Kwiek, Marek2015-08-122015-08-122015Młoda kadra: różnice międzypokoleniowe w pracy naukowej i produktywności badawczej. Czym Polska różni się od Europy Zachodniej? CPP RPS Volume 87 (2015)http://hdl.handle.net/10593/13834Polska akademia jest wyraźnie podzielona pokoleniowo. W niniejszym tekście porównujemy młodych naukowców oraz starsze pokolenia wykorzystując rozległy materiał jakościowy i ilościowy. Wnioski dotyczące polityki publicznej w obszarze szkolnictwa wyższego wynikające z naszych analiz zawierają przede wszystkim wskazania dla polityki rekrutacyjnej i polityki awansowej: obie mają coraz większe znaczenie dla polskiego systemu, który jest dzisiaj mniej ukierunkowany badawczo, ale który pragnie doganiać systemy zachodnie, radykalnie bardziej ukierunkowane na badania naukowe. Odpowiedzi na pytania, kto jest zatrudniany, kto pozostaje na uczelniach, a kto jest z nich zwalniany (oraz na podstawie jakich kryteriów) – określą jakość nauki w Polsce i jej przyszłość w kontekście międzynarodowym. Obecne reformy przedstawiają wyraźny preferowany przez ustawodawców obraz nowego pokolenia polskich naukowców: mają być wysoce zmotywowani do prowadzenia badań naukowych, silnie zakorzenieni w międzynarodowych sieciach badawczych, mają publikować przede wszystkim w obiegu międzynarodowym oraz być w dużym stopniu zaangażowani w krajowe i międzynarodowe zmagania o uznanie akademickie i finansowanie badań. W dłuższej perspektywie, bez bardziej radykalnego podejścia do reform szkolnictwa wyższego, konkurencja między systemami zachodnioeuropejskimi, z ich młodymi naukowcami mocno nastawionymi na badania,a polskim systemem z młodymi naukowcami o słabym nastawieniu na badania (oraz potężnie zaangażowanymi w dydaktykę) jest w praktyce zadaniem niewykonalnym. W konsekwencji przepaść w produkcji wiedzy między zachodnimi systemami a Polską, której wyrazem jest analizowany w tym tekście średni poziom produktywności badawczej, może wzrosnąć jeszcze bardziej. Dane ilościowe dotyczące polskiej kadry akademickiej pochodzą z 3704 zwróconych polskich kwestionariuszy badania CAP/ EUROAC (“Changing Academic Profession” oraz “Academic Profession in Europe: Responses to Societal Challenges”), natomiast dane jakościowe pochodzą z 60 częściowo ustrukturyzowanych wywiadów pogłębionych. W niniejszym tekście z pełnej przeważonej próby (N=17 212) jednostek z jedenastu krajów Europy analizowaliśmy podpróbę kadry akademickiej zatrudnionej na pełnym etacie (Nft=13633) i pracującej na uniwersytetach (Nu=10 777). W związku z takim ograniczeniem próby, analiza objęła ostatecznie około 9000 jednostek (Nftu=8 886).plinfo:eu-repo/semantics/openAccessproduktywność badawczaproduktywność naukowapolska kadra akademickaeuropejska kadra akademickapokolenia akademickiekształcenie i badaniamłodzi naukowcymłoda kadrareformy szkolnictwa wyższegoreformy Kudryckiejróżnice międzypokoleniowebadanie CAPbadanie EUROACkonkurencyjność w naucebadania i dydaktykarozkład czasucytowalnośćbibliometriapunkty za publikacjelista filadelfijskapublikacje z listy JCRocena pracownikapolityka awansowapolityka zatrudnieniafeudalizm akademickipostawy akademickiezorientowanie na badaniadystrybucja czasu pracyprofesja akademickapolska kadrapolscy naukowcykariera akademickaatrakcyjność kariery akademickiejróżnice dyscyplinarnewzorce publikacyjneprestiż w nauceprestiżowe publikacjenajlepsze czasopismarozheretyzowanie naukidehermetyzacja naukimerytokracjaideał merytokratycznydesubiketywizacja ocenydorobek naukowyocena dorobku naukowegoMłoda kadra: różnice międzypokoleniowe w pracy naukowej i produktywności badawczej. Czym Polska różni się od Europy Zachodniej?Artykuł