Levy, Mordechai2018-03-212018-03-212017Przegląd Politologiczny, 2017, nr 4, s. 73-88.1426-8876http://hdl.handle.net/10593/22268In the 1980s the kibbutzim suffered a severe economic and demographic crisis, which endangered the continuation of their existence as cooperative communities. The solution was to adopt steps, taken from the ideas of the free market. Beyond the increase of economic efficiency, the rearrangement of the community under new rules was accompanied by political influence, as can be seen in the change of the voting pattern of the kibbutzim members to the Knesset. The main argument is that the arrangement of kibbutz society under the new rules brought into the kibbutz a new social discourse that completely changed the way in which the individual defines himself in social and political terms. The political byproduct was that the Left parties that in the past served as a prototype for the socialist identity were perceived as not relevant to the new social identity, in favor of steadily increasing support for the center parties. To track the change in the political identity, we chose to examine from up close three kibbutzim found at different stages of the change processes: Kibbutz Deganya A, Kibbutz Mizra, and Kibbutz Ein Dor. The objective was not only to identify which group in the kibbutz changed its political identity but primarily, to examine how the penetration of the new social knowledge contributed to this. The findings revealed a large gap in the perception of reality primarily between two age groups in the kibbutz. Unlike the older generation, the younger employed neo-liberal social representations to define itself, the community, and the political system. The left parties, like the old kibbutz, were perceived as old, inefficient, and thus not relevant for it in the voting for the Knesset.W latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku kibuce dotknął poważny kryzys gospodarczy i demograficzny, który zagroził ich dalszemu istnieniu w formie społeczności spółdzielczych. Rozwiązaniem było podjęcie kroków inspirowanych ideami wolnego rynku. Wzrostowi efektywności gospodarczej i przeorganizowaniu wspólnoty zgodnie z nowymi regułami towarzyszyły skutki w sferze politycznej, co widać w zmianie sposobu głosowania członków kibuców w wyborach do Knesetu. Główna teza artykułu głosi, że zorganizowanie społeczności kibuców według nowych zasad wprowadziło do nich nowy dyskurs społeczny, który całkowicie zmienił sposób, w jaki jednostka określa się w kategoriach społecznych i politycznych. Politycznym produktem ubocznym było to, że partie lewicowe, które w przeszłości stanowiły prototyp tożsamości socjalistycznej, zaczęły być postrzegane jako nieadekwatne wobec nowej tożsamości społecznej, w której nastąpił stały wzrost poparcia dla partii centrowych. W celu prześledzenia zmiany tożsamości politycznej, postanowiliśmy zbadać z bliska trzy kibuce znajdujące się na różnych etapach procesów zmian: kibuc Deganya A, kibuc Mizra i kibuc Ein Dor. Celem badań było nie tylko ustalenie, która grupa w kibucu zmieniła swoją tożsamość polityczną, ale przede wszystkim zbadanie, w jaki sposób przyczyniło się do tego zdobycie nowej wiedzy społecznej. Wyniki ujawniły duży rozziew w postrzeganiu rzeczywistości, głównie między dwiema grupami wiekowymi w kibucu. W przeciwieństwie do starszych, młodsze pokolenie zastosowało neoliberalne reprezentacje społeczne do zdefiniowania siebie, społeczności i systemu politycznego. Partie lewicowe, podobnie jak dawne kibuce, zaczęto postrzegać jako przestarzałe, nieskuteczne, a zatem niemające znaczenia w głosowaniu w wyborach do Knesetu.enginfo:eu-repo/semantics/openAccesskibbutzkibucsocial representationsreprezentacje społecznecollective identitytożsamość zbiorowapolitical identitytożsamość politycznaPolitical implications of new social thinking: byproduct of the privatization of the kibbutzimPolityczne implikacje nowego myślenia społecznego: produkt uboczny prywatyzacji kibucówArtykułhttps://doi.org/10.14746/pp.2017.22.4.7