Brzechczyn, Krzysztof2018-07-022018-07-022017-06-11Ewa Solska, Piotr Witek, Marek Woźniak (red.), Między nauką a sztuką. Wokół problemów współczesnej historiografii. Lublin: Wyd. UMCS 2017, ss. 73-91.978-83-7784-983-5http://hdl.handle.net/10593/23595Celem artykułu jest prezentacja koncepcji wyjaśniania narracyjnego Paula A. Rotha i zestawienie tego ujęcia z koncepcją narracji historycznego Jerzego Topolskiego oraz idealizacyjnym ujęciem narracji historycznej (Izabela Nowakowa i dalsze rozwinięcia). Zestawienie tak odmiennych perspektyw teoretycznych pozwoli wydobyć ukryte założenia i tezy przyjęte w obu porównywanych stanowiskach. W rozdziale II i III przedstawiona została wizja nauk historycznych Paula A. Rotha oraz rozwijana przez niego koncepcja narracji. W dwóch następnych rozdziałach przedstawię główne założenia idealizacyjnej teorii nauki (rozdział IV) i koncepcję narracji historycznej Jerzego Topolskiego i Izabeli Nowakowej (rozdział V). W rozdziale V przedstawię również próbę własnego rozwinięcia idealizacyjnej koncepcji narracji historycznej o tzw. wariant narracji rozgałęzionej. W rozdziale VI zawarte będą końcowe wnioski i tezy.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessnarracja historycznaPaul A. RothLeszek NowakJerzy TopolskiIzabela NowakowaJan PomorskiPoznańska Szkoła Metodologicznawyjaśnianieidealizacjateoria historiiJak narracje wyjaśniają? Wokół Paula A. Rotha koncepcji narracji historycznejRozdział z książki