Motivational background of confl icts among preschool and early school-aged children

Loading...
Thumbnail Image

Date

2013

Advisor

Editor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Wydawnictwo Naukowe UAM

Title alternative

Motywacyjne tło konfliktów między przedszkolakami i dziećmi w wieku szkolnym

Abstract

The motivational background of interpersonal confl icts developing among preschool- and early school-aged children comprises competitive, normative and identity-related aspects. The motives provide a basis for distinguishing different types of childhood confl icts: competitive confl icts, confl icts of norms, and confl icts originating from the sense of identity. Competitive confl icts arise due to the following motives underlying children’s confl ict-inducing interactions: the motive of possession, attractiveness, maintaining a bond with a partner or recognition. Confl icts of norms, on the other hand, are refl ected in the motive of loyalty and in the motive of absolute compliance with rules adopted for games and other activities. Confl icts motivated by the sense of identity focus on defending one’s rights or views. Teachers, educators and parents should be familiar with reasons that trigger confl icts among children in middle and late childhood in order to be able to properly organize the teaching and education process, and constructively resolve any emerging confl icts, thus giving confl icts a developmental dimension. Adequate understanding of motivations underlying children’s confl icts also determines the process of developing the culture of confl ict among children.

Description

Motywacyjne tło konfliktów interpersonalnych między przedszkolakami i dziećmi w wieku szkolnym obejmuje aspekt konkurencyjny, normatywny i tożsamościowy. Rodzaje motywów stanowią podstawę dla odróżniania różnych rodzajów dziecięcych konfliktów: konflikty na tle konkurencyjnym (motyw posiadania, atrakcyjności lub uznania), konflikty norm (motyw lojalności i absolutnej zgodności z zasadami przyjętymi dla różnych działań) i konflikty związane z poczuciem tożsamości (motyw własnych praw i przekonań). Aby właściwie konstruować proces nauczania i edukacji oraz konstruktywnie rozwiązywać konflikty, nauczyciele, pedagodzy i rodzice powinni być zaznajomieni z przyczynami wywołującymi konfl ikty między dziećmi.

Sponsor

Keywords

interpersonal conflict, stages of the conflict process, stage of entry into conflict, motives of conflict interactions among children, conflict types, konflikty interpersonalne, fazy konfliktów, motywy konfliktów, typy konfliktów

Citation

Studia Edukacyjne, nr 24, 2013, s. 129-142

ISBN

978-83-232-2576-8

DOI

Title Alternative

Rights Creative Commons

Creative Commons License

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Biblioteka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego