Czaja, JustynaHendrykowska, MałgorzataŚliwińska, Anna2014-07-282014-07-282013Images, nr 21-22, vol. XII, 2013, s. 265-273.1731-450xhttp://hdl.handle.net/10593/11282This article presents the three different portraits of Moscow depicted in the Russian films  Walking the Streets of Moscow by Georgy Danielija, Taxi Blues by Pavel Lungin and Moscow by Alexander Zeldovich. The times the films were made (the thaw period, the period after the collapse of the Soviet Union, and the decline during the 1990s) determine differences in the directors’ perceptions. The picture of the city becomes a reflection of both hope and of more contemporary fears and anxieties.Artykuł przedstawia trzy różne portrety Moskwy przedstawione w rosyjskich filmach Chodząc po Moskwie Gieorgija Danieliji, Taxi blues Pawła Łungina i Moskwa Aleksandra Zeldowicza. Czas realizacji filmów (okres odwilży, okres tuż po upadku ZSRR oraz schyłek lat 90.) determinujące różnicę reżyserskiego spojrzenia. Obraz miasta staje się odbiciem nadziei, a jeszcze częściej lęków i niepokojów współczesności.plWalking the Streets of MoscowGeorgiy DaneliyaTaxi BluesPavel LunginMoscowAlexandr Zeldovichthe city in filmMoscow in filmsChodząc po MoskwieMoskwaMiasto w filmieAleksander ZeldowiczMoskwa w filmieMoskwa w bieli i czerni - trzy filmowe portrety miastaMoscow in black and white - three film portraits of the cityArtykuł