Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10593/26264
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDziamska-Lenart, Gabriela-
dc.contributor.authorFliciński, Piotr-
dc.date.accessioned2021-05-04T06:00:33Z-
dc.date.available2021-05-04T06:00:33Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationPoznańskie Spotkania Językoznawcze 2016, nr 31, pp. 11-25.pl
dc.identifier.issn2082-9825-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10593/26264-
dc.description.abstractPL Artykuł ukazuje mechanizmy powstawania nowych jednostek frazeologicznych we współczesnym języku polskim. Autorzy prezentują trzy typy innowacji frazeologicznych, wyrażeń rzeczownikowych, np. szklany sufit, efekt cappuccino, aksamitna rewolucja, które pojawiają się w tekstach publicystycznych i w mediach elektronicznych. Swoje badania opierają również na danych z Narodowego Korpusu Języka Polskiego. Celem analiz jest ukazanie budowy i właściwości semantycznych nowych wyrażeń frazeologicznych opartych na schemacie efekt + czego/kogo, rewolucja + jaka/czego (tzw. matryce frazemotwórcze). EN The article is concentrated on the specifics of construction of new phraseological units in the contemporary Polish language. In the article have been presented tree types of noun phrases, which occur in media and in journalistic texts (for example szklany sufit – glass ceiling, efekt cappuccino, aksamitna rewolucja). The analysis includes, inter alia, data of National Corpus of Polish. The aim of the study is to describe the language status and properties of the latest phrasems, the construction of which is based on a specific scheme (phrasematic matrix): efekt + czego/kogo, rewolucja + jaka/czego. According to the observations made in the article, the meaning of the considered phraseological expressions is being modified and their use expands.pl
dc.language.isopolpl
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesspl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectfrazeologiapl
dc.subjectnowe jednostki frazeologicznepl
dc.subjectfrazempl
dc.subjectmediapl
dc.subjectphraseologypl
dc.subjectnew phraseological unitspl
dc.subjectphrasempl
dc.subjectmediapl
dc.titleNowa frazeologia publicystycznapl
dc.title.alternativeNew phraseology in publicismpl
dc.typeArtykułpl
dc.identifier.doi10.14746/psj.2016.31.1-
dc.description.number31pl
dc.description.pageof11pl
dc.description.pageto25pl
dc.description.journaltitlePoznańskie Spotkania Językoznawczepl
Appears in Collections:Artykuły naukowe (WFPiK)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8015-Tekst artykułu-15670-1-10-20170622.pdfNowa frazeologia publicystyczna8.21 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons