Wprowadzenie: adaptacje szkolnictwa wyższego do zmieniającego się świata
Loading...
Date
2015
Authors
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title alternative
Abstract
Praca składa się z dwóch części: pierwsza prezentuje szerokie konteksty teoretyczne,
które uznaliśmy za najważniejsze dla badań szkolnictwa wyższego w Polsce,a druga zawiera rozbudowane analizy kadry akademickiej, przede wszystkim kadry
polskiej, z porównawczej perspektywy 11 europejskich systemów szkolnictwa
wyższego. Badania kadry akademickiej opierają się na rozległym materiale empirycznym,zarówno ilościowym, jak i jakościowym: na badaniu ankietowym przeprowadzonym na ponad 17 tys. reprezentantów kadry akademickiej w Europie
(w tym 3700 w Polsce) oraz na ponad 500 częściowo ustrukturyzowanych wywiadach
pogłębionych (w tym 60 przeprowadzonych w Polsce). Praca ma zarazem konstrukcję modułową: nie istnieją żadne przeciwwskazania, by czytać jej rozdziały
w dowolnej kolejności (i z różną intensywnością, zwłaszcza z powodu jej
objętości). Chociaż jej pierwsza część stanowi silną teoretyczną podbudowę drugiej
części, ta ostatnia mogłaby funkcjonować jako samodzielne opracowanie,a każdy jej rozdział prezentuje dodatkowo własny, bardziej szczegółowy kontekst teoretyczny.
Cześć I pracy jest zorganizowana wokół siedmiu tytułowych pytań analizowanych
w kolejnych rozdziałach: uniwersytety a państwo dobrobytu, międzypokoleniowa
ruchliwość społeczna, prywatyzacja (epoki ekspansji) i deprywatyzacja (epoki implozji systemu), badania naukowe, produkcja wiedzy a konkurencyjność gospodarcza oraz środkowoeuropejski kontekst historyczny.
Description
Sponsor
Keywords
szkolnictwo wyższe, konkurencja, kadra akademicka, polska kadra akademicka, młodzi naukowcy, młoda kadra, polskie szkolnictwo wyższe, teorie organizacji, finansowanie szkolnictwa wyższego
Citation
W: Marek Kwiek, "Uniwersytet w dobie przemia. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji", Warszawa: PWN 2015, ss. 11-50.