Kołodziejczyk, Joanna2010-12-172010-12-172010Naukowe Zeszyty Studenckie nr2. Edukacja-Grupa-Teraźniejszośćhttp://hdl.handle.net/10593/744Artykuł prezentuje problem starzenia się osób z niepełnosprawnościami, głownie z niepełnosprawnością intelektualną. Proces ten przebiega w odmienny sposób, niż jesień życia typowych seniorów. Osoby z dysfunkcjami, oprócz typowych problemów osób starszych muszą zmierzyć się z szeregiem własnych ograniczeń. W tekście ukazane zostały owe problemy oraz przyczyny ich powstawania. Przedstawione zostały koncepcje starzenia się, jak również koncepcja zadań rozwojowych wraz z omówieniem niemożności ich stosowania dla osób z niepełnosprawnościami.The article portrays the problem of people with intellectual disabilities. This process is different than in the case of typical elderly people. Disabled people have to deal not only with usuall problems of the old age but also their own limitations. The text discusses these problems and their reasons. It presents ageing concepts as well as the concept of developmental activities and why they cannot be applied to disabled people.plosoba z niepełnosprawnościądisabled personstarzenie sięageingzadania rozwojowedevelopmental activitiessamorealizacjaself-fulfilmentdorosłośćadulthoodOsoba z niepełnosprawnością wobec starościA disabled person and an old ageArtykuł