Tożsamość a niedostosowanie społeczne i doświadczanie wstydu w okresie wczesnego dorastania
Loading...
Date
2014-12-31
Authors
Advisor
Editor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Instytut Badań Edukacyjnych
Title alternative
Abstract
Artykuł prezentuje wybrane wyniki badania przeprowadzonego na grupie 373 uczniów trzech gimnazjów
województwa wielkopolskiego – jednego w średnim mieście i dwóch w mniejszych miastach. Skupiono się na
charakterystyce statusów tożsamości młodzieży uzyskanych w wyniku zastosowania analizy skupień metodą
k-średnich. Wyłoniono trzy statusy tożsamości: rozproszoną (32% uczniów), ruminacyjne moratorium
(27%) i tożsamość osiągniętą (41%). Następnie sprawdzono za pomocą wielozmiennowej analizy wariancji,
czy grupy młodzieży o różnych statusach tożsamości różnią się poziomem niedostosowania społecznego
oraz doświadczania wstydu przy kontroli czynników ekonomiczno-demograficznych. Osoby o tożsamości
rozproszonej charakteryzowały się wyższym poziomem niedostosowania rodzinnego oraz koleżeńskiego
niż pozostałe. Nie stwierdzono istotnych różnic pod względem niedostosowania szkolnego oraz poziomu
doświadczanego wstydu.
Description
Sponsor
Keywords
wczesny okres dorastania, statusy tożsamości, wymiary tożsamości, niedostosowanie społeczne, wstyd
Citation
Edukacja 2014, 4(129), s.62–70.