, profesja akademicka, polska kadra, polscy naukowcy, kariera akademicka, atrakcyjność kariery akademickiej, różnice dyscyplinarne, wzorce publikacyjne, prestiż w nauce, prestiżowe publikacje, najlepsze czasopisma, rozheretyzowanie nauki, dehermetyzacja nauki, merytokracja, ideał merytokratyczny, desubiketywizacja oceny, dorobek naukowy, ocena dorobku naukowego

Citation

Młoda kadra: różnice międzypokoleniowe w pracy naukowej i produktywności badawczej. Czym Polska różni się od Europy Zachodniej? CPP RPS Volume 87 (2015)

ISBN

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego