Krauze-Sikorska, Hanna. PromotorMandelblit, Ronit2023-08-212023-08-212023https://hdl.handle.net/10593/27353Wyniki wielu badań wskazują na bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że dziecko z trudnościami w uczeniu się wyrośnie na dorosłego z tymi trudnościami i napotka trudności w nauce, pracy zawodowej i na rynku pracy. Obecnie obserwuje się wyraźny wzrost liczby studentów z trudnościami w uczeniu się, którzy uczęszczają do instytucji akademickich. Izrael szacuje, że odsetek studentów z trudnościami w uczeniu się na swoich uczelniach wyższych wynosi od 1,5% do 5% zarówno wśród studentów zdiagnozowanych, jak i niezdiagnozowanych. Celem niniejszej pracy doktorskiej było zbadanie postrzegania wkładu Holistycznego Modelu Wsparcia, opartego na programie interwencyjnym, w który zostali wyposażeni studenci z trudnościami w uczeniu się, a także zakresu wpływu tego modelu na poczucie własnej skuteczności w nauce. W studium badano postawy studentów z trudnościami w uczeniu się przed i po udziale w programie interwencyjnym za pomocą dwóch ustrukturyzowanych wywiadów. Wyniki badania ujawniają m.in. różne aspekty rozwoju postrzegania siebie przez studentów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (SLD) w ciągu ich życia. Wyniki badań dowodzą, że niektóre wyobrażenia studentów z SLD na temat trudności w uczeniu się były pozytywne, a niektóre negatywne. Badania rzucają także światło na sposób, w jaki studenci z tymi trudnościami postrzegają samych siebie i jak radzą sobie w różnych cyklach życia nie tylko z programem interwencyjnym, ale także bez niego. Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę zmiany istniejącego akademickiego modelu wsparcia studentów z SLD. The results of several studies indicate a very high probability that a child with learning disabilities will grow into an adult with these difficulties and encounter difficulties in learning, professional work, and the job market. There is currently a marked increase in the number of students with learning disabilities attending academic institutions. Israel estimates that the percentage of students with learning disabilities at its higher education institutions ranges from 1.5% to 5% among both diagnosed and undiagnosed students. This dissertation aimed to examine the perceptions of the contribution of the Holistic Support Model, based on the intervention program provided to students with learning disabilities, and the extent to which this model influences students' sense of self-efficacy in learning. The study examined the attitudes of students with learning disabilities before and after participating in the intervention program using two structured interviews. The study's results reveal, among other things, different aspects of the development of self-perceptions of students with specific learning disabilities (SLD) throughout their lives. The findings show that some of the perceptions of students with SLD about learning disabilities were positive, and some were negative. The research also sheds light on how students with these difficulties perceive themselves and how they cope in different life cycles, not only with the intervention program but also without it. The results indicate the need to change the existing academic support model for students with SLD.enHolistyczny model wsparcia w opiniach i doświadczeniach studentów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (SLD)Holistic Support Model in Opinions and Experiences of Specific Learning Disability (SLD) Studentinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis