Cwynar, Katarzyna M.2018-04-122018-04-122015Przegląd Politologiczny, 2015, nr 2, s. 117-130.1426-8876http://hdl.handle.net/10593/22701W tekście autorka formułuje tezę, że współcześnie została zatracona rola dziennikarstwa polegająca na przekazie informacji o wydarzeniach oraz popularyzacji wiedzy i formułowaniu pozytywnych wzorców kulturowych. Stało się to na skutek odejścia od kultury odwołującej się do wartości. Współczesne środki masowego przekazu kreują kulturę konsumpcyjną, nastawioną na doraźne interesy i życie potoczności¹. Umożliwia ona w imię interesów różnych grup manipulowanie społeczeństwem. Warunkiem przezwyciężenia tego niekorzystnego dla społeczeństwa stanu rzeczy jest powrót do ideałów Oświecenia i kultury odwołującej się do wartości.In the paper, the author formulates the thesis that in our times the role of journalism has been lost as the medium of informing about events, the popularisation of knowledge and forming positive cultural patterns. This happened as a result of a departure from a culture that refers to values. At present, the mass media create a consumerist culture, focused on short-term interests and living an ordinary life. This allows them to manipulate society for the sake of the interests of different groups. In order to overcome this state of affairs, which is unfavourable for society, it is necessary to return to the ideals of the Enlightenment and a culture appealing to values.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessmedia masowemanipulacjakulturawartościinteresymass mediamanipulationculturevaluesinterestsŚrodki masowego przekazu w kulturze współczesnej – informacja i oświecenie czy manipulacja?Mass media in contemporary culture – information and enlightenment or manipulation?Artykułhttps://doi.org/10.14746/pp.2015.20.2.9