Kwiek, Marek2014-01-222014-01-222006Principia. Pisma koncepcyjne z filozofii i socjologii teoretycznej. Tom XLIII-XLIV (2005/2006), Kraków. 2006. 43-80.http://hdl.handle.net/10593/9845Niniejszy tekst składa sie z czterech czesci: krótkiego wprowadzenia, czesci poswieconej uniwersytetowi i panstwu dobrobytu w Europie, czesci poswieconej uniwersytetowi i panstwu narodowemu w Europie oraz prowizorycznych konkluzji. Porusza sie miedzy instytucja (nowoczesnego) uniwersytetu i instytucja panstwa (panstwa narodowego i panstwa dobrobytu), uznajac, 'e sa one scisle ze soba zwiazane. Prezentuje tutaj mocna teze, wedle której stajemy dzisiaj w obliczu równoczesnej renegocjacji szerokiego powojennego kontraktu społecznego, zawiazanego (w różnych formach) wokół panstwa dobrobytu w Europie i renegocjacji waskiego, w skali porównawczej, nowoczesnego kontraktu społecznego wiażacego publiczny uniwersytet i panstwo narodowe. Renegocjacja drugiego z nich pozostaje niejasna bez uwzglednienia pierwszego, albowiem finansowane przez panstwo szkolnictwo wyższe pozostaje jednym z fundamentów europejskiego modelu panstwa dobrobytu.2 Powiadam tutaj, że obecne transformacje, którym pod wpływem presji globalizacyjnych poddawane jest panstwo, na dłuższa mete nie pozostana bez wpływu na uniwersytet, a w zwiazku z tym warto rozważac te instytucje w kontekscie zachodzacych aktualnie transformacji instytucji panstwa.plinstytucja uniwersytetuglobalizacjapaństwo narodowepaństwo dobrobytuglobalizacjauniwersytety europejskiepolityka publicznapolityka szkolnictwa wyższegoreformy sektora publicznegosektor publicznyrynek a państwousługi sektora publicznegonowoczesnośćuniwersytet nowoczesnyUniwersytet a państwo w epoce globalnej. Renegocjacja tradycyjnego kontraktu społecznego?Artykuł